1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

12th

New Member
Liittynyt
4 Elokuu 2012
Onko palstalla kukaan sovittanut tupla-DIN-kokoista soitinta vanhempaan Outlanderiin? Tilaahan siinä kyllä olisi, mutta sen kiinteän tavaralokeron takia koko kehysmuovi menee vaihtoon jos meinaa siististi tehdä. Yritin googletella tietoa maailmalta ja käsitin että niitä kehyksiä olisi useampaakin erilaista (auto on 2005 Intense jossa aut.ilmastointi). Jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt, niin juuri tähän malliin sopivaa muovinpalaa ei kuitenkaan olisi olemassa vaan modaamiseksi menee kuitenkin? Pitänee vielä kysellä merkkiliikkeestä mutta kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Tämän kysymyksen olisi varmaan voinut laittaa myös tuonne hifipuolelle mutta en osannut päättää...
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Mites tuollaisesta samanikäisesä Airtrekistä se A/C switch panel? Taitaa olla ihan sama osa, mutta isolla reijällä...

32024600006090_1.jpg


ebayssa pari myynnissä, mutta mukana tulee ilmastoinnin säätöpalikat ja hinta sitten sen mukainen... :-\
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Kyllähän tuo aika sopivalta näyttäisi. Saatavuus saattaa tosiaan olla pieni ongelma. Pitääpä käydä merkkiliikkeessäkin kysymässä, on tätä asiaa varmaan aiemminkin selvitelty.
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

MR480886HB

Tuollainen osanumero oli ainakin mainittu yhdessä ebay listauksessa. Jos sen kanssa käy kysymässä niin voi olla jotain apua?
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Itse kävin juuri viime viikolla tilaamassa Delta-autolta tuon 2din:N paneelin. Hintaa tulee 65 euroa. Tulee hollannista ensi viikoksi.

Osanumero on MR590095HA. Saman näköinen paneeli kuin kuvassa

Tämä siis -06 Turbo Outlanderiin
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Mahtavaa, kiitoksia tiedosta. Tässä vielä kuva omasta autosta, kai tuo on samanlainen.

10657413.jpg
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

http://www.outlander-forum.de/phorum/read.php?1,38582

Tuolla oli jotain juttua aiheesta, ilmeisesti paneeli on vähän erilainen riippuen siitä onko autossa automaattinen vai manuaalinen ilmastointi.
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

En usko että on erilainen.

Eikä kyllä Timanttitiskilläkään kyselleet mitään onko automaatti vai ei...

Edit: Nyt kun hieman tarkemmin lueskelin tuota saksan foorumia, niin heräsi epäilys...

Olen huomenna menossa joka tapauksessa käymään paikallisessa Delta-autossa, niin pitääpä kysellä vähän tarkemmin. Raportoin sitten mitä selviää.

Edit.2: Nyt kun googletin nuo osanumerot, niin erilaisethan ne on. Eli kyllä se taitaa olla niin, et automaatti-ilmastointiin käy osanro 8002A289HA. Itsellä on tilauksessa juurikin tuo toinen... :seina
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Okei... Kylläpä on hankalaksi tehty tämä juttu. Ilmeisesti se lämmönsäätimen kiinnitys siinä on erilainen. Ilmoittele miten käy niin minä ja muut osaamme tilata oikean osan :peukku
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Olisiko tästä linkistä apuja: http://www.acvgmbh.de/shop4/index.php?cat=c144_Radioblenden-Radioblenden-144.html
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

talkkari sanoi
Olisiko tästä linkistä apuja: http://www.acvgmbh.de/shop4/index.php?cat=c144_Radioblenden-Radioblenden-144.html

Eipä ollut tarjota kuin tuohon 3geniläiseen...
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Tuolta: http://eshop.original-teile.de/ muuten löytyisi osa nr. 8002A289HA hintaan 47 euroa plus kulut. Ei kokemusta ko. kaupasta mutta oli sieltä muilla foorumeilla joku tilannut. Merkkiliikkeen hinta oletettavasti jotain satkun pintaan? Tosin pitää nyt ensin varmistua ko. osan sopivuudesta ;D
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Odottelen tänään soittoa paikalliselta Deltalta... Hinnoista ja saatavuudesta...
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Noniin, elikkäs tuo 8002A289HA on ilmeisesti oikea osa. Kysyvät nyt helsingin kautta mistä löytyy. Eli onko Hollannin varastossa (jos on, niin n.viikon toimitusaika) vai joutuuko odottaa jaapanista asti. Hinta on sama, eli 65euroa.
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Juu, itse asiassa maanantaina soittivat ja kertoivat että löytyy Hollannista ja on suomessa 1,5:ssa viikossa.

Itsellä ollut vaan kiire, kun jääkaappi tulvi keittiöön, niin tuli pieni remonttikiire...

Ja hinta oli 63€ ja nuo MN124401 & MN124402 ovat jonkinlaisia tukia. Nä'mä maksaa 11€/kpl. Voin kertoa kun tulkevat onko noilla mitään virkaa.

Tämmöistä tällä kertaa.
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

noniin osat tuli eilen ja tänään kävin hakemassa. Paneelin numero on 8002A289HA ja nuo tuetkin näyttää ihan tarpeellisilta. En vielä tiedä milloin kerkeän asentamaan paikalleen joten siitä myöhemmin.

Paneelin hinnan olin näköjään muistanut aivan väärin, hinta olikin 56,50. Tukien hinta oli se 11€/kpl.

Että näin tällä kertaa...
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

OK, ei nuo merkkiliikkeen hinnat nyt kovin pahoilta kuulosta. Kerro miten asennuksen kanssa käy... (niin laitan sitten itse samat osat tilaukseen jos kaikki on OK) :)
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Eilen yrittelin asentaa soittimen paikoilleen, mutta: Säätimien numerotaulut on erilaiset 2-Din paneelissa... :seina
Muuten kyllä paneeli käy loistavasti ja tukien tarpeellisuuskin todettiin.

Eli tänään Deltan tiskille kyselee osista. Ilmoittelen taas.
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Vaikuttaa kyllä mukavalta projektilta... Toivottavasti sopiva osa löytyy.
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Kuulostaa ihan sen laatuiselta projektilta että itse taidankin pitäytyä hankinnoissani 1-dinin moottoroidun näytön soittimessa! ;D *auton hankinnan yhteydessä katselin itsekin netistä että 2-dinin soitinaukkojakin näyttäisi joissain Outlandereissa olevan*
Etuna tuossa moottoroidussa näytössähän on sitten sekin että se tulee aavistuksen ylemmäksi kuin 2-dinin soittimen näyttö! Ei siis tarvitse ihan niin paljon siirtää katsetta tiestä.. *kuskihan ei tietenkään ajon aikana katso mitään ruudulta..* ::) Sekä säilyy tuo pieni lokero kaikelle turhalle tavaralle, kuitille, yms. :peukku
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Nonniin, nyt kun kiireiltään kerkeää vähän selvittää tilannetta.

Homma etenee nyt seuraavanlaisesti: Tuohon paneliin ei onnistuttu löytämään jyväskylän Deltan kanssa sopivia säätimiä ja itsellä meni kärsivällisyys. Joten joutuu hieman askartelmaan itse. Säätimet ovat muutun oikean kokoiset 1-dinin paneelissa, ainoastaan kiinnitystapa eroaa paneeleissa. Ja tähän ratkaisu on askartelu. Eli 2-din paneelia pitää hieman muokata jotta säätimien taustat sopivat. Tämän puuhan aloitin jo eilen ja teen tästä kuvalliset ohjeet sitten kun olen valmis.

Tässä kuitenkin esimakua mitä pitää poistaa. Eli keltaisen ympyrän sisältä pitää poistaa porras. tämä siis kaikkien aukkojen osalta.
 

Liitetiedostot

  • esikuva1.jpg
    esikuva1.jpg
    8.6 KB · Lukukerrat 814
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Sitten kun olet saanut tuon paneelin valmiiksi, niin varo, ettei homma lähde lapasesta. Uusia kaiuttimia, omin käsin tehtyjä asennuskauluksia etupään kaiuttimille, auton vaimentamista, päätteitä, subbaria, virtajohtoja, jne.,jne.
Noin se mullakin lähti lapasesta, tämä autohifin harrastaminen, kun huomasin etten ole ihan poropeukalo.
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

talkkari sanoi
Sitten kun olet saanut tuon paneelin valmiiksi, niin varo, ettei homma lähde lapasesta. Uusia kaiuttimia, omin käsin tehtyjä asennuskauluksia etupään kaiuttimille, auton vaimentamista, päätteitä, subbaria, virtajohtoja, jne.,jne.
Noin se mullakin lähti lapasesta, tämä autohifin harrastaminen, kun huomasin etten ole ihan poropeukalo.

Tämä pelko on jo tiedostettu, samaan tyyliin se lähti Galantin kanssa joskus aikoinaan...
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

talkkari sanoi
Sitten kun olet saanut tuon paneelin valmiiksi, niin varo, ettei homma lähde lapasesta. Uusia kaiuttimia, omin käsin tehtyjä asennuskauluksia etupään kaiuttimille, auton vaimentamista, päätteitä, subbaria, virtajohtoja, jne.,jne.
Noin se mullakin lähti lapasesta, tämä autohifin harrastaminen, kun huomasin etten ole ihan poropeukalo.

Mä asentelin Outlanderiin kesällä kaiuttimet ja askartelin paskartelin kaulukset mdf-levystä. Nyt tekis mieli laittaa vaimennusmattoa. Mitä ja mihin kannattaisi laittaa? Suurin jylinä taitaa kuulua ovien kautta sisään?
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Onko lopputuloksesta jo kuvia? :)

Tätä olen nyt lueskellut ja ajattelin laittaa osat tilaukseen (käsitin että käytetty tuota samaa paneelia eli 8002A289HA): http://outlander-forum.de/sogehts/doppel-din_1.php

Vähän siinä tietty modaamista on mutta...
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

itse asiassa lopputulos on jo selvä, mutta osa kuvista tuhoutui kameran mukana... :seina

Eli aloitus kuvat on tallessa mutta viime vkolopun teko kuvat tuhoitui.

Tuon linkin ohjeisiin verrattuna, itse en poistanut tauluista mitään, vaan poistin ylimääräiset reunat paneelinreijistä (punainen ympyrä). Itsellä näin tehden tuli sen verran sopivat ettei tarvinnut mitään liimailla, vaan taulut on todella napakasti kiinni.

Muuten tuo asennus meni pääpiirteitäin samanlailla.

Voin yrittää tulevana vkoloppuna ottaa kuvia ja täsmentämään ohjeita, ihan varmaksi en uskalla luvata.

Mutta enivay, ei muuta kuin nämä osat tilaukseen, hyvä siitä tulee:
- Paneeli 8002A289HA
- tuet MN124401 & MN124402
 

Liitetiedostot

  • 2012-09-29-273.jpg
    2012-09-29-273.jpg
    57.8 KB · Lukukerrat 907
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

OK, kiitoksia tiedoista. Jääkö siinä mitään työstöjälkiä näkyville vai peittääkö säätimien taulut ne?

Tuollakin näyttää olevan jotain infoa aiheesta: http://oza.net.ua/pages/312.html
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Itse asiassa aika pitkälti tein samanlailla, kuin tuossa ylemässä linkissa.

Ei jäänyt työstöjälkiä näkyviin, tosin itse hioin vesihioma paperilla reunukset tasaiseksi varmuuden vuoksi, mutta en usko että olisi jäännyt muutenkaan jälkiä. Tämähän asiahan toki on myös riippuvainen vakaasta kädestä.

Itse poistin reunukset Drimmerillä ja pienoismalliveitsellä, suosittelen.
 
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Noniin, vihdoin ja viimein ohjeita ja kuvia aiheeseen.

Kuva 1: Kuva valmiista lopputuloksesta sekä klipsien sijainnit keltaisten ympyröiden kohdalla. Paneelin lähtee irti vetämällä ja pienellä talttapäällä
avustettuna reunoista.

Kuva 2: Ennen irroitusta voi ottaa säätimien nappulat irti jo valmiiksi, onnistuu toki myöhemminkin. Lähtee ihan vetämällä irti ja avustaa voi talttapäällä
nuolen kohdalta.

Kuva 3: Vanha 1-dinin soittimen runko on samalla lailla kiinni kuin tulevat 2-dinin soittimen tuet, ympyröiden kohdalla 4 ruuvilla kiinni.
 

Liitetiedostot

  • 2-din (01).jpg
    2-din (01).jpg
    88.6 KB · Lukukerrat 886
  • 2-din (02a).jpg
    2-din (02a).jpg
    62.9 KB · Lukukerrat 925
  • 2-din (02b).jpg
    2-din (02b).jpg
    73.8 KB · Lukukerrat 1,172
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Kuva 4: Ilmastoinnin yksikkö on kahden johdon varassa tämän jälkeen. Ei muuta kuin johdot irti. Itsellä liittimet oli oikeasti kiinni, että piti avittaa
talttapäällä liitin irti nuolen kohdasta.

Kuva 5: Ilmastoinnin yksikkö on paneelilla kiinni 4 ruuvilla. Ruuvit pois ja yksikkö on irti.

Ja tähän väliin pieni väliprojekti: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=45731.0

Kuva 6: Taulut on kiinni paneelissa pienillä lätkillä, taltta päällä nitkuttamalla lähtee irti.
 

Liitetiedostot

  • 2-din (02c).jpg
    2-din (02c).jpg
    75.7 KB · Lukukerrat 939
  • 2-din (03b).jpg
    2-din (03b).jpg
    57.6 KB · Lukukerrat 1,019
  • 2-din (04).jpg
    2-din (04).jpg
    80.2 KB · Lukukerrat 975
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Kuva 7: Ei muutakuin veistelemään. Keltaisten ympyröiden sisältä reunat pois. Oranssien ympyröiden paikassa olevat kohdat ovat korkeamalla, nämä
pitää saada samalla tasolle muun reunuksien kanssa. Itse siis käytin Dremeliä ja pienoismalliveistä tässä vaiheessa. Ja aina välillä kokeile miten
taulu sopii reikään.

Kuva 8: Kuva toiselta puolelta.
 

Liitetiedostot

  • 2-din (05b).jpg
    2-din (05b).jpg
    51.6 KB · Lukukerrat 885
  • 2-din (05a).jpg
    2-din (05a).jpg
    92.7 KB · Lukukerrat 868
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?


Kuva 9: Reunukset poistettu, reunat tasaiset.

Kuva 10: Pidikkeet poistettu, reunat tasaiset.

Kuva 11: Molemmista painonapeista pitää poistaa yksi pystysuora "ohjuri". Kannattaa sovittaa uuteen kehikkoon, niin näkee mikä ohjureista pitää poistaa.
 

Liitetiedostot

  • 2-din (06).jpg
    2-din (06).jpg
    85.4 KB · Lukukerrat 858
  • 2-din (07).jpg
    2-din (07).jpg
    55.9 KB · Lukukerrat 906
  • 2-din (08).jpg
    2-din (08).jpg
    104.9 KB · Lukukerrat 978
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Kuva 12: Valmis lopputulos näyttää tältä. Itse myös siistin reunoja sileimäksi hienolla vesihiomapaperilla.

Kuva 13: Ei muuta kuin taulut paikoilleen. Itsellä onnistui sen verran hyvin, että taulut sopii jämäkästi paikoilleen. Mutta jos tuntuu että taulut liikkuu
kohtuuttomasti, niin ne voi liimata kiinnikelätkien kohdalta (Kuva6).

Kuva 14: Ilmastoinnin yksikkö ei mene enään yhtä syvälle paikoilleen kuin ennen. Tämä hoituu, kun laitaa M5 pultit yksikön ja paneelin väliin,
alkuperäisillä ruuveilla kiinni. Ei hampaat irvessä kiristystä.
 

Liitetiedostot

  • 2-din (09).jpg
    2-din (09).jpg
    74.1 KB · Lukukerrat 864
  • 2-din (10).jpg
    2-din (10).jpg
    85.9 KB · Lukukerrat 948
  • 2-din (11).jpg
    2-din (11).jpg
    36.8 KB · Lukukerrat 953
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

KUva 15: Kuvassa tuki (MN124401 & MN124402), mankan kylkeen ruuveilla kiinni. Ympyrän sisällä oleva hahlo menee Kuvan 16 osoittamaan tappiin.

Kuva 16: Tappi



Ja valmis!


Tovottavasti tästä on jollekin apua, palautetta otetaan vastaan ja etenkin ohjeiden parannusehdotuksia.
 

Liitetiedostot

  • 2-din (12).jpg
    2-din (12).jpg
    57 KB · Lukukerrat 1,792
  • 2-din (13).jpg
    2-din (13).jpg
    62.1 KB · Lukukerrat 873
Vs: 1gen Outlanderiin 2-DIN-soitin?

Hyvät on ohjeet, kiitoksia vaivannäöstä.

Täytyy laittaa osat tilaukseen. Ja toki sellainen 2-DIN-soitinkin pitäisi hankkia.
 
Takaisin
Ylös Bottom