Ostoskeskusten Type 2 laturit ovat käytännössä aina vähintään 11kW. Nyt laturi käyttää vain 3.7kW jolla tunnissa saa n 30% latausta. 11kW latauksella akku olisi täysi 1 tunnin ostosreissun jälkeen.
Outlanderissä on vain yksivaiheinen 14A laturi. Laturi on siis siellä autossa sisällä, sen päivittäminen parempaan vaatii jo aikamoisia muutoksia. Sillä ei ole merkitystä minkälaisia ratkaisuja auton ulkopuolella tehdään, virtaa menee maksimissaan 14A joka 230VAC:lla antaa 3220W tehon.
Tuo Accelev on mielenkiintoinen. Se ottaa kahdesta vaiheesta 400VAC sisään, ja tekee siitä reguloitua 250VAC. Jo tuo pieni jännitteen lisäys kasvattaa lataustehoa jonkun verran, sillä auton laturi rajoittaa virtaa eikä tehoa. 14A*250VAC = 3500W. Tuo balansointitavan muutos on vähän erikoinen, mutta tuskin siitä haittaa on. Kennojännitteitähän voi helposti vahdata Android-puhelimella niin näkee tuleeko siinä oikeasti jotain heittoja.
Isompi etu (ainakin minulle) Accelevista olisi tuo että kuorma jakautuu tasaisesti kahdelle vaiheelle.. Minulla on aurinkovoimala joka maksimissaankin tuottaa noin 3000W per vaihe, eli yksivaiheisena lataus tarkoittaisi että joutuisi osittain ostosähköllä lataamaan vaikka aurinko paistaisi täysillä. Lahtienergia ei käytä vaiheiden netotusta, eli ostosähkö laskutetaan vaikka toisissa vaiheissa olisi ylituotantoa.
En omista kyllä Outlanderia eikä Accelevia, että lämpimikseni höpötän..