D. Vaaranen, Diamante ES -92

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Tämän koslan saaminen foorumille johonkin muotoon veikin jonkin aikaa, ja kimmoke tulikin sitten kun lomalla sain inpiksen kuvata autoa pesun jälkeen. No ei se ollutkaan pienestä kiinni.

Viime syksynä (2007) pitkän Sigma-kuumeen ja lukuisten huonojen vaihto/ostotarjousten(94 glsi gallu) jälkeen päätin mennä katsomaan Ameriikan Sigmaa kun tuli lähes ohittamaton tarjous. Kuvat ilmoituksessa oli vähän huonot, ja pieni eksoottisuuslisä jo Sigman eksoottisuuden päälle hieman pelotti, mutta kun auton näin livenä niin johan karkas ajatukset ihan muualle..
Melkein hävetti kun olin myynyt omaa galluani "lähes virheettömänä" kun tuo kurvasi viereen. Maileja oli mittarissa reilu 210000 eli just sisäänajettu, leimasta oli kesällä mennyt ilman huomautuksia. Se oli sitten siinä ja autot vaihtoi omistajaa ja kurvasin kohti motaria Helsinkiin päin. Radio oli hiljaisena koko matkan kun V6:n murinaan ei kyllästynyt rivinelosia ohitellessa..

Eihän nyt 20v vanha auto ihan virheetön voi olla. Pari tyyppivikaa löytyy myös tästä ameriikan malleista siinä missä Sigmoistakin. Lämppärin puhallin oli ehtoopuolella ja se menikin samantien vaihtoon. Säätöpuolella on vieläkin häikkää, josta epäilen johtosarjan/katkaisimien liitoksia. Sähköpeilit eivät myöskään toimi(kuka hitto niitä säätää kun kerran laittaa säätöihin?), no, tämäkin todnäk menisi potikoiden purun ja putsauksella. Cruise ei toimi, mikä on vielä täysin mysteeri, koska valo syttyy kojetauluun ja kaikki namikat toimii. Jossain miitissä muuten joku jäsen huomasi yhden irtonaisen ap-letkun..senkin paikka löytyi cruisesta mutta eipä toimi edelleenkään.

Menikin pitkälle syksyyn/talveen kun vaan täyttelin tankkia ja ajelin. Edellinen omistaja olikin jo tummentanut takaovien ikkunat ja takana oli verho mikä ainakin tähän asti on toiminut hyvin aurinkosuojana takapenkkiläisille. Kesävanteet oli myös kesällä 2007 vaihdettu Grandiksen aluihin jotka sopivatkin kuin nenä päähän tähän. Jotain omaa piti sitten kuitenkin saada ja talvella tulikin todella edulliset tarjoukset sekä vv-suodattimesta että boksista joka muuttaa imuilman anturin arvoja. Harmi kun ei dynoon päässyt nyt kesällä..yläkierrosten kulku kuitenkin tuntui parantuvan näistä muutoksista, ehkä tosin hieman alaväännön kustannuksella.

Noh, sen jälkeen on taas vaan kurvailtu ja tankkailtu(tätä saakin tehdä usein, onneks tykkään bensan katkusta). Katsastuksen jätin tietenkin viimetinkaan tälle viikolle ettei vaan loman ajot menis pilalle mahdollisen hylsyn takia. No turha pelko se oli. Ei huomautuksia.

Kun jotain tallin tynkää tai satunnaista halliaikaa vaan saa niin noita pikkuvikoja olisi tarkoitus fiksailla, kuten myös takaikkunan tummennus ja takapuskurin vanhojen naarmujen korjauttamista. Talli/hallitilaa pk-seudun lähettyviltä saa muuten tarjota :peukku.

Niin ja jotain pientä teknistä faktaa jotka eivät tiedä. Jenkeissä mallit jakautuu jotakuinkin kahteen malliin, ES 3.0l 12valve soch, ja LS 3.0l 24valve doch. Automaageja lienee kaikki ja ilmastoinnilla.
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

Ainiin, tulihan tuossa tuunattua hetki sitten tuollaiset alla olevat rinkulat mittareihin. Varoituksen sana että kaksi pienempää rinkulaa ei sovi ihan heittämällä paikalleen ainakään omassa(tuskin on Sigmassa erilaiset mittarit mihin nämä oli tarkoitetut). Kyse ei ole kuin parista millistä mutta sen verta ahistaa ettei onnistu ilman sahaa ::).
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

Noniin, tulipa tuossa taas vähän ratailtua ja testailtua. Jarrut ei edelleenkää toimi montaa kierrosta, ei niille kyllä mitään tehtykään edellisen ratailun jälkeen, kun katsastus oli välissä eikä mitään moitteita ollut. Ei tosin hirveästi yllätä jarrujen kuumeneminen, kun kyseessä on automaatti ilman minkäänlaista moottorijarrua, painoa 1600kg ja amatöörikuski :D. Tulipa stripilläkin käytyä ja näyttäis jotakuinkin olevan kaikki kaakit tallella, ainakin jos verrataan GTi-gallun suoritusarvoihin jonka lähelle päästiin...märällä luiskalla ja vieläkin sutien.

Pieni mutta vähän häiritsevä vika on ollut nyt jonkun aikaa, tyhjäkäynti ei nouse paikallaan ollessa apulaitteita kytkiessä ja esim rattia kääntäessä. Vikakoodit katsottiin Sliderin avustuksella eikä mitään ollut, ja arvoja katsoessakin tk-moottorin arvot(ainakin ecun puolesta) elää loogisesti mutta rundit ei vaan nouse, pitänee sitten ihan katsoa sitä läppää ihan fyysisesti. Kyllä tuo 6 mukinen jaksaa käydä alle 600 kierroksillakin mutta tärinää alkaa jo vähän esiintyä..

Toinen havainto oli myös että nuo 50-profiilin kumit syö tehoa aika lailla lähdössä, ajattelin että kitkarenkaat sutii muutenkin enemmän kun niihin vertaa mutta kyllä tuo yli 2cm halkasijan kasvatus tuntuu puuduttavan menoa.
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

Tuossa eilen pienen krapulan kunniaksi päätin ottaa sisäpuhaltimen moottorin nopeudensäädön työn alle. Se kun on tässä huutanu maksimia ties kuinka pitkään..
Jenkkien diamantefoorumilta olin printannu valmiiksi ohjeet keskikonsolin purkamiseen ja miten homma ratkaistaan ilman kustannuksia ;D. Ihan kyllä en uskonu että noin helpolla olis menny mutta joskus näinkin. Eli ei muuta kun ruuvaria käteen ja keskikonsoli irti..muuten kaikki menikin ihan hyvin, joku tosin aikasemminkin irrottanut sen radion ympärillä olevan "jalopuumuovin", ja molemmat(ainoat) kiinnikkeet ovat murtuneet. No pysyy se siinä yhtä hyvin ku aiemminkin ilmankin mutta mukavaa huomata että joku on joskus ruuvannut ne tosiaan äijämomenttiin.

Siitä romut pois edestä ja mankka revitty irti paljastuu tajuton määrä johtoja ja liittimiä. Sitten kädellä heiluttamaan tiettyä nippua ja kas, lämppäri puhaltaa kaikilla nopeuksilla. Siitä sitten asettelin sen sopivaan "kanitukseen" ettei ihan pienistä tärinöistä pitäisi vian uusitua ja homma oli selvä.

Samalla vaivalla koitin myös korjata sähköpeilin säätönamikoita, kun yleisin syy niiden toimimattomuuteen on käytön puutteesta johtuva hapettuminen, mutta paketin purkaminen johti loppujen lopuksi päällismuovin yhden kohdan halkeamiseen joten päätin olla purkamatta enempää. Puhdistusspräytä kyllä suihkuttelin sinne väleihin mutta ei vaikutusta.. jospa vaan tilais jostain uuden paneelin jonka napit olisi vielä ehkä jopa vähemmän kuluneet kuin tuossa 350tkm "käytetyssä" :D.
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

No voihan fuk. Kestihän sitäkin iloa sitten muutaman päivän, tänään alko taas nopeudensäädin kränäämään, täysforce taas ainoa vaihtoehto. Ei muuta kun uudestaan auki ja tällä kertaa varaan mukaan nippusiteitä ja muuta millä pakotan johdot pysymään ojennuksessa, on se nyt kumma :seina.
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

Pari nippusidettä lisää ja NYT jos :D. Hitto mitä korjauksia, ihan säälittävää touhua, mutta kun johdoissa eikä liittimissä ei näy vikaa en niitä rupea purkamaan ja tuhoamaan lisää kun uusien osien hinta on mitä todennäköisimmin posketon. Samaa pätkimistä tosiaan myös kaiuttimissa, liitintä renkkaamalla saa toimimaan kaikki mutta yleensä ajossa toimii vain etukaiuttimet. Kaippa ne johdotkin voi poikki mennä, kun ovat aika kovaa tavaraa ja kovassa jännityksessä siellä mankan takana.

Eilen auto sai pitkästä aikaa vahan päälle, kiitokset lateshowlle pienestä demonstraatiosta...tän aineen pitäis sit kestää kuulemma puol vuotta per käsittely, katsotaanpa miten käy :driver.
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

Nonniin, taas on tuunailtu. Maanantaina meni hermo kaiuttimien pätkimiseen, ja päätin että vika on mankan liittimessä. Käväsin ostamassa Alpinen iDA-X300 http://www.alpine-electronics.co.uk/index.php?id=ida-x300 soittimen ja rupesin yllättäen taas purkamaan keskikonsolia :D. Ei muuta kuin iso-adapteri väliin, iPodin johdot käsinojakotelon sisälle jemmaan(siellä pohjassa on just valmiiks passeli kurkistusreikä ;) ja toivoen että ääntä tulee. Ja sitähän tuli. Ääni parantui ihmeen paljon verrattuna orkkikseen vaikka siinä oli sentään graafinen eq, toki siitä enää loppuaikana harvemmin kuuli kaikista kaiuttimista..

Vanhasta mankasta oli kuin olikin siis toinen liitin rikki, mutta eniten ihmetyttää se ettei siinä edelleenkään mitään vikaa näkynyt, aivan kuten niissä tuuletinsäädön liittimissä. Voiko nuo vanhojen liittimien juotokset ratketa itsekseen ajan myötä vai mikä niihin tulee? Vinkkejä liittimien kontaktin paranteluun otetaan kyllä ilomielin vastaan, itse olen tähän mennessä vain tyytynyt puhdistamaan niitä elektroniikkaspraylla, muuta kun en toistaiseksi osssoo.

Ainiin ja kuvia tulee myöhemmin, vielä pitää laittaa peitelevy tyhjäksi jääneeseen tilaan mankan alapuolella.
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

Tänään krapulattoman sunnuntain kunniaksi päätin lähteä taas parkkipaikalle turaamaan. Vedin vihdoin subbarin rca-kaapelin konttiin ja iskin vahvarin konttiin, virrat olinkin jo fiksusti laittanut aiemmin konehuoneesta samaan aikaan tuon yhden anturihuijarin asennuksen yhteydessä. No, ei sitten muuta kuin johdot kiinni ja asetuksia laittamaan.

Hah, elementit huutaa leipää mutta sisälle ei juuri tule muuta kuin äärirajoilla olevien elementtien sivuäänet. On sitten jaappanin pojat vaimentaneet kontin ihan kiitettävän hyvin, paksua villaa ja peltiä välissä vähän enemmän kun edellisessä E5-galantissa..
Eihän tässä muu auta kun uutta elementtiä/koteloa peliin, waffarissa pitäisi puhtia kuitenkin riittää.
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

Tehokkaat lauantaipäivät kunniaan! :D
Käväsin kokeilemassa parkkipaikalla mitä jarrusatulat tykkäävät mustasta kuumamaalista eikä lopputulos ihan hirveän heikko ollut. Porakone teräsharja-päällä oli yllättävän ok työkalu ruosteen ja paskan poistoon. Sen jälkeen jarrukliineriä tuhdisti ja annoin kuivua. Maalipurkissa luki ettei maali tartu ennenkuin lämpeää joten avitin kerrosten välissä ja lopussa hiustenkuivaajalla, ja homman jälkeen lenkkiä kovasti jarrutellen että lämpiäis satulat kunnolla. Viileän kelin ja ajanpuutteen vuoksi tein nyt vain etujarrut, ja muutenkin ajattelin katsoa hetken miten hyvin maalit pysyy tällä menetelmällä ennen takajarrujen maalausta. Kuvanlaatu nyt on taas taattua noksulaatua mutta ei näytä hassumalta vanteiden välissä pilkottaen, ja musta väri oli huomattavasti parempi kun se perinteinen brembonpunainen mitä näkyy kaikilla olevan..

main.php



Subbariprojekti sai myös perjantaina uutta ideaa alle kun löysin käyttämättömän MDS:n kohtuuhyvän elementin pilkkahintaan. Seuraavaksi ajattelin kokeilla free-air asennusta, tilanvienti kontissa lähes olematon ja kyllä siinä vähän vaivaakin säästyy kun ei tarvitse alkaa taas väsäillä uutta koteloa.
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

Noniin, liian hyvin menikin, uuden subbarin sain asennettua vihdoin viime viikolla ja auto jäi viikonlopuksi kaverin ajoon kun olin risteilemässä.. menihän siinä pari tuntia kun auto parkissa ja tässä lopputulos...jos jotain hyvää, niin saan takapuskurin vanhat naarmut korjautettua ilman korvausta. Muuten kyllä vituttaa.
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

Auto on nyt pajalla korjauksessa. Korjattavaksi tulee kyljen vauriot, takapuskuri ja pari omaa muuta lisähommaa...vähän alkaa jänskättää että mitä loppuviikosta paljastuu :D.

Tulipa tuossa muuten viime viikolla haettua yhdestä purkusigmasta vähän ehjempää palikkaa mitä laittelen kiinni tossa kun saan auton takasin, mm. irtirevittyjä vipstaakkeja ja toivon mukaan toimivat(+lämmitetyt) sähköpeilit(On muuten suht hyvässä kuosissa olevat Sigman valkoiset peilin kuoret myynnissä jos jotain kiinnostaa).
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

NONIIIN!

Hain eilen auton korjaamolta ja kaikki hommat, myös lisätyöt oli tehty. Tässä kun tätä valoa ei ole tähän aikaan vuodesta muualla kun jääkaapissa joten kuvia en viitsinyt vielä ottaa. Jokatapauksessa nyt on pahimmat ruosteenalut poistettu ja maalattu(apparin puolen takakaaren edestä ja kuskin puolen oven sisäpuolelta helmasta) sekä kylki taas kunnossa. Joskus näistä koituu myös hyvää, kun itselle jäi koko roskasta maksettavaa kokonaiset 150€.

Niin taisivat myös VAHATA ja putsata auton muutenkin pyytämättä ;D.
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

Rassailtuani aikani etuovien "valo"kytkimiä päätin ostaa uudet. Ei ne nyt niin hirmuhintaset olleet veholla, 16e/kpl( loppuhinta sitten 14e...jostain syystä aina tulee alennusta vaikken pyydä). Kytkimissä ei ollut kyllä juuri likaa missään vaiheessa mutta jousen kuoleentuminen ja sen liikkuvan osan karhentuminen näyttää aiheuttavan ajan myötä sen pykimisen ettei katkaisin enää palauta. Eiköhän noilla brännäreillä sitten mennä seuraavat 200tml... ;D.

Muuten sitten vähän jotain pientä huolestumisen aihetta nesteiden hupenemisen muodossa...tai no eipä kai kovin vakavaa, mutta moottoriin sai lisätä melkein litran öljyä, tosin vaihto oli viime kesänä enkä ole lisännyt sen jälkeen yhtään, ja ne venakopan tiivisteet vuotaa edelleen(yllättävää ettei itsekseen korjaudu vaikka olen jo tiivisteetkin ostanut?). Jäähdytysnestettä sai laittaa puolisen litraa kanssa. Vuotoa ei kyllä sen suhteen näy missään ja toisaalta sitäkään ei ole tarvinnut lisätä koko auton omistuksen ainana eli reilu pari vuotta.
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

Kaikkea kivaa :).

Vihdoin sain litkut vaihdettua. Kaikki. Eli Ölpäksi tuli nyt GM:n 5W-30, mistä kuullut ainoastaan hyvää, ja on tuntunutkin että nuo 10W-40:t on ihan turhan kova vastus näillä keleillä, toivotaan että pysyvät sisällä siitä venakoppien pienestä tihkumisestä riippumatta.

ATF-Vaihteistoöljyt vaihtui mitsun omaan kullasta vuollettuun kamaan ja ensituntuma olisi että vaihdot pehmeni jonkunverran, vanha oli rusehtavan punaista, toki sellasta se suunnilleen kai pitäisi olla, ja määrä mitä meni oli sama ja mitta oikea eli ei vuotoja siellä suunnalla.

Samalla sitten jarrunesteet ja jäähdytysnesteet meni vaihtoon, kesän koitoksiin vähän kuumempaa kestävät nesteet...jos sitä nyt vähän innostuu..

Boonuksena kattelin sitä cruisen ap-letkua vielä sen viimesen kerran, ja ajattelin että josko se vuotaisi sen takia että toisen pään kerran katkaisin kun oli murtunut ja meni aika tiukalle... Että jos sen vaihtais ihan kokeilumielessä pitempään ettei olisi niin kireellä, noo, otin irti ja näyttihän se toinenkin pää ihan haperolta, eikun uutta letkua vaa kiinni ja ajelemaan. TOIMII ;D. Olin tässä jo etsiskellyt varaosa-autoista cruisen hiluja kun luulin että niissä vika... nyt pääs halvalla.
 
Vs: D. Vaaranen, Diamante ES -92

Ja auto lähti sitten uuteen kotiin Itä-suomen suuntaan, toivotaan että auto pysyy ajossa ja kuosissa :). Seuraava projekti 24v Sigma odottelee tuolla kunnostusta... sitä vaihteiston ohjausyksikköä odotellessa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom