2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Pösömies

New Member
Liittynyt
11 Syyskuu 2012
Morot. :seina

Kyseisissä autoissa joissa on PSA yhtymän 2.2 HDI moottori, on ollut suuri määrä kytkinongelmia jopa takuunalaisissa autoissa. Kytkimiä on hajonnut välillä 15tkm-70km kuin "sieniä sateella". Suomessa on sen verran vähän näitä yksilöitä, että keskustelua ei juurikaan ole ollut foorumeilla.

Omanikin, vm 2009, 63tkm, alkoi oireilla juuri samalla tavalla. Parhaan väännön kohdalla (2000rpm) kytkin luistaa 1-3 sekuntia kiihdyttäessä 5 tai 6 vaihteella. Alueella jossa asun, on 2 muuta samanlaista 4007 kulkuneuvoa ja molemmista niistä on huollon mukaan kytkin jo vaihdettu. Näiden yksilöiden km-määriä en tiedä. Omassani on huollon tarkastuksen mukaan ilmeisesti stefavuoto kampiakselilla (yleinen vika näissä, oma päätelmä) joka puolestaan liukastuttaa kytkimen. Kytkimiä on kulunut myös 50tkm kohdalla huoltojen mukaan "normaalisti loppuun". Omalla autollani on vedetty kevyttä kuomukärryä huikeat 4000 km mikä ei todellakaan selittäisi "normaalia kulumista". Asia on käsittelyssä maahantuojalla ja lähtökohtanani on, että viulut maksaa valmistaja.

Aiheesta löytyy valtava määrä tietoa foorumeilta, kannattaa tutustua. Euroopassa ovat korvanneet ongelmia takuuajan ulkopuolella jonkinlaisella omavastuulla mutta ongelmaa itsessään ei ole suoraan myönnetty. Ranskassa on tehty jopa lehtijuttu jossa mainitaan asiasta. Maininta oli myös ennen myyntiä tehdyistä muutoksista ja mahdollisista softamuutoksista (kääntäkää itse, olen google kääntäjän varassa). Epäilyksiä on myös ollut kytkimen kestävyyden suhteen siksi, että Mitsun DiD moottorissa on huomattavasti vähemmän vääntöä mutta ilmeisesti sama kytkin kuin 2.2 HDI:ssä. Eli suunnitteluvirhe, pitäisi vaan pystyä todistamaan ?!?

http://translate.google.fi/translate?sl=fr&tl=fi&js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.forum-peugeot.com%2FForum%2F&act=url

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?act=url&depth=1&hl=fi&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.fi&sl=fr&tl=fi&u=http://www.forum-peugeot.com/Forum/forum-peugeot/Peugeot-4007/Questions-techniques-10/embrayage-4007-sujet_32344_1.htm&usg=ALkJrhhvuC_4kC0cAQcuVFKBkP58xa8zkQ

(toimimattomat linkit poistettu, löytyvät ylälinkkien kautta pienen vaivannäön jälkeen)

Lista on loputon, tuossa nyt aluksi ettei epäilevät tuomakset heti kimppuuni iske.

Jos on tietoa asiasta, niin laittakaan ihmeessä lisäinfoa tulemaan.
 

Liitetiedostot

  • jfks9t.jpg
    jfks9t.jpg
    246.8 KB · Lukukerrat 8,811
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

;D Paras pysyä erossa pösöistä... nimimerkillä liian monta pösöä omistanut ja pikku omaisuuden niiden korjauksiin laittanut
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Heh heh, hyvä trolli ;)

Otsikossa olevat autot, kyseisellä motilla on tekniikalta täysin samoja, jotain alustajuttuja lukuunottamatta. Citroen ja Peugeot identtisiä, merkkejä lukuunottamatta.

Tämä on muuten ensimmäinen ja ainoa vika kolmen ensimmäisen vuoden aikana. Olen siis tyytyväinen "mitsun" laatuun. Takuut on Pösöllä perseestä, hinta oli kyllä uutena ovh -10 000 euroa joten ei tässä nyt kovin vielä ole persnettoa otettu.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Itselläni mitsuun vaihdettiin kytkin noin 50tkm kohdalla juurikin stefan pettämisen seurauksena. Vedän venettä (n.1200kg) ja nostoja vuodessa rampilta tulee aika monta. Siinä se kytkin itseensä ottaa jos jossain. Näin puretun kytkimen ja pintaa oli jäljellä vielä vaikka kuinka eli en usko kytkimen alimitoitukseen. Stefoja on kuulemma mennyt eli lienee tyyppivika. Toivotaan, että uusi stefa kestää sillä kytkimen ja stefan vaihto ei ole halpa.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Mikä oli liikkeen kommentti stefan suhteen, syy pettämiseen?
Menikö takuuseen?
Vaihdettiinko kytkinrojuja samalla vai pelkkä stefa ja osat putsattiin?
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Haha. Sama vika itselläni. Huollossa sanoivat ettei se kytkimestä johdu. Asia jäi siihen. 66tkm ajettu. Kävivät koeajollakin eikä kuulemma tee sitä. Itse kun ajan niin luistaa just tossa 2000rpm ja 5 ja 6 vaihteella pari sekuntia.

Mulle on toisaalta ihan sama vaikka hajois lopullisesti kun on takuuta vielä 2v. Pitänee kysästä huollossa vielä tuosta.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Huppe sanoi
Haha. Sama vika itselläni. Huollossa sanoivat ettei se kytkimestä johdu. Asia jäi siihen. 66tkm ajettu. Kävivät koeajollakin eikä kuulemma tee sitä. Itse kun ajan niin luistaa just tossa 2000rpm ja 5 ja 6 vaihteella pari sekuntia.

Mulle on toisaalta ihan sama vaikka hajois lopullisesti kun on takuuta vielä 2v. Pitänee kysästä huollossa vielä tuosta.

Tuota samaa satua on kerrottu vähän siellä täällä ympäri eurooppaa. Käyttämäni valtuutettu huoltoliike otti kuitenkin kannan että öljyvuotoa on havaittavissa mutta eivät alkaneen keskustelemaan/kommentoimaan sen kummemmin kuin että eipä ole tullut vastaan. Antoi ymmärtää että ne 2 muuta oli normaalia kulumista, näin ainakin asian käsitin. Tosin mielellään laittoi maahantuojalle tiedustelun, siitä ei tarvinnut neuvotella.

Nyt odotellaan siis kustannusarviota remontista sekä sitä, ottaako maahantuoja minkäänlaista vastuuta tapahtuneesta. Pyysin välittämään terveisiä maahantuojalle, että todisteita ongelmista löytyy vähintäänkin riittävästi ja siitä ei varmaan hirveästi tarvitse keskustella. Jos tulee korvausasiassa turpiin, niin kuluttajasuoja-asiamiehelle asia käsittelyyn. Pösö 306 mallista yhdestä konetyypistä hajosi siellä täällä kampiakseleita yhtäkkiä, vähän samantapainen juttu. Aikansa kun jaksoivat asiasta vääntää niin kyllä ne korvasi niitä osittain vanhoihinkin autoihin kun asian pystyi todistamaan.

Kysäisin Mitsun huollosta myös asiaa, ei ole tullut vastaan tällaista :)
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Kaikki meni takuuseen eli stefan ja koko kytkinasetelman vaihto eli myös kaksoimassavauhtipyörä uusittiin. Kävin autoa jossain remontin vaiheessa pajalla katsomassa ja puretun osan määrästä voinen kuvitella, että ei ole halpa remontti.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Tein varovaisen testin, mistä oli juttua ulkomaan foorumilla.

Käsijarru pohjaan, 5 vaihde silmään, kierrokset 1500 ja kytkintä ylös. Ei mitään kytkimen polttamista vaan normaali n. 5 sekunnin luistatus. Tämän jälkeen kahteen eri otteeseen pidempi koeajolenkki enkä saanut kytkintä enää millään konstilla luistamaan. Eli jotain siellä levyissä oli.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Pösömies sanoi
Tein varovaisen testin, mistä oli juttua ulkomaan foorumilla.

Käsijarru pohjaan, 5 vaihde silmään, kierrokset 1500 ja kytkintä ylös. Ei mitään kytkimen polttamista vaan normaali n. 5 sekunnin luistatus. Tämän jälkeen kahteen eri otteeseen pidempi koeajolenkki enkä saanut kytkintä enää millään konstilla luistamaan. Eli jotain siellä levyissä oli.

Eilen koittelin kanssa kun asiasta täällä oli puhetta. En saanut luistamaan kytkintä sitten mitenkään. 4,5,6 vaihteilla koittelin. Oisko siellä ollu vaan jotain paskaa?
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Huppe sanoi
Eilen koittelin kanssa kun asiasta täällä oli puhetta. En saanut luistamaan kytkintä sitten mitenkään. 4,5,6 vaihteilla koittelin. Oisko siellä ollu vaan jotain p*skaa?

Ei luistanut kytkin tänäänkään. En saanut itsekään eilen paikallaanollessa kytkintä oikeasti luistamaan vaan varovasti puhdistin pinnan kytkintä luistattamalla.
Ulkomaan foorumilla oli kuva vaihdetusta kytkimestä, ei näytä kyllä kovin kuluneelta kun pintaakin on todella hyvin jäljellä :D Eikä näytä edes lasittuneelta.


Vastineita odotellessa... :popcorn
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Koitin tänään uudelleen ja kun lähdin 3:lla kiihdyttämään 1000rpm:stä ylöspäin niin 2000rpm kohdalla se alkoi luistamaan ja moottorivian merkkivalo syttyi. Ihan normaali kiihdytys, ei kuormaa ja jalka vain kaasulla. Sen jälkeen veto loppuikin täysin ja vain 1-vaihde jaksoi viedä autoa eteenpäin. Auto sammuksiin, ovet lukkoon ja sitten uudelleen käyntiin ja pelasi taas normaalisti.

Pösö mikä pösö. Pitänee vaihtaa johonkin japanilaiseen.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Suulliset keskustelut myyjäliikkeen ja maahantuojan kanssa eivät johtaneet mihinkään. Myyjäliike hoiti asiallisesti juttua maahantuojaan päin, maahantuojalta tuli vastauksena liki täystyrmäys korvausvaatimuksesta. Keskustelin suoraan maahantuojan kanssa eilen ja vastaus oli kohtuullisen tyly: emme asioi kuluttajan kanssa, ottakaa yhteyttä myyjäliikkeeseen. Ei suostunut edes kertomaan onko vastaavia tapauksia ilmennyt. No ei ollut yllätys.

Jätän kirjallisen reklamaation myyjäliikkeeseen ja vaadin siinä vastauksia em. ongelmiin. Suomessa myyjä on ensisijaisessa vastuussa virheistä. Jos en saa kirjallisia vastauksia parissa viikossa, asia menee kuluttajaneuvojan käsiteltäväksi. Samoin menee jos kiistävät edelleen ongelman olemassaolon. Näyttövelvollisuus näissä tapauksissa on aina ostajalla ja maahantuoja ei varmasti sitä asiaa tule helpottamaan. Onneksi foorumeilta saa helposti valtavan määrän todisteita että samoja ongelmia on ollut muillakin.

Maahantuoja haluaisi että auto purettaisiin ja vika tutkittaisiin. Tähän en voi suostua, koska suostuivat korvaamaan 30% vain kaksoismassavauhtipyörästä. Lopullinen lasku jäisi siis käytännössä kokonaan itselle. Ensin pitäisi päästä yhteisymmärrykseen että näitä vikoja on ollut muillakin.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Mitsun omassa 2269cm3 diesel koneessa on sama vääntö 380Nm kuin 2.2 hdi koneessa, vääntökäyrä vaan mitsussa aika tasainen 2000-3000rpm alueella. Vanhemmissa oli volkkarin kone jossa 320Nm vääntö. Onko noissa kaikissa sama kytkin? Vedin tolla vanhemmalla vw koneella tonnin venepakettia paljon (noin 10tkm) ja kytkimen kanssa ei ollut mitään ongelmia kun vaihdoin auton pois reilut 200tkm ajettuna.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika



Pösö mikä pösö.

Niinpä. Vaikka ei varmasti yhtään naurata... :-\
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Myyjäpuoli antoi vastauksen kiitettävän nopeasti. Haluavat purkaa auton jonka jälkeen info maahantuojalle mitä se on syönyt. Eivät ota mitään kantaa itse ongelmaan. Siirtävät vastuun maahantuojalle joka ei puolestaan keskustele mistään jos autoa ei ensin pureta. Tämä on Peugeotin tapa toimia (myyjän mukaan) ja näin on kuulemma edettävä. Myyjä kyllä pesi mielestäni kätensä todella hienosti ja nopeasti. Maahantuojan selän takana on hyvä piileksiä.

Itse en puolestani tuohon suostu (purkamiseen) ennen kuin asioista keskustellaan niiden oikeilla nimillä. Aiempi viesti kun oli selvä, mitään emme käytännössä maksa.

Asian lähtee kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn.

Ei voi muuta kuin ;D

Ja oli muuten viimeinen leijona tässä talossa, se on varma. Ei sillä etteikö auto olisi muuten hyvä, mutta keskusteluyhteyden avaaminen tuntuu olevan tuskan takana.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Aikaisemmin kun Pösö oli Maan Auton hoidossa, tällaiset asiat hoitui nätisti ilman vänkäämistä. Pösö nykyään Vehon alaisuudessa (vaikka nimi sama) ja nämä hommat hoidetaan näköjään Vehon tavalla.
Osta Mitsu :)
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Huomenna menee oma pajalle. Tuon ongelman pystyy uusimaan 100% varmuudella eräällä keinolla. Autossa takuu. Katsotaan mistä vika löytyy. Enkä kyllä tiedä onko tuo kytkinvika vai mikä. No eiköhän toi selviä.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Huppe sanoi
Huomenna menee oma pajalle. Tuon ongelman pystyy uusimaan 100% varmuudella eräällä keinolla. Autossa takuu tietenkin, purkakoon vaikka oven sivulistoja myöten kaiken. Katsotaan mistä vika löytyy. Enkä kyllä tiedä onko tuo kytkinvika vai mikä. No eiköhän toi selviä.

Täällä menee maanantaina pajalle. Myyjä tarjosi diiliä (=maksavat) kytkimen vaihdosta, muut katsotaan erikseen jos jotain löytyy. Nyt ollut luistamatta kohta kaksi viikkoa. Parista muusta informaatiolähteestä veikkasivat kytkinsylinterin vuotoa.

Ja loppuviikosta vien auton korjattuna TOISEEN liikkeeseen, uusi auto tilattu piiiiiiiiiitkällä takuulla.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Millä tavalla se luistaa? Oma ois kunnossa, ilmanputsari vaihdettu :nykii Ei kuulemma luista eikä tule vikakoodia. Iltasella noudan auton.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Huppe sanoi
Millä tavalla se luistaa? Oma ois kunnossa, ilmanputsari vaihdettu :nykii Ei kuulemma luista eikä tule vikakoodia. Iltasella noudan auton.

;D :peukku kovia :driver

Luistaa hetkellisesti maksimiväännöllä (2000-2300rpm). Heti kun luisto alkaa ja vetoon kohdistuva vääntömomentti pienenee, pito kytkimellä palautuu normaaliksi. Tuon huomaa parhaiten kierroslukumittarista. Ongelma on se, että jos levyllä on jotain vierasta skeidaa välillä, pitäisi auto saada juuri oikealla hetkellä huoltoon. Muuten eivät pysty toteamaan kytkimen luistamista ja epäilevät asiakasta. Ja vikakoodia tuosta et varmaan saa tekemälläkään. Cruisen nakkaa muuten pois päältä jos yrität tehdä saman tempun, eli laitat cruisen päälle ennen 2000rpm ja nopeus on aseteltu riittävän ylös. Eli luistaa ja nakkaa sen pois päältä.

Tekee tuon vain vaihteilla 5 ja 6, koska silloin saadaan maksimi vääntömomentti ulos koneesta kaasu pohjassa kiihdyttäessä.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

No niin. Nyt sitten lipsuu kytkin isänikin Outlander 2.2 HDI:ssä. Oireet täysin samat mitä olette kertoneet. Taulussa 65tkm ja vajaat pari vuotta takuuta jälellä.

Jos on päivän ekat ajot, niin kytkin tosiaan saattaa luistaa hetken siinä >2000rpm, kun kaasu on pohjassa. Tän huomaa 5. tai 6. vaihteella, ei pienemmillä. Luisto kestää sen 1-2 sekunttia ja kierrokset karkaa about 500rpm, jonka jälkeen pito palaa vaikkei vetoa edes hellittäisi. Tän pystyy toistamaan pari kertaa, sen jälkeen ei toivoakaan luistamisesta vaikka ajelisi pidempäänkin. Lyhyen noin vartin verran kestävän stopin jälkeen tilanne pysyy vielä ennallaan. Ei luista jos on sillä reissulla jo luistanut. Mutta jos stoppi kestää pidempää esim. tunnin, niin kytkin saattaa taas lipsua siellä >2000rpm.

Ymmärsinkö oikein, että jollakin olisi kampuran stefan hikoilu ja kytkin takuutyönä korjattu?
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Oman autoni diagnoosi:

Kytkinlevy ok, kampiakselin stefa vuotanut ja huollon mukaan öljyä joutunut kaksoismassavauhtipyörään sekä kytkinlevyyn. Valmistajan ohjeen mukaan myös vauhtipyörä on vaihdettava. Enempiä en tässä vaiheessa kommentoi koska neuvottelut kustannusvastuista ovat kesken.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Pösömies sanoi
Oman autoni diagnoosi:

Kytkinlevy ok, kampiakselin stefa vuotanut ja huollon mukaan öljyä joutunut kaksoismassavauhtipyörään sekä kytkinlevyyn. Valmistajan ohjeen mukaan myös vauhtipyörä on vaihdettava. Enempiä en tässä vaiheessa kommentoi koska neuvottelut kustannusvastuista ovat kesken.

Tämä selvä, kiitos infosta. Toivottavasti korvaavan stefan laatu on parantunut ja se asennetaan suoraan.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Pösömies sanoi
;D :peukku kovia :driver

Luistaa hetkellisesti maksimiväännöllä (2000-2300rpm). Heti kun luisto alkaa ja vetoon kohdistuva vääntömomentti pienenee, pito kytkimellä palautuu normaaliksi. Tuon huomaa parhaiten kierroslukumittarista. Ongelma on se, että jos levyllä on jotain vierasta skeidaa välillä, pitäisi auto saada juuri oikealla hetkellä huoltoon. Muuten eivät pysty toteamaan kytkimen luistamista ja epäilevät asiakasta. Ja vikakoodia tuosta et varmaan saa tekemälläkään. Cruisen nakkaa muuten pois päältä jos yrität tehdä saman tempun, eli laitat cruisen päälle ennen 2000rpm ja nopeus on aseteltu riittävän ylös. Eli luistaa ja nakkaa sen pois päältä.

Tekee tuon vain vaihteilla 5 ja 6, koska silloin saadaan maksimi vääntömomentti ulos koneesta kaasu pohjassa kiihdyttäessä.

HAHAHA! Tismalleen sama vika! Nimenomaan ton cruisen kanssa! Ja kyllä, sain auton tänään, ajoin 100m ja vika tuli takaisin.

Eli näin se uusitaan:

Ajetaan 3-vaihde päällä 1000rpm. Laitetaan kaasu pohjaan ja 2450rpm kohdalla kytkin "luiskahtaa" hetkeksi, pidät kaasun pohjassa ja viimeistään 2800rpm-3500rpm kohdalla auto hyytyy siihen paikkaan. Vikakoodi tulee. Sammutus, uudelleenkäynnistys ja vika katoaa. Vikakoodi on muuten AFS, eli ilmamassamittari. Autoon on nyt vaihdettu ilmamassamittari, kaasuläppä koteloineen sekä EGR putsattu ja ilmanputsari vaihdettu. Ei vaikutusta.

Lisäksi tosiaan toi cruisehommeli, eli kun pistät 90kmh vauhdista "muistista" cruisen päälle 110kmh niin se pompsahtelee itekseen pois päältä itsekiihdytyksen aikana. Sama homma jos yrittää "kaasuttaa" nappulalla ratista.

Lisäksi kun kiihdyttää 6-vaihteella 105kmh nopeudesta niin kierrokset nousee, nopeus ei nouse.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Huppe sanoi
Millä tavalla se luistaa? Oma ois kunnossa, ilmanputsari vaihdettu :nykii Ei kuulemma luista eikä tule vikakoodia. Iltasella noudan auton.

Tarkista vaihdelaatikon yläpuolelta taskulampulla starttimoottorin seutu. Sieltä pitäisi löytyä öljynsekainen tummunut alue jos sitä öljyä vuotaa stefalta. Nimenomaan vauhtipyörän kohdalta, se näkyy kohtuu hyvin.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Pösömies sanoi
Tarkista vaihdelaatikon yläpuolelta taskulampulla starttimoottorin seutu. Sieltä pitäisi löytyä öljynsekainen tummunut alue jos sitä öljyä vuotaa stefalta.
Starttimoottorin seutu tarkistettiin, ei vuoda lainkaan. Kytkinkopan kohdalla hieman kosteutta, eli siellä taaempana.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Huppe sanoi
Starttimoottorin seutu tarkistettiin, ei vuoda lainkaan. Kytkinkopan kohdalla hieman kosteutta, eli siellä taaempana.

Voi olla alkava vika. Tai sitten eri vika. ;D

Itselläni kävi siinä mielessä hyvä tuuri että asentaja sai vedätyksellä tuon kytkimen luistamaan.

Voi muuten laittaa vialle siksi, että kierrokset nousee yhtäkkiä ajossa. Tuosta syystä nakkaa varmaan cruisen myös pois päältä.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Pösömies sanoi
Voi olla alkava vika. Tai sitten eri vika. ;D

Itselläni kävi siinä mielessä hyvä tuuri että asentaja sai vedätyksellä tuon kytkimen luistamaan.

Jep, niin sai mullakin, kun neuvoin miten sen saa. Jostain syystä tuota ei tosiaan saatu uusimaan kuin kaksi kertaa vikakoodiresetoinnin jälkeen tänään. Olisko kytkin lämmennyt "liikaa" liian luistattamisen seurauksena?
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Huppe sanoi
Jep, niin sai mullakin, kun neuvoin miten sen saa. Jostain syystä tuota ei tosiaan saatu uusimaan kuin kaksi kertaa vikakoodiresetoinnin jälkeen tänään. Olisko kytkin lämmennyt "liikaa" liian luistattamisen seurauksena?

Kytkin puhdistuu luistamisen seurauksena, itselläni meni 1,5 viikkoa ilman ongelmia sen jälkeen. Ja sitten uusiutui jälleen eli eilen. No, olipas korjaamolla hyvä todeta vian laatu.

Näin jälkikäteen ajateltuna vika ilmenee toisinaan tahmaisina vaihteina. Eli ei ilmeisesti irroita kytkintä kunnolla kun levy liimaa osittain kiinni. Välillä toimii taas kuin junan vessa.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Muutama muukin kärsii samasta ongelmasta:
http://www.peugeotforums.com/forums/maintenance-9/407-clutch-problem-1350/
http://community.preloved.co.uk/forums/discussion/50032/peugeot-4007-clutch-slip.html
http://www.peugeotcentral.co.uk/ftopic-9151.html

Allaolevassa threadissa on peräti 7 sivua juttua aiheesta:
http://c-crosser.org/plugins/forum/forum_viewtopic.php?1309

Tuosta joku kuvannut videotakin:
http://www.youtube.com/watch?v=cC347fN1mrw&feature=player_embedded
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Samanlaisia ongelmia on muissakin autoissa. Autonvalmistajat eivät halua puhua ongelmasta vaan normaalista kulumisesta. Itsellenikin oli täysi yllätys tuo Peugeotin takuurajaus esim kytkimen osalta. Enkä nyt tarkoita tässä sitä, että kytkimen saisi polttaa huvikseen ja vaatia takuuseen. Ja sitten esim. Peugeotilla ihmetellään kun kauppa ei käy. Ei ollut vanhemmissa malleissa tällaisia vikoja. Sai päästellä 450tkm ilman ongelmia.

Mitsumiehet sen verran ylpeitä peleistään etteivät kerro kellekään ongelmistaan ;D

Hondallakin luistaa hyvin ;) :

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10527174

http://www.civinfo.com/wiki/index.php?title=Slipping_clutch
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Tavailin tuoretta Tekniikan Maailmaa ja silmiin osui mielenkiintoinen tai jopa surkuhupaisa pikku uutinen. PSA uudistaa HDI-dieseliään. Uuden moottorin kulutusta pyritään pienentämään mm. vähentämällä kampiakselin tiivisteen kiristysvoimaa. "en tiedä mikä olisi oikea hymiö, ehkä tämä" :seina

Uutisessa tosin puhutaan pienemmästä 1.6 HDI:stä, mutta siitäkin huolimatta uudistus tuntuu nähdyn valossa ironiselta.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Mizushima sanoi
Tavailin tuoretta Tekniikan Maailmaa ja silmiin osui mielenkiintoinen tai jopa surkuhupaisa pikku uutinen. PSA uudistaa HDI-dieseliään. Uuden moottorin kulutusta pyritään pienentämään mm. vähentämällä kampiakselin tiivisteen kiristysvoimaa. "en tiedä mikä olisi oikea hymiö, ehkä tämä" :seina

Uutisessa tosin puhutaan pienemmästä 1.6 HDI:stä, mutta siitäkin huolimatta uudistus tuntuu nähdyn valossa ironiselta.

Tänään muuten tasan 7 kuukautta aprillipäivään :tmi

15 vuotta Pösöillä ajaneena voin sanoa, että aina on ollut laatikon juuri dieselkoneessa märkä, mutta koskaan ei ole vaikuttanut kytkimen toimintaan, eikä ole syönyt öljyä. Stefan toimintarajaa on näemmä haettu jo pitkän aikaa ;D

T. EX-Pösömies
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Pösömies sanoi
Tänään muuten tasan 7 kuukautta aprillipäivään :tmi

15 vuotta Pösöillä ajaneena voin sanoa, että aina on ollut laatikon juuri dieselkoneessa märkä, mutta koskaan ei ole vaikuttanut kytkimen toimintaan, eikä ole syönyt öljyä. Stefan toimintarajaa on näemmä haettu jo pitkän aikaa ;D

T. EX-Pösömies

:peukku +1
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Kaikkien tapahtumarikkaiden vaiheiden jälkeen jäi noin 2600 euron laskusta itselle maksettavaa 750 euroa. En tiedä kuka ja miksi maksoi, eipä oikein kiinnostakaan.

Nyt 4 viikkoa uusi :driver alla, stefaseikkailut sai riittää tältä erää. Ulkomaan foorumeilla jonkin verran mainintaa myös vian uusiutumisesta joissakin tapauksissa, kohtuu nopealla aikataululla.

Miten muilla luistaa, vieläkö luistaa ;D
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Nostetaanpa aihetta ylös kun sain mielenkiintoista infoa toiselta 4007 omistajalta.

Auto huollettu samassa liikkeessä n. 4 kuukautta aiemmin, sama vika, sama taistelu kustannuksista mutta...kyseinen asiakas ei ole joutunut lopulta maksamaan penniäkään omasta pussista. Silti (liike) kiistivät kysyttäessä aiemmin vian olemassaolon, väittivät että muihin autoihin on vaihdettu kytkimet asiakkaan piikkiin normaalin kulumisen johdosta.

Tulipa vielä suullisesti reklamoitua toimintamallista liikkeen ylemmälle taholle. Nyt odotellaan vastinetta.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

(Ex-) Pösömies sanoi
Miten muilla luistaa, vieläkö luistaa ;D

Ja vuotaa. Tuossa tämän hetken näkymä. Myöhemmin sitten lisää.
11840321.jpg
7

Kovasti näyttää samalta kun tämä toisesta, saman vian takia puretusta pelistä otettu kuva.
p31600022-26b32a5.jpg


(Ex-)Pösömies, hepa ja muutkin asian kanssa painineet tai siitä tietävät. Uge kenties?

Viitsisittekö laittaa lisäinfoa noista ennakkotapauksista, vaikka yv:nä jos ette tähän kehtoo. Liikkeen nimi, ajankohta, omistajan tiedot, rekkari tms. Eikä haittaa vaikka on Pösö tai Sitikka versio.

Paljon kiitoksia...

p.s. No, vielä luotetaan Mitsuun, PSA tuotteestahan tyyppivika johtuu. Delta kun nyt vaan hoitaa vastuullisesti takuuasian, eikä ala hankalaksi, niin no problem. Myöhemmin sitten lisää.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Eipä ole päässyt tutustumaan tähän ongelmaan lähemmin. Juttuja lukiessa tosin tulee mieleen että eiköhän tämäkin asia vielä tutuksi tule.
Takuuaikana asia ei lienee ole ongelma. Sen jälkeen punnitaan osapuolten suhtautuminen aiheeseen ja asiaan kuuluvilla leimoilla varustettu huoltokirja ei ainakaan jarruta asian käsittelyä autonomistajan kannalta myönteiseen ratkaisuun.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Omassani mitsu 2.2 -09 kytkin korjattiin vuosi sitten takuuna ilman ongelmia. Oli kuulemma aika selvä tapaus, kun avasivat kytkimen. Korjaus kesti kauan mutta ilmoittivat silloin suoraan, että mitsu on heille vielä aika uusi tuttavuus. Ja kyseessä siis Tampereen delta. Palvelu toimi.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Kiitoksia Uge, Hepa ja muut yksityisviestillä tietoja antaneet. Lisää vaan...

Hepa, sait yv:tä
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Minä voisin myös ottaa yksityisviestiä aiheesta.
 
Vs: 2.2 HDI Outlander / C-Crosser / 4007 kytkinvika

Työkiireet painaa raakasti päälle, mutta yritän laittaa sunnuntaina infoa yv:n kautta. Sen verran pikaisesti että Citroen-Mitsubishi akselilla ongelma kiistettiin kun asiasta kysyin. Onko kiistää sitten oikea sana, kun sanottiin että ei ole vaihdettu kytkimiä ongelman vuoksi. (en halua provosoida :)) Tosin jälkeenpäin eräs viskaali sanoi tuon olevan yleisesti tiedossa olevan ongelman. Työskentelee erään autoliikkeen palveluksessa, eikä edes huolto tai myyntipuolella.
 
Takaisin
Ylös Bottom