Outlander phev akun kunto

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Vastailen tähän väliin kokemuksia päivityksestä.
Muutaman kk takainen lukema 77,8% / 35,8Ah
Nyt päivityksen jälkeen 88,5% / 40,7Ah.
Eli jos tuolla karkeasti tulee +14% lisää potkua niin onhan sillä jo merkitystä! Eihän se ole päivässä kuin ~5km mutta kuukaudessa jo 150km sekä vuositasolla aika merkittävänkin paljon!!
Tämä siis minun ajoilla laskettuna kun karkeasti täysi akku/per päivä menee.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
88,5% SoH 100 tkm ajettuun päivityksen myötä on ilmeisesti todella hyvä tulos.

Hieno homma.

Itsellä on päivityksen jälkeen tullut kilometrejä 2 tkm ja SoH huonontunut WD:n mukaan tahtia 0,2 %-yksikköä per 1 tkm.

Toivottavast loivenee hiipumistahti kilometrien myötä, mutta tiedä häntä.

Screenshot_20230423_162114_PHEV Watchdog.jpg
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Näin sanoisin minäkin. Edellinen omistaja on pääasiassa poltellut bensaa tuossa niin se voinee ehkäpä olla yksi syy miksi toiselle omistajalle(minulle) on akkuun jäänyt paremmin puhtiakin.
 

pete78

Member
Liittynyt
5 Toukokuu 2023
Tuli ostettua MY19 viime viikolla. Ruotsin tuonti. Karvan alle 60tkm ajettu.

Akun kuntoa en ole vielä päässyt watchdogilla katsomaan, kun oma ELM327 OBD2 ei suostu yhteistyöhön. Uusi NexLink juuri tilattu Elekmalta.

Tietty homma olisi jo pitänyt tehdä koeajolla mutta nyt vasta ymmärrys kasvanut tarpeeksi.

En ole kovin huolissaan että tuliko ostettua ihan surkealla akulla oleva yksilö. Latauksen jälkeen on näyttänyt vajaa 35...40km rangea. Ja nyt vasta alkaa auto huomata minun kevyemmän kaasujalan ehkä?

Mutta kysymykseen. Jos tulisi tarve teetää esim Deltalla BMU päivitys ja DBCAM. Tai edes tarkastuttaa onko BMU päivitus jo tehty . Niin onko tuontiauton kanssa siihen mitään saumaa tehtaan piikkiin?

Ruotsissa oli tehty 1v ja 2v a 3v huollot ajallaan merkkihuollossa. Mutta jobbari olikin 4v huollossa puheista huolimatta käyttänyy Motonet huollossa juuri ennen myyntiin laittoa :(

No mikään ei kait estä mua tekemästa tuota 4v huoltoa vaikka tässä nyt uudestaan marmorilla. 4v tulee täyteen vasta n. 1kk päästä.

Mutta että onkohan tässä mitää saumoja pitää 5v tehdastakuu ja 8v akkutakuu voimissaan. Ja saada Delta tekemään ehkäpä noita päivityksiäkin vielä joskus. Ilmaiseksi siis.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Eihän huoltoja nykyään missään merkkihuollossa tarvi takuun takia tehdä, riittää kun ne tehdään huolto-ohjelman mukaisesti.
Vai olenko nyt ihan väärin ymmärtänyt?
 

pete78

Member
Liittynyt
5 Toukokuu 2023
Näin olen myös ymmärtänyt että ei EUssa enää saa vaatia/edellyttää puhdasta merkkihuiltohistoriaa että takuu ja muu vastuu säilyy. Mutta jotenkin on sellainen kutina että vähän heikoilla siinä taitaa kuluttaja silti käydännössä olla Suomalaisen merkkihuollon tiskillä. Kädessä kasa Ruotsalaisia lappuja "Mitsubishi Malmö" liikkeestä ja lisäksi yksi Suomalaisen Motonet korjaamon leima huoltokirjassa? Huolltomyyjällä se kuuluisa "tonnin seteli" ilme naamalla.

Siis jos homma liittyy ilmaisiin päivityksiiin tai worst case joskun ison ja kalliin osan hajoamiseen. Esim nyt se akusto.

Vaikka eihän tollasen phev mitsun 4v huoltoon kuulu kuin jarrunesteet, moottori öljy+suodatin ja raitisilmasuodin. Ja laskurin nollaus. Loput lienee valohoitoa pitkälti.

Yksi varteenotettava suunnitelma voisi olla että vuoden päästä keväällä 2024 ennen kuin 5v tulee täyteen, niin veisi auton esim Deltalle teettäisi tai yritäisi teettää:
- 5v huolto
- takuuseen jos jotain anturia tai sähköhärpäkettä on rikki.
- kotiinkutsujen tarkistus
- BMU update tarkistus/teko
- DBCAM ??

Voisi suhtautuminen olla suopeampaa kun samalla ihan rahalla ostaa huollon. Eikä mene vaan "ruinaamaan".

Siihen asti ihan vaan ajelua. Toki BMU mahdolliseti vetää jyrkempää käyrää alaspäin sen aikaa jos softa on vanha?

Mutta sitä ennen akun kunnon kurkkaus watchdogilla heti kunhan uusi OBD2 palikka saapuu.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Takuu ei lakkaa jos autoa huoltaa muualla kuin merkkihuollossa. Kunhan huolto tulee tehtyä ammattilaisen toimesta oikeilla osilla, ajallaan ja huolto-ohjelman mukaisesti.
Kohdat ja tarkastukset joita nimität valohoitona on tärkeitä tarkastuksia joilla varmistetaan auton oikea toiminta.
Voit kysyä merkkihuollosta onko autoosi avoimia kampanjoja ilman mitään ostovelvoitetta.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Kunhan huolto tulee tehtyä ammattilaisen toimesta oikeilla osilla
Tuota itsekin mietin osien osalta, muu kuin merkkihuolto voi käyttää tarvikeosia ja vaikka sillä ei mitään merkitystä asiaan olisi, niin kyllähän se kirpaisee jos akkutakuu mennyt jonkun tarvikeosan takia. Tästä ei tietoa mutta silti...
 

pete78

Member
Liittynyt
5 Toukokuu 2023
Vaikea tosiaan keksiä että mahdollisella ohjaamon tarvike raitisilmasuodattimella tai tarvike öljyfiltterillä olisi syy-yhteyttä esim hajonneeseen akkuun.

Mutta niin ne vaan voi marmorilla takertua pikkuseikkoin ja katkaista "neuvotteluyhteyden".
Näin kävi vuosia sitten kiinni leikanneen VAG tuotoksen kanssa. Mutta ei siitä enempää.

Katselin tuossa youtubesta videon, jossa kaverille alettiin merkkihuollossa inttämään etä nyt on sulla kuule takuu menny kun oli OBD2 scanneri portissa kiinni No ei mennnyt.

Anyway. Valohoidolla meinasin juuri noita tärkeitä tarkastuksia sinällään. Ilman osien vaihtoa silmin ja käsin katsotaan että mikään ei vuoda/ole löysällä/halki tms. Mutta jos sitten 5v huollossa kaikki nuo ovat aikanaan kunnossa. Niin aika vaikea keksiä että miten ne olisi 4v kohdalla voineet olla olematta kunnossa, ja korjaantuneet itsekseen vuoden aikana ajamalla.

Noh. Siis nyt pitää toivoa että kaikki on kunnossa epäilen niin kovasti että ei-merkkihuolto kävisi mitään samanlaista tarkastuslistaa läpi
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tuota itsekin mietin osien osalta, muu kuin merkkihuolto voi käyttää tarvikeosia ja vaikka sillä ei mitään merkitystä asiaan olisi, niin kyllähän se kirpaisee jos akkutakuu mennyt jonkun tarvikeosan takia. Tästä ei tietoa mutta silti...
Laadukas tarvike toimii aivan yhtä hyvin kuin OE osa eikä raukaise takuuta.
 

pete78

Member
Liittynyt
5 Toukokuu 2023
Mitäköhän tästä nyt pitäis ajatella
Auto siis vajaa 4v vanha MY19. Ajettu alle 60tkm.

Nyt sain OBD2 palikan joka toimii watchdogin kanssa. Oispa nämä kamat ja tiedot ollut jo viiime viikolla autokaupoilla‍♂️

Ei nyt hirveen hyvältä vaikuta tuo 72.4% lukema tossa. Mitä nyt pitäis tehdä???
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2023_05_10_18_49_19.png
    Screenshot_2023_05_10_18_49_19.png
    79.5 KB · Lukukerrat 216

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Varmaankin elätellä toiveita akkutakuun voimassaolosta taikka kiikuttaa ainakin huoltoon päivitykseen josta selviää akun nykytila.
Voihan se olla että tuo yksilö on roikkunut paljon pikalaturissa ja ajeltu vain 50km ajoja jonka jälkeen laturi on aina kutsunut eli toisinsanoen bensamoottorilla ei paljoa ole huristeltu?
Eikös wd kautta nähnyt tarkempaa dataa sähkön käytön/kulutuksen osalta?
 

pete78

Member
Liittynyt
5 Toukokuu 2023
Ei sillä, eilen ajelin ~37km lenkin josta iso osa motaria 100km/h. Ihan muutaman minuutin kaks hurahti bensakone päälle kun erehdyin vakkarilla leikkiimään.

Sehän ei vielä mitään maksa käydä vaikka Deltan tiskillä juttelemassa. Mielellään näkisin ilmeet ja haukottelut yms. kun asiaani kerron

Tosiaan tässä yksilössä moitteeton huoltohistoraia merkkihuollossa Ruotsissa.
Ja sitten se jobbarin teettämä Motonet huolto pari vk sitten joka jollain tasolla edustaa 4v./80tkm huoltoa kirjassa leimoineen.
Siihen tartutaan 100-varmasti. Ja siihen kun tämä nyt on Ruotsista tuotu niin voi ja ei ja voivoi

Mutta siis WD näyttää vielä yli 70%. Jos myös Deltan testerit näyttää samaa ja vaikka DBCAM & mahd. BMU päivityksen jälleen jotain 80% luokkaa hetken ainakin. Niin maksajalsi siinä taitaa hommalle joutua itse?

Täytyy huomenna ihmetellä tolla WDllä lisää jos näkis menneet sähkö/bensa ajoprofiiilit sieltä vaikka?
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
WD:stä Battery Condition ja viimeisin lappunen auki klikkaamalla.

Sieltä näkee kaikenlaista mielenkiintoista kuten paljonko akkua on ladattu hitaasti ja pikana.

Screenshot_20230510_223156_PHEV Watchdog.jpg


Omaani ei näemmä ole pikaladattu ikinä.

Soittaisin Deltalla ja pitäisin itsestään selvänä, että Mitsun edustajana tekevät tehdastakuun alaiseen autoon BMU-päivityksen ja DBCAM:in maksutta. Haistavat ehkä potentiaalisen huoltovakioasiakkaan, jota kannattaa palvella.

Ja oletan, ehkä väärin, että saavat Mitsulta korvauksen em. toimenpiteistä, oli auto Suomeen tai muualle alunperin maahantuotu.
 

pete78

Member
Liittynyt
5 Toukokuu 2023
Tommoiselta se näyttää. Eli DC/DC pikalatausta käyttetty vaan 40kWh? Eli ei sekään nyt selitä.

Muuten luvut näyttää aika normaaleilta kun vertaa muihin ikäisiin? Paisi toi 72.4%
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20230511_084223_PHEV Watchdog Free.jpg
    Screenshot_20230511_084223_PHEV Watchdog Free.jpg
    77.7 KB · Lukukerrat 175

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Sain vihdoin ja viimein luettua akun tiedot. Tältäpä ne näyttää. Tästä ite en oikein mitää ymmärrä, mutta kertokaas te enemmän?
 

Liitetiedostot

  • 346096979_6191030884313218_3780095175482976970_n.jpg
    346096979_6191030884313218_3780095175482976970_n.jpg
    71.5 KB · Lukukerrat 243

pete78

Member
Liittynyt
5 Toukokuu 2023
En (vielä) ymmärrä minäkään tosta puoliakaan. Se näen että sulla on n. 18tkm enempi mittarissa. Mutta silti akun "yleiskunto" pari % parempi kuin mulla.

Tosin vaan vähän reilu 50% matkoista on päästelty sähköllä kaiken kaikkiaan.

Oon kyllä alkanu miettimään tosissaan että onko mun 4v vanha akku oikeesti vaan "72% iskussa". Kun kyllä sillä 30-40km ajelee aika kepoisasti tällaisella kevät kelillä ainakin
 

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Minäkin pääsin tänään 40km sähköllä, niin noihin lukuihin verrattuna kuitenkin kelpo tulos mielestäni. Täytyy 80tkm huollossa mainita jospa tekisivät samalla bmu-päivityksen. Onhan tässä akkutakuutakin vielä reilusti jäljellä, niin jospa me saatais joskus sitten uudet akut takuuseen :)
 

Marzello71

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2019
Täällä yksi verrokki MY19. Ajettu 72500km ja akku 79.6% kunnossa. DBCAM tehty 26 tkm:ssa ja siitä akun kunto tippunut 9% (vähän reilun kahden vuoden aikana).
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Töissä tylsähköä, niin tekaisin pikaisesti tuollaisen infograafin viimeisimpien postaajien SoH-alenemista.

SoH-alenema (4).PNG


Omasta koslasta löytyy datapisteitä matkan varrelta laajemmin, niin siitä syntyy mukavammin kippuratakäppyrätä, josta helppo havaita ajankohta, jolloin tehtiin BMU-päivitys ja DBCAM ja sitä edeltävä ja seuraava alenema.

Näyttää nuo tiettävästi BMU-päivitetyt MY19 kärryt eli omani ja @Marzello71 yksilö hakeutuvan mukavasti samoille urille.

@miccomus MY20 taas vetelee ihan omissa korkeuksissaan.

Mielenkiintoista, että BMU-päivittämättömissä autoissa @pete78 akku happanee noin paljon nopeammin kuin @JuZ akku. Onko kyse siitä, että Peten akkua on ladattu huomattavasti ahkerammin vai jostain muusta? Ja jos ja kun päivitykset tehdään, hyppäävätkö SoH-arvot mihin tasoon.
 
Viimeksi muokattu

pete78

Member
Liittynyt
5 Toukokuu 2023
Kävin tänään Konalan Deltan tiskillä.
Sen sain kaivettua että ei-merkkihuollossa tehty huolto ei kuulemma vaikuta akkutakuuseen. Kaveri soitti vielä takuu-päällikölle tms. Mustaa valkoisella ei saanut eikä sitä ole missään.

Sitä ei nähnyt sähköisesti mistään onko Ruotsissa tms. tehty autoon BMU päivityksiä tai DBCAMia. Kotiinkutsuja ei kuulemma ollut.

Suositti pikateestin tekemistä ajoakulle. Siitä ehkä näkisi onko jotain jo tehty. Se olisi 80e.
Jos ottaa mukaan DBCAMin niin se olisi yht. 280e yön yli. Sitä ei muistanu siinä hötäkässä kysyä että tulisiko BMU päivitys samaan syssyyn. Luulisi että tulee.

No jos testi näyttää DBCAM jälkeenkin vielä yli 70% SOT. Niin lasku tulee. Jos näyttää alle, niin "saattaa olla" että maahantuoja maksaa lystin jne.

No mulla WD näyttää jo/vielä nyt tuota 72,4% niin eikai tuosta kannata alkaa maksaa. DBCAM ja mahd BMU päivityksen jälkeen ehkä jotain ~80% jos hyvin menee?? Eli maksajaksi siinä joutuu äkkiä ja hyöty on??? Nytkin ajelee sen 35...40km yhellä latauksella ilmastointikin päällä.

Ajattelinkin että nyt vaan ajoa ensi kevääseen asti kunnen tulee 5v täyteen. Sitten Deltasta huolto ja siihen yhteyteen sitten kaikki noi jutut. Noh akun pikatesti kuulemma kuuluu aina hintaan/pakettiin.

Se on sitten vaan 1v päästä myöhäistä jos puheista huolimatta kuitenkin huoltohistoriassa oleva "motonet" kupru alkaakin yhtäkkiä vaikuttaa akkutakuuseen

Kyselin myös että mitä jos tehdäänkin 4v huolto uudestaan teillä Deltalla. Eli vaihdetaan 200km vanhat öjyt yms uusiksi. Niiin laitatteko leiman vihkoon siellä olevan päälle
 

smau

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2021
Kävin tänään Konalan Deltan tiskillä.
Sen sain kaivettua että ei-merkkihuollossa tehty huolto ei kuulemma vaikuta akkutakuuseen. Kaveri soitti vielä takuu-päällikölle tms. Mustaa valkoisella ei saanut eikä sitä ole missään.

Sitä ei nähnyt sähköisesti mistään onko Ruotsissa tms. tehty autoon BMU päivityksiä tai DBCAMia. Kotiinkutsuja ei kuulemma ollut.

Suositti pikateestin tekemistä ajoakulle. Siitä ehkä näkisi onko jotain jo tehty. Se olisi 80e.
Jos ottaa mukaan DBCAMin niin se olisi yht. 280e yön yli. Sitä ei muistanu siinä hötäkässä kysyä että tulisiko BMU päivitys samaan syssyyn. Luulisi että tulee.

No jos testi näyttää DBCAM jälkeenkin vielä yli 70% SOT. Niin lasku tulee. Jos näyttää alle, niin "saattaa olla" että maahantuoja maksaa lystin jne.

No mulla WD näyttää jo/vielä nyt tuota 72,4% niin eikai tuosta kannata alkaa maksaa. DBCAM ja mahd BMU päivityksen jälkeen ehkä jotain ~80% jos hyvin menee?? Eli maksajaksi siinä joutuu äkkiä ja hyöty on??? Nytkin ajelee sen 35...40km yhellä latauksella ilmastointikin päällä.

Ajattelinkin että nyt vaan ajoa ensi kevääseen asti kunnen tulee 5v täyteen. Sitten Deltasta huolto ja siihen yhteyteen sitten kaikki noi jutut. Noh akun pikatesti kuulemma kuuluu aina hintaan/pakettiin.

Se on sitten vaan 1v päästä myöhäistä jos puheista huolimatta kuitenkin huoltohistoriassa oleva "motonet" kupru alkaakin yhtäkkiä vaikuttaa akkutakuuseen

Kyselin myös että mitä jos tehdäänkin 4v huolto uudestaan teillä Deltalla. Eli vaihdetaan 200km vanhat öjyt yms uusiksi. Niiin laitatteko leiman vihkoon siellä olevan päälle
Viisaammat korjatkoon, jos olen kovasti väärässä.

-Pikatestistä ei kannata maksaa, koska se ei ole testi vaan lukeminen autosta eli se mitä BMU kertoo kapasiteetiksi eli sama mitä näet WD:llä. Ainakin minulla se oli 1:1
-Jos auto on MY19 tai MY20 missä on toi "viallinen" BMU softa niin DBCAM:stä ei kannata maksaa vaan pitää vaatia se BMU päivitys. Se pitää sitten sisällään "pikatestin", BMU päivityksen ja DBCAM:n ja on ilmainen.
-Itsellä lukee huoltoselosteessa "BMU päivitys huoltotiedottteen FIL-20-010 mukaan"

-Minusta on siis kaksi eri asiaa:
1) pyytää tekemään DBCAM
-Tämähän meneee kategoriaan missä yritetään saada uusi akku takuuseen kun vanhan kapasiteetti on alle rajan eli akkuni on huono -> teetän testin -> jos alle 70% niin menee akkutakuun piikkiin. Jos yli 70% niin olen valittanut turhasta ja tilaamani työ pitää maksaa.
2) pyytää Mitsubishia päivittämään BMU softan
-Tämä on tunnettu virhe, jonka Mitsu on luvannut korjata (jos käyttäjä sitä osaa vaatia). Kamppista siitä ei ole ja käsittääkseni sitä ei tehdä normi huollon yhteydessä, jos ei erikseen pyydetä.
-Tässä yhteydessä nyt sitten joudutaan tekemään DBCAM, jotta saadaan laitettua BMU:lle oieka korjattu kapasiteetin arvo.
 

pete78

Member
Liittynyt
5 Toukokuu 2023
Näin se voi hyvinkin olla. Harmi kun ei muistanut tota BMU päivitys juttua eilen marmori-tiskillä kysyä.

Meinasin kuitenkin että 1v päästä vuosihuollossa yrittäisin vasta tota penätä. Voi olla vähän nihkeää muuten jos ei samalla "osta mitään".

Sillähän ei väliä jos homma venyy. Se ei sen enempää oikeesti aiheuta vahinkoa akulle?

Vuoden päästä katsotaan miten paljon akku elpyy BDCAM avulla ja laitetaan BMU laskeskelemaan siitä eteenpäin SOH arvoa pienemmällä kulmakertoimella?

Homma menee tehtaan/takuun piikkiin (koska hiljainen kamppis) Tai sitten uppoaa sinne 5v/100tkm huollon hintaan kuitenkin.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Tehdastakuu on 5v/100 tkm ja akkutakuu 8v/160 tkm. Kumman piikkiin BMU-päivitys ja siihen liittyvä DBCAM hoidetaan :unsure: Jos tehdastakuun, niin ei kannata turhan pitkään hommaa venyttää.

Itse hoidin homman niin, että soittelin Deltan huoltoon. Kerroin, että määräaikaishuolto ei ole vielä ajankohtainen, mutta varaisin ajan BMU-päivitykseen. Kerroin kuulleeni, että sellainen on MY19 ja MY20 autoihin paikallaan, etenkin, jos range on hiipunut.

Muitta mutkitta ehdottivat muutamaa sopivaa aikaa ja kertoilivat, että taannoin oli kamppiskin ollut tähän liittyen. Ja koko ajan oli selvää, että asiakkaalle lisämaksuttomasta operaatiosta on kysymys.
 

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Töissä tylsähköä, niin tekaisin pikaisesti tuollaisen infograafin viimeisimpien postaajien SoH-alenemista.

Näytä liitetiedosto 24476

Omasta koslasta löytyy datapisteitä matkan varrelta laajemmin, niin siitä syntyy mukavammin kippuratakäppyrätä, josta helppo havaita ajankohta, jolloin tehtiin BMU-päivitys ja DBCAM ja sitä edeltävä ja seuraava alenema.

Näyttää nuo tiettävästi BMU-päivitetyt MY19 kärryt eli omani ja @Marzello71 yksilö hakeutuvan mukavasti samoille urille.

@miccomus MY20 taas vetelee ihan omissa korkeuksissaan.

Mielenkiintoista, että BMU-päivittämättömissä autoissa @pete78 akku happanee noin paljon nopeammin kuin @JuZ akku. Onko kyse siitä, että Peten akkua on ladattu huomattavasti ahkerammin vai jostain muusta? Ja jos ja kun päivitykset tehdään, hyppäävätkö SoH-arvot mihin tasoon.
Auto kävi tänään BMU-päiviyksessä. Kyllähän tuo SoH ihan kivasti nousi :)
 

Liitetiedostot

  • 2023.jpg
    2023.jpg
    69.7 KB · Lukukerrat 230

pete78

Member
Liittynyt
5 Toukokuu 2023
En ole vielä vieny autoa BMU päivitykseen. Kun taktiikka on ainakin vielä katsoa jos ensi kevääseen mennessä SoH tippuisi jo alle 70% niin olisi paremmat neuvotteluasemat

Kesäkuussa 1kk ja n. 1000km jälkeen olikin menty se 0.2% alaspäin. Eli 72.4 -> 72.2%.

Mutta tällä viikolla kun katson 3kk ja 3000km myöhemmin. Niin olikin pompannut ylöspäin 73%:iin.

Miten se noin päin voi mennä. Että itekseen kasvaa??
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2023_07_31_19_25_33.png
    Screenshot_2023_07_31_19_25_33.png
    111.5 KB · Lukukerrat 99

Ar20

New Member
Liittynyt
7 Elokuu 2023
Olisiko Vaasan seudulla ketään joka pientä korvausta vasten voisi mitata autosta wd softalla ja palikalla akun tilaa? Vai saako toimivaa palikkaa jostain kivijalkaliikkeestä kohtuu hinnalla?
 

JuTi

New Member
Liittynyt
7 Elokuu 2023
Olisiko Vaasan seudulla ketään joka pientä korvausta vasten voisi mitata autosta wd softalla ja palikalla akun tilaa? Vai saako toimivaa palikkaa jostain kivijalkaliikkeestä kohtuu hinnalla?
Lapualta löytyisi.. itse tilasin tuollaisen (verkkokaupasta A10kauppa palikan ja toimii kuin junan vessa, tilaus tuli perille seuraavana päivänä tilauksesta:

1691487221701.png
 

JuTi

New Member
Liittynyt
7 Elokuu 2023
MY19 mallin auto menossa BMU päivitykseen viikon päästä, auto ollut itsellä 3 viikkoa ja akun kunto tuli nyt testattua.. Auto on Ruotsista tuotu ja yksi vuosihuolto jäänyt tekemättä! -20, -21 ja -23 on merkkihuoltoleimat, lähes virheetön auto muuten. Saas nähdä tuleeko vääntöä akkutakuista, vähän hirvittää.
1691487408541.png
 

KartsaPertsa

New Member
Liittynyt
11 Elokuu 2023
Tänään oli aamulle varattuna Mikkelin Rinta-Joupille aika BMU:n päivitykseen liittyen, ja samalla pyysin ajoakun pikatestiä kun en ole vielä saanut hankittua sopivaa lukijaa autoon.

BMU:n päivitystä ei saatu tehtyä, kuulema ei näy olevan mitään päivitystä saatavilla mutta epäilivät heidän järjestelmän olevan niin vanha ettei siitä syystä näytä päivityksiä..? Pikatesti kertoo ajoakun kunnoksi 34Ah / 73.9%.
Auto on vuosimalliltaan -19, ajettu 57tkm. Pikalaturia olen käyttänyt n. 6 kertaa ja Schuko-laturilla olen ladannut n. 6 kertaa myöskin, pikalaturin jälkeen ajokilometrejä näyttää n. 27km (ladannut n.6kWh) ja Schuko-latauksen jälkeen näytellyt n.33-35km. Tuntuu ainakin ettei normaaleissa rajoissa ole, BMU:n resetointi omatoimisesti on käynyt mielessä..

Onkohan Mikkelin lähettyvillä osaavaa huoltoa jonne auto kannattaisi viedä päivitykseen?
 

Garbox

New Member
Liittynyt
27 Kesäkuu 2023
Tänään oli aamulle varattuna Mikkelin Rinta-Joupille aika BMU:n päivitykseen liittyen, ja samalla pyysin ajoakun pikatestiä kun en ole vielä saanut hankittua sopivaa lukijaa autoon.

BMU:n päivitystä ei saatu tehtyä, kuulema ei näy olevan mitään päivitystä saatavilla mutta epäilivät heidän järjestelmän olevan niin vanha ettei siitä syystä näytä päivityksiä..? Pikatesti kertoo ajoakun kunnoksi 34Ah / 73.9%.
Auto on vuosimalliltaan -19, ajettu 57tkm. Pikalaturia olen käyttänyt n. 6 kertaa ja Schuko-laturilla olen ladannut n. 6 kertaa myöskin, pikalaturin jälkeen ajokilometrejä näyttää n. 27km (ladannut n.6kWh) ja Schuko-latauksen jälkeen näytellyt n.33-35km. Tuntuu ainakin ettei normaaleissa rajoissa ole, BMU:n resetointi omatoimisesti on käynyt mielessä..

Onkohan Mikkelin lähettyvillä osaavaa huoltoa jonne auto kannattaisi viedä päivitykseen?
Ei löydä päivityksiä? Kyselin omastani oston jälkeen, että onkohan kaikki takaisinkutsut tehty. Kuulemma on, mutta uskaltaakohan siihen luottaa (auto ollut aiemmin Tampereella ja Deltassa siis muistaakseni huollot, Porissa Deltalla ei ole Mitsun huoltoa).
 

58make

Member
Liittynyt
23 Elokuu 2021
Sijainti
Valkeala
Luin tänään jenkeissä tehdystä testistä, 320000km ajetun teslan akku oli hiipunut 12% vain, eli huonoja on mitsun akut, oma on nyt toisessa akkutakuu testissä juuri nyt.
 

Garbox

New Member
Liittynyt
27 Kesäkuu 2023
Hommasin tuon obd2-lukijan ja tarkistin akun kuntoa. Varmaan jokseenkin normaalit lukemat, mutta tuo kennojen tila ihmetytti. Kuvissa näkyy, miten tuo hyppi melkein kokonaan punaisesta pääosin vihreään. Suurin osa ajasta oli pääosin vihreää ja punaisia vilahteli siellä täällä, mutta pari kertaa tosiaan heilahti kaikki ~sekunniksi punaiselle ja heti takaisin normaaliksi. Mikähän tuon tekee, onko vaan virhe datassa vai...?
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2023_08_21_14_32_24.png
    Screenshot_2023_08_21_14_32_24.png
    99.2 KB · Lukukerrat 110
  • Screenshot_2023-08-21-14-31-31-36_1a2164395eade7da4fc810c697ca6d2e.jpg
    Screenshot_2023-08-21-14-31-31-36_1a2164395eade7da4fc810c697ca6d2e.jpg
    109.7 KB · Lukukerrat 111
  • Screenshot_2023-08-21-14-31-28-11_1a2164395eade7da4fc810c697ca6d2e.jpg
    Screenshot_2023-08-21-14-31-28-11_1a2164395eade7da4fc810c697ca6d2e.jpg
    105 KB · Lukukerrat 114

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Luin tänään jenkeissä tehdystä testistä, 320000km ajetun teslan akku oli hiipunut 12% vain, eli huonoja on mitsun akut, oma on nyt toisessa akkutakuu testissä juuri nyt.
Vai olisiko sittenkin vaan mitoitettu vähän eri mittapuulla? Montakohan latauskertaa tyhjästä täyteen tulee vaikka 1000km matkalle? Mitsu pitää ladata väistämättä 20-30 kertaa ja tesla about 3 kertaa? Kummassa se akku sitten joutuu kovemmalle rääkille…
 

Garbox

New Member
Liittynyt
27 Kesäkuu 2023
Onko noissa akuissa oikeesti 30% se varmuusvara siellä alapäässä? Pikalaturiin tuupatessa eilen huomasin, että lataus lähti 30% ylöspäin, ja ice kuitenkin oli jo käytössä kaupan pihaan tullessa
Sen tiedän, että pikalaturi toppaa 80% korvilla ihan oikein, mutta toi 30% alotus hämää.
Range ihan ok kyllä MY19 autoksi (toki vaan 50tkm ajettu), reilu 40km pääsee, jos ajelee sivuteitä, missä on vähän risteyksiä ja nopeus 40-60kmh.
 

58make

Member
Liittynyt
23 Elokuu 2021
Sijainti
Valkeala
Myös käytönaikainen rääkki on varmasti Mitsussa kovempi. Teslan akku on lähes kymmenkertainen kooltaan, joten akusta voi myös ottaa kymmenkertaisen tehon ja yksittäinen akkukenno rasittuu saman verran.
Teslan akussa on myös erilainen rakenne, siitäkin se varmaan johtuu.
 

58make

Member
Liittynyt
23 Elokuu 2021
Sijainti
Valkeala
Onko noissa akuissa oikeesti 30% se varmuusvara siellä alapäässä? Pikalaturiin tuupatessa eilen huomasin, että lataus lähti 30% ylöspäin, ja ice kuitenkin oli jo käytössä kaupan pihaan tullessa
Sen tiedän, että pikalaturi toppaa 80% korvilla ihan oikein, mutta toi 30% alotus hämää.
Range ihan ok kyllä MY19 autoksi (toki vaan 50tkm ajettu), reilu 40km pääsee, jos ajelee sivuteitä, missä on vähän risteyksiä ja nopeus 40-60kmh.
Näin asia kerrotaan, onko se 20 vai 30% niin jotain kuitenkin on, ja sama yläpäässä.
 

Garbox

New Member
Liittynyt
27 Kesäkuu 2023
Näin asia kerrotaan, onko se 20 vai 30% niin jotain kuitenkin on, ja sama yläpäässä.
Ajattelin sen olevan jotain 10-20% välillä ja sen takia alkoi mietityttämään. Toki kun maksimikapasiteetti (todellinen) on pudonnut, niin jos tuo on kiinteä kW-määrä tuolla alapäässä, niin sen prosentuaalinen osuus kasvaa ajan myötä. Liekö siitä kuitenkaan kyse, todennäkösemmin varmaan joku "arvio".
 

KartsaPertsa

New Member
Liittynyt
11 Elokuu 2023
Onko noissa akuissa oikeesti 30% se varmuusvara siellä alapäässä? Pikalaturiin tuupatessa eilen huomasin, että lataus lähti 30% ylöspäin, ja ice kuitenkin oli jo käytössä kaupan pihaan tullessa
Sen tiedän, että pikalaturi toppaa 80% korvilla ihan oikein, mutta toi 30% alotus hämää.
Range ihan ok kyllä MY19 autoksi (toki vaan 50tkm ajettu), reilu 40km pääsee, jos ajelee sivuteitä, missä on vähän risteyksiä ja nopeus 40-60kmh.
Paljonko sait ladattua kilowattitunteja?
Omaan -19 vuotiseen pikalaturi latailee hieman reilut 6kWh jos sattuu oikein tyhjä olemaan kun saa laturiin ajettua.
 

Garbox

New Member
Liittynyt
27 Kesäkuu 2023
Vajaa 5kWh meni, mutta ei se 80% ehtinyt kipuamaankaan. Toi 6kWh pikalaturilla varmaan aikalailla siinä 80% kohdilla.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Watchdogilla kun ajaessa seuraa akun prosentteja niin siinä 30 % paikkeilla auto käynnistää polttomoottorin. Hitaasti ajaessa pääsee alemmas, mutta muistaakseni 26 % oli alin mihin koskaan pääsin kun kone pakkokäynnistyi. Lämmityslaitteella jos tyhjentelee ajon jälkeen akkua vielä niin suostuu menemään 20 % saakk ja sitten sammuu lämmitys. Noilla tasoilla muistaakseni sitten starttaakin polttokoneen heti kun laittaa virrat päälle, vaikkei autolla lähtisi liikkeellekään.

Tämä Watchdogin prosentti on sitten eri kuin se sovelluksen pääsivulla näyttämä lukema, joka laskee sähköajossa (noin) nollaan siinä kohtaa kun polttomoottori käynnistyy. Eli siinä näytetään prosentteina ajamiseen käytettävissä oleva varauksen määrä. Tuo lukema jossa n. 30 % vastaa pääsivun nollaa prosenttia löytyy sitten sieltä toiselta sivulta jossa tarkempia akkutietoja.

Eli WD:n lukrmat tukee tuota tietoa että alapäässä on 30 % vara. Ja se tarvitaan jo ihan siihen että polttomoottorin käynnistyttyäkin akusta tarvitaan joskus virtaa esim kiihdytyksiä tukemaan.
 

Garbox

New Member
Liittynyt
27 Kesäkuu 2023
Watchdogilla kun ajaessa seuraa akun prosentteja niin siinä 30 % paikkeilla auto käynnistää polttomoottorin. Hitaasti ajaessa pääsee alemmas, mutta muistaakseni 26 % oli alin mihin koskaan pääsin kun kone pakkokäynnistyi. Lämmityslaitteella jos tyhjentelee ajon jälkeen akkua vielä niin suostuu menemään 20 % saakk ja sitten sammuu lämmitys. Noilla tasoilla muistaakseni sitten starttaakin polttokoneen heti kun laittaa virrat päälle, vaikkei autolla lähtisi liikkeellekään.

Tämä Watchdogin prosentti on sitten eri kuin se sovelluksen pääsivulla näyttämä lukema, joka laskee sähköajossa (noin) nollaan siinä kohtaa kun polttomoottori käynnistyy. Eli siinä näytetään prosentteina ajamiseen käytettävissä oleva varauksen määrä. Tuo lukema jossa n. 30 % vastaa pääsivun nollaa prosenttia löytyy sitten sieltä toiselta sivulta jossa tarkempia akkutietoja.

Eli WD:n lukrmat tukee tuota tietoa että alapäässä on 30 % vara. Ja se tarvitaan jo ihan siihen että polttomoottorin käynnistyttyäkin akusta tarvitaan joskus virtaa esim kiihdytyksiä tukemaan.
Käy järkeen joo, kun se tosiaan taitaa kiihdytyksessä antaa vielä mehuja akustakin. Eli silloin se todellinen alaraja olis se 20%, mikä on näkynyt joka puolella esim. puhelimen akkujen optimi alarajana (ja 80% ylärajana).
Eilen latasin 22kW laturissa tyhjästä (eli näytti viivaa ja matkalla moottori kävi, sähköillä tuli silti parkkipaikalla) täyteen, 10,1kWh.
 
Ylös Bottom