Ajoakun lämmitin PHEV

Janne1

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2021
Löytyykö täältä tietoa 2016- akun lämmittimistä. Jonkin tiedon mukaan Instyle varustetason autoissa on ajoakun lämmitin ja toiset sanoo että vasta 2019 eteenpäin tällänen löytyy.
 
Ajoakun lämmitys on ollut mahdollinen vasta 2019 vuosimallista alkaen.
 
Ajoakun lämmitys on ollut mahdollinen vasta 2019 vuosimallista alkaen.
Näin olen kuullut myös. Mutta naapurilla 2016 ja hänellä se kuulemma on se. Sekä yksi mitsu myyjä sanoin, että Suomi autoissa jotka Instyle varustuksella niin se löytyy jo 2016 alkaen. Nettiautossa joissain 2016 ja 2017 malleissa, lukee ilmoituksessa se olevan myös. Mutta varmuus tähän ois kiva tietää. Itse viikon sisään ostamassa Outlander PHEV:n.
 
Tarkoittaakohan ne akun vieressä olevaa elektronista lämmitintä (Electronic heater, lisävaruste), joka esilämmityksen aikana lämmittää koolantin ja sitä myöten tuulilasin ja/tai kopin?

1620022160808.png


1620022955855.png


Varmasti siitä jonkun verran säteilee lämpöä itse akkuunkin, mutta minusta akun lämpö (PHEV Watchdog) on lähtiessä alhainen käytti esilämmitystä tai ei.

Lähteet:
Liitetiedosto PDF
 

Liitetiedostot

  • outlander_phev_2016_heater_general_info.pdf
    168.1 KB · Lukukerrat 324
Tuli vuoden 2018 (loppuvuosi) teknisesti uudistettuun Outlander PHEV:n (2,4 l moottori, 13,8 Ah ajoakku, voimakkaammat sähkömoottorit...). Vain kahteen varustetasoon, Suomessa nämä olivat Instyle ja Instyle Sport).

Joissain saman ajanjakson ulkomaan tuonnissa voi olla myös, niissä kalliimman pään versioissa.
 
Eihän Janne1:n naapuri sekoita EV Remotea(Mitsun sähköistä Webastoa) ja ajoakun lämmitystä?
 
Eihän Janne1:n naapuri sekoita EV Remotea(Mitsun sähköistä Webastoa) ja ajoakun lämmitystä?
Hän kyllä kovasti väitti, että sähköinen ajoakun lämmitin siitä löytyy. Ja näin kertoi yksi automyyjä kun soittelin 2016 mitsusta. Mutta taas jotkut sanoo, että ei olisi.
 
Mistähän tähän saisi 100% varmuuden. Instyle varustetason autoa ostamassa.
No jos katselet 2016vm autoa, niin 100% varmuudella siinä EI ole ajoakun lämmitystä. Naapurilla ja automyyjällä on nyt puurot ja vellit sekaisin.

Akkupaketin lämmitys tuli vasta 2019 mallivuodesta eteenpäin erikseen valittavana lisävarusteena. Sinänsä sille ei juurikaan painoarvoa kannata antaa auton valinnassa, kun akuston lämmitys lähinnä suojaa akkupakettia erittäin kylmässä pakkasessa. Pakkasrangeen tai muuhunkaan käytännön kannalta olennaiseen sillä ei ole mitään merkitystä.
 
No jos katselet 2016vm autoa, niin 100% varmuudella siinä EI ole ajoakun lämmitystä. Naapurilla ja automyyjällä on nyt puurot ja vellit sekaisin.

Akkupaketin lämmitys tuli vasta 2019 mallivuodesta eteenpäin erikseen valittavana lisävarusteena. Sinänsä sille ei juurikaan painoarvoa kannata antaa auton valinnassa, kun akuston lämmitys lähinnä suojaa akkupakettia erittäin kylmässä pakkasessa. Pakkasrangeen tai muuhunkaan käytännön kannalta olennaiseen sillä ei ole mitään merkitystä.
Itse asun pohjoisessa ja lähinnä mietin pystyykö tuolla ajamaan sähköllä ollenkaan täällä talvella. Koeajoin sellaisen jossa oli jo EV nappi. Mutta puolen tunnin koeajolla pelkällä sähköllä ei menty yhtään.
 
Itse asun pohjoisessa ja lähinnä mietin pystyykö tuolla ajamaan sähköllä ollenkaan täällä talvella. Koeajoin sellaisen jossa oli jo EV nappi. Mutta puolen tunnin koeajolla pelkällä sähköllä ei menty yhtään.
Käytännössä ei, EV napillisella ilmeisesti pääsee jo jonkin verran tai ainakin ilman ylimääräisiä kikkailuja. Toki pystyy ajamaan sähköllä kovassakin pakkasessa jos lähdet lämpimästä tallista ja akuston lämpötila yli sallitun minimin.

Perämeren korkeudella oma -16 mallinen meni pakkasillakin pelkällä sähköllä n. 15km työmatkat, toki kun EV nappia ei ole niin vaati nuo omat kikkailunsa.

Käytännössä alle -15°C lämpötilassa ei enää mennä pelkällä sähköllä ollenkaan, vaikka tekisi mitä sadetansseja. En muista mikä sen akkupaketin pakkasrajan piti virallisesti olla, mutta empiiriset kokeet osoitti että omassa kikkareessa akkupaketin ollessa kylmempi kuin -12 ei auto suostu menemään pelkän akun varassa.

Akun lämmitin ei tilanteeseen auta, kun ilmeisesti toimii vain alle -30°C lämpötilassa, eikä käsittääkseni lämmitä akkua ajolämpötilaan. Ainoastaan suojaa akustoa totaalijäätymiseltä. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
 
Itse asun pohjoisessa ja lähinnä mietin pystyykö tuolla ajamaan sähköllä ollenkaan täällä talvella. Koeajoin sellaisen jossa oli jo EV nappi. Mutta puolen tunnin koeajolla pelkällä sähköllä ei menty yhtään.
Zuikkiksen pehvanlämmitin kiinni niin ei tarvi sen ihmeempiä kikkailuja.
 
Itsellä vuoden kokemuksella ja ensimmäisen kovan talven käytöllä zuikkiksen pehvanlämmitin paikoillaan käytännössä 20+ km range talvikäytössä
Aina lähtiessä pääsääntöisesti talvella lokilämmityksen/sisälämmityksen esilämmitys joko roikalla tai remotella
En tiedä syytä,miksi akuston lämpötila nousi joka kerta,kun esilämmitin autoa,mutta ajoakuston lämpötila nousi useamman asteen esilämmityksen aikana,esilämmitys noin 1h-2h roikalla ja 20 minuuttia remotella
Polttis käynnistyy,kun ajoakuston lämpötila tippuu alle -10 asteen
Varsinkin jos käytti remote control ohjelmaa esilämmitykseen 20 minuuttia,niin akuston lämpötila nousi useamman asteen,mutta vastaavasti range luonnollisesti väheni
Koko talven keskikulutus lämpimällä autolla ajaessa,ilman mitään sisälämpöjä säästämättä oli noin 6.5l/100km,paljon kärryn vetoa ja pelkällä bensalla ajoa
Siis tämä pelkän talven keskikulutukset ja kovasti pitempääkin matka-ajoa
Kesällä vaikuttaa paljon ilmastoinnin käyttö,mutta silloin itsellä menee noin 2.5-4l/100 km ja paljon kärryn vetoa/pitempää ajoa,noin 150km lenkkejä,kuten myös talvella
Kannattaa ehdottomasti hommata zuikkiksen pehvanlämmitin,koska se auttaa myös kylminä aamuina sähkö lähtöjä keväisin/syksyisin,kesälle voi vaihtaa orkkis anturin paikoilleen,koska akusto lämmin valmiiksi muutenkin
Phevillä kun oppii ajamaan taloudellisesti,niin helposti kesät(touko-lokakuu) ajaa 1l-3l/100km normi kaupunki ajoissa,mutta vaatii kyllä tuon zuikkikzen pehvanlämmittimen nuihin kulutuksiin kevät/syksy käyttöön,itsellä käytössä my-16 instyle melkein kaikilla herkuilla,ei voi kuin suositella kyseistä mallia,toki my17:sta>malleista löytyy jo tuo zuikkiksen korvaava lisävaruste,eli EV nappi
Säästöt suunnilleen edelliseen 2010 2.2 kiisseli outtikseen noin 1.5k-2k/vuosi,kun lasketaan vero ja polttoainesäästöt 20000 km/v
Ja onhan nämä hiljasia sisämeluiltaan ja kohtuu hyvät varusteet instylellä
 
Ja asun Perämeren lakeuksilla ,kylmempi talvi tainnu olla ku Siperiassa
Zuikkiksen pehvanlämmitin toimii kelillä kuin kelillä
 
Akku lämpiää hieman ladattaessa ja purettaessakin. Kerran yritin sitä lämmittää kylmän yön jäljiltä remotella 30min ilman Latausjohto ja sitten latausjohto kiinni saman verran niin sain lämmön nousemaan rajan yli.
 
Käytännössä ei, EV napillisella ilmeisesti pääsee jo jonkin verran tai ainakin ilman ylimääräisiä kikkailuja. Toki pystyy ajamaan sähköllä kovassakin pakkasessa jos lähdet lämpimästä tallista ja akuston lämpötila yli sallitun minimin.

Perämeren korkeudella oma -16 mallinen meni pakkasillakin pelkällä sähköllä n. 15km työmatkat, toki kun EV nappia ei ole niin vaati nuo omat kikkailunsa.

Käytännössä alle -15°C lämpötilassa ei enää mennä pelkällä sähköllä ollenkaan, vaikka tekisi mitä sadetansseja. En muista mikä sen akkupaketin pakkasrajan piti virallisesti olla, mutta empiiriset kokeet osoitti että omassa kikkareessa akkupaketin ollessa kylmempi kuin -12 ei auto suostu menemään pelkän akun varassa.

Akun lämmitin ei tilanteeseen auta, kun ilmeisesti toimii vain alle -30°C lämpötilassa, eikä käsittääkseni lämmitä akkua ajolämpötilaan. Ainoastaan suojaa akustoa totaalijäätymiseltä. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
Pitäisi kuitenkin ottaa huomioon että ev napillinen on ihan eri auto vanhempaan verrattuna. Oma vm20 instyle *ajo-akun* lämmityksellä meni viime talvena -32 asteessa pelkällä 20min esilämmityksellä ihan vaivatta 16km työmatkan pelkällä sähköllä. Helmikuussa tein vielä ennätys kilometrit yhdellä tankillisella (1750km) yhdellä tankillisella. Eli ei juuri pakkaset vaikuttanut omiin ajoihin. Toki ilmastoinnin käytön kanssa pitää kikkailla ettei heti laita sitä päälle.
 
Tervehdys tuoreelta vm 20 omistajalta, ostin vähän käytetyn auton Saksasta ja valitsin sellaisen jossa oli mukana "Standheizung" . Kysymys kuuluukin kuinka tuo systeemi toimii, mitä siinä lämmitetään - akkua, moottoria vai sisätilaa.
 
Jos se on se Mitsun oma lämmitin niin sisätilaa. Hanttimiehen penkin alla on sähkövastukset joilla lämmitetään kiertovettä, joka menee lämppärin kennolle. Ajastus onnistuu puhelinsovelluksella tai ajotietokoneesta.

Standheizung voi tietenkin tarkoittaa myös jälkiasennettua polttoainekäyttöistä lisälämmitintä tai mitä tahansa muuta mitä saksalainen keksii
 
Pitäisi kuitenkin ottaa huomioon että ev napillinen on ihan eri auto vanhempaan verrattuna. Oma vm20 instyle *ajo-akun* lämmityksellä meni viime talvena -32 asteessa pelkällä 20min esilämmityksellä ihan vaivatta 16km työmatkan pelkällä sähköllä. Helmikuussa tein vielä ennätys kilometrit yhdellä tankillisella (1750km) yhdellä tankillisella. Eli ei juuri pakkaset vaikuttanut omiin ajoihin. Toki ilmastoinnin käytön kanssa pitää kikkailla ettei heti laita sitä päälle.
Ev napillinen(MY17->) on täsmälleen sama kampe kuin vanhemmatkin.
Sulla taas MY19-> joka on täysin eri auto, tai oikeastaan jakaa vain korin vanhemman kanssa...
 
EV napillinen 10/2017 meni koko viime talven sähköllä lyhyttä työmatkaa.Aamulla 10min lämmitys puhelimella niin tuulilasi sula ja lähtee puhaltamaan heti lämmintä ajossa.
..siihen asti kun käski tankkaamaan 15L tuoretta bensaa ,taitaa olla 4kk välein ,sillon lähti bensakone käymään ,eikä anna ajaa sähköllä ,ei muuten .
 
Hei,

Uusi foorumilla ja harkinnassa vaihtaa outlander PHEV:iin. Kiikarissa -19 ja sitä uudempi malli. Valtaosa tuntuu olevan ruotsiautoja usein instyle business varustelulla.

Löytyykö näistä vm 19 ja uudemmista ruotsintuonneista ajoakun esilämmitintä? Kauppiaan sanaan en tässä kohtaa luota. Voinko sen varmistaa millään keinolla?
 
Omastani ei loydy, vm19 instyle business ja ruotsista tuotu. En kyllä ole huomannut että sitä kaipaisinkaan, lataus ajastettu lähelle lähtöaikaa aamulla ja esilämmitys perään niin pääsee yli -15pakkasillakin pelkällä sähköllä töihin.
 
Viimeksi muokattu
Ei ole Ruotsissa kuulunut mihinkään varustetasoon.

Vain Suomi-autoista löytyy - MY19 ja MY20 malleista ja niissäkin vain Instyle tai Instyle Sport -varustetasoista.

Itsellä tuo on, mutta eihän tuo todellakaan mikään kriittinen varuste täällä Eteläisessä Suomessa ole.
 
Mistäköhän ton saisi selville esim VIN nrolla jos etsii räjäytyskuvat? Tuntuu, että kukaan ei tiedä. Myyjät vähiten.

oltsandeeri, mistä tiedät että sulla on se?
 
Viimeksi muokattu
MY19 Suomi-auto, Instyle Sport. Kuuluu vakiovarusteisiin.

Ei ollut talvella riittävän kylmää täällä Tampereen leveysasteilla, että olisi päässyt kunnolla ominaisuus testiin.

Tosin ainakin -19c oli paikoitellen kylmimmillään ja kiltisti mentiin sähköllä ulkosäilytyksestä.
 
Mielenkiintoista sinänsä, että jos akunlämmitys on kuulunut Suomessa vain korkeimpiin varustetasoihin muutamana vuonna ja edes Ruotsissa se ei ole kuulunut vakiona mihinkään varustetasoon, niin miten laajalle markkinalle Mitsu on tuon varusteen oikein ajatellut? Kuinka moneen autoon maailmanlaajuisesti lämmitys on asennettu? Kuulostaa melkein taruolennon kaltaiselta varusteelta, jos se löytyy pääasiassa vain Suomen markkinoiden parhaista varustelutasoista. :D
 
Pohjois-Amerikan malleista löytyy vissiin ainakin myös.

Lähde:
Tämä juutuubbipätkä ->

Asiasta löpinää 4'50" lähtien.
 
Mustakin alkaa tuntua ettei semmoista ole olemassakaan :D
Jotain höpinää vain muutamissa foorumeissa ja videopätkissä. Olisi kiva nähdä tämä ihme ihan fyysisesti tai kuvista.

Oltsandeeri toimiiko se sulla remoten kautta samalla kun räpsäytät sisätilan/tuulilasin lämmittimen päälle vai onko erikseen kytkettävssä?
Mitä jos se kuitenkin on tuo subterfugiumin laittama prehiitteri tuolla ylempänä?

Pahoittelut jos vielä termit hukassa. Ihan viimepäivinä nousi landerikuume ja omasta on alustavat kaupat tehty ja on tulossa koeajoon lähipäivinä. Tosin juuri tämän akuston lämmitinkummajaisen ehdoilla mennään.
 
Kun lämmitin on vaan uudemmassa 13.8kWh akussa, tulee mieleen onko lämmitin fyysisesti ehkä kaikissa mutta ei käytössä. Sehän on lämmityskaapelin pätkä joka ei sinänsä maksa juuri mitään. Oliko tuon ohjaus sitten kontaktorilla vai elektroninen. Muuten akut on käytännössä samanlaiset mutta uudemmassa on littimiin tullut lisää pinnejä.
 
Mustakin alkaa tuntua ettei semmoista ole olemassakaan :D
Jotain höpinää vain muutamissa foorumeissa ja videopätkissä. Olisi kiva nähdä tämä ihme ihan fyysisesti tai kuvista.

Oltsandeeri toimiiko se sulla remoten kautta samalla kun räpsäytät sisätilan/tuulilasin lämmittimen päälle vai onko erikseen kytkettävssä?
Mitä jos se kuitenkin on tuo subterfugiumin laittama prehiitteri tuolla ylempänä?

Pahoittelut jos vielä termit hukassa. Ihan viimepäivinä nousi landerikuume ja omasta on alustavat kaupat tehty ja on tulossa koeajoon lähipäivinä. Tosin juuri tämän akuston lämmitinkummajaisen ehdoilla mennään.

Ei ole erikseen kytkettävissä päälle Remote appista tai autosta.

Kannattaa vilkaista tätä postia / ketjua:
https://mitsubishiclubfinland.com/b...ev-ostoa-harkitsevat.60117/page-8#post-514292

Partsouq.comista vilkaisin autoni VIN-# perusteella räjäytyskuvia. Ei äkkiseltään sattunut silmään. Vilkuilen jossain kohtaa tarkemmin.
 
Piti itsekkin tarkistaa ja oma MY20 ruotsintuonnissa tuota lämmitintä ei ollut.
Tosin eipä ole hajuakaan että mikä varustetaso tuossa autossa edes on…
 
Jeps, kokeilin piruuttani myös Ruotsi-autojen (Business X ja S-Edition) VIN-numeroilla.

Niillä löytyy täsmälleen sama räjäytyskuva, mutta osaluettelosta puuttuu tuo osa 92319.

Jäähdytysyksikkö löytyy sekä Suomi- että Ruotsi-autoista.
 
Takaisin
Ylös Bottom