Pajero 3.2 2000 ABS disabloitu

pekkap

Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Terves.

Luin taannoin juttua jostain tapauksesta jossa oli kaik ABS pimenny ja lukkiutumaton puoli pimeni kokonaan, varoitusvaloa myöten. Taisi jäähä avoimeksi kun en muista lopputulemaa.

Ittellä tässä ei oo ollu oston jälkeen varoitusvaloja, eikä koko absia. Joskus tutkin notta sulakkeet ois paikollaa, pumppu pörräis jne. Mutta jarrut lukkiutuu eikä mitään valoja pala. Olenpa antanu asian olla kun siittä mitään haittaakaan oo ollunna. Nyt vaan sattu kattastusinssi huomaamaan valon puuttumisen nii pitää vissiinki pistää kuntoon.

Jos tuossa tosiaanki on sulakkeet ok, pumppu pyörii nii mistähä tuota osais alkaa kahtelemaan? Tietty absin valo pitää kytkeä takas mikäli se on irrotettu että sais koodit vilkuteltua, mutta vaikuttas nyt siltä että ois joku vähän isompi alue pimennetty/pimennyt aikonaan. Joku vuos sitte vikatesterikään ei aiheeseen kajonnut vähääkään. Itte epäileisin lonkalta että ollu joku anturi pimiänä ja nuuka ukko sitte aatellu että halvin kun disabloi koko hoidon. Onkohan porukalla kokemuksia tai tietoo aiheeseen liittyen? Lähinnä liekkö tuolla jossain joku isompi nivaska piuhaa minkä ois voinu irrottaa aiheuttaen tämmöttiis?
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
En tiedä oliko tästä minun aloittamasta ketjusta kyse:
https://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/abs-järjestelmän-poisto.61552/#post-494237

Mutta tässä tapauksessa loppuratkaisuna oli, että joltain puolalaiselta kaverilta löytyi eBay:ssä ehjä ABS kontrolleri. Vähän sika säkissä se ostettiin kun "vain" 40€ maksoi, mutta sillä alkoi rokata Pajeron ABS:it ensimmäistä kertaa nykyisen omistajan aikana. Oli yhdessä ABS-anturissakin vielä pientä vikaa.

Epäiltiin, että auton runkoa hitsatessa olisi jollain tavalla päässyt hitsausvirrat ohjaimen läpi, sen verran pahaa jälkeä oli piirilevyllä :D

Tässä oli kyseessä 1990 luvun alkupuolen mk2 Pajero, joissa ABS on Suomessa ja maailmallakin aikamoinen harvinaisuus.
 

pekkap

Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Se tuossa itelläki oli mielessä että voisko sinne asti johtaa.. Reiluun pariin kymppiinhän tuon sais näjemmä. Pitää vielä double checkit tehä että piuhat on kiinni varmasti ym. ja tilata suosiolla sitten. Kiitosta!
 

pekkap

Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Väliaikatietoa tai ehkä ihan lopullinenki tieto. Oli edelliset omistajat tehny komian pikaABS-fiksin, eli ABS lamppu murusiks puristeltu. Vikakoodeiksi tarjosi vilkkulukijalla 12, 15, 21, 23, 24 (kaikki abs anturit+speed sensor) ja olikohan 32 (g-sensor). Kaikki anturit tarjos eculle asti 1,2 ohmia vai oliko se nyt Kohm jommiskummis. Ehjät anturit ja piuhat. Välipalana vaihtelin jakolootan nopeusanturin joka on vaihteiston vikavaloa tarjonnu liikkeellelähdön jälkeen.

Tänään piipahin autosähkön ukolla. Nollasimma asiat ja testiajon jälkeen jäljelle jäi oikea etu ja taka absi. Muut koodit läks (en tiä liekkö jotain tekemistä tuolla jakolootan anturin vaihdolla). Etupään kehä aika pahannäkönen, lienee vielä putsattavissa. Takapuoli... hekotteluksi meni kun sitä kahteli. En tiä liekkö sieltä koko abskehä lentäny lepikkohon vai liekkö joku toinen vetari saatu survottua tilalle. Jää nähtäväksi. Varman päälle saksan poikain hajottamolta muutamalla kympillä koko vetarin kehineen pistin tulemaan.

Aika koominen homma tämäki. Ois mukava ollu kärpäsenä katossa olla sillonku ukot on toivonsa heittänny ja litistellynnä pihtien kanssa valon pimiäs jne. Ovat kaljaa ainaki lujasti juoneet kun on pärettä lentänny mittaria purkaessa, hehee...

Jos muuten tuo etukehä ei enää seleviä putsailusta nii osanneeko joku valaista onko nuita etukehiä tosiaanki 2 eri sorttia? Ei mauseri taipunu oikeen mittaamaan. 50 hampaisia kaikki, vissiin sisäkehässä ainaki eroja tai virhe eri sivujen tiedoissa. Toinen homma oliki sitten käyneeköhän nuo etu ja takakehät keskenään? Takakehiä ei oikeen erikseen löytynyt äkkiseltään.
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Väliaikatietoa tai ehkä ihan lopullinenki tieto. Oli edelliset omistajat tehny komian pikaABS-fiksin, eli ABS lamppu murusiks puristeltu. Vikakoodeiksi tarjosi vilkkulukijalla 12, 15, 21, 23, 24 (kaikki abs anturit+speed sensor) ja olikohan 32 (g-sensor). Kaikki anturit tarjos eculle asti 1,2 ohmia vai oliko se nyt Kohm jommiskummis. Ehjät anturit ja piuhat. Välipalana vaihtelin jakolootan nopeusanturin joka on vaihteiston vikavaloa tarjonnu liikkeellelähdön jälkeen.
Tässä sun tapauksessa ABS ohjain lienee ehjä, kun pystyt lukemaan vikakoodit. Tuttavan tapauksessa se oli aivan mykkä, ei antanut edes "OK" signaalia eli muistaakseni 0,5Hz pulssia. Eli eiköhän se tosiaan noissa antureissa tai johtosarjoissa ole se vika. Me vaihdettiin Pajeroon ABS ohjain jonka jälkeen saatiin vikakoodi yhdeltä ABS anturilta, muistaakseni 22, selitys oli että virtapiiri on joko poikki tai oikosulussa, mutta voi johtua myös siitä että anturi on liian lähellä tai kaukana hammaskehästä -> Tämä korjautui putsaamalla anturin ja kehän sekä kiilaamalla anturia hieman lähemmäs kehää.

Jos muuten tuo etukehä ei enää seleviä putsailusta nii osanneeko joku valaista onko nuita etukehiä tosiaanki 2 eri sorttia? Ei mauseri taipunu oikeen mittaamaan. 50 hampaisia kaikki, vissiin sisäkehässä ainaki eroja tai virhe eri sivujen tiedoissa. Toinen homma oliki sitten käyneeköhän nuo etu ja takakehät keskenään? Takakehiä ei oikeen erikseen löytynyt äkkiseltään.
Mk2 Pajerossa muistaakseni erilainen hammaskehä takana, kun se on rakennettu sinne käsijarrukenkien ympärille, mutta ei varmuutta 2000 vuosimallista.
 
Ylös Bottom