EV ja RBS sercive ilmoitukset kiusaavat ilmanvaihtoa käytettäessä

Possukone

New Member
Liittynyt
26 Toukokuu 2020
Moro

Vika alkoi noin kaksi kuukautta sitten. kesken ajon tuli ilmoitus RBS sercive ja ev system service required. Samalla meni limb mode päälle eli auto kulkee maks. 50 km/h. Autoparkkiin ja parin kerran käynnistys- sammuta tempun jälkeen vika hävisi. Auto meni melkein heti tuon jälkeen Delta-autoon Raisioon vuosihuoltoon jossa vikakoodissa ei löytynyt selvää vikaa.

Nyt viimeisen kahden viikon aikana vika on yleistynyt ja viimeisen kahden päivän aikana ja nyt vika on alituiseen riesana. Käynnistämisestä menee noin 30-60 sec. ja vika ilmestyy taas. Sama hoito on tepsinyt kuin ensimmäisellä kerralla. Käynnistys yrityksiä menee noin 3-6 kpl kerralla.

Sammuttelin järjestelmiä pois päältä ja huomasin että mikäli koko ilmanvaihdon kytkee pois päältä, vikaa ei ilmaannu ja koslalla pystyy ajamaan.
Käynnistysakun vaihdoin eilen uuteen, jolla ei ollut ikävä kyllä mitään vaikutusta asiaan. Eikä OBD koodeista löytynyt omalta tallilta mitään vika koodia.

Auto on vuodelta 2016 ja ajettu 80 000km.

Viikonpäässä on aika varattu autohuoltoon, jossa toivottavasti vika löytyy.

Onko Teillä jotain arvuutusta mistä vika voisi johtua?
 
Onko ilmastointia huollettu? Onhan ilmastoinnin kompressoriöljynä käytetty sähköä johtamatonta öljyä?
12V akku ei ole käynnistysakku mutta hyvä että vaihdoit senkin. Huonokuntoinen 12V akku kun aiheuttaa kaikenlaisia vikailmoituksia.
Mitsun protokollaa lukevalla testerillä vika paikantuu todennäköisesti ja sen jälkeen voi rueta miettimään miten se korjataan ja mikä sen on aiheuttanut.
 
Ilmanvaihtoon ei ole koskettu vuoden aikana jonka auto on minulla ollut.

Auto on tullut siis vuosi sitten Ruotsin puoleta.
 
Varmaan ilmastointiakaan ei ole tarvittu talvenaikana. Tuleeko viat jos päällä on pelkät puhallukset ilman ilmastointia?
 
Toimiiko itse ilmastointi, kun se on päällä?

i-Mievissä (käsittääkseni tuolta osin lähellä PHEV:tä) tiedän olleen vastaavaa vikaa, viallisesta ilmastoinnin kompurasta johtuen. Toivottavasti ei olisi siitä kiinni, vaan jokin pienempi murhe.
 
On tuo ainakin aikaisemmin toiminut, tosin eipä tuo talvella ole paremmin hörähtänytkään ilmastointi käyntiin.
 
Pahin vaihtoehto tosiaan voisi olla se että ruotsin puolella tapahtunut pikku erehdys ilmastoinnin huollossa ja laitettu auto eteenpäin jäämättä odottamaan koska ongelmat alkaa.
 
Viime vuonna ilmastointi toimi kyllä kuin pitääkin. Töistä lähdettäessä ilmastonti puhalisi normaalisti kylmää ja vasta 15km (300m ennen kotipihaa) tuo vika koodi hyppäsi kehiin.

Päteekö tuo takuu myös tuontiautoissa?
 
Tuontiauto termi kyrsii mua, kaikki autothan on tuontiautoja kun ei täällä juuri mitään valmisteta. Jos tosiaan huollot on tehty ajallaan eikä ole minkään ulkopuolisen voiman aiheuttama vaurio niin taistelisin takuuseen menon puolesta.
 
Mikäs siinä niin kyrsii? Onhan niissä paljon eroja jo varusteissakin. Ruotsin tuonneissa ei ole esim ajoakun lämmitystä, kattoluukkua, (tuulilasin lämmityskin taitaa puuttua) kun puhutaan ”suomi-auton” instyle ja ruotsin business x outlander phev parhaista varustelutasoista. Mutta se tästä offtopicista..
 
Takaisin
Ylös Bottom