4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Tärkeä tieto kaikille, jotka peuhaavat ainakin noiden 6-bolt DOHC kansien, ehkä uudempienkin kanssa. Jos kone on atomeina ja kansi irrallaan, tarkista sylinteriputken keskipisteen sijainti suhteessa palotilan keskipisteen sijaintiin. Nyt on nimittäin jo toinen tapaus, jossa sylinterijako lohkossa ja palotilojen sijainti kannessa ei ihan täsmää. Tämä aiheuttaa sen, että palotilan reuna voi tehdä porrasta tiivistetasoon, joko vastapäästön tai ylimääräisen kulman. (teräviä kulmia -> nakutusta ja huonompi palotapahtuma muutenkin). Eroa eri reunojen välillä voi olla jopa 1-2mm.

Lääkkeenä ei ole muu kuin palotilan täyttäminen toisesta reunasta ja avartaminen toisesta. Tuossa 4G61 kannessa riittänee pelkkä reunojen avartaminen samanlaisiksi, palotila ei mene kummallakaan puolella sylinterin reunan yli. Isompi palotilaisessa voi mennä (on mennyt.) En ota kantaa koskeeko tämä "vika" kaikkia kansia, vai onko niissäkin yksilöitä. En myöskään tiedä koskeeko ongelma esimerkiksi pelkästään 6-bolt koneita, vai myös uudempia. Kannattaa tuo nyt joka tapauksessa tarkistaa, jos on konetta tekemässä.
 
Vs: 4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

Niko Päivinen sanoi
4G61 kansi vaikutti siis mittausten perusteella ihan kohtalaiselta, pakopuoli vaikutti jopa erittäin hyvältä. Katsotaan mitä sille imupuolelle voidaan vielä tehdä. 8)

Nyt sitten tärkeä tieto kaikille, jotka peuhaavat ainakin noiden 6-bolt DOHC kansien, ehkä uudempienkin kanssa. Jos kone on atomeina ja kansi irrallaan, tarkista sylinteriputken keskipisteen sijainti suhteessa palotilan keskipisteen sijaintiin. Nyt on nimittäin jo toinen tapaus, jossa sylinterijako lohkossa ja palotilojen sijainti kannessa ei ihan täsmää. Tämä aiheuttaa sen, että palotilan reuna voi tehdä porrasta tiivistetasoon, joko vastapäästön tai ylimääräisen kulman. (teräviä kulmia -> nakutusta ja huonompi palotapahtuma muutenkin). Eroa eri reunojen välillä voi olla jopa 1-2mm.

Lääkkeenä ei ole muu kuin palotilan täyttäminen toisesta reunasta ja avartaminen toisesta. Tuossa 4G61 kannessa riittänee pelkkä reunojen avartaminen samanlaisiksi, palotila ei mene kummallakaan puolella sylinterin reunan yli. Isompi palotilaisessa voi mennä (on mennyt.) En ota kantaa koskeeko tämä "vika" kaikkia kansia, vai onko niissäkin yksilöitä, mutta kannattaa tuo nyt tarkistaa, jos on konetta tekemässä.

allekirjoitan tämän.

esim. nykyisen Sapporon motissa jouduin käyttämässäni kannessa täyttämään sekä 3. että 4. pytyn toista reunaa jopa hieman yli millin! ja vastaavasti avartamaan toiselta puolelta saman verran, että sai ne kohdilleen!! Kuitenkin 1. pytty oli täysin kohdallaan ja 2. pytyssäkään ei juuri muutoksia tarvinnut tehdä.

Ensin epäilin, että tämä "virhe" johtuu siitä kun sovitin 16V kantta takaveto lohkoon, mutta tarkistuksen jälkeen ks. kansi sen alkuperäisessä lohkossa osoitti saman. Eli pientä toleranssia(heittoa) on Mitsukin harrastanut matkan varrella, vaikka muuten niin hyvää tekniikkaa onkin ;)

-A
 
Vs: 4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

toleranssia(heittoa) on Mitsukin harrastanut matkan varrella

Totta, rehellisesti sanottuna tuollainen mittojen heittely on kyllä jo törkeää huolimattomuutta.
 
Vs: 4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

Niko Päivinen sanoi
Totta, rehellisesti sanottuna tuollainen mittojen heittely on kyllä jo törkeää huolimattomuutta.

eh ;D eikös vag konserni harrasta samaa vielä tänäkin euro latu/standardi aikana? ;D
mm. 2.0TDi:t ;D

paras sija vagilla laadussa 10sija? tms?
 
Vs: 4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

Niin eihän ns. normaalikäyttäjä ko. heittoa huomaa missään, ja tuskinpa se vaikuttaa esim. koneen kestoon mitenkään. Siltikin olisin tyytyväisempi jos sitä ei olisi. Huolimattomuutta mitä huolimattomuutta.
 
Vs: 4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

Tästä on kysymys. Huomaa, miten vasemmassa reunassa on vähemmän reunusta kuin oikeassa reunassa = palotila ei ole keskellä sylinteriputkea. 4G61 kannessa (4G63 lohkon päällä) on niin pienet palotilat, että kumpikin palotilan reuna tulee lohkon reunan yli. 4G63:n omalla kannella voi käydä pahimmillaan niin, että palotilan toinen reuna menee lohkon reunan yli "piiloon", kun taas toinen reuna on samalla lailla näkyvissä kuten kuvassa.
 
Vs: 4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

Niko: 4G63 kannella meneekin "yli" eli tulee ns. hylly dekkitason reunanpäälle. Siksi jouduinkin täyttämään hieman 3. ja 4. pytyn osalta.
Kuten jo tuossa edellisessä viestissäni ilmoitin.

Tuolla 4G61 kannella näyttäisi olevan "kohtuu" kohdillaan(kuvassa) mut oliko joka pytyssä?
-A
 
Vs: 4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

Arska: joka pytyssä oli reunat enemmän tai vähemmän noin, eli negatiivista kulmaa ei ollut yhdessäkään. Kuvia oli hiukan hankala ottaa, olisiko tuo esimerkkikuvan pytty ollut pahin, ts. siinä on eniten eroa reunojen välillä.
 
Vs: 4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

tuli mieleen että on lohkoissakin vähän heittoa, mulla on kaksi 6pulttista lohkoa ja toi
rikkonainen kansi mitä olen käyttänyt jiginä heittää eri tavoin eri lohkossa,
heitto no. 1mm... :nykii
 
Vs: 4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

Niko Päivinen sanoi
Arska: joka pytyssä oli reunat enemmän tai vähemmän noin, eli negatiivista kulmaa ei ollut yhdessäkään. Kuvia oli hiukan hankala ottaa, olisiko tuo esimerkki kuvan pytty ollut pahin, ts. siinä on eniten eroa reunojen välillä.

Siis kohtuullisen hyvin kuitenkin. Näyttäis nyt niin että toi "hylly" ongelma korreloituu tod.näköisesti juurikin Gallun kannen(se isompi palotilainen) kanssa!? Ja ehken myös Evot 1:stä-3:seen(myös 47cc palotila).

MR mmc: toki varmaan myös? Tosin oman kanteni kokeilin siis myös siihen orggislohkoon mistä se kansi oli ja näytti käyvän samalla tavalla.

-A
edit. korjasin näppishärön tuossa "evo-skaalassa"
 
Vs: 4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

Samalla kun katsoo tuon palotilan sijainnin, niin kannattaa tarkistaa myös nokkien päittäisvälys.

Aiemmin ketjussa mainitun palotilan lisäksi kansista (6-bolt ja tod. näk. varhaiset 7-bolt (evo 1-3, DSM 2G)) löytyi toinenkin "tarkistettava" kohta: nokka-akselin päittäisvälys. Tämä on siis ajankohtainen tarkistus silloin jos/kun vaihtelee nokkia kannesta toiseen, tai asentaa uusia nokkia.

Tuli tässä äsken vastaan kansipari (molemmat uusia = ajamattomia, luonnollisesti silloin käytetyissä kansissa voi olla samaa vikaa), joista toisessa on OK päittäisvälys molemmilla nokilla, mutta toisessa (tässä tapauksessa imupuolen, mutta tod. näk voi olla kummalla puolella vaan) oli liian pieni päittäisvälys. Eli tarkkana jos/kun vaihtelee nokkia.

(Tämän(kin) bongauksen teki A. Lius, meikäläisen vaan raportoi siitä.)
 
Vs: 4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

Niko Päivinen sanoi
Samalla kun katsoo tuon palotilan sijainnin, niin kannattaa tarkistaa myös nokkien päittäisvälys.
-----
oli liian pieni päittäisvälys. Eli tarkkana jos/kun vaihtelee nokkia.

Oos tuohon jottain toleranssia, et paljon pitäs olla? Luokkaa 0.2mm +-0.05mm...
 
Vs: 4G6# DOHC-kansissa mittaheitto palotilojen sijainnissa + nokkien päittäisvälys tarkistettava

Täytyy tutkia, mutta lonkalta sanoisin, että luokkaa 0,2mm +- jotain kuulostaa melko hyvältä.
 
Takaisin
Ylös Bottom