All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Eli enpä pahemmin vanhoista modeista/korjauksista jaksa kirjoittaa(tätä alkua lukuunottamatta),mutta kaikki uudet koitan laittaa.Lähtökohtana oli n.300tkm ajettu E31,jossa tällä hetkellä mittarissa n.350tkm.Vaihdettua osaa on suhteellisen paljon,ja lisää tulee olemaan.Eihän tässä mitään järkeä ole,mutta eipä harrastuksissa yleensä olekaan..Tietyt "pikkuviat" ovat olleet hyvin,HYVIN mielenkiintoisia,koska useimmalta menny niissä sormi suuhun.Ja tosiaan,vastoinkäymisiä on ollut..Tampereen Polari ilmeisesti mun takia lakkas myymäst tähän malliin madallussettiä,joka sekin sinällänsä hauska juttu..Koria ei oo pahemmin paikkailtu/maalailtu,mutta tänä keväänä ja kesänä sekin on edessä.Alusta on ruostesuojattu,samoin kotelot jne.Ja tosiaan myös lähestulkoon koko auto on äänieristetty.Sähköjä on uusittu/"parannettu" jonkin verran,muutamia ledejä ilmestyny sinne tänne,vähän plyyshiä menny,ja kaikkeen liittyen on tullut moni asia opeteltua kantapään kautta,ja erinäisiä kertoja tehny mieli pistää pommi alle ja juosta karkuun..Auto oli ostotilanteessa erittäin hyvän tuntunen,niinkuin osittain vieläkin on,mutta tottakai kilsat näkyy,johon ei auta muu ku korjaus..Onpahan tolla jo yks kolarikin tullu testattua,jossa uudempi korolla lähti korjaamolle(kori tuntuis kestävän..).Ja kaippa muutenkin tosta tullu pakkomielle,eipä halua päästä eroon(ja toisaalt niin monen työtunnin jälkeen ei pystykkään).Kaippa alkulöpinät oli siin,uutta tulee kuhan kerkiän/on varaa tehdä.

Aiheen keskustelu
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua

Tänään tuli vaihdettua jarrusylinterit taakse ja ledeihin pientä "päivityst".Suhteellisen kivuttomasti lähti kyllä sylinterit irti,pientä taistelua oli ainoostaan toisen puolen putken irrotukses.PITI sanomani että aika kestäviä,kun viimeks pari viikkoo sit kattelin niin suhteellisen hyväs kunnos,nyt oli toinen sylkkä ruvennu vuotaan..No,luulisin et noil on rullattu väh 100tkm,tai sit ei oo vaihdettu koskaan.Nesteitten vaihto oli kyllä erittäin ajankohtainen,niinku kuvast näkee niin ei ollu ihan terveen väristä enää.Pitää toivoo et toi silikonineste kestäis."Koeajol" sain pelk.puolen etujarrun jumiin (ja oli aikas poppa),mut jäähdyttyä aukes taas ja toimii ku pitäiskin.Mut nyt tuntuis et ei oo sama jarruvoima takana ku aikasemmin,kaippa se vaan tuntuu..Noi jarrukilvet kyl pitäis vaihtaa..

Ledit piti tosiaan "uusia",kun en aikanaan uskonu et ne ei kestä ilman etuvastusta pientä jänitettä..No,suomalainenhan ei usko ennekun näkee..Perhana ku kameral ei saa pimees hyviä kuvia..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua

Perhana ku päivät venyy.."Tänään" tuli vaihdettua/osittain korjattua GTI:n laturi(sekin menee vaihtoon kohta,mut jaksaapahan vähän aikaa paremmin ladata)

Ja samalla tuli "maalattua" valojen taustat/lasien reunat.Pari vuotta sit olin aukassu/putsannu noi umpiot&lasit,ja oli vieläkin puhtaat,ihme kyllä..

Tuli sit helmat jne massattua uudestaan ku ei noist halpismassoist oo mihkään..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua

Jep jep..Taas joutuu takajarrut levittään,oli 1,9 ja 1,1 tehona,edessä 2,4 ja melkein 2,4,kuulemma noi etujarrut on hyvät.?Laturi ei sit kauaa kunnol toiminukkaan,kylmänä lataa 13,5-14,5v välil,niin et tuntuu ajossakin nykimisenä..Pitää kattoo rupeisko kohta toimii vai onko taas hankittava "uus".Valokkin tuli suunnattua ja huomattua kuinka sormenkokonen "virhe" ajovalon lasis muuttaa kuvioo,sille ei oikeen mitään voi..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Onneks plyyshi on helppoo "tuningia"..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Tänään tuli tutkittua laturia uudestaan ku rupes "pätkiin" huolella ja huomattua taas kerran oma pikku moka..Vaihdoin tosiaan hiilet sinne niin että ne oli "alhaalla",ja eipä se tosiaan kiireessä tullu huomattua et eihän toinen niistä ottanu ollenkaan kiinni ja toinenkin vaan hyvin pieneltä alueelta..No,huomenna kii uudestaan.Ja tulipahan revittyä vanhat "pilipali"-kalvotkin irti ja laitettua uudet (GILAT),ja täytyy sanoo et perhana toi gallun takalasi on vaikee.."Vekkejä" jäi,ei oikeen pystyny niille mitään tekeen ku en viittiny lähtee kikkaileen puhaltimen kaa..Ja sainpahan keväthuollonkin tehtyä.
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Mottiongelmat jatkuu,mut tulipahan jotain tehtyä.Kajarit tuli taakse vaihdettua,vanhast ku "hajos" ripustus..Eipä nääkään hyvät oo mut välttää hetkisen..

Tääkin ollu projektina pitemmän aikaa,mut eipä toisaalt oo ollu tarvetkaan,ja nyt ku rupesin tekeen loppuun niin huomasin et enpä jaksakaan kunnol tehä ku siirrän akun konttiin,mut onpahan "väliaikanen"..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Noniin,mistähän taas alottais..Pakokaasutestis tuli käytyä vanhal koulul,ensiks ihmetteli onko mulla katti kunnos ku HC oli "melkein" sata,paitsi että on vanha kaasarikone..Eli tuli testist hyvät arvot,eipä auttanu "konevikaan" silti sekään..Tuli puolakin vaihdettua,oli "yleistarvikepuola",hauska vaan että sama valmistaja ku mitsun alkuperäispuolakin,ja arvot oli samat ja melkein sama ulkonäkökin.Ja tutkin (TAAS KERRAN) alipainepuolen,olihan siellä tosiaan pari letkua löystyny,"kiristin" ne.No,tuntu jonkun verran auttavan,ja koitin tukkia sitä EGR:ää uudestaan,ja tällä kertaa onnistuin tukkiinkin sen ilman "sivuvaikutuksia"..Mut eipä auttanu mitään alkuperäiseen ongelmaan.Niin,ja takalaakeritkin tuli vaihdettua,edelliset SKF:t kesti vaan n.20 t,pitääpä toivoo et nää kestäis kauemmin..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Tulipahan taas jotain tehtyä..Viime vuonna rumpujen vaihdon yhteydes vetäsin äkkiä kerroksen "kunnon" jarrumaalia,ja siitä ei ollu paljoo jäljellä..No,onneks ei ollu kovin pahasti lähteny ruostuun.Lähin sit koittaan Miranolia noihin jarruosiin,nyt rummut ja ens v.loppuna etujarrut.Ihan hyvältä näytti,ehkä vähän liian vaaleen sininen mut tummempaakaan ei ollu.Pari keskipaksua kerrosta tuli laitettua.Ja hainpahan uudet kesägummitkin,ja ku halvalla sai niin ajattelin kokeilla pinnattuja,ku näytti hyvältä ja kuulemma vähintään keskivertorenkaasta käy..Ja nyt alkaa vihdosta viimein oleen toi moottorinvaihtokin ajankohtanen,eli siitä tulee juttua vähän ajan päästä..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Niinpä niin..Taas jatkuu Murphyn laki..Tallille mennes kumi puhkes..No,kerkeshän ne viikon jo alla oleenkin,ja onhan nastarenkaalla aina kiva ajaa..Ja samalla talli reissulla tuli huomattua että pelk.puolen takaiskari kohta finaalissa,pari vuotta vanha Bogen Turbo Gas,että eipä sekään putkeen menny..No,tulipahan tehtyä jotain,kirkkaat sivuvilkut -01 golffin malliset,jota varten piti alk.perästä holee vähän muokata,mutta muuten sopi hyvin (tosin tiivistettä ei tullu tarvikkees mukana..).Vähän kahen vaiheilla jättäiskö sen noin vai tummentaisko kevyesti..Etujarrusylinteritkin tuli maalattua,ja myös levyt,joissa maalinkestävyys jää nähtäväks..Pelk.puolen sylinteri kanittaa hieman,pitää purkaa ja "kunnostaa",muuten ok kunnossa sylinterit.TOSIN,kävipä tässäkin vanhanaikasesti..Mulla on jarrunesteinä silikoni-DOT-5:sta,ja oli näköjään kuivumisvaiheessa päässy hieman valuun,ja sehän ton maalin ilosesti irrotti osittain..No,pitäähän ne tiivisteetkin kohta sinne vaihtaa..Samalla tuli kattelultua alk.perästä koiranluuta ja huomattua et se on aika onneton.Pitää M12 haponkestävästä metritangost/putkest&uretaanipuslist tehdä uudet,niin ei pitäis antaa senkään periks.
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Eipä ole tämäkään vähään aikaan edistyny,mutta nyt pitäis taas alottaa..
Sisusta purettu kojelautaa lukuunottamatta(taas),seuraavaksi alustan osia irti,puhallukseen ja maalaukseen.
Sitten kun saisi moottorinosturin niin sais sen motin pois ja pääsis k.huoneen maalaan ennen talvee..
Ideoita on vaan niin paljon että projekti ei meinaa edetä ku koko ajan tulee jotain parempaa mieleen..

KAIKKI NUO EDELLISET KUVAT SIIRRETTY ALLEKIRJOITUKSESSA NÄKYVÄÄN OSOITTEESEEN!
(Eli tuo 1G.fi ei enään käytössä.)
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Pitkästä aikaa taas jotain pientä saanu aikaan..
Etu/taka jousien/iskarien "kupit" puhallettu ja maalattu.Vieterit puhallettu,kohta nekin maalaukseen.
Jos jaksaa niin v.loppuna eturipustukset&taka-akseli irti,ja sama homma niillekin.

Perhana,"näkyvä" osa takaturvavöistä ruvennu hieman vetään homeeseen,mikähän avuksi?

Solmatet hommattu,visiot päässä ovipahvien osalta aika lailla lyöty lukkoon,samoin kuin keskikonsoli jo purettu ja odottamas paklausta/plyyshausta.

Petyin kyllä hieman osien saatavuuteen,eturipustuksen etummaista puslaa ei saa tarvikkeena,pitää toivoa että Superfleksin "sarjassa" tuo olisi..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Taas etenee..

Tänään otin kuskinpuolen eturipustuksen irti,ja yllätys oli suuri ku massojen poiston jälkeen huomasin että n.85% oli vielä maalin peitossa,loput ruosteessa.

Se etummainen puslahan on prässätty sinne,mutta eikös sen pitäisi irrota kun "painaa" siitä keskellä olevasta holkista (epämääräsesti selitetty,meinaan kuitenkin sitä että irtoaako se tuolla tavalla,vai onko siinä kumin ja tukivarren välissä vielä erillinen metalliholkki?)

Ihan surkastunu oli taaimmainen pusla,etummainen tuntui olevan suht ok (vaikka eihän se tietenkään ole).

Piti aloittaa taka-akselin irtiotolla,mutta näytti siltä että joutuu ottaan tankin ensiksi,jää siis myöhemmäksi.

Mitäs muuten katsastussetä sanoo jos tekee itse rosteritankin,vai sanooko mitään?

EDIT:Niin,ja oli aika yllätys ku otin kuskinpuolen satulan irti,sylinterin puoleinen pala toiselta sivulta vääntynyt 3-4mm sisäänpäin (pala siltä kohdin siis halki,metalli siinä on n.3mm paksua).
Oli kuitenkin EBC:n "black"-pala (EI siis blackstuf,kisapala,vaan yleismallinen,kuitenkin normaalia parempi).
Sylkkä kuitenkin liikkui suhteellisen vapaasti,eikä liuutkaan ollu pahemmin jumissa (puolisen vuotta jo seissy).
Kai gallus vaan on niin tehokkaat jarrut..

Hmm,mitähän pelkääjän puolelta löytyy.?
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Ja pelkääjänkin puolen eturipustus irti,samoin kuin nokan keskipalkki,imusarja,startti yms pikkusälää.

Puolisen tuntia sai raivata lumen alta..

Turvavöitä en jaksanut ottaa vieläkään irti,kun ei näköjään ole home levinnyt.

Mikähän se alipaine"motti" i.sarjan alapuolella on johon tulee sähköliitinkin?

Eihän tuossa tankki ollut muualta kiinni kuin niistä kahdesta kiinnitysraudasta?

Olin ihan varma muutamista pulteista että poikki menee,ihme kyllä ei mennytkään..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Mikäs se sellainen kunnostus on jossa jotain ei mee rikki?
Eli vanhanaikasesti kävi,Muissa Koriaiheissa siitä lisää..

No,taas on pikkusälää maalattu (niin,ja mitäpä ois k.huone ilman maalattuja pultteja..),ja lisää on kokoajan puhallettavana..

Piti ö.pohjakin siinä pikasesti nappasta irti,mut vaatiikin etuputkiston irrottamisen.

Ja muutakin pientä näprätty,mutta tässä taas kuvia:

http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/maalatutvieterit.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/maalattukpellinlukko.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/maalattumaskinpuskimenymspelti.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/maalatutpultit.html
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Kylmyys hieman rajoittaa toimintaa,jotain pientä kuitenkin taas..
Venakoppa maalattu,eipä mikään show mut väris kuitenkin,maski kävi maalinpoistos->valmiina kromaukseen.
Puslat saatu irti eturipustuksista,nyt vaan uusia ettiin,Powerflexit jos saa..

Ajattelin myös kun niissä tukivarsissa on mielestäni liikaa "reikiä",että vedän ne umpeen.

http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/venakoppamaalattu.html
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Melkein jo "johtosarja" konehuoneen puolelta irti.
Naurattaa vaan toi s.johtojen vähyys..

Päivitystä hieman kuviin,nyt löytyy ö.pohjaa,eturipustusta,pikkusälää (b.putsarin,jarrunestesäiliön,putkistonkannattimen kiinnike yms),hihnapyörää jne.

Koko ajan lisää puhalluksessa,kohta rupee jo näyttään hyvältä.

En sitten vetänyt umpeen noita e.ripustuksen reikiä,kun en jaksanut,ja kaippa se noinkin toimii.
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Johtosarja "kokonaan" irti,kuten muutkin ylimääräset konehuoneest konetta&laatikkoo lukuunottamatta,sekin pitäisi nyt päästä nappaamaan irti.

P.sarja maalattu lämmönkestävällä (kestää jatkuvaa 400ast.),saa nähdä kestääkö..

Imusarja-ihmettely jatkuu edelleen,kaippa sekin kohta etenee.

http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/psarjamaalattuna.html

http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/melkriisuttukonehuone.html
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Selvisi sekin miksi jarrupala oli vääntynyt n.10mm mutkalle reunasta..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/jpalavaantyny.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/vanhamanta.html
No,onneksi satula on täysin kunnossa,hoonaus->uudet tiivisteet->maalaus ja myyntiin..
"Uudet" tulossa,kun katsastussetä ei noita vanhoja kelpuuta.
Oli kyllä pieni jumppaaminen tuon männän pihalle saamisessa,ei lähteny paineilmalla kuten toiselta puolelta,piti
lanccua törkeesti käyttää hyväksi että sai irti.
No,lähtipähän kuitenkin.

Keulastakin saatu ylimääräiset pois että pääse alkamaan mallaileen/rakenteleen..
Pultteja meni kyllä aikas monta poikki,tulee niistäkin turhan paljon vaivaa.
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/keulapurettuna.html

Etuapu-runko (vai mikä sen nimi onkaan..) napattu myös irti,kone toistaiseksi lepää 2 sivupuslalla kiinni,pitäis sekin
napata irti.
EA-rungossa oli prässätyt puslat,pitää käydä kysyyn saako niitä erikseen,jos ei saa niin voi käydä huonosti..
Aika julmettu puhaltaminen näyttäis olevan tossa edessä,mutta muutakaan ei enää voi..

Ovipahveista revitty "nahkat" irti,niitäkin pääsee jo alotteleen..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Sisusta/photos/riisuttuovipahvi.html

Kojelautakin pitäis nylkee niin senkin kimppuun pääsisi.

Ja pitääpä ottaa Vallilan Takomoon yhteyttä paljon maksaisi uusi jäykempi etuvakaaja..

Putkistookin pääsee kohta väkertään kuhan vesilammikko auton alta kuivuu..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Vidduu..
NYT tuli hieman ongelmia,nimittäin ruostuneitten pulttejen kanssa..

Taka-akselin pultit kummaltakin puolelta poikki,ja paikkana erittäin v-mäinen,pitää toivoo että saa vanhat porattua nätisti pois ettei tarvi takarunkopalkkeja niiltä osin tekemään uusiksi..
On aika hempula muuten tuo "lattarauta"-osuus siinä taka-akselistossa,pitääkin laittaa niille kaveriksi kulmarautaa..

Tankin sain irti,ja löyty syykin miksi vuosi aina kun tankkas yli puolen välin,paluuputki oli ruostunu melkein puhki laipan kohdilta.
Oli yllättävän hyvässä kunnossa kylläkin runko tankin alta,yhtään ei ollut ruostetta!

EA-rungon puslat eivät onneksi sittenkään olleet prässätyt,ja olivat vielä niin hyvässä kunnossa etten niitä lähde vaihtamaan.

Putkiston alkukäyräkin tuli tehtyä,ja siinä tuo 2->1 typistys oli ehkä hieman liian pitkä,lyhensin sitä aika reippaasti,saas nähdä sitten vaikuttaako millään tavalla.
Ja kun ei näytä helposti/halvalla laippoja löytyvän,niin teen matkalle 3kpl "klemmari-liitoksia".
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Putkisto/photos/2%20to%201.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Putkisto/photos/alkukayra.html

Nyt pitäisi jo päästä konekin nostamaan ensi viikonloppuna.

EDIT:Niin,ja ohjaus-akselistokin tuli purettua.
Ihme kyllä raidetangon päät lähtivät ilman kummempaa väkivaltaa auki.
Joskus muistelen lukeneeni että ovat tehneet jonkinlaisia modifikaatioita noihin ettei tarvitsisi pyörittää rattia niin paljon,mitähän se vaatisi?
On kyllä insinöörit hienosti sijoittanu sen neulalaakerin sinne pohjalle,ei toivookaan että saisi sitä helposti sieltä pois..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Eipä menny puukkosahalla taka-akselin pultit poikki,pitää kai koittaa "paksuaberttaa"..
Sellanen fiilis että tuosta tulee paha ongelmakohta.

No,hieman jykevämmät koiranluut tehty,aineena M12-haponkestävä metritavara,rosteri putki,haponkestävät prikat ja uretaanipuslat.

Mottikin tuli vihdosta viimein nostettua,ajateltiin ensin kaverin kaa että nostetaan se v.laatikko kiinni liinoilla&2,5m putkella.
No,aikamme nyhvättiin siinä,kunnes huomattiin että eihän sitä kovin helpolla sieltä nostakkaan,kun putkikin oli vielä hieman lyhyt..
No,tiputettiin sitten motti maahan,kaveri haki vielä faijansa siihen,ja sovittiin että "vetävät" motin alta pois kun nostan auton etupään ilmaan.
Ja näinhän se onnistuikin helposti.
Perhana ku osais käyttää kuvankäsittelyohjelmia niin vois saada hauskan kuvan tästä..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/gallukeulii.html

Maskin pitäis ens viikolla tulla kromauksesta,ja pitäis moottoritilaakin mennä maalaileen.

Kuituakin pitäis hakee ja huoh..Ohan tässä vielä hieman hommaa,mutta kohta pitäis olla jo ajossa..
Putkiston alkukäyräkin tuli maalauksesta,pääsee tekeen loppuputkistonkin&maalaan senkin.
Muutakin "pikkusälää" tullu taas niin paljon maalauksesta että kohta ainoo maalaamaton on tuo taka-akseli.

http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/tyhjamtili.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/vanhamotti.html
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Maskista tulikin yllättävän hyvä,kuvat ei kyllä näytä yhtään samalta kuin luonnossa..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/kromattumaski.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/kromattumaski02.html

Hieman mietinnän alla ettö teenkö "kohokirjaimilla" tuohon keskelle mustana joko MMC vai MCF..

Perhana ku kolme "projektia" vie aikaa+perusduuni,taaskaan saanu oikeen mitään aikaan..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Nonniin,taka-akseli vihdoin irti..

Rungosta toisen puolen korva ja vastakkaiselta puolelta pala runkopalkkia piti rälläköidä muun lisäksi että sai pois.

Itsessään pultit eivät olleetkaan ruostuneet kiinni muttereihin (lähtivät pihdeillä..),vaan pultti oli umpiruostunut puslan holkkiin kiinni,ja puslan uloin osuus taas jämähtänyt todella hyvin t.akseliin kiinni.

Toivottavasti vaan saan suoraan hitsattua takas..

Hieman kyllä ihmetyttää tuon rakenne,kun painoa on vaikka kuinka,mutta kiinnittyy kuitenkin "heppoisella" lattaraudan palasella koriin.

Ruosteitakin tuli hieman kartoitettua,tulipellissä jonkin verran työtä,takakaaret kokonaan puhallettava,takaa toisen puolen runkopalkkia hieman uusittava ja muutamia pintaruosteita fixattava..

Pikkuhiljaa,kohta on kasassa..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Sainpahan kuvaa pilkotusta t.akselin kiinnityksistä,ja yhden kuvan "sisältäkin",eipä ole onneksi pahan näköinen.
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Runko/photos/kotelonsilpomista.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Runko/photos/kotelosisalta02.html

Runkopalkkia pitääkin tehdä uusiksi hieman pidempi matka.
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Runko/photos/runkopalkkiuusiksi.html

Ihmeen hyvässä kunnossa kuitenki pohja suojaamattomalta alueelta.
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/btankinylta.html

Tuli hieman vanhoja ruostekohtia korjailtua,ja samalla kävin p.puolen takaoven alaosan kimppuun,ja se olikin aika huonossa kunnossa,mutta onneksi ilman suurempia selvittiin..
Muissakin ovissa on hieman sanomista alareunoissa,mutta ei onneksi noin pahaa.
Tuli hieman muitakin kohtia puhallettua,mutta sitten kompura sanoi itsensä irti..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/kukkaa.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/kukkaa02.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/kukkaapuhallettuna.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/kukkaamaalattuna.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/ruostetakapaa.html

Samalla hahmottelin "reikää" mikä pitää puhkaista varapyöräkoteloon "suoraa" putkea varten..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Jotain pientä pääsi taas tekemään,vaikka oli aika nysväystä ilman kompuraa..

Takakaarista kuskinpuoleinen oli aika lahjakkaasti ruosteessa,pelkääjänpuolella ei yhtään ruostetta (kuskinpuolella pettänyt saumausmassa).
Putsasin vanhat saumamassat,ja jätin odottamaan puhallusta.

Siinä kaaria tehdessä tökin sinne tänne ettei vain ole reikiä,ja voi s**tana mikä entisen omistajan ylläri paljastu..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Runko/photos/yllari.html

Noh,mitäpä siitä,edestä seuraavaksi hieman putsaamaan vanhoja saumoja..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Runko/photos/saumojen%20aukasua.html

..että pääsi vahvistehitsaamaan jotta edes teoriassa voisi kestää uretaanipuslat.
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Runko/photos/vahvistetutsaumat.html

Taka-änkkärikin tuli hankittua,mutta enpä vielä kerinnyt sitä sovittelemaan.
Uuteen mittaristoon hieman jo tehty uusia mittarintaustoja,ja myös penkkien uudelleenmuotoilu aika pitkälle päätetty.

Aukasin huvikseni myös vanhaa konetta,ja kyllähän se aika säälittävltä näytti..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/vanhakansi.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/sylkkaryhma.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/vanhaventtiili02.html

Sitä vain ihmettelen,että mikä aiheuttaa imuventtiilille tälläistä..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/vanhaventtiili.html

Niin,ja loppujen lopuksi se "mystinen" vika mikä tuossa oli,että kannentiiviste/muut pikkuasiat oli pettänyt.
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Ensimmäinen valmis asia kojelautaan..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Sisusta/photos/ilmaritilat.html

Saumoja taas vedetty,tosin lanka loppui ja jäi hieman kesken.
Puhalleltu taas lisää,ja sittenkin pitää kuskinkaareen hieman laittaa uutta peltiä..

Aikanaan peitin antenninreiän,oli ruvennut elämään,se meni uusintaan.
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Taas uusi reikä löytyi,tällä kertaa kuskinpuolen pyöränkaaresta.
Konepellin reunojen saumoissa uinuneet ruosteet fixattu.
Moottoritila vihdoin maalattu.
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/pohjatkonehuone.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/maalattukonehuone.html
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Ja taas etenee..

Pelkääjän puolen kaaren aukasin,ja liimasin saman tien kun oli RUOSTEETON.
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/liimattukaari.html

K.konsoli jo hiontaa vaille "valmis",tänä vuonna siihen ei tuon kummempia tulekaan,paitsi vielä sin plyyshi päälle.
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Sisusta/photos/kkonsolipohjat.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Sisusta/photos/kkonsolipakkeloituna.html

Takapuskinta alettu tekemään,ja alkuun siinäkin päästiin.
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/gallupaketissa.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/gallupaketissa02.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/takapuskintuki.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/takapuskintuki02.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/takapuskinmuotti.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/urkkuamuotissa.html

Aikaa vain ei tahdo olla,kaverin konerempassa myös apuna..
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Taas etenee..

Kuskintakakaari sai kuolemantuomion,suosiolla haen korjauspalan,sittenkin liian isolta alueelta mätää..

Hieman jo konehuonetta kasailtu,tuntuu vaan olevan osat hukassa..

Eipä se muotti "täydellinen" ollutkaan taakse,turposi liikaa alas/taakse,piti hieman tilkkiä lisää.
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/takapuskinurkussa.html

Ovipahvit/kojelauta aloitettu myös.
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Sisusta/photos/klautaurkussa.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Sisusta/photos/ovipahviturkussa.html
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Eilen tuli taas jotain tehtyä,s.lasit&peilit tuli vaihdettua,sähköjä en vielä kerinnyt vetämään.

Hieman puhaltelua sieltä täältä,ja muutama paikkakin tuli TAAS laitettua..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/takakaaripaikka.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/etukaaripaikka.html
 
Re: E31 Galantin korjausta/rakentelua (ST)

Taas vähän aikaa seissyt pienen burnoutin/totaalisen rahapulan seurauksena,mutta taas mennään..

Putkistoa (virheistä oppii,sanotaan,joten alkuputki uudestaan maalaukseen) lukuunottamatta kaikki osat maalattu
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/kvakaajamaalattuna.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/navat.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/salaa.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/satulalahelta.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/satulat.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/takarumpu.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/takselimaalattuna.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/takselimaalattuna02.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Moottori/photos/maalatut%20koneenkiinnikkeet.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Putkisto/photos/lambdanpaikka.html


Samalla tuli tehtyä muotoja k.lautaan,ja pientä pintapuolista lääppimistä kokivat jo t.puskuri&ovipahvitkin
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Sisusta/photos/klautaurkussa003.html
 
Kun halvalla sain,niin ostin glsi automaatin mittariston,kun eihän tuossa karvalakissa ole edes k.mittaria vakiona.
Eli tämännäköinen
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Mittaristo/photos/mittaristo2edestaE.html

Ja kaikkeahan pitää muokata
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Mittaristo/photos/sinviisarit.html

Taustoista sain mielestäni yllättävän hienot (eivät ole täysin samannäköiset)
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Mittaristo/photos/nettitausta.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Mittaristo/photos/nettitausta02.html
Hieman kun näyttää mittaristolle rällää,niin saa sopivasti mahtumaan 30cm kylmäkatodiputken (toivottavasti ei vääristä liikää tuota "efektiä" mikä noissa on..).

Jos ei tuolla putkella "toimi",niin tähänkin tulee sitten taas ledit.

Piti lakata konehuone tänään,mutta ajattelin että liian kylmä,vaikka sitten tulikin kohtalaisen lämmin päivä..
 
Kaikkea pientä taas tusailtu,taakse kuitenkin hitsailtua "runkopalkkeja" takas sen verran että saa taka-akselin kiinni,penkit kiinni väliaikaisesti että saa ovipaffeihin lopulliset muodot yms..

Osaa/sälää hankittu nurkkiin pyöriin,mutta kun muisti on mikä on,tuli tehtyä itselle myös pientä "muistinvirkistämislistaa" (tämäkin pitänyt tehdä jo AIKAA sitten),ja näyttäisi että ainakin vielä pitää päivätyössä pysyä..

Alusta

Puslat Superflex
T.iskarin yläpuslat (Superflex?)
Jarrulevyt "perus"
J.palat EBC Green
Teräspunosletkut
Korjaus-sarja etusatuloihin
Takajarrukilvet
"Takavakaajan" puslat (Superflex,volkkarin jotkut?)
Jarruputket
Bensaputket (8/10mm?)
Tankki
Alulevyä 7 neliöö
Motul 600-jarruneste
Etulaakerit
Koiranluut mallia Superflex/haponkestävä
Tankin täyttöputki hapokkaasta
Putkiston loppupätkä


Moottori

Täydellinen tiivistesetti
Laturi+remmi (GTI:n vai teetetty?)
Jakopään osat
B.putsari
Greenin filtteri
Peltipakosarja+tiiviste
"Johtosarja"
Kaasuvaijeri
Kytkin/paineasetelma/laakeri
Ntk:n lambda
"Minifiltteri" venakopalle
Pumput konepellille
Vauhtipyörä (uusi vai vanha kevennetty?)
Puola (MSD,ACCEL?)

Ja tämä vain alustavaa TARVIKElistaa..
 
Perhana ku petyin..

Piti "mittaristovaloiksi" laittaa hieman erikoisempi putki,mutta eipä olekkaan tarpeeksi tehokas.

http://www.paskanmyivat.com/Galant/Mittaristo/photos/vesiputki.html

(Kamera on perseestä,ei näytä millainen oikeasti on.)
Eli tuo tekee sellaisen "virtaavan vesiefektin",mutta kun taustoissakin on tuontapainen pohja tummana,niin eihän tuossa riitä valoteho.
Perhana,ledit joutuu laittaan..

Toinen mitä olen pitkään "metsästänyt",vihdoin sattui käsiin.
Eli tämmöset..

http://www.paskanmyivat.com/Galant/Sahko/photos/takavalot.html

..tulen galluun upottamaan.
Mitä pikaisesti mallailin,niin pitäisi päästä aika pienillä peltitöillä.

Kaikkea muuta pientä taas myös nysvätty..
 
Tänään piti pitkästä aikaa pistää isomminkin gallua nippuun,mutta puolisen päivää meni siihen kun muistelin miten mikin oli/osia etsiessä..

Etuapurungon ja ohjauksen vitkuttimet sain paikoilleen,ja ehkä k.vakaajankin VÄÄRINPÄIN (kun ei muista)..

Kojelauta ja ovipahvit saivat taas lisää uretaania,pitäisi pikkuhiljaa jo saada nekin valmiiksi.

Puslat on tulossa n. kuukauden sisällä,sais sitten gallunkin pitkästä aikaa talliin..

Konehuoneessa on toisaalta niin isot "värierot",että taidanpa maalata uusiksi kokonaan.
Kun osa on jauhemaalattu puolikiiltävällä,ja osa taas märkämaalattu kiiltävällä.

"Sikakikka" puslia tuli tänään väänneltyä huvin vuoksi pakoillaan,mutta eipä ne kovin jäykiltä tuntunut.
 
Vs: All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

Vihdoin saapui etupään uretaanipuslat mallia SuperFlex,ja samalla tuli hieman lisänäperreltävääkin..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/puslaa%20ja%20korkkia.html
Tarkkasilmäset huomaakin mistä korkki on,eikä liene vaikea arvata mihin päätyy..
Kaippa tuon joutuu kiillottamaan,ku joku on sen "kauniisti" maalannu mustalla.

Ensi viikolla pitäisi saapua Polon puslat,josta pitäisi siis taka-akselille muokata puslat.
Samoin tuli tilattua Carzonen helmat,kun niitä nyt en sentään jaksa itse tehdä.

Kaikkea pientä kulutusosaa hankittu myös nurkkiin,renkaille pitäisi saada vuoden alusta,ja sitä myötä taas etenisikin nopeammin.
 
Vs: All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

Tällä viikolla tosiaan tuli hieman vastoinkäymisiä..

Muutama vuosi sitten Helkama-Autosta selvittelin,onko 1,6-1,8 jarrut samat alle -89vm.
Piti olla,kun pikaisesti katsoivat.
Noh,tällä viikolla piti hakea etulaakerit.

1,6:ssa on kahdet laakerit,kun taas -89 jälkeen 1,8&2,0 on vain yksi laakeri.
Eli napakin on eri.
1,6 tulee j.levy 4:llä pultilla takaapäin kiinni,kun taas alle 6/90 1,8&2,0 tulee pyörien pinnapulteilla.

Mitä pikaisesti vertailin 1,6 napaa 2,0 j.levyyn,niin 1,6:en navassa on "olakkeet",jotka ottavat j.levyn "sisäkuppiin" kiinni.

Pitäisi tässä saada nyt lainaan 1,8:n napa,niin näkisi onko siinä merkittävää eroa tuohon 1,6:n napaan (muuttuuko j.levyn "offset" yms..).

Jos on,niin sitten meneekin aika paljon osaa vaihtoon (ja tullut tehtyä vitusti turhaa työtä)..

Napa,olka-akseli,vetarit ja ilmeisesti laatikkokin.

Noh,kyllä tämä vielä joskus kuitenkin liikkuu..
 
Vs: All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

Nuokin piti uunittaa auki kun oli pölyä kertynyt sisään..

http://www.paskanmyivat.com/Galant/Sahko/photos/lexusuunitettuna.html

Taattua Sonarin laatua,"kehällä" neljässä kohtaa vain tippa liimaa..

Rupesin vain miettimään pitäisköhän antaa hieman tummennusspraytä tuolle sisäosalle ennenkuin laittaa kiinni,saisi hieman omaperäisemmän..
 
Vs: All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

Tänään nysvätty&hiottu k.lauta kuidutusta vaille valmiiksi,ja "takaovipahvitkin" pääsivät käsittelyn alle->melkein valmiit.

Perhana,ei mahdu ei 6,5'' subi takaoven alalaitaan,pakko laittaa ylälaitaan,damn.
Mitä karkeasti laskeskelin,niin saa jopa niin paljon tilavuutta että menee "optimiksi".

HUOM!!
Jos vaihdat Superflexin urkkupuslat eteen,MUISTA että myös se ulompi holkki (etummainen pusla) pitää ottaa POIS!
Itsehän en tätä tiennyt,ja sen johdosta menee tukivarret uudestaan maalaukseen..
Noh,tuleepahan paksumpi pinta.

Polon puslat sorvattu taka-akselille sopiviksi.
 
Vs: All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

Pitkästä aikaa tämäkin sai aikaa osakseen,lähinnä hypistelyä oli hommat..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Kori/photos/kiilloitettukorkki.html

Alkuun pääsin tuossa,ja taas meni pari tuntia osia etsiessä..

Jospa nyt taas välillä tällekkin uhraisi hieman enemmän aikaa..

Tuskailua ollut etupään kanssa,saas nährä miten käy..
 
Vs: All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

Tuskailut päättyikin sitten tänään tuon etupään suhteen,kun mallailin tuon exen levyllä&"eturipustuksella" sopivuutta.

Eihän se sovi.

Eli tarvitsenkin nyt sitten olka-akselin,navan,ja huonolla tuurilla (eli 99%..) myös vetaritkin 1,8 tai 2,0 mallista..

1,6:n omasta navasta yritin pienellä muotoilulla (rällällä pikkuslaissit reunasta pois),mutta eihän tuo napa keskitä edes levyä,puhumattakaan vanteesta.
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/muokattu.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/muokattu02.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/mallailua.html
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/mallailua02.html

Eli turhaanpa nuo puhaltelin&maalasin.

Ja perhana,uudemmissa (6/90->) jarruissa olisi parempi liukusysteemi,mutta mulla on nekin vanhemmasta.
Noh,kaippa niilläkin pärjää.

T.akselin kiinnityskohta hitsailtu takas kasaan,huomenna pitäisi saada jo takapyörilleen.

Osia vaan on hukassa..
 
Vs: All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

Taka-akselin laittelin paikalleen,ja eturipustuksetkin piti laittaa,mutta huomasin että eihän niissä ole vielä palloniveliä,eli siirtyy sunnuntaille..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/takselikiinni.html

Kyllä toi uretaani on sitten mukava aine..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/uusivanhapusla.html
 
Vs: All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

Etualatukivarteenkin roiskin rojut paikalleen,tämähän saattaa jo kohta olla pyörillä.!
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/eturipustuskasassa.html

Muutakin alustaan liittyvää tusailtu,ja osia etsitty TAAS muutamia tunteja..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/vanhatvieteritiskarit.html
 
Vs: All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

Pah,ei ole vieläkään kunnolla edennyt,Vemixiltä tosin hain sikahintaan taakse uudet kilvet,vanhat olikin jo hieman haperot..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/jarrukilvet.html

Kaikkea pientä taas nysvätty USKOMATTOMAN monta tuntia,ja tuntuu taas ettei mitään saa aikaan..
 
Vs: All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

Hyvin on taas edennyt..
Kun tulin viestinkirjoitukseen,heti pläjähti punateksti:
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään.
Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Noh,eipä sillä että olisi suuremmin edennytkään,rekisteristä poiston tein tänään.

Jos pikkuhiljaa näin tallikauden taas "virallisesti" alkaessa saisi tätäkin etenemään..
 
Vs: All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

ST sanoi
Hyvin on taas edennyt..
Kun tulin viestinkirjoitukseen,heti pläjähti punateksti:
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään.
Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.
Douh..
Ja taas sama homma.

Pitäisiköhän tuolla sittenkin lukea:
Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän,harkitse uuden aihion aloittamista.

Mutta asiaan.
Hiljasta on ollut,vaikka kaikkea pientä onkin tullut koko ajan näperreltyä.
Tänään kirjaimellisesti nostin ovipahvit pöydälle,niiden muotoilua edessä.
Kojelauta on lähes valmis,hiomista siinä on ollutkin.
Painoarvio:25-30kg valmiina..

Tänään laitoin jarruvaijerit kiinni,nyt on jarrutkin!
Etuiskaritkin löysivät paikkansa.
Jotkut "kumit" löydetty tallin takaa,jotta saa kohta pyörät alle.

Konehuonetta tänään tutkailtu,ja uusiksihan se pitää maalata..

Ovista on "auringon" puolelta tippunut bitumimatto irti,pitää liimailla uudet.

Ratti on hukassa.
Samoin kuin noin kaks-sataa pulttia/mutteria yms..
 
Vs: All Show No Go-gallun rakentelua (ST)

Löysin ratin.
Laitoin kiinni.

Samoin kuin muutkin puuttuvat etupään hilut.
Ja nyt on jopa kaikki renkaat KIINNI,joten nythän tämä on jo rullaava projekti..

ERIT:Toisaalta,hieman kyllä hirvittää jo etukäteen,kuinka hyvin nuo tulevat kestämään,mutta kun on kerran aloitettu..

http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/eturipustus.html
 
Takaisin
Ylös Bottom