Accelev latausasema

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
En ole enemmän sähköstä ymmärtävä mutta voin tarjota omia ennakkoluulojani. ;)

Tuon periaate on siis ohittaa auton laturin suojaperiodeja jos pystyy varmuudella lataamaan akun kerralla täyteen. Lataustehon lisäyksenä oli PHEV:n kohdalla listassa alle 20%, joten vaikutus ei olisi hirveän suuri. Millähän konstilla tuo ohittaa PHEV:n oman järjestelmän?

Tuossa 4.-kohdassa olikin selitys siihen kun olen välillä huomannut (8A) latauksen lopussa lataustehon laskevan johonkin 0.4 amperiin. Akkusolujen keston turvaamiseksi ne vaativat jonkin "rebalancing"-jakson, jonka aikana jännitteet tasaantuvat. Accelev ohittaa tuon rebalancing-jakson.

Onko jossakin ollut puhetta ihan yleisesti siitä, millainen lataamistapa on paras Outlander PHEV:n akun pitkäikäisyyden kannalta? Auton pitkää seisottamista aivan tyhjän tai aivan täyden akun kanssa pitäisi ilmeisesti varoa. Mitäs muuta?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
En usko että Mitsulla ovat huvikseen laittaneet tuollaisen "rebalancingin".
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Akkuhan on sähkökemiallinen ( + ja - ja liemi välissä ) systeemi. Pikalataus / -purkaus suurella virralla aiheuttaa akun sisällä lämpenemistä -eli yleensä lyhentää elinikää. Akkutyypistä riippuen sille on optimisuositukset jos haluaa pitkää elinikää ( lataus-/ purkausvirran suuruus, säilytyslämpötila, millä varaustasolla kannattaa säilyttää ). Arvaukseni on että toimimalla 10%- 85 % varaustasoilla niin akku kestää parhaiten.
 

Stilo

New Member
Liittynyt
24 Huhtikuu 2018
Sijainti
Lahti
Balansointi on akkukennojen kannalta erittäin tärkeää. Jokaisella kennolla on hieman erilaiset sisäiset vastukset jne jolloin ne latautuvat/purkautuvat hieman eri tahdissa keskenään. Jos balansointia ei tapahdu, alkaa akkukennojen lataustilan erot kasvamaan. Kapasiteettiä alkaa katoamaan koska lataus on pysäytettävä tuommoisessa balansoimattomasta lataustavassa kun ensimmäinen kenno saavuttaa maksimilataustilan ettei mitään kennoa lataa yli. Tällöin muut kennot voivat olla reilusti alle täyden latauksen ja mitä useammin lataa balansoimatta sitä pahemmaksi tilanne menee. Muistaakseni Mitsubishillä oli ohje käyttää hidasta kotilatausta vähintään joka 5 kerta, jotta akkukennot kerkevät balansoimaan kunnolla.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Onkohan tähän missään vaiheessa mahdollista saada päivitystä 3 vaihelataukseen... parantaisi kyllä käytettävyyttä paljon kun saisi tunnissa normi Type-2 asemalla täyteen.
 

Stilo

New Member
Liittynyt
24 Huhtikuu 2018
Sijainti
Lahti
Kaikki noi "kotilataukset" syöttää AC:na virtaa autossa sijaitsevalle latauslaitteelle joka sitten tekee AC->DC muutoksen ja hallitsee muutenkin akun latausta. Pikalatausasemat syöttää suoraan DC:nä ohi auton sisäisen AC/DC muuntimen & latauslaitteen ja se lataushallinta"aivot" ja AC/DC muunnin sijaitsee siinä latausasemassa. Ne pikalatausasemat on vissiin aika hurjan hintaisia siitä tarvittavasta elektroniikasta johtuen. Semmoista monen tonnin pikalatausälyä / komponentteja ei ole taloudellista eikä välttis järkevääkään raahata autossa mukana.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Juu ei pikalatausta, mutta tuo kotilatauskin 3 vaiheisena olisi jo riittävän nopea, tunnissa täyteen. Ymmärtääkseni tämä käytännössä tarkoittaisi sitä että autossa pitäiksi olla kolme samanlaista laturia, yksi joka vaiheelle. 50k€ hintaisessa autossa sen ei pitäisi olla ainakaan kustannusongelma. Puute johtuu luultavasti johtuu siitä että Suomi/Pohjois-eurooppa on tuon 3 vaiheisen latauksen tarjonnassa vähän erikoistapaus, se lienee yleensä harvinaisempi joten tämä on varmaan katsottu olevan turha. Kuten varmaan suurimmassa osassa markkinoita onkin.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
3 vaiheisena saadaan ladattua tunnissa noin 10 kWh akkuun ( olisiko noin 50 km verran ). Tällöin pitää olla 3x 16 A sulakkeet lataukselle. Yleensä ok- talon sulakkeet on 3 x25 A. Joten jos ladataan autoa täydellä niin muuhun kotikäyttöön jää aika vähän eli todennäköisesti tupa pimenee.
Auton virtaa vastaanottova pää pitäisi olla vakiona sellainen että se osaa tunnistaa montako vaihetta on tyrkyllä eli 1, 2 vai 3 ja sen mukaan säätyy oikeaan "asentoon". En tiedä onko ne noin fiksuja ( vielä ) ?
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Ostoskeskusten Type 2 laturit ovat käytännössä aina vähintään 11kW. Nyt laturi käyttää vain 3.7kW jolla tunnissa saa n 30% latausta. 11kW latauksella akku olisi täysi 1 tunnin ostosreissun jälkeen.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Ostoskeskusten Type 2 laturit ovat käytännössä aina vähintään 11kW. Nyt laturi käyttää vain 3.7kW jolla tunnissa saa n 30% latausta. 11kW latauksella akku olisi täysi 1 tunnin ostosreissun jälkeen.

Outlanderissä on vain yksivaiheinen 14A laturi. Laturi on siis siellä autossa sisällä, sen päivittäminen parempaan vaatii jo aikamoisia muutoksia. Sillä ei ole merkitystä minkälaisia ratkaisuja auton ulkopuolella tehdään, virtaa menee maksimissaan 14A joka 230VAC:lla antaa 3220W tehon.

Tuo Accelev on mielenkiintoinen. Se ottaa kahdesta vaiheesta 400VAC sisään, ja tekee siitä reguloitua 250VAC. Jo tuo pieni jännitteen lisäys kasvattaa lataustehoa jonkun verran, sillä auton laturi rajoittaa virtaa eikä tehoa. 14A*250VAC = 3500W. Tuo balansointitavan muutos on vähän erikoinen, mutta tuskin siitä haittaa on. Kennojännitteitähän voi helposti vahdata Android-puhelimella niin näkee tuleeko siinä oikeasti jotain heittoja.

Isompi etu (ainakin minulle) Accelevista olisi tuo että kuorma jakautuu tasaisesti kahdelle vaiheelle.. Minulla on aurinkovoimala joka maksimissaankin tuottaa noin 3000W per vaihe, eli yksivaiheisena lataus tarkoittaisi että joutuisi osittain ostosähköllä lataamaan vaikka aurinko paistaisi täysillä. Lahtienergia ei käytä vaiheiden netotusta, eli ostosähkö laskutetaan vaikka toisissa vaiheissa olisi ylituotantoa.

En omista kyllä Outlanderia eikä Accelevia, että lämpimikseni höpötän..
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Mitä suurempi akku, niin sitä enemmän sillä *on* väliä.

Olen tästä kyllä vahvasti eri mieltä. Laturin tarve pitää mitoittaa käytön mukaan, ei akun koon. Karkealla matematiikalla 8A virralla lataa yön aikana 100 km rangea. Jos päivittäinen ajomatka ei ole tätä enempää, ei tehokkaammasta laturista ole käytännön hyötyä. Mitä isompi akku, sitä enemmän on reserviä ja sitä vähemmän on tarvetta saada akku 100% täyteen. Periaatteessa akkua ei edes kannatta ladata täyteen, koska silloin pystyy paremmin hyödyntämään regeneroivan jarrutuksen ja mahdolliset ilmaiset asiointilataukset. Toki PHEV:llä tilanne on toinen, koska pienen akun takia sitä pitää ladata mahdollisimman täyteen aina kuin mahdollista.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Joo tuolta kannalta ajateltuna noin. Mutta toisaalta ostoskeskuksessa (esim. Kaari) saa ladattua ilmaista sähköä, jolloin laturin nopeudella on väliä. Siellähän aina kannattaisi ladata täyteen (tai melkein täyteen jos haluaa hyödyntää regeneratiota).
Ehkäpä ne ovat toisistaan riippumattomia, kannattaisi olla mahdollisimman suuri akku ja mahdollisimman nopea laturi. Ja itse asiassa jos on noepa laturi niin ei tarvitse niin suurta akkua ja myös toisinpäin. Suuri akku vähentää nopean laturin tarvetta (vaikka aina nopeampi on parempi)
Edit: ja pitkää matkaa ajettaessa on selvää että laturin olisi paras olla niin nopea että akun saa kahvitauon aikana mahdollisimman täyteen. Suuremmalla akulla tämä tarkoittaa tietenkin myös lisää nopeusvaatimusta laturille.
 
Viimeksi muokattu

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Outlanderissä on vain yksivaiheinen 14A laturi. Laturi on siis siellä autossa sisällä, sen päivittäminen parempaan vaatii jo aikamoisia muutoksia. Sillä ei ole merkitystä minkälaisia ratkaisuja auton ulkopuolella tehdään, virtaa menee maksimissaan 14A joka 230VAC:lla antaa 3220W tehon.
Näinpä, mutta löytyihän vanhempiin Outlandereihin päivityksenä myös EV toiminto, sen jälkeen kun se tuli uusimpaan malliin. Ei ole mahdoton ajatus että jossain vaiheessa myös päivittävät laturia ja mahdolisesti sellainen sitten löytyisi myös vanhempiin malleihin.
Toisaalta luultavasti toiveajattelua, valmistajan kannalta ehkä ei kannata pienen markkinan takia.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Ensin oli tuo kolmannen osapuolen tekemä phev-box EV-tilan saamiseksi vanhoihin malleihin. Mitsun tuki vastaavaan tuli tuon jälkeen, olisiko ollut vasta 2017.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Ensin oli tuo kolmannen osapuolen tekemä phev-box EV-tilan saamiseksi vanhoihin malleihin. Mitsun tuki vastaavaan tuli tuon jälkeen, olisiko ollut vasta 2017.

Tuo Phev boxihan on muuten saman firman tekele kuin tässä topicissa mainittu Accelev.

Phev box taitaa olla vähän kyseenalainen, sehän on ikäänkuin palikka kaasupolkimen alla.. :) Eli tulee kaasupolkimen johtojen väliin, ja rajoittaa polkimen antamaa signaalia niin että ei pysty vahingossa kaasulla polkemaan polttomoottoria käyntiin. Tarkalla kaasujalalla saa siis saman efektin ilman purnukkaa.
 
Ylös Bottom