EGR-venttiili vikakoodi P2413 Outlander III 2013

tomppa74

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2012
Moi,

Mittarissa on Outtiksessa vajaat 212 tkm, ja moottorin vikavalo syttyi palamaan, auto tuntuu toimivan normaalisti ja tehot on tallessa. Ohjaamoon tulee myös vieno pakokaasun tuulahdus erityisesti kylmän auton käynnistyessä. Käytin korjaamolla vikakoodin luetuttamassa ensialkuun, ja Bosch lukulaite totesi viaksi P2413 EGR venttiili, kehottivat ottamaan yhteyttä merkkiliikkeeseen jotta saa selville onko sähköisesti vai mekaanisesti hajalla.
Soitto merkkiliikkeeseen, jossa hinta-arvio uudelle venttiilille n.1100e. Kysäisin sitten sivusta, että jos on mekaanisesti jumissa, onnistuuko puhdistus, niin toki onnistuu kuulemma ainakin kerran.

Sovimme tarkemman diagnostiikka visiitin ensi tiistaille, jonka jälkeen lisäpäivitys tänne mitä seuraa.

Onko muilla kokemuksia ko. härpäkkeen toiminnasta?

- Tomppa
 

tomppa74

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2012
Nyt on EGR vaihdettu. Oli korjaamon mukaan sähköisesti sökönä. Mielestäni ei ollut muutoin huonon näköinen kun otin siitä pari mallikuvaa jotka liitteenä mukana. Vaihtamalla poistui EGR vika valo, nyt parisataa kilsaa sen jälkeen ajanut ja ainakin vielä kunnossa ja toimii.

-Tomppa
 

Liitetiedostot

  • 20191105_163647.jpg
    20191105_163647.jpg
    199.7 KB · Lukukerrat 519
  • 20191105_163656.jpg
    20191105_163656.jpg
    255.4 KB · Lukukerrat 348
  • 20191105_163703.jpg
    20191105_163703.jpg
    256.1 KB · Lukukerrat 409

Nuts

Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2015
EGR, siinäpä saastelaitteista ns. paskin. Oikeastaan pitäisi pistää edesvastuuseen se instanssi joka tämän on keksinyt ja ottanut käyttöön dieseleissä. Toki ymmärän mitä ko. laitteella haetaan mutta kyllä on kusipäistä palauttaa osa pakokaasusta kiertoon ja samalla paskoa imusarja, mahdolliset pyörreläpät, venttiilin varret ja männän päät. Jo pelkällä imusarjan paskomisella saadaan moottori pois optimaaiselta toiminta-alueelta ja saasteet sekä kulutus kasvaa.
 

Outlander 4n14

New Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2021
Moi! Minulla syttyi sama valo. Merkkiliikkeessä ratkaisu olisi ollut ajaa Dpf:n pakotettu poltto. En vienyt vaan vein pikkukorjaamoon jolla enemmän tekemisen meininki. Putket oli nokea täynnä. Egr venttiilistä oli sähkömoottori rikki. Uusi venttiili olisi ollut 900. Korjaaja juotti uudet hiilet vanhaan moottoriin. Samalla etsin pelkkää sähkömoottoria egr venttiilliin jollei joutos kestä.
 

Outlander 4n14

New Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2021
Moi! Minulla syttyi sama valo. Merkkiliikkeessä ratkaisu olisi ollut ajaa Dpf:n pakotettu poltto. En vienyt vaan vein pikkukorjaamoon jolla enemmän tekemisen meininki. Putket oli nokea täynnä. Egr venttiilistä oli sähkömoottori rikki. Uusi venttiili olisi ollut 900. Korjaaja juotti uudet hiilet vanhaan moottoriin. Samalla etsin pelkkää sähkömoottoria egr venttiilliin jollei joutos kestä.
Kilsat oli 250tkm. Ongelman kuuli jo kesällä kun sammutti auton pellin alta kuului sirinää kun yritti sulkea venttiilin. Ohessa kuvat sotkusta.
 

Liitetiedostot

  • AA83EC8C-D107-42EF-B635-3A2C6E835BC7.jpeg
    AA83EC8C-D107-42EF-B635-3A2C6E835BC7.jpeg
    131 KB · Lukukerrat 696
  • 42285EA4-192E-42AE-B24C-921D0D7FFFCF.jpeg
    42285EA4-192E-42AE-B24C-921D0D7FFFCF.jpeg
    116.9 KB · Lukukerrat 371
  • E8B53D14-42B7-4F37-B1BB-9365EAB773BB.jpeg
    E8B53D14-42B7-4F37-B1BB-9365EAB773BB.jpeg
    105.8 KB · Lukukerrat 310
  • 24604C74-C823-4C05-90F0-9B966634C704.jpeg
    24604C74-C823-4C05-90F0-9B966634C704.jpeg
    168 KB · Lukukerrat 641

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
60€ kustansi käytetty EGR-venttiili Ebayn kautta. Ja toimii.
Kannattaa vielä tarkistaa se pakosarja ettei ole halkeamaa jos pakokaasun hajua tuntuu sisälle. Tästä juttua tuolla alempana lisää.
 

Outlander 4n14

New Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2021
Ei kolvaus onnistunut. 4n14 on kahta venttiiliä, vaihtuu 2015 (ennen ja jälkeen). Oem numerot löytyy helpoiten:


https://www.elstock.com/en/product-search/?pid=73-0361&q=73-0361

Ulkonäkö molemmissa sama erot lähinnä sähkömoottorissa sen yläpäässä (liitin näytti samalta).
Toi Elstock on halvin ns. uusio osa mutta saatavuus on ainakin nyt heikko (ainakin ennen 2015 malleihin). Oli loppu koko euroopasta.


Itselle tuli purkaamolta Ruotsista. Mukana vaan tuli myös cooleri. Nyt jäi ylimääräiseksi cooleri, egr venttiili kun tarvitsi vaan sähkömoottorin. Jos joku tarvii niin ilmoitelkaa. L200:n EGR venttiilin sähkömoottori näyttää ulospäin ihan samalta mutta en lähtenyt kokeilemaan kun ei varmaksi tiennyt, sen olisi saanut ebay:sta 60 eur.

Kiitos vastauksista.
 
Ylös Bottom