Lancer 2.0 2003 stw humppaava tyhjäkäynti

J0ne

New Member
Liittynyt
24 Joulukuu 2018
Useamman Mitsuttoman vuoden jälkeen tuli hommattua tälläinen Lancer kakkosautoksi.

Auto käy tyhjäkäyntiä humppaavasti niinkuin kävisi vajailla sylintereillä. Välillä humppaus pahenee ja moottori tärisee selvästi. Kierrokset nousevat kuitenkin normaalisti kaasua painaessa eikä ajaessa huomaa juurikaan mitään vikaa. Välillä liikkeelle lähtiessä nytkyttää runsaasti. Tyhjäkäyntiä ei käy hyvin missään kohtaa.

Autossa oli tätä samaa vikaa jo ostaessa ja vikaa oli koitettu korjata ilmeisesti seuraavin toimenpitein: etummainen lamdba vaihdettu bosch anturiin, suuttimia käytetty irti, maf vaihdettu toiseen.

Moottorin vikavalo paloi ja herjasi Autocomilla P0300 random/multiple cylinder misfire detected.

Tässä kohtaa tarkasteltua:
Suuttimien resistanssit 12 ohm. OK
ISC servon käytin irti ja ohmit ohjearvoissa. Surisee ja liikkuu myös kun virrat laittaa päälle.
Pakoputkistossa ei vuotoja ennen lamboja. Keskivaiheilla putkistoa jonkinlainen vuoto.
Sytytystulpat käytin irti ja endoskoopilla kuvasin männät. Kaikki samannäköiset.

Täytyy perehtyä paremmin ohjearvoihin ja helposti mitattaviin osiin. Testerillä EVO Lancerin tiedoilla melkeinpä täytyy hakea Autocomilla? Sillä ainakin moottorilta sai jotain vikakoodia pihalle. Viime nollauksen jälkeen moottorin vikavalo ei ole syttynyt noin parinkymmenen kilometrin nurkka-ajon jälkeen.

 
Ajattelin nyt ensialkuun ottaa koko imusarjan irti ja tarkastaa kaikki siihen liittyvät letkut ja liitokset. EGR-venttiilillä ainakin käyty joskus kilopultista päätellen ja suuttimien kahden väliholkin tilalla oli prikat. Suuttimien o-renkaat eivät myöskään olleet ehkä aivan oikeanlaiseto_O Imusarjan irroitus jäi kahdesta tukiraudan pultista kiinni joihin pääsisi varmaan helpommin käsiksi alakautta. Pitää huomenna koittaa montulla irroittaa ne.
 

Liitetiedostot

  • Näyttökuva 2024-04-09 203633.jpg
    Näyttökuva 2024-04-09 203633.jpg
    63.2 KB · Lukukerrat 16
Ajattelin nyt ensialkuun ottaa koko imusarjan irti ja tarkastaa kaikki siihen liittyvät letkut ja liitokset. EGR-venttiilillä ainakin käyty joskus kilopultista päätellen ja suuttimien kahden väliholkin tilalla oli prikat. Suuttimien o-renkaat eivät myöskään olleet ehkä aivan oikeanlaiseto_O Imusarjan irroitus jäi kahdesta tukiraudan pultista kiinni joihin pääsisi varmaan helpommin käsiksi alakautta. Pitää huomenna koittaa montulla irroittaa ne.
Tuolla kyllä saa imu vuotoja aikaseks, laittasin OEM paikat kii ja using suuttimien Tiivisteet, oliko tulpat märät, satuitko katsomaan? Ja katsoisin ettei mäntien päällä ole bensa, tietää Jos suuttimien vuotaa läpi, sillon tosin savittais aika paksua savua pakoputkesta
 
Noniin nyt vaihdettu imusarjan tiiviste, egr-tiiviste ja suuttimien ala sekä yläpään o-renkaat. Suuttimia ei toki testattu eikä niiden sihtejä vaihdettu. Ensimmäisellä käynnistyksellä kuulosti lupaavalta mutta muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen sama humppaus alkoi taas. Nykii myös aikalailla kun lähtee liikkeelle. Pitää huomenna tutkia testerillä tarkemmin saako mitään järkevää näkyviin.

Ennen näiden vaihtoa tuli katsottua kameralla mäntien päälle. Tulpat olivat kaikki kuivia ja ennemminkin valkoisia.
 
Noniin nyt vaihdettu imusarjan tiiviste, egr-tiiviste ja suuttimien ala sekä yläpään o-renkaat. Suuttimia ei toki testattu eikä niiden sihtejä vaihdettu. Ensimmäisellä käynnistyksellä kuulosti lupaavalta mutta muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen sama humppaus alkoi taas. Nykii myös aikalailla kun lähtee liikkeelle. Pitää huomenna tutkia testerillä tarkemmin saako mitään järkevää näkyviin.

Ennen näiden vaihtoa tuli katsottua kameralla mäntien päälle. Tulpat olivat kaikki kuivia ja ennemminkin valkoisia.
jos valkoiset tulpat niin silloinhan seos on liian laiha palamis vaiheessa joka indikoi imuvuotoon taikka alhaiseen bensan paineeseen, ainakin niin klauan kun lambda anturit on ehjät, mites jos otat venttiilikopan kannest ahuohotus letkun irti ja tulppaat imusarjalle menevän pään, koita miten reagoi
 
Takaisin
Ylös Bottom