Evo 9 alusta

lasse1

New Member
Liittynyt
27 Lokakuu 2016
Olen uusi harrastelija tämän merkin kanssa ja kiinnostaisi tietää minkälaisilla alustoilla muut ajelee ysillä rata-ajoa ?

Paljon on vaihtoehtoja ja varmaan myös mielipiteitä merkeistä ja toimivuudesta.
 
Vs: Evo 9 alusta

Onko sulla aikeena ostaa erikseen alustasarja rata-ajoa varten ja toinen kadulle vai ajetaanko autolla ollenkaan kadulla? Omassa Evo5:ssä Bilstein B14 toimii oikein hyvin radalla mutta B16 olisi tietenkin parempi jos haluaa säädellä muutakin kuin korkeutta.
 
Vs: Evo 9 alusta

Budjetti ratkasee aika paljon.Itse "asiantuntijana" voin sanoa että lopussa olleen evon alustan kun päivitti BC-satsiin niin muuttui ajettavuus melkoisesti.
 
Vs: Evo 9 alusta

Auto on ihan harraste käyttöön hankittu, joten katu ajoa tulee melko vähän.
Budjetti max 3t
 
Vs: Evo 9 alusta

Paremman pään BC Racingillä onnistuu budjetin puitteissa normi korkeus- ja esijännityksen säädön lisäksi erilliset vaimennuksen ja reboundin sekä hitaan ja nopean alueen säädöt. Jää vielä pelivaraa shimmaukseen ja öljyhiposteluun jos haluaa. Tai sitten ostaa BR:n minkä suurin osa muistakin ja käyttää pari tonnia muiden osa-alueiden parantamiseen :)
 
Vs: Evo 9 alusta

Öhlins on ollut melko päällimmäisenä vaihtoehtona.
Onneksi tuon alustan kanssa ei ole vielä mikään hirmu kiire, kun ovat noi radat vielä kovin jäässä hetken aikaa ja autossa riittää muutakin laitettavaa...
 
Pitäis ysii alustaa kattoa. Budjetti 3k. Onks öhlins paras vaihtoehto? Joku sano teiniä hyväks vaihtoehdoks
 
Sen sijaan, että heittää kolme tonnia alustaan ihan tosta vaan, kannattaa ehkä hieman pysähtyä miettimään mihin tarkoitukseen alustaa ollaan hankkimassa ja mitä ominaisuuksia siltä vaaditaan. Katsastuksissakin on oma juttunsa, jos sillä jollekin on merkitystä. Pointtina lähinnä se, että jos ajatus on lähinnä madaltaa ja ajella arkiajoa, ei Öhläreiden kolminkertainen hinta esim. BC:hen verrattuna tuo mitään oleellista lisäarvoa. Jos rata-ajot on mielessä ja säädöt on oleellisia niin siihenkin on halvempia vaihtoehtoja, eikä kolmen tonnin Öhlärit vielä edes tarjoa kuin perus korkeussäädöt ja vaimennuksen säädön. BC ja Öhlins menee leimasta läpi ok, Teiniin ei käsittääkseni ole sopivia lappuja saatavilla.
 
Uuteen 9 evoon pitäisi hommata alusta, Öhlins ehkä yli budjetin ja sen verran olen ollut tyytyväinen tuossa kasissa BC:n alustaan että veikkaan että mennään sillä.
Rataa olisi jatkossa taas tarkoitus harrastaa jonkin verran niin onko jollain ihan käytännön kokemuksia näistä eri malleista?

Nykyinen on ollut BR 9/10 kg jousilla, mutta ulkomaan foorumeita luettuani voisi varmaan olla vähän jäykemmätkin, eli 10/11 tai 10/12 kg ?

Vaiko RM? Mitä ongelmia tuo upside down vaimennin aiheuttaa arkikäytössä?

Entä DS (vanha DR) Meneekö noiden digressive mäntien kanssa Suomen paskoilla teillä entistä enemmän hermot kun ei ilmeisesti tykkää pienistä epätasaisuuksista.

Jonkinlainen kompromissihan tässä täytyy tehdä mukavuuden, rataominaisuuksien ja kestävyyden kanssa...
 
Tuo Öhlins on aika varmasti hyvä vaihtoehto mut suosittelen Bilsteinin B16 sarjaa sen sijaan. Bilstein on todennäköisesti myös ystävällisempi lompakolle.
 
Samaa mieltä. Menee rahat haaskuun jos toista samanhintaista tai edullisempaa ostaa.

En ihan varma hintatasosta mut :
Bilstein 2150€ Öhlins 2350€

Tonnilla BC:t + 1350 € jarruihin niin aivan takuulla on paremmat kierrosajat kuin pelkillä Öhläreillä.
 
Tonnilla BC:t + 1350 € jarruihin niin aivan takuulla on paremmat kierrosajat kuin pelkillä Öhläreillä.
Öhlinssit alle niin maistuu matkanteko ja muu nurkka ajo mansikalta.
1350€ voi säästää vaikka lomamatkaan.

Mutta mulle kokolailla aikalailla sama mihin ihmiset rahansa käyttävät, toki toivon, että mahdollisimman järkevästi.

Ulkomaalaisillakin keskustelu foorumeilla Maahantuojat tarjoavat asiantuntemustaan melko kriittiseenkin sävyyn välillä.

Uskaltaisin väittää, että ”harrastelija” tasolla kierrosaikaan vaikuttaa eniten se mitä on ratin ja penkinvälissä ?
 
Laittaa vaan hymyilyttämään kun aina samat kaverit suosittelee Öhlinsiä, oli tilanne mikä hyvänsä. Varmasti on aivan omaa luokkaansa, varsinkin jos koskaan ei ole muuta kokeillut ;)
 
Laittaa vaan hymyilyttämään kun aina samat kaverit suosittelee Öhlinsiä, oli tilanne mikä hyvänsä. Varmasti on aivan omaa luokkaansa, varsinkin jos koskaan ei ole muuta kokeillut ;)
Olen kyllä kokeillut, haluan vain yleensä suositella niitä asioita mitä olen itse kokenut hyväksi tai kehoitan välttämään asioita joista on huonoja kokemuksia. ;)

Saattaa olla jokin syy miksi Öhlins omistajat muillekkin R&T sarjaa suosittelee ? Mikähän se voisi olla ?
 
Ei yhtään BC:ltä pois, varmasti hyvät tolpat ja erinomaiset hintaluokassaan. Ei oo kuitenkaan omaa kokemusta. Öhlinsistä on monelta vuodelta, kestää kovempaakin ryskettä, maukkaat radalla, mukavat kadulla ja huoltohommat toimii jne. Itsellä vielä wanhat PCW-mallit joita suosittelen käytettynä enemmän kun uusia RT. Itse maksoin vuosia sitten käytetystä sarjasta alle 1000€ eikä kalpene huollon jälkeen uusille yhtään.
 
Uskaltaisin väittää, että ”harrastelija” tasolla kierrosaikaan vaikuttaa eniten se mitä on ratin ja penkinvälissä ?

+1
Mutta, meillä on toisessa autossa Öhlinsit ja toisessa D2.. Kemorassa erot kierrosajoissa 3 sekuntia (sama kuski), auto jossa Öhlinsit nopeampi.. mutta olen melko varma siitä että se ei ollut pelkkä alustan takia :p

Eli: myös D2 toimivat (mutta... jos vaihdan niin.. äh, en kerro mitä ostan)
 
Varmasti vaikuttaa omaan mielipiteeseen eniten se mihin on tottunut. Tuskin kukaan on varsinaisesti vertaillut alustoja keskenään samassa autossa ja samoissa olosuhteissa. Fiilis ratkaisee. ;)

Mutta kukaan ei vielä vastannut yhteenkään JaniB kysymykseen.:D
En pysty itsekkään vastaamaan. Mulla on aina ollut BC V1 autossa. Hintaansa nähden toimii ja tekee sen mitä pitääkin.

Olen kyllä nokonzokin kanssa samoilla linjoilla. Tässä tapauksessa ostaisin edullisemman alustan ja laittaisin loput muut rahat muualle.
 
BC koska hinta/laatusuhde ja varaosien saatavuus
 
Alan kallistua Öhlinsin kannalle, vinkkinä muillekin halukkaille https://www.j-spec.se/chassi/hjulup...oad-track-mitsubishi-lancer-evo-7-9-2001-2007
Googlettelun jälkeen näyttää olevan euroopan halvin hinta posteineen, tosin nostivat hintaa juuri eilen 700 kr.
Rosssport 2494€
J-Spec 2205€.
Lähetin sinne kyselyä että mitä maksaisi ratapainotteiset jouset 110/100N, palaavat asiaan, Öhlinsin paja on lomalla maanantaihin saakka.
Onko kokemuksia noista track-jousista vs. alkuperäiset 100/80N?
 
Itse päivitin nuo 100/80 jouset 116/100 eli tarvi ostaa vaan eteen uudet jouset. Ihan suomesta löytyy eikä pahan hintaisiakaan. Parani mielestäni.
 
Takaisin
Ylös Bottom