Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

voiko joku sanoo mistä saan säädettyä noi depot ? niistä rullista ku pyörittelee ruuvarilla ei tapahdu mitään ja sitten se akseli mitä säätömoottorin pitäs pyörittää ei pyöri mihkään. mulla ei siis ole moottoreita !
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Kyllä se säätyy niistä ruuvien päistä kympin avaimella. Vaatii enemmän kuin muutaman kierroksen pyörittämistä, ruuvit ovat tosi hienolla kierteellä.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Kyllä se säätyy niistä ruuvien päistä kympin avaimella. Vaatii enemmän kuin muutaman kierroksen pyörittämistä, ruuvit ovat tosi hienolla kierteellä.
vartin pyörittelin paria niistä eikä tapahtunu mitään kun suuntauslaitteella katottiin :> mut täytyy vielä koittaa uusiks
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jalperi sanoi
vartin pyörittelin paria niistä eikä tapahtunu mitään kun suuntauslaitteella katottiin :> mut täytyy vielä koittaa uusiks

Samanlailla kävi evossa, aikani perkele ruuvailin ja ei tapahtunut yhtään mitään. Sitten kun lähti ajelulle, niin huomasin että oikea valo näyttää parinmetrin päähän maahan :seina näyttäkööt kuhan toimii . Tiedä onko siinä säädössä jotakin häikkää vai mitenkä
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Kokemuksia tarvike-umpioista? Depo yms..

Siis pitääkö näiden EA Galantin valojen (esim. Motonetin 50-1479 ja 50-1480) lisäks hommata vilkut erikseen? JDM-valoissahan ne on samassa.

Itellä on jälkiasennus-xenonit paikalla. Mitä mahdetaan konttorilla tykätä jos pitää sisuskalut ja vaihtaa umpiot..?
Säädettävä alusta löytyy joten korkeudensäätöä ei ilmeisesti tarvita.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

josh sanoi
Kokemuksia tarvike-umpioista? Depo yms..

Siis pitääkö näiden EA Galantin valojen (esim. Motonetin 50-1479 ja 50-1480) lisäks hommata vilkut erikseen? JDM-valoissahan ne on samassa.

Itellä on jälkiasennus-xenonit paikalla. Mitä mahdetaan konttorilla tykätä jos pitää sisuskalut ja vaihtaa umpiot..?
Säädettävä alusta löytyy joten korkeudensäätöä ei ilmeisesti tarvita.

Ajovalojen lisäksi vilkut hommattava niin orkkiksiin mitsulta ostettaviin kuin depoihinkin. Motonetista saa vilkutkin
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

mutua

Vuosimallin mukaan vaihtuupi. Jos olen oikein tajunnut, niin noissa kaikissa umpioissa tulee mukana adapteri joten se sopii aina galluun kuin galluun..
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

josh sanoi
Mites muuten, ainakin Motonetin mukaan umpioissa on H4 ja H1 polttimot.
Ettet kattonut vahingossa vanhemman galantin valoja,joissa on noin.?

Ei ole aikaisemmin ainakaan vastaan tullut muuta kuin H7+H1 versiota.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

ST sanoi
Ettet kattonut vahingossa vanhemman galantin valoja,joissa on noin.?

Ei ole aikaisemmin ainakaan vastaan tullut muuta kuin H7+H1 versiota.

orginaaleissa tulee
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Suora linkki H7/H1 -umpioon tuon liikkeen sivuille tässä

Ja Motonetin sivuilta: "Galant EA-sarja 97--02:
H4+H1-Umpio"
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

no siis eikai h4 versiota ole olemassa mutta h7 ja h1 variaatoita kai löytyy
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

ot..

vihdoinkin löytyi järkihintaiset umpiot leguun, 210€ rahteineen

http://www.blocket.se/vi/16613228.htm

ot..
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

mistä ootte noita eu galantin säätimiä mettästäny ja kuinka isot modaukset noihin volkkarin/audin moottoreihin joutuu tekemään ? nuo on ainoat saatavilla olevat moottorit tällä hetkellä.
Ja joutuuko tuonne kytkentöjen väleihin vastuksia laittamaan ? aika heikkoja nää sähköhommat mulla ;D
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Muillekin tiedoksi; mulla on Nissanin korkeudensäätömoottoreita jokunen ylimääränen, jos kiinnostaa -> YV.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Muillekin tiedoksi; mulla on Nissanin korkeudensäätömoottoreita jokunen ylimääränen, jos kiinnostaa -> YV.

Ei käy ainakaan Almeran moottorit ilman modauksia, kokeiltu on.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
Ei käy ainakaan Almeran moottorit ilman modauksia, kokeiltu on.

Mikä Almera? N16? Ja mikä teki sen ettei käynyt? Oliko varressa jotain pituuseroa, kuula liian iso/pieni vai mikä?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Mikä Almera? N16? Ja mikä teki sen ettei käynyt? Oliko varressa jotain pituuseroa, kuula liian iso/pieni vai mikä?

N16 korin säätömoottorin kuulat on ainakin EVO 4:en umpiohin liian pienet. Pystyy kyllä kasvattamaan.
Almeran säätömoottoreita on eräistä syistä johtuen hyvin markkinoilla....
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Evox sanoi
N16 korin säätömoottorin kuulat on ainakin EVO 4:en umpiohin liian pienet. Pystyy kyllä kasvattamaan.
Almeran säätömoottoreita on eräistä syistä johtuen hyvin markkinoilla....
hellalta löytyy noille kuulille muunnossarja eli adapteri joka muuttaa kuulan paksuutta ja varren pituutta. Mulla on tossa yks sarja niitä adapterivarsia.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Mikä Almera? N16? Ja mikä teki sen ettei käynyt? Oliko varressa jotain pituuseroa, kuula liian iso/pieni vai mikä?

Varsi liian lyhyt ja kuulakaan ei sopinut. Nyt en aivan varmaksi sano oliko liian pieni vai iso, mutta ei sopinut kuitenkaan.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jalperi sanoi
hellalta löytyy noille kuulille muunnossarja eli adapteri joka muuttaa kuulan paksuutta ja varren pituutta. Mulla on tossa yks sarja niitä adapterivarsia.
OT,se ei ollut Hellan vaan Koivusen (tukkurin).
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

laittakaa privaa jos jollain on "ylimääräsenä" moottorit, saa hyvän hinnan ;)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Mulla on edelleenkin niitä Nipponin moottoreita, sunhan piti hakea ne jo aikaa sitten ???
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Hyvä ja helppo toteutus itselläni oli koivunen oy kautta umpiot 240e pari ja niihin
VW Passat 02-05 säätömoottori(käy suoraan) itse sain ostettuun sellaiset paikkakuntani autopeltisepältä kun sattui olemaan sellaiset hyllyssä jostain kolari autosta ja niihin motonetistä
säädin 25e. Säätimessä ja moottoreissa samat piuha merkinnät
31=maa
G=signaali
56b= 12+
58b= säätimen valon +

itselläni meni noin 3-4 tuntia ja avot se toimii hyvin ja kilvet tuli
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

^tapsu sanoi
Hyvä ja helppo toteutus itselläni oli koivunen oy kautta umpiot 240e pari ja niihin
VW Passat 02-05 säätömoottori(käy suoraan) itse sain ostettuun sellaiset paikkakuntani autopeltisepältä kun sattui olemaan sellaiset hyllyssä jostain kolari autosta ja niihin motonetistä
säädin 25e. Säätimessä ja moottoreissa samat piuha merkinnät
31=maa
G=signaali
56b= 12+
58b= säätimen valon +

itselläni meni noin 3-4 tuntia ja avot se toimii hyvin ja kilvet tuli
onko moottoreissa perussäätö ruuvia vai joudoitko aina kiskomaa moottorin irti ja vartta säätämään että sait kohilleen ?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.


eka tein pöydöllä "raaka kytkennän" jolloin aijoin säätönapilla moottori ihan ulos
ja sitten vain paikalle umpioon, se on vähän voima laji mut kyllä se sinne meni
ja toimii.Moottoriessa ei ole mitään muuta säätöä kun sähköllä.
Eli ei kannata mennä avaamaan sitä moottoria kun on käsissä
sellainen.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Onko toi säädin kans passatista vai joku muu?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

säädin on motonetistä hyllyssä jossa oli yleiskatkaisioita autoon
ei siis varaosa tiskiltä. mut kassa kuitissa on
tuollainen num: 48-2090 Valojen korkeudensäätök 24,90e
osassa oli hellan merkki kyljessä.
ja siihen tuli kaikkiaan viisi johtoa
56b=12+
31=maa moottoreilta
G=ohjaus singaali moottoreille
58b=säätimen tausta valo
31=koko systeemin maa

itse laitoin jatkuvan oman virran moottoreille akusta
ja ohjaamoon tuli vain kaksi piuhaa G ja 31.
säätimelle laitoin virran auton omasta johtosarjasta
niin että kun mittaristoon syttyy valo niin sama tapahtuu
myös säätimelle.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

ite laitoin noi audin/volkkarin moottorit jotka muuten sopii depoihin mutta kuulat liian pienet, laitoin kuuliin sähköteippiä kireesti sen verra että lumpsahti umpioihin ;D ja säätimen hain avk:lta jonkun volkkarin sekin, makso 1e.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Kukaan kytkenyt mitsun orkkisumpioita paikalleen?
Moottoreilta lähtee kolme piuhaa, musta, sininen ja vihreä.
Mikä näistä on mikäkin?
Kytkimenä toimii motonetin Hellan 5 pinninen kytkin....
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Stray sanoi
Kukaan kytkenyt mitsun orkkisumpioita paikalleen?
Moottoreilta lähtee kolme piuhaa, musta, sininen ja vihreä.
Mikä näistä on mikäkin?
Kytkimenä toimii motonetin Hellan 5 pinninen kytkin....

luitko edes tämän juttusarjan juttuja ? ::) ...on nimittäin mainittu ainakin kerran ellei toisenkin....
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Johdot oikeilla paikoillaan.Onkos kukaan vienyt johtoja sisälle muualta kuin lokaripellin alta?Tuntuu olevan aika nihkeästi valinnanvaraa...
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Stray sanoi
Johdot oikeilla paikoillaan.Onkos kukaan vienyt johtoja sisälle muualta kuin lokaripellin alta?Tuntuu olevan aika nihkeästi valinnanvaraa...

No eikö siellä konehuoneessa ole yhtään läpivientiä mistä johot kabinettiin :nykii ja eikö mene samasta mistä menee ahtomittarin letkukin, mikäli sulla on ahtomittari
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

veikka81 sanoi
No eikö siellä konehuoneessa ole yhtään läpivientiä mistä johot kabinettiin :nykii ja eikö mene samasta mistä menee ahtomittarin letkukin, mikäli sulla on ahtomittari

Manuaalissa ei ainakaan oo yhtäkään paikkaa mistä johto viedä, ainoastaan loksupeltien alla molemmin puolin, kuskin puolelta helpompi vetää.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Manuaalissa ei ainakaan oo yhtäkään paikkaa mistä johto viedä, ainoastaan loksupeltien alla molemmin puolin, kuskin puolelta helpompi vetää.

Rattipylvään kumista läpi on minulla vedetty
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Kiitän tiedoista.Manuaali malli mullakin.Loksupeltien alta lähin taitteleen....
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Stray sanoi
Kukaan kytkenyt mitsun orkkisumpioita paikalleen?
Moottoreilta lähtee kolme piuhaa, musta, sininen ja vihreä.
Mikä näistä on mikäkin?
Kytkimenä toimii motonetin Hellan 5 pinninen kytkin....

Onko tässä Hellan säätimessä myös se liitin sinne kytkimen taakse, ja onkohan jännitteet samat? Itse tilasin mitsun orkkis säätörullan, mutta tuota liitintä ei tahdo sinne taakse saada mistään, ja kun noita pinnejä on siellä viisi mutta valoille menee piuhoja vaan kolme niin "hieman" ulalla ??? ,olisi näköjään pitänyt opiskella sähköalaa eikä kaupallista kun kerran näiden autojen kanssa koittaa puuhastella...
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Kaks "ylimäärästä" pinniä on luultavasti säätimen valon + ja maa. Kolme jäljelle jäävää on sitten niitä pinnejä millä hoidetaan tuo jännitteen säätö. Yhteen + yksi maihin ja yksi valojen säätömoottoreille. Eli siis niiden säätömoottorien kolmea piuhaa ei kytketä tuon säätimen kautta vaan yksi niistä tulee maihin ja yhdelle virta. Ja tietty tuo virta kannattaa ottaa niin, että sinne ei mene jatkuva virta vaan toimivat vaikka vain valot päällä. Kannattaa tutustua ekan sivun kaavioihin. Siinä esimerkiksi on viisipinninen säädin. Ja kannattaa tarkistaa ne säätömoottorien kytkennät siellä umpioissa. Mulla ne oli eripäin mitä tuossa esimerkki kuvassa ja kun oletin niiden olevan valmiiksi samalla tavalla, niin meinas aiheuttaa ongelmia.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Sudo sanoi
Onko tässä Hellan säätimessä myös se liitin sinne kytkimen taakse, ja onkohan jännitteet samat? Itse tilasin mitsun orkkis säätörullan, mutta tuota liitintä ei tahdo sinne taakse saada mistään, ja kun noita pinnejä on siellä viisi mutta valoille menee piuhoja vaan kolme niin "hieman" ulalla ??? ,olisi näköjään pitänyt opiskella sähköalaa eikä kaupallista kun kerran näiden autojen kanssa koittaa puuhastella...

Niin kuin Samppa kirjoitti tuosta ekan sivun kaaviosta kyllä selviää, mikä on mikäkin. Se säätimelle menevä plussa kuuluisi olla lähivalo +, mutta voihan se olla vaikka sytytysvirta (15). Ne kaksi "ylimääräistä" ovat juurikin jo mainitut säätimen valon + ja -.
Jos ei meinaa selkeytyä, niin tuo vaikka se katkaisija näytille, niin katsotaan, mikä pinni menee minnekkin.
Hellan säätimessä ei ole liitintä, mutta vastaavasti siinä on DIN-merkinnöillä kerrottu, mikä nasta on mikäkin tieto.
Tuo "^tapsun" kytkentä kyllä toimii, mutta se ei sinäänsä ole ihan oikein.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

^tapsu sanoi
säädin on motonetistä hyllyssä jossa oli yleiskatkaisioita autoon
ei siis varaosa tiskiltä. mut kassa kuitissa on
tuollainen num: 48-2090 Valojen korkeudensäätök 24,90e
osassa oli hellan merkki kyljessä.
ja siihen tuli kaikkiaan viisi johtoa
56b=12+
31=maa moottoreilta
G=ohjaus singaali moottoreille
58b=säätimen tausta valo
31=koko systeemin maa

itse laitoin jatkuvan oman virran moottoreille akusta
ja ohjaamoon tuli vain kaksi piuhaa G ja 31.
säätimelle laitoin virran auton omasta johtosarjasta
niin että kun mittaristoon syttyy valo niin sama tapahtuu
myös säätimelle.




Mä tein juurikin näin, sillä erotuksella että en kytkenyt vielä säätimen taustavaloa.
Mitään ei tapahdu.Virtaa tulee joka paikkaan ja säätimessä jännite/ signaaliarvot muuttuu kun rullaa mut valot ei liiku mihinkään.... ::)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Stray sanoi
Mä tein juurikin näin, sillä erotuksella että en kytkenyt vielä säätimen taustavaloa.
Mitään ei tapahdu.Virtaa tulee joka paikkaan ja säätimessä jännite/ signaaliarvot muuttuu kun rullaa mut valot ei liiku mihinkään.... ::)

Piuhat ristissä umpion päässä? Tarkasta se viimenenkin liitin, että ei siellä hyppää eri päin mitä mallikuvassa, jos siitä olet piuhojen värejä katsonut.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Pitääpä käydä irroittamassa toinen umpio ja tarkistaa....
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Johdot oli mielestäni oikein umpionkin päässä.Aloin miettiä että onko vika katkaisijassa, joten kävin hakemassa galantin orkkiskatkaisijan, mut tässäpä ei olekaan merkitty mikä pinni on mihinkin.... Liitteenä erittäin huippulaatuinen itse piirtämäni kuva katkaisijan pinneistä joista äkkiseltään selvitin että 1. on taustavalon 12+ ja 5. on maa.

Osaisko joku sanoa mitkä jäljelle jääneet ovat?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Sudo sanoi
...Itse tilasin mitsun orkkis säätörullan, mutta tuota liitintä ei tahdo sinne taakse saada mistään...

Noita liittimiä löytyy romiksilta esimerkiksi saman aikakauden Lancereista ja kaiketi Carismoistakin. Lancereita on tietysti enemmän purettuna tarjolla ja sellaisesta laitoin itsellekin. Eri asia on, että myyvätkö mielellään pelkän liittimen, kun se on tietenkin osa johtosarjaa, mutta eiköhän niistä luovuta rahaa vastaan. Muutaman euron sijoitus kannattaa - on se vaan niin paljon helpompi laittaa sen liittimen kanssa.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Volkkarin säätöpotikkaan (Hella) sopii suoraan Abicot, jotka tosin kannattaa eristää kutistesukalla.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Stray sanoi
Johdot oli mielestäni oikein umpionkin päässä.Aloin miettiä että onko vika katkaisijassa, joten kävin hakemassa galantin orkkiskatkaisijan, mut tässäpä ei olekaan merkitty mikä pinni on mihinkin.... Liitteenä erittäin huippulaatuinen itse piirtämäni kuva katkaisijan pinneistä joista äkkiseltään selvitin että 1. on taustavalon 12+ ja 5. on maa.

Osaisko joku sanoa mitkä jäljelle jääneet ovat?

Tuolta topicin ensimmäisen postauksen kuvasta nuo kyllä löytyisivät, mutta tulkataan nyt selkokielellä kaikille.

Strayn kuvassa napa 1: Maadoitus (Jos on mittarivalaistuksen himmennin, niin sitten sitä kautta maihin, niin tämänkin kirkkaus muuttuu)
Hella katkaisijassa tämä on toinen navoista 31, selviää yleismittarilla kumpi. (Tämän siis pitää olla yhteydessä napaan 58b.)
Strayn kuvassa napa 2: Lähivalo + (Hella: 56b)
Strayn kuvassa napa 3: Maadoitus (Hella: se toinen 31)
Strayn kuvassa napa 4: Säätö (moottorille, napa merkattu "G") (Hella: G)
Strayn kuvassa napa 5 (oikeasti napa 6): Parkkivalo + (Hella 58b)
Ja sitä oikeaa napaa 5 ei säätimessä ole. Liittimessä kylläkin.

Ja kertauksena ne moottorin johdot:
31 = Maadoitus
G = Säätö
56b = Lähivalo +
Nuo numerot ovat moottorissa, ei siinä liittimessä.

Hiukan kun pohdin tuota sinun ja ^tapsun alk.per. kytkentää, niin tuo moottorilta katkaisijan napaan 31 tuleva maadoitusjohto voi tehdä toimimattomuuden. Kaikista navoista (sekä moottorilta, että säätöpotikalta ja muutenkin aina) joissa lukee 31 kuuluisi mennä johto suoraan maihin. (tässä poikkeuksena tuo mainuttu himmennin)

Edit: Pari tarkennusta
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Siis se korkeudensäätöhän on pakollinen vuodesta 96 lähtien, eli joka Leguun sen joutuu tekemään. Automaattinen säätö oli se joka tuli 1998, ja sekin vain Xenoneille. Jälkimmäiseen riittää vielä lisäpykäliä, mutta ne eivät Leguja koske, ellei ole jälkiasennuksena laittamassa xenoneita.

Lisäksi noita jenkkien valoista (hyväksynnöistä en sano juuta enkä jaata), mutta en ole jenkeillä nähnyt yhtään EA-Galantin umpiota myynnissä, jossa olisi lisäpitkä samassa umpiossa. Eli siellä on vain tuo yksi heijastinpinta. Ei hyvä, jos on tarjolla parempiakin :)

Moi.
Mun legnum on kyllä katsastettu ilman toi korkeussäätöä :D -96 malli (31.10.1996)
Mutta luulen kyllä että joudun laittaa sitä nyt kuntoon ennen seuraava katsastus :)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Hyvin onnistui kytkennät kun lukaisin nuo Pexin ohjeet aiheesta, ja katsuri oli tyytyväinen.

Kiitokset hyvistä ohjeista! :palvo
 
Takaisin
Ylös Bottom