Vs: outlander phev 2014 latauskaapeli
Itse satun olemaan töissä alan yrityksessä joten voinen vastailla tähän kysymykseen.
Voimavirtapistorasiasta ensin sinun tapauksessasi. Autosi on varustettu Type1-latauspistokkeella,
auto ottaa siis vastaan virtaa vain yhden vaiheen kautta. Maksimissaan auto ottaa vastaan 1x16A virtaa joten
voimavirtapistorasian kolmesta vaiheesta ei olisi tässä tapauksessa isoa hyötyä. Lisäksi pitäisi tietää onko
voimavirtapistorasia vikavirtasuojalla varustettu. Ja vielä lisäksi onko se DC-virran tunnistavalla vikavirtasuojalla varustettu.
Tai onko nämä ominaisuudet ympätty tuohon voimavirta <-> Type1-adapterikaapeliin jos sellaista halutaan. Jos vikavirtatunnistus on
sisäänrakennettu kaapeliin, pitäisi spekseistä löytyä merkinnät "integrated RCD type B" tai vastaavaa.
Adapterikaapelissa pitää siis olla älyosa joka kommunikoi auton kanssa. Type1 pistokkeessa on ohjausväyläpinnit jotka tunnistaa kun
pistoke liitetään autoon. Toinen pinni tunnistaa mikä on auton maksimivirta mitä se ottaa vastaan ja toinen pinni kertoo
mikä on latauslaitteen maksimivirta mitä se antaa autoon päin. Tunnistuksen tehtyää latauslaitteen älyosa päättää
millä virralla se alkaa lataamaan autoa.
Tässä tapauksessa se olisi siis voimavirtapistokkeesta kyseisellä adapterikaapelilla maksimissaan 1x16A. Tuollainen
voimavirtapistoke - type1 adapterikaapeli kunnollisella älyosalla vaan maksaa reilusti. Ongelmaksi tulee siinä vedonpoisto
pidemmällä aikavälillä, latauslaitteen painavahko älyosa roikkuu kaapelin varassa koko ajan rasittaen liitoskohtia
joista se aikaa myöden pettää. Tämän lisäksi se rasittaa pistorasiaa johon tulee koko ajan sivuttaissuuntaista vetoa.
JA lisäksi, tuollainen kaapelihan ei lukitu mitenkään eli voidaan varastaa koska vaan.
Sama juttu on auton omalla tilapäislatauslaitteella. Auton oma tilapäislatauslaite lataa 1x10A kiinteällä virralla
eikä muistaakseni ole phevissä säädettävissä 8 ampeeriin. Normaali Schuko pistorasia on mitoitettu siten että
jatkuva maksimivirta saa olla enintään 1x8A normien mukaan. Ja tässäkin tosiaan tulee koko ajan sivuttaista vetoa/rasitusta.
Sekä vikavirtasuojauksien puutteellisuus.
Yhteenvetona:
En lähtisi kikkailemaan noiden voimavirta - Type1/2 adapterien kanssa ollenkaan.
Suosittelen ostamaan laadukkaan Type1-latauskaapelin jolla voit liittyä kaikkiin Type2-standardin mukaisiin latauspisteisiin.
Nämä kaapelit on tarkoitettu sähköauton lataukseen turvallisesti ja lukittuvat laturiin.
Meiltähän löytyy hyllystä tosi laadukkaita kaapeleita valmiina toimitukseen kohtuuhinnalla -->
https://kauppa.plugit.fi/pd/latauskaapelit/271/plugit-latauskaapeli-ev-type1-4m-1ac32a-mode-3-1623909/
Sekä suojalaukkua jos sellaista tarvitsee -->
https://kauppa.plugit.fi/pd/lisavarusteet/378/latauskaapelilaukku/
p.s. Pidemmän päälle fiksuin ratkaisu on varmasti asennuttaa myös kotiin kiinteä Type2 liitännällä varustettu latauslaite.
Joku perus 1x16A laite joka riittää kotikäytössä varsin hyvin. Phevin akun saa sellaisella ladattua täyteen n.3,5 tunnissa.
Latureitakin saa meidän kautta montaa eri mallia.
Toivottavasti mun sekavasta kirjoituksesta oli jotain apua