Bensapumppujen ja suuttimien eroja?

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
52
Sijainti
kotka
#1
Eli kiinnostaa tietää että onko noissa pumpuissa paljon eroja (esim. 1.6 verrattuna 2 litraseen) ja suuttimet, kuinka suuret 1.6 ja vastaavasti kuinka suuret 2 litrasessa? jos pienellä räknäämisellä olisi muutama lisähevonen saatavilla :D
 
H

Holset

Guest
#2
Pumppujen teho eroja ei löydy oikeastaan muualta kun turbon ja vaparin väliltä, suuttimissa todennäköisesti on eroja, luoja tietää paljonko.. säädettävällä bensanpaineen säätimellä voit löytää muutaman eksyneen kaakin lisää mut ÄLÄ ahnehdi..
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#3
Ja tähän alle voitaisiin mahdollisesti myös listata hyviä ruiskuturbo pumppuja.. (jotka olis vielä halpoja)

käsittääkseni esim ECI mitsussa, on tyhjäkäyntipaine bensalle 2.5 baria (ilmeisesti säätimen jälkeen?) sillä mitsulta kysyessäni pumpun tehoa siellä ei tiedetty muutakuin että linjapaine pitää olla 4.5 - 7 bar :eek:
 
M

Maxpain

Guest
#4
pumppu -> suutinrunko -> bensanpaineensäädin.

Bensanpaineensäädin rajoittaa bensan kulkua jousivoiman ja ahtopaineen avulla -> bensanpaine nousee siihen asti kun se pystyy kumoo ko "voimat"
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
52
Sijainti
kotka
#5
no sitten.. eihän turbosaabin pumput niin kalliita varmaan ole ja eiköhän siinä olis vähä enemmän potkua kun tossa originaalissa?
 

ast

Z27AG
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Järvenpää
#6
käsittääkseni esim ECI mitsussa, on tyhjäkäyntipaine bensalle 2.5 baria (ilmeisesti säätimen jälkeen?) sillä mitsulta kysyessäni pumpun tehoa siellä ei tiedetty muutakuin että linjapaine pitää olla 4.5 - 7 bar :eek:
2.5 bar ja ahtopaineen mukaan lineaarisesti nouseva eli 3.5 bar 1 bar ahtopaineella. Ideana on siis pitää paine imusarjaan nähden koko ajan samana.

Isompi bensapumppu ei auta yhtään mitään jos vanhan tuotto riittää. Paineensäädin kuitenkin pitää asiat ennallaan. Säädettävällä paineensäätimellä saa helpoiten lisää kakkua koneelle nostamalla vähän peruspainetta. Hyöty riippuu sitten ihan tapauksesta.

Suuttimien vaihtoa en pidä järkevänä normaalitapauksissa. Suuttimiahan pitää vaihtaa silloin jos konetta on viritetty reilusti ja vanhoissa alkaa "duty-cycle" olemaan yli 70% luokkaa eli suuttimia pidetään auki 70% ajasta. Liian pitkillä ajoilla lienee mahdollista että suutin jämähtää auki tai vaurioituu muuten. Lisää bensaa saa siis ohjelmoimalla pidemmän aukioloajan (chippaus), nostamalla bensanpainetta tai sitten jos nämä eivät riitä niin laittamalla isommat suuttimet ja ohjelmoimalla aukioloajan vastaavasti.
 
M

Maxpain

Guest
#7
Uusimmissa autoissa jossa on lambda niin osa/puolikaasulla lamdba korjaa seosta ajonaikana. (esim jos sulla on isommat suuttimet koneessa/isompi bensanpaine niin seokset on kuiteskin kohdallaan) Sitten täyskaasulla se alkaa ajaan suuttimia esiohjelmoidun kartan mukaan, jolloin se saa enemmän soppaa kun on isommat suuttimet / läpivirtaus on suurempi. Jos virität vaparia niin ei todellakaan kannata vaihtaa pa pumppua.

Suuttimien cc luvun saat tietää esim sen kauluksen väristä / katsomalla kyljestä... Netistä löytyy muutamia taulukoita jossain on aika kattava lista. Luulen että sun koneessa on nippon denson suuttimet about 182cc tai alle.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
52
Sijainti
kotka
#8
Eli tässä vaiheessa tuntuu siltä että lähes helpoin tapa olisi koko koneen vaihto... ;D tai mutkan putkeen laittaminen... :p
 

ast

Z27AG
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Järvenpää
#9
No helpompaa on kyllä laittaa vaikkapa FSE:n power boost valve valmis autokohtainen sarja eli säädettävä bensanpaineensäädin, jossa on lisäksi joku kaasua painettaessa tuleva rikastus muistaakseni. En tiedä löytyykö autoosi valmista sarjaa ja toisaalta kuten sanoin, vaikutus riippunee tapauksesta. Pari heppaa lienee maksimi mitä voi saada irti.

Mutta jos tehoa haluat niin auton vaihto on helpoin ratkaisu. Sen jälkeen toisen samasta automallista olevan koneen vaihtaminen ja kaukana perässä "helppous"-asteikolla tulee sen hiustenkuivaajan lisääminen moottoriin, jota ei ole suunniteltu ahdinkäyttöön. ;)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
52
Sijainti
kotka
#10
;D ;D ;D helppoa ei tule tule olemaan lisähevosten metsästäminen.. auto on kyllä aika uniikki.. en raaskisi vaihtaa.. mutta kaipa se sitten täytyy tyytyä "ALL SHOW, no go" meininkiin.. niin paljon kun se sapettaakin.. vakiosta 84 hevosesta edes 100 hevoseen olisi kai edes jotenkin "inhimillinen" teholukema mitä tuosta 1.5 voi saada irti.. vai häh ???
 
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Vantaa, Finland
#13
Thegr8one sanoi
;D ;D ;D helppoa ei tule tule olemaan lisähevosten metsästäminen.. auto on kyllä aika uniikki.. en raaskisi vaihtaa.. mutta kaipa se sitten täytyy tyytyä "ALL SHOW, no go" meininkiin.. niin paljon kun se sapettaakin.. vakiosta 84 hevosesta edes 100 hevoseen olisi kai edes jotenkin "inhimillinen" teholukema mitä tuosta 1.5 voi saada irti.. vai häh ???
Tai osta potentiaalinen rakentelukohde multa ;)
 
Ylös Bottom