Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Driver

Member
Liittynyt
6 Toukokuu 2012
Terve !
On se merkillistä kun tänne tulee kirjoteltua vaikkei mitsua enää omistakkaan... jotenkin tuntuu että täälä on kaikista järkevimmät henkilöt ! :peukku

Asiaan..
Autotallia rakennuttamassa, nyt kun on mahdollisuus ottaa lainaa sitä varten ja mahdollisuus oikeasti toteuttaa pitkä aikainen haave ! :) Hommassa on pieni mutta, nimittäin en tiedä mitään rakennuttamisesta :D

Homma on niin alkeissa, että kyselen vasta tarjouksia firmoilta.
Kaipaisin kumminkin hieman KUVIA ja mielipiteitä kaiken kokoisista talleista.
50m2 näyttäisi olevan ehkä se suosituin valmistalli vaihtoehto, näin ainakin kun noita on katsellut. Se tosin tuntuu melko pieneltä kun kyseessä olisi kahden auton talli (ILMAN varastotilaa, eli yksi iso loota koko talli) kahdella nosto ovella.

Toiselle autopaikoista olisi tarkoitus asettaa perus saksinostin, lähinnä helppoutensa takia. Tämähän taas rikkoo normaalia 2.5m korkeutta noissa valmis talleissa.
Olettaen että auton on 1.5m korkea ja nosturi nostaa sen 1metriin, niin olisi hyvä jos tilaa kumminkin olisi vaikka 3m korkeudessa, ettei vahingossa korkeampia autoja kattoon nostele :D :)

No, sitten on se että haluaako ikkunoita.. itse en ainakaan ajatellut turhanpäivästä massia tuhlata ikkunoihin mikäli ne voi jättää kokonaan pois, vaan mieluummin hyvään sisä valaistukseen. (onko järkeä?)

Koko olisi tällähetkellä mielessä n. 72m2.
Näin talli olisi sisämitoiltaan 8m pitkä ja leveyttä 9m. Sinne pitäisi luutavasti saada aika hyvin kaksiautoa ja vielä päästä hääräämään niiden ympärillä !?

Sitten.. Mikähän mahtaisi olla paras katto ratkaisu, kun monessa tarjous pyynnössä pyydetään valitsemaan kolmesta eri katto vaihtoehdosta. ESIM.

Harjakato 1:2
Moderni katto 1:3
Pulpettikatto 1:4

Onko kellään ideaa mikä olisi paras, vai onko ihan mielipide ja raha kysymys :D

Onko tuo puinen talli paras mahdollinen rahallisesti, vai kannataako jostain kysellä jtn. harkko talleja ? sukulaiset rakensi itse sellasista harkoita hemmetin ison tallin, mutta sellaseita ei näytä ainakaan valmistalleina olevan myynnissä..

Sellaseita tuli nyt ekaksi mieleen kun oon ihmetellyt näitä ! Kiitos !

PS. osaako joku suositella hyvää AVAIMETKÄTEEN firmaa, joka voisi tehdä omientoiveiden mukaan noita ?
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Siinä vaiheessa kun on olemassa alustava suunnitelma ja edes jonkinlaiset piirrokset niin kannattaa käydä rakennusvalvonnan juttusilla. Jos jokin ei heitä miellytä niin siinä vaiheessa voi muuttaa suunnitelmat sillä tavalla että kelpaa heillekin, eikä tarvitse purkaa mitään jo valmiiksi tehtyä. ;D

http://www.rakennuslupa.fi/
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

DaJackal sanoi
Siinä vaiheessa kun on olemassa alustava suunnitelma ja edes jonkinlaiset piirrokset niin kannattaa käydä rakennusvalvonnan juttusilla. Jos jokin ei heitä miellytä niin siinä vaiheessa voi muuttaa suunnitelmat sillä tavalla että kelpaa heillekin, eikä tarvitse purkaa mitään jo valmiiksi tehtyä. ;D

http://www.rakennuslupa.fi/

Totta.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Rakennuslupa ja sen sanelemat määräykset (esim etäisyys muihin rakennuksiin tulee olla tarkka koska vaikuttaa palomääräyksiin koska kyseessä autotalli.)
Esim jos vain parin metrin päässä on toinen rakennus niin pitää olla villat +oikeanlaiset levytykset jne jne ainakin sillä seinällä joka on toista rakennusta vasten.

Öljynerotuskaivo on vissii nykyää pakollinen jokaisessa autotallissa jos on lämmin talli. (sulamisvesien vuoksi jo).

5v sitten tehtiin porukoille autotalliksi tämmöinen:
https://harrinkuvat.1g.fi/kuvat/keuruu/autotalli/

Eristettynä seinät mutta ei kattoa vielä kun ei ole tarve ollut tehdä lämmintä.
2nosto ovea ja taaksepäin tuli 2kpl ikkunoita joita ei näy kuvissa. Koko jotain 5x8m tms. En muista nyt. Todettu nyt tosin että saisi olla sen 10m niin mahtuisi mönkijä jne sisään paremmin tai 3 autoa joista yksi seisonnassa (mahtuu nytkin mönkijä tosin)

Vastaava talli tehdään varmaan tai katos nyt kun vanhemmat rakenti 300m päähän uuden okt itselleen ja tuo vanha siirtyi siskoni omistukseen autotalleineen.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Projekti alkaa suunnittelijan ja vastaavan mestarin hankinnalla. Hiljattain jotain rakentaneilta kyselemään, että ketä suosittelevat.

Lupa-asiat on niin tulkinnanvaraisia, että ei niitä osaa varmaksi sanoa muu, kuin paikkakunnan rakennusvalvonnan edustajat.

Miettii nyt vielä sitä itse "pitkästä tavarasta" tekemistäkin, ei tuollainen rakennus mitään suuria puusepän taitoja vaadi. Joku timpuri toki oltava apuna ja kertomassa, mitä kuuluu tehdä, mutta hommat itsessään on selkeätä.

"Varasto" ei varmaan tarvitse mitään kaivoja, autokorjaamon nimikkeellä tehdyssä taitaa olla byrokratiaa paljonkin enemmän.
Jos omistaa vähänkään metsää, saa tehdä leimaamattomasta puutavarasta, jota saatavana varmaan joka maatalosta edullisesti.


Semmonen umpinainen, tiivis talli pitäisi sitten saada myös lämpimäksi, muuten on melkoinen kosteus siellä.
 

Driver

Member
Liittynyt
6 Toukokuu 2012
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Basbarduu sanoi
Ihan hyvää suunnitelmaa. Alkuun kysymys:
Tuleeko talliisi vesi? Kaivo? Nykymääräysten mukaiset (öljynerotus)suodatukset tulee sitten nostamaan kustannuksia huomattavasti.

Jäsenten puolella on tähän aiheeseen liittyvää keskustelua jos viitsii sen 20€ maksaa jäsenmaksua.

Ei oo tulossa vettä tai kaivoa, ajattelinkin että ne jos laittaa niin tulee rahan menoa oikein urakalla, riittää kun viereisestä rakennuksesta saa veden :)
Harri K sanoi
Rakennuslupa ja sen sanelemat määräykset (esim etäisyys muihin rakennuksiin tulee olla tarkka koska vaikuttaa palomääräyksiin koska kyseessä autotalli.)
Esim jos vain parin metrin päässä on toinen rakennus niin pitää olla villat +oikeanlaiset levytykset jne jne ainakin sillä seinällä joka on toista rakennusta vasten.

Öljynerotuskaivo on vissii nykyää pakollinen jokaisessa autotallissa jos on lämmin talli. (sulamisvesien vuoksi jo).

Entäs puolilämpimässä tallissa, onko pakollista mikään kaivo juttu ?
Tai yleensäkkin puolilämpimän ja lämpimän tallin ero on mikä ? Lämpimässä on kiinteä lämmitys ja puoli lämpimässä on joku tuuletin joskus päällä kun sattuu olemaan ja muuten ilman lämmitystä :D ?


Eli ihan ensimmäinen askel olisi soittaa tuonne paikkakunnan rakennusvalvonnan edustajalle, kun tiedossa on jo sentään minkä kokoinen hökkeli olisi tarvis rakentaa ja suunnileen minne. :D ?
 

Legenaamio

New Member
Liittynyt
15 Syyskuu 2012
Sijainti
Kuopio
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Suosittelen soittamaan paikkakunnan rakennusvirastoon/valvontaan. kyselet samat kysymykset siellä mitä tässä on käyty läpi. Saat osviittaa mitä toimenpiteitä vedellinen/vedetön talli vaatii, niin ei tarvii arvan kanssa olla. Riippuen asuinpaikasta voi olla että saat osviittaa siihen minkälaisen tallin saat edes rakentaa.

Mutta itseasiaan. Kullakin omat tarpeet, jos ei tule koskaan olemaan pakua, asuntoautoa tai vastaavaa korkeaa autoa niin suottahan sitä hyvin korkeaa tekee. Kattomallista sen verran että riippuen taas mihinkä talli on tulossa, pulpettikatto ei pudota talvella tallinoven eteen kaikkia lumia ja takapihallekkaan ei tarvitse lumiesteitä laittaa jossai kulkua siellä. Sille + Luulis ton 8x9 olevan sisämitoiltaan riittävä. siihen saa vielä hyväkokoiset ovet laitettua.
 

ah-05

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Sijainti
Hamina
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Itse teimme umpikaivon lattiaan jonne sulamis ja muut vedet valuvat.Aina tarvittaessa sen sitten tyhjennän kauhalla ja ämpärillä.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Driver sanoi
Ei oo tulossa vettä tai kaivoa, ajattelinkin että ne jos laittaa niin tulee rahan menoa oikein urakalla, riittää kun viereisestä rakennuksesta saa veden :)
Entäs puolilämpimässä tallissa, onko pakollista mikään kaivo juttu ?


Eli ihan ensimmäinen askel olisi soittaa tuonne paikkakunnan rakennusvalvonnan edustajalle, kun tiedossa on jo sentään minkä kokoinen hökkeli olisi tarvis rakentaa ja suunnileen minne. :D ?

Niin, ellei talossa ole kunnan viemäriä tai muuten nykypaskalain mukaista jätevesisysteemiä, on se silloin tehtävä jos uudessa tallissakin on vesi ja viemäri. Ylimääräinen 10 tonnin kuluerä.

Sanoisin, että kaupungin insinöörejä kannattaa häiritä mahdollisimman vähän ja niiden sijaan konsultoida sitä suunnitelijaa/vastaavaa mestaria. Varmaan tietää samat asiat, kun on paikkakunnan rakennusprojekteja ennenkin paljon nähnyt.
 

Driver

Member
Liittynyt
6 Toukokuu 2012
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

korsma sanoi
Niin, ellei talossa ole kunnan viemäriä tai muuten nykypaskalain mukaista jätevesisysteemiä, on se silloin tehtävä jos uudessa tallissakin on vesi ja viemäri. Ylimääräinen 10 tonnin kuluerä.

Sanoisin, että kaupungin insinöörejä kannattaa häiritä mahdollisimman vähän ja niiden sijaan konsultoida sitä suunnitelijaa/vastaavaa mestaria. Varmaan tietää samat asiat, kun on paikkakunnan rakennusprojekteja ennenkin paljon nähnyt.

Talliin ei tosiaan ole tarkoitus tulla kaivoa eikä vettä, joten säästetään hieman :)

Eli kannattaa mahdollisimman paljon hoitaa hommat sen firman kautta josta tallin hommaan ?
Tällä hetkellä ykkösenä olisi esim. http://www.nappara-autotallit.fi/rakentaminen/yli-25-v-autotalleja
Kyseinen firma kuulostaa hyvältä, ja saa myös itse päättää tallin ominaisuuksista :)

Miten määritellään lämmin ja puolilämmin talli ? Mikä ne erottaa toisitaan ?
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Tuolta firmasta saa rakenne- ja julkisivupiirustukset, joku paikallinen suunnittelija tarvitaan vielä asemakaavakuva tekemään ja sitten se työmaan vastaava mestari.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Valoja joutuu joka tapauksessa käyttämään päivälläkin niin ikkunat ovat ihan makuasia... Puurakenne ja harjakatto ovat varmaan ihan hyvä valinta, kunhan ovi tai ovet ovat harjapäädyssä ettei lumet putoa oven eteen, ellei sitten satu olemaan poikkeuksellisen innokas kolaamaan ja lapioimaan... :)
 

Rasku

Member
Liittynyt
13 Elokuu 2016
Sijainti
Koskenkorva
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Pistä suosiolla se kaivo sinne. Ittellä ei oo ja kyllä v...ttaa ottaa talvella autoa sisälle, kun jokapaikka lainehtii vaikka kuinka hyvin putsaa auton lumesta
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Jos sanallakaan lukee että autotalli jossai paperissa niin öljynerotuskaivo on pakollinen nykyään. Näin meille kerrottiin jo 5v sitten.
Laitettiin tämä vain http://www.taloon.com/oljyn-ja-hiekanerotin-pipelife-a-02/LVI-3640204/dp ja sieltä putki ulos.
 

Driver

Member
Liittynyt
6 Toukokuu 2012
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Jaaha eli täytyy sopia rakentajan kanssa että rakennetaan pelkkä varasto :D
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Driver sanoi
Jaaha eli täytyy sopia rakentajan kanssa että rakennetaan pelkkä varasto :D

Ja jos ei nosturiin ole heti varaa niin sinne "varastoon" voi rakentaa näin alkajaisiksi huoltomontun viinikellarin. ;) ;D
 

Driver

Member
Liittynyt
6 Toukokuu 2012
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

DaJackal sanoi
Ja jos ei nosturiin ole heti varaa niin sinne "varastoon" voi rakentaa näin alkajaisiksi huoltomontun viinikellarin. ;) ;D

Samalla lainalla se nosturi sinne löytää tiensä ;)
 

Tippis

Ex Carisma comfort at -01, Ex Carisma -98,
Liittynyt
6 Tammikuu 2004
Vs: Autotallia rakennuttamassa (Peruskysymyksiä)

Entä miten halpaa ja helppoa tuollainen öljynerotuskaivo/viemärit on lisätä myöhemmin?
Alkaa kaivo (n.300€) + 110 ht putki (n.28€/6m) kuullostamaan edulliselta.

Pelkkä vesijohto on suht helppo lisätä tarpeiden muuttuessa, ja voihan sillekkin tehdä läpiviennin valmiiksi.
 
Ylös Bottom