Dodge Stealth R/T 1993 projekti

TheZeiZei

Member
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Sijainti
Pori
Noniin nyt oli vuorossa ajovalojen pientä päivitystä:D

Ei tarkoituksena oli päivittää auton sealed beam 4x6 ajovalot H4-kannalliseen umpioon ja polttimoon, kun ei noilla valoilla näe yhtään mitään nyt kun alkaa taas olemaan pimeä.

Alla kuvaa vanhoilla valoilla, tuossa lyhyet päällä:

20210916_162816.jpg


Tilasin H4-kannalliset umpiot 2kpl ja hain motonetistä philipsin racing +200% polttimot, koska racing niin heppojakin tulee varmaan ainakin +200% samalla lisää:cool:
Noiden lisäksi ostin H4-liittimet johdoilla jotta saisin nekin vaihdettua.

Siinä sitten kun aloin vaihtohommaan niin huomasin että onhan nuo vanhatkin H4-kannalliset umpiot, mutta niissä on vaan aivan paskat polttimot. Mutta ei siinä, lasit niissä on myös todella kuluneet niin ihan hyvä on kyllä vaihtaa uusiin umpioihin samalla.

Valon purku meni muuten ihan suht hyvin, paitsi että kaikki 8kpl 5mm pulttia katkesi kun irroitin tuota pääliosaa ja jouduin sitten poraaman jokaisen pois:LOL:

20210916_163506.jpg


20210916_171058.jpg


20210916_171054.jpg


20210916_171255.jpg


Muoviosat lähti sentään ilman tappeluita irti ja sain nuokin pulttien kierrereiät korjattua ihan hyvin. Tuon umpion uloimman rautapidikkeen alin ruuvi ei lähtenyt millään auki niin sen sai ihan väännettyä pois tieltä, ei tarvinnut alkaa tappelemaan sen kanssa.

Tässä oli parkilliset umpiot näköjään ja olin itse tilannut umpiot ilman parkkia, mutta eipä sen pitäisi hirveästi menoa haitata. Se vaan tuli nyt mieleen että kuinkahan tarkasti katsuri katsoo parkkien toiminnan keväällä:unsure:

H4-liitin oli joku joskus asentanut tuollaisella pikaliitosjutulla joita motonetissäkin myytiin, mutta se päästää johdot hapettumaan aika tehokkaasti niin asensin tilalle puristusliittimillä uuden liittimen. Parkkien johdot suojasin ja jätin valon taakse niin on saatavilla jos joskus jaksaa vaihtaa umpiot vielä parkillisiin.

20210916_172420.jpg




20210916_174331.jpg


Johdotus menee tässä "väärinpäin", eli puna-siniseen johtoon tuleen +12V releen kautta ja se laitetaan H4-liittimen maajohtoon eli jakaantuu molemmille pitkille ja lyhyille. Puna-valko johto on lyhyiden johto ja se maadoittuu valokatkaisijasta samoin kuin punainen johto joka on pitkien maadoitus. Eli H4-liittimessä maadoitetaan nuo pitkien ja lyhyiden "+ johdot".

Selitinköhän tarpeeksi sekavasti:ROFLMAO:

Eipä siinä sitten oikeen muuta ollut kuin että kasaa muovit ja kannen takaisin niin homma olisi valmis.
Täytyy myöntää että on iha pieni ero näillä vanhoihin verrattuna, nyt alkaa jo näkemäänkin jotain:D

Vasemmalla uusi ja oikealla vanha, lyhyet päällä:

20210916_175338.jpg


20210916_175658.jpg


20210916_200004.jpg


Sellanen pikkuprokkis, pientä valmistautumista talvea varten. Vielä tarttis melkeempä pohja ruiskia kotelosuojalla niin sitten selviäis jo talvesta.

Öljytkin tuli muuten tuossa viikko sitten vaihdettua, 5000mailin kohdalla. Autolla on nyt ajettu 196000 mailia eli 315 000km, semmonen kevyt sisäänajo vasta:LOL:
Öljyiksi laitoin hieman paksumpaa Teboil diamond eXtreme 10W-60.

Näillä mennään taas
 

TheZeiZei

Member
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Sijainti
Pori
Päivitetääs vähän taas,

Tuossa yksi päivä kesken helvetillisen rankkasateen päätti sitten auto sammua eikä lähtenyt enää käymään, hinattiin sitten talliin ja aloin selvittelemään että mistäs tälläkertaa ahdistaa..

Selvästi oli taas bensapuolen ongelma ja testiliittimeen tuli virta käynnistettäessä eli pumpullepäin piti mennä katselemaan.

Kaikki näytti pumpun kannella ihan samalta kuin mihin sen jätinkin mutta kun olin ottanut pumpun liittimen irti ja pistin takaisin niin hörähti sitten normaalisti käymään, eli liittimessä oli jotain häikkää selvästikin. Otin sen uudestaan auki ja kun sain toisenpään pinnit näkyviin niin juurikin siinä pumpulle menevässä +12V pinnissä oli selkeää hapettumaa

20211113_085620.jpg



20211113_085903.jpg



Eipä siinä sitten muutakuin hiomapaperilla pinniä puhdistelemaan ja sainkin siitä tosi hyvän näköisen, suihkin vielä lopuksi koko liittimen täyteen akunnapa sprayvaseliinia. Se oli kyllä aika litkua mutta luulisi että vähän auttaisi hapettumista vastaan.
Eipä siinä oikeastaan muuta vikaa sitten tälläkertaa ollutkaan:p

Ps. Sopii muuten nuo vakiovanteet loppujenlopuksi yllättävän hyvin tähän:D
20211106_142854.jpg


Pps. Noita valojan kun laitoin niin siellä on nyt parkittomat umpiot, mietein että jos talven aikana tms kokeilisin sovittaa noihin "snake eye:hin" pienet ledibaarit tai vastaavat sisälle ja johdottaisin sitten parkkien johtoihin, niin voisi tulla ihan hyvän näköiset:unsure:
 

TheZeiZei

Member
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Sijainti
Pori
Pitkästä aikaa,

Koko talven ollut auto ihan käyttiksenä ja hyvin on lähtenyt kylmälläkin käymään, johdon nokassa oon pitäny aina kun mahdollista. Sen huomasin että kun asteet menee -15 tai enemmän niin ohjaustehostimen pumppu pitää ihme pärinää hetken mutta johtuu varmaan siittä että öljy niin kankeaa. Eipä ole oikeastaan sen ihmeellisempiä ongelmia ollut.

Tyhjäkäynti ei ole vieläkään ihan sata, sillä aina kun päästää kaasusta ja kierrokset asettuvat sinne 700-800rpm tasolle niin iskee vikakoodin. Taitavat olla samat kun jossain aikaisemmassa viestissäni eli ainakin suutinkoodi (olisko ne ollut 41 ja 22).

Ei vaikuta käyntiin mitenkään tuo koodin syttyminen, mutta tuntuu käyvän tuolla alle 1000rpm hieman epätasaisesti tai raffisti. Tiedä sitten mikä mahtaa olla. Ainakin tuo IAC on ihan präniäs niin ei siitä johdu, pitää vielä kokeilla vaihtaa kaasuläpän asentotunnistin.

Suuttimia olen miettinyt uusia koska tämänhetkisistä ei ole mitään muuta tietoa kuin että ovat vakiota isommat, ajattelin että jos boschit EV14 550cc hommais finjectorilta josainkohtaa niin varmistaisi ainakin niiden toimivuuden.

Hommasin myös joltain virolaiselta 80k km ajetun throttle bodyn parilla kympillä ja olen nyt vaihtamassa siihen kaikki tiivisteet niin voin sitten koko palikan vaihtaa autossa olevaan.

20220127_192755.jpg


Purin sen jo suurimmaksi osin kappaleisiin ja nuo akselitiivisteet olivat ihan kiveä ja murtui heti kun vähän meisselillä tökki. Ei varmasti ole 330k km ajetussa autossa olevassa yhtään ainakaan paremmat ne:rolleyes:

Akselitiivisteiden koko on 10x14x3, ja pikaisella googletuksella näyttäisi löytyvän ihan etrasta yms. Vitoniset olisivat parhaat mutta sellaisia ei näytä löytyvän.

20220127_180116.jpg


Mutta sellaista pientä tähänväliin, koitan hommata tuohon tiivisteet ja isken kasaan niin voi jokukerta vaihtaa autoon.
 

TheZeiZei

Member
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Sijainti
Pori
Tulipahan taas asennettua uutta osaa

Aloin tuossa kuukausi sitten ihmettelemään kun radio alkoi sammuilemaan ihan randomisti kesken ajon, ajattelin vain että huonon tiekunnon takia oli joku johto löystynyt tärinästä. Mutta sitten yhdellä ajokerralla radio sammui kokonaan ja mittariston kierroslukuviisari alkoi heilua vilkun tahtiin ja kaikki sähkötoiminnot alkoi hiipua yms niin tajusin että nyt on joku kyllä sähköissä vikana.

Ajattelin että se vanha paha akku mikä on autossa olisi paskana ja sen takia tekee tuollaista mutta kun olin uuden ostanut niin ongelmat jatkui pari päivää myöhemmin samanlaisina. Ei siinä muuta kuin virtamittaria akkuun kiinni ja huomasin että eihän laturi lataa akkua kuin vain sen aikaa että kone/laturi lämpeää. Eli kylmällä koneella pystyi ajamaan vain sen 10min kunnes kone lämpesi ja silloin lakkasi lataamasta akkua. Testasin vielä varmuuden vuoksi laturin sulakkeen ja muut liitännät mitä sillä välillä nyt vaan voi olla mutta kyllä se laturi syypää siihen oli. Akunlatausvalo ei syttynyt missään kohtaa mutta se onkin ihan omalla erillisellä johdolla laturissa kiinni, eli luultavasti jännitteensäätimessä se vika oli.

Sieppaa.JPG


Ei siinä sitten aloin etsiä uutta laturia mutta en löytänyt mistään läheltä että olisi voinut heti hakea, niin tilasin sitten autodocilta uuden sopivan tarvikelaturin mitsun laturin koodilla MD150657.

Tutustuin siinä sitten laturia odotellessani lataushybridin kanssa elämiseen, eli töihin päästyä akku lataukseen työpäivän ajaksi niin pystyi sitten ajamaan aika hyvin normiajot :LOL:

Itse laturin vaihtohommassa meni noin 2,5h kun rauhassa teki eikä nyt ihan helpoimmasta päästä ollut ainakaan omallakohdallani...

Joe:lla oli hyvät videot youtubessa laturin irroituksesta ja asennuksesta ja niistä sai kyllä hyvät vinkin siihen hommaan, videoon pääsee tästä: Linkki.

Muuten siis sujui hyvin mutta kun itselläni on tuossa joku vakiota leveämpi syyläri niin oli pakko irroittaa ilmastoinnin flekti jotta sai kammettua vanhan pois ja uuden tilalle, onneksi tuon flektin pultteihin pääsi ihan hyvin käsiksi lopulta.

20220215_165946.jpg


20220215_165954.jpg


Itse asennus menikin sitten jo nopeammin ja latausongelma yllätys yllätys poistui uuden laturin asennuksen myötä. Täytyy tuo vanha laturi pitää tallella jos vaikka joskus korjaisi senkin kuntoon, vaikuttaisi olevan ihan mitsun oma laturi kun tuo logo ainakin valettu kylkeen.

Täytyy vielä jokukerta rakentaa tuohon hinhapyörien eteen joku muovisuoja roiskeita vastaan sillä sekin alkuperäinen on hukattu johonkin eikä varmana löydy mistään korvaavaa. Onhan tuo helkkarin huono näillä vesikeleillä kun kaikki loskapaska lentää suoraan koneen kylkeen hihnoihin.

20220215_181406.jpg


Mutta tulipahan sekin nyt sitten tehtyä ja taas toimii ainakin hetken aikaa. Seuraavaa ongelmaa odotellessa :cool:
 

TheZeiZei

Member
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Sijainti
Pori
Muutamat kuukaudet taas vierinyt ja pientä päivitystä on taas kertynyt.

Viimekatsastuksessa vuosi sitten tuli korjauskehotukset auton valojen tummennuksista, ja enhän minäkään ole koskaan ymmärtänyt miksi niihin on pistetty melkeempä mustat tummennusprayt päälle ja se on alkanut hieman jo varista poiskin.

Tässä kuvaa esimerkiksi takavalosta josta näkee hyvin kuinka mustaksi nuo on laitettu:

20220416_113959.jpg


Koitin tuohon kaikkia liuottimia poislukien maalipoistoaine(heh), mutta ei niillä ollut mitään vaikutusta tuohon tummennukseen. Eipä siinä sitten muukaan auttanut kuin ostaa vesihiomapaperia ja pullo akryylilakkaa ja alkaa hinkkaamaan...

Tässä on etuvilkkujen umpiot joista toinen on hiottu niin että sain näkyviin tuota vilkun oranssia, onhan siinä pientä eroa tuohon mitä ei ole vielä hiottu:
20220416_121832.jpg


Toistin saman toiseen umpioon ja pistin lopuksi pari kerrosta kirkasta lakkaa päälle niin niistähän tuli pirusti siistimmän näköiset. Harmittaa tuossa toisessa umpiossa tuo kiveniskemä mutta eipä sillekään oikein mitää ihmeellisyyksiä taida olla tehtävissä.

Takaumpiot kokivat saman kohtalon ja niihin on ilmeisesti joskus asennettu oranssi vilkku-osio sillä alkuperäisesti nämä ovat jenkkityyliin kokonaan tummat/punaiset (tämä on joku juttu unkarissa mistä auto tuotu suomeen). Teinkin tuosta Facebook postauksen alan ryhmään ja se poiki kyllä mielenkiintoista keskustelua.
Tässä linkkiä keskusteluun, pitänee varmaan olla kyllä ryhmän jäsen jos haluaa vilkaista: Linkki

Kyllähän näistäkin tuli pirusti vanhaa siistimmät eikä tuokaan oranssi sivulinssi nyt niin rumakaan ole, ehkä jos oikein haluaisi hifistellä tuohon olisi voinut ihan pienen kerroksen laittaa tummennusprayta päälle niin olisi hieman blendannut oranssin:

20220416_140603.jpg


20220416_150148.jpg


Katsastus tuli taas ja kävin näyttämässä, tuomiona takapään yläpuslien vaihtotarve kummallekin puolelle. Ei siinäkään sitten muu auttanut kuin alkaa etsimään sopivia puslia, kun se on aina yhtä metsästämistä näiden suhteen :rolleyes:

Tuossa sitten kohtalotoverien ja googlen avulla selvisi että tähän ilmeisesti sopii sekä ylä- että alapusliksi MOOG:in K9372 pallonivel. Tuo löytyy Rockautosta ja sieltä näkee siitä myös mitsun osanumeron joka on MB176309.

Osanumero googlettamalla löytyy motonetista Pajeron yläpallonivel, tuotenumerolla 17-11521. Eipä siinä sitten, tilasin noita kaksi kappaletta toivoen että sopisivat paikoillensa:unsure:
(Jotenkin huvittavaa että eteen kun vaihdoin niin olivat hyundai sonatan pallonivelet :LOL: )

Pallonivelet saapuivat ja pääsi itse vaihtohommiin, tuo ylätukivarsi lähtee kyllä todella helposti irti, edestä puslalla kiinni ja takaa läpipultilla.


20220507_110137.jpg


Uusi pusla tuo vanhaa korkeammalle tuon pulttitartunnan mutta sillä ei ilmeisesti pitäisi olla ainakaan tässätapauksessa paljoa väliä, ero taitaa olla 7,5mm luokkaa. Ja onhan tämä uusi "hieman" vanhaa jykevämmän oloinen:p Ja RASVANIPALLA!

Prässillä tuo puslan vaihto kävi erittäin kätevästi. Ainut tuossa uudessa on se, että seger renkaan ja rungon väliin jää n. 1mm tyhjä tila eli siihen melkein kannattaa varmuuden vuoksi jotain keksiä väliin, itseltäni sattui löytymään aika sopivat renkaat siihen alle.

20220507_113801.jpg


20220507_114554.jpg


Näissä uusissa puslissa on muuten ovaalin muotoinen liikerata, ja vanhoissa ihan normaali täysipyöreä. Eli itse järkeilin jotenkin niin että suuntasin tuon liikeradan liikkumaan varren pituussuuntaisesti, ja kyllähän tuossa on liikkumavaraa siltikin aika reilusti muihinkin suuntiin.

Putsasin vielä molemmat tukivarret ja pistin uuden maalikerroksen kummankin päälle, kuskinpuoleisen tukivarren sisempi tukipelti oli täysin ruostunut puhki joten siihen hitsasin uudan samantyylisen tuen niin kestää taas.
Eipä siinä muutakuin takaisin asennus ja täytyy myöntää että tuli pirun hyvän näköiset näistä :cool:

20220507_123116.jpg


20220507_133127.jpg


20220507_133933.jpg


Eli sellaista pientä tälläkertaa, tuossa vielä huomasin että oikeassa takalaakerissa tuntuu taas pientä klappia, senhän korjasin joskus pari vuotta sitten uusilla laakereilla ja kuluneen akselin korjauksella. Eli joko laakeripesä on ulkopuolelta alkanut kulumaan tai sitten tarttisi vain kiristää laakeripakkaa akselipultista. Täytyy tuota kiristämistä testata heti kun ehtii sillä voi ihan hyvin mennä sillä koska uudet laakerit tuli viimeksi laitettua ja jos vaatii tuollaisen "välikiristyksen" kun ovat sisäänajettu :unsure:
 
Ylös Bottom