Akku tyhjentyi ajossa

A

Asko

Guest
Lancer GTI -92 akku tyhjeni kun valot jäivät yöksi päälle. Auto ei startannut käynnistyskaapeleilla joten totesin akun tyhjentyneen liiaksi ja menin ostamaan uuden.
Minulle myytiin malli 60L21 jonka pitäisi kuulemma sopia autooni. Asensin akun ja auto käynnistyi normaalisti.
MUTTA, ajettuani vajaat 200km alkoi auton sähkötoiminnot hiljalleen hiipua kunnes lopulta virta ei riittänyt pitämään moottoria käynnissä ja auto ei käynnistynyt uudelleen. Seuraavana aamuna auto tosin taas käynnistyi mutta sähkötoiminnot toimivat heikosti esim radio ja kello ei lainkaan ja pyyhkimet hitaasti.
Missä siis vika? Väärä akku? Laturi rikki? Asennettu huonosti? Auttakaa! Pian! Kiitos!
 
Miten voin testata onko akku sökö? Mulla on se nyt ladattavana kotona, ollu n 10h mutta laturi ei ilmoita vieläkään sen ladanneen..
 
Asko sanoi
Miten voin testata onko akku sökö? Mulla on se nyt ladattavana kotona, ollu n 10h mutta laturi ei ilmoita vieläkään sen ladanneen..

vie se akku suosiolla liikkeeseen ja kopase toista.
 
Ongelma on vaan siinä että liike josta ostin akun on Helsingissä ja minä Tampereella... Ja koitan korjata auton nimenomaan voidakseni lähteä takaisin Helsinkiin :p
 
Onko Lancerissa muuten tasavirta- vai vaihtovirtalaturi?
Voi kuulemma tasavirtalaturissa tarkistaa laturin toiminnan kokeilemalla onko laakeripesä/aluslevy magneettinen......???
 
Asko sanoi
Onko Lancerissa muuten tasavirta- vai vaihtovirtalaturi?
Voi kuulemma tasavirtalaturissa tarkistaa laturin toiminnan kokeilemalla onko laakeripesä/aluslevy magneettinen......???

eiköhän nykyiset laturit oo kaikki vaihtovirtaisia.
tasavirtaisia on vielä esim. 35:ssa kopittomassa massey ferguronissa
 
Voithan katsoa latausjännitteen ihan yleismittarilla, suoraan akulta kun auto on käynnissä ;) Jos laturi lataa niin, sitten on akku sökönä jne.... ja toisinpäin
 
Voitko vielä selittää miten sitä yleismittaria käytetään?
Mihin laitan kiinni testatakseni mitä? Huomasin äsken että laturin sulake näytti vialliselta ja revin sen irti, siitä tosin jäi käteen vain muoviosa ja metallit jäivät rasiaan. ainakin mun käsittääkseni ne metalliosat kuuluivat sulakkeeseen...
 
Asko sanoi
Voitko vielä selittää miten sitä yleismittaria käytetään?
Mihin laitan kiinni testatakseni mitä? Huomasin äsken että laturin sulake näytti vialliselta ja revin sen irti, siitä tosin jäi käteen vain muoviosa ja metallit jäivät rasiaan. ainakin mun käsittääkseni ne metalliosat kuuluivat sulakkeeseen...

Käännät yleismittarista vaihtovirtapuolelle 20V kohdalle
sitten vaan punainen + ja musta - napaan
Pitäisi näyttää yli 13 lukemia
Todellakin vaihda se sulake ehjään
 
Ok! Nyt siis mittariostoksille ja kokeilemaan.. Kiitos avusta! Toivottavasti en palaa hetken kuluttua uuden pulman kanssa ;)
 
Nyt on akku testattu.
12,90 kylmänä ja 14,40 koneen ollessa käynnissä.
Eikös se tarkoita että laturi lataa ja akku toimii!? 8)
 
Asko sanoi
Nyt on akku testattu.
12,90 kylmänä ja 14,40 koneen ollessa käynnissä.
Eikös se tarkoita että laturi lataa ja akku toimii!? 8)

nope, tuo kertoo että latausjännite on ok, mutta akun kunnosta ei välttämättä mitään ;)
voi lepojännite olla akussa vaikka 13 volttia, mutta jos virranantokyky on huono niin....
 
Eli laturi on ok ;)
tarkasta/puhdista liittimet ja akunkengät, jos sekään ei auta niin sinun uusi akkusi on sökö :-\
Ps. kokeile toisella akulla
 
Akku ei välttämättä ole rikki. Latasitko akkua kotilaturilla ennen autoon laittamista?
Uudessa akussa on varastolataus, joka on pienempi kuin täyden akun. Auton laturi ei välttämättä kykene lataamaan akkua täyteen, joten se tyhjenee hiljakseen. Vaihdoin omaan Galluun uuden akun suoraan kaupan hyllystä. Käyntiin lähti helpommin kuin koskaan, mutta juuri parin sadan km:n jälkeen valot alkoi hiipua. Luonnollisesti laturista vikaa etsimään.
Akun latasin täyteen samalla, kun tutkin johdotukset ja maadoitukset. Akun latauduttua auto käyntiin ja mittailemaan. Lataus oli ok, joten edelleen ajelen samalla akulla.
 
Mitäs siis sanotte, uskaltaako sitä nyt lähteä ajamaan 200km matkaa? Olen siis ladannut sen kerran tyhjentyneen akun kotona, tosin 10h latauksen jälkeen akkulaturin kaikki valot paloivat edelleen vaikka niiden kuuluisi sammua akun latautuessa.. joten en siis voi olla varma latautuiko akku kokonaan. Auto tuntuu nyt toimivan ihan ok mutta latautuuko akku varmasti ajaessa? Mitä suosittelette mun nyt tekevän? Käynkö ostamassa uuden akun takakonttiin varmuuden vuoksi vai ajanko jonkun korjaamon kautta?
 
Jos haluat vielä yhden 'mittarin' hankkia, niin akkuhapon ominaispainomittari on asiaa...

(Siis semmoinen eräänläinen iso pipetti, missä lasiputken sisällä on koho jossa numeroita (ja selvemmässä vielä eri värikentät))

Sillä kun mittaat akun joka kennosta, pitäisi olla suurinpiirtein samat lukemat ja vihreällä alueella.

Mutta tietenkin se akku on 'huoltovapaa', eli niitä nesteitä ei pysty mittaamaan ilman väkivaltaa... :-\
 
Takaisin
Ylös Bottom