gti vs vr4 / evo1-3 erot:
- Lootat ovat periaatteessa samanlaiset mutta keskitasauspyörästölle otetaan teho eri paikasta. vr4:sessa otetaan kolmosen hammaspyörältä... gti:ssä taasen neloselta. Voima jatkaa keskitasauspyörästöltä sitten eteenpäin etuperällä ja akseliapitkin kulmavaihteelle, josta sitten taakse takaperälle . Visko tasaa keskitasauspyörästön pyörintänopeuksia.
- Nyt kun tämä teho on välitetty eri pyörältä niin gti:ssä on perien välitykset luokkaa 2.8 tms ja vr4:ssa 3.5 - 3.9 riippuen mallista.
- Kulmavaihteen välityskin taitaa olla eri ?
- Laakeroinnissa on hieman eroa, gti:ssä käytetty urakuulalaakereita ja vr4:ssa kartiorullia.
- Viskon paksuus on pienempi gti:ssä
- VR4 ja e1-3 laatikot eroavat sitten isommilla syncronirenkailla, tuplasyncroilla, yms laatikkomalleja on kymmeniä joissa aina pikkuisen eroa.
http://www.full-boost.net/vr4/temp/double_synchros.jpg
http://www.full-boost.net/vr4/temp/double_synchro_set.jpg
- Vaihteensiirtimet taitaa GTI:ssä olla alumiiniset. VR4/E3 lootissa alumiinisia ja rautasia, edelleen riippuen malleista.
http://www.full-boost.net/vr4/temp/forks.jpg
- perissä on eroa sitten vetareissa. Ne erottaa vetareiden kiinnityspulttien lukumäärällä. GTI:ssä on kolme pulttisia ja vr4:ssa on kolmea ja neljää riippuen mallista. Jos vetarit ovat eri niin samalla on vaihdettava perän keskitasauspyörästön kun booritukset on erikokoisia.
http://www.full-boost.net/vr4/temp/4bolt_vs_3bolt.jpg
Nyt kun näitä osia voidaan vaihdella tietyin ehdoin niin voidaan tehdä näitä varttimaililaatikoita joilla pääsee ykkösellä 80km/h yms.... Mutta pidetään se tuotesalaisuutena ellei omistaja/tekiä halua itse kertoa ;D
Jos nyt mietitään että 1500kg painavaa autoa revitetään slicksien kanssa ykkösvaihteella melkein 100km/h niin kyllähän sen laatikon on kestettävö. Ainaskin sen kerran