evo ix viritys

j.partanen

New Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2009
ajattelin asennuttaa evooni ahtopaineen säätimen harisella, ja ohjelmoida ecun autokohtaisesti, autossa on suora putki ilman katalysaattoria, rs mallin turbo vapaavirtaussuodatin ja karalan ohjelmointi mutta penkitetty autoa ei ole, myyjä lupasi 400+. onko jollain kokemusta harisen ohjelmista,taitaa olla aika hyviä?
entä miten kytkimen kans, kannattaako tehdä sille jotain ennen kun alkaa luistaa?
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: evo ix viritys

Jos sulla siellä on jo Karalan softa, niin mitä haet tuolla vaihdolla ahtopaineensäätimeen ja Harisen softaan?
 

j.partanen

New Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2009
Vs: evo ix viritys

ei ole tarvetta käyttää täyttä tehomäärää aina ajettaessakun auton ahdot nostetaan 1,8 baariin, säätimellä saan kolme eri teholuokkaa, softaa ei varsinaisesti tehdä uusiks vaan harinen testaa auton penkissä ja tekee tarvittaessa muutoksia.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: evo ix viritys

Eikös siinä oo se kaasupoljin millä sitä tehoa voi säätää :)

No tietty jos sen säätimen haluaa, niin mikäs siinä. Ahdin siellä alkaa oleen niin tapissa, että käytettävää tehoa ei paljoa lisää saa enää taiottua. Jonkun dynohepan ehkä, kun ei kovin pitkään jurnuta ja jäähdytys pelaa vedon aikana.
 

j.partanen

New Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2009
Vs: evo ix viritys

mulla vaan toi kaasujalka tuppaa oleen aika painava ni tykkään että voin kiihdyttää "täysiä" käyttämättä kaikkea tehoa :) joo turbon kapasiteetti loppuu noin 450 heppaan. mielessä on käyny myös isompi turbo mut voi olla että jää haaveeks kun itse en osaa ainaka vielä moista vaihtaa :) olis kiva kuulla mitä muut on tehny autoihinsa ja miten on kestäny?
 

Merliini

Evo IX
In Memoriam
Liittynyt
11 Tammikuu 2007
Vs: evo ix viritys

Kytkin on evoissa mitoitettu vakiotehoille, noilla vireillä alkaa antautumaan, tuskin ihan laakista antautuu mutta kuitenkin.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: evo ix viritys

j.partanen sanoi
mulla vaan toi kaasujalka tuppaa oleen aika painava ni tykkään että voin kiihdyttää "täysiä" käyttämättä kaikkea tehoa :) joo turbon kapasiteetti loppuu noin 450 heppaan. mielessä on käyny myös isompi turbo mut voi olla että jää haaveeks kun itse en osaa ainaka vielä moista vaihtaa :) olis kiva kuulla mitä muut on tehny autoihinsa ja miten on kestäny?

Hmm. Ysin vakioturbo on TD05HRA-16G6C-10.5T ja RS:ssä sama, mutta titaanisiivillä. Kevyempien siipien ansiosta spool on nopeampi, mutta ei se kyllä tehoa mahda antaa yhtään enempää GSR:n vakioon ja siitä puhutaan aina että se on tehty sinne 380-400hp:n nurkkaan. Tosin kyllä turboista en juuri oikeasti tiedä mitään. Ihmettelen kovasti, jos noilla modeilla juuri 400:n yli pääset. Tai voit päästä noilla 1,8bar ahdoilla, mutta väännöt karkaa myös sellaisiin piikilukemiin, että vakio koneen osien kestorajat on kyllä varmasti vastassa. Rajanahan tässä pidetään 500 nm:iä
 

j.partanen

New Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2009
Vs: evo ix viritys

vakio turbolla on mahdollista saada kai noin 430 hv ja rs turbolla hiukan enemmän. kytkimelle täytyy seuraavaks tehdä jotain. nyt on kyllä evossa hieman muita murheita, täytyy laittaa uus keskustelun aihe :seina
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: evo ix viritys

Vakioturbo on kyllä 400 hevosellakin semmonen lämpöpumppu, että ei voi kovin tervettä olla pidemmällä aikavälillä joku 430hp. Tuskin esim. brittien FQ-400:n ihan suotta ovat vaihtaneet reilusti isompaa puhallinta.
 

j.partanen

New Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2009
Vs: evo ix viritys

tottahan tuo, briteissä fq400 mallille annetaan 3 vuoden tehdas takuu, kertoo jotain auton luotettavuudesta :)
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: evo ix viritys

j.partanen sanoi
tottahan tuo, briteissä fq400 mallille annetaan 3 vuoden tehdas takuu, kertoo jotain auton luotettavuudesta :)

Motec ECU, takohilut koneessa, isompi turbo ja välijäähdytin.

Mitä tulee tuohon turboasiaan, näitä tuli tuossa selviteltyä aika juurta jaksain kun omaani ysin puhaltimen hankin. RS:n turbo on ns. 71-series ja GSR:n 80-series. Ensiksi mainittu loppuu aikaisemmin, se on aika aukottomasti todistettu. Rallipojat sanoi lisäksi, että ei tahdo kestää paukkua, joten kilpureissakin ilmeisesti käyttävät tuota 80-sarjalaista. 450 hp ei tule kummallakaan, eikä varsinkaan 71-sarjalaisella.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: evo ix viritys

nokonzok sanoi
Mitä tulee tuohon turboasiaan, näitä tuli tuossa selviteltyä aika juurta jaksain kun omaani ysin puhaltimen hankin. RS:n turbo on ns. 71-series ja GSR:n 80-series. Ensiksi mainittu loppuu aikaisemmin, se on aika aukottomasti todistettu. Rallipojat sanoi lisäksi, että ei tahdo kestää paukkua, joten kilpureissakin ilmeisesti käyttävät tuota 80-sarjalaista. 450 hp ei tule kummallakaan, eikä varsinkaan 71-sarjalaisella.
Jäikö tästä selvittelystä käteen mitään nettilinkkejä, joista voisi opiskella asiaa? 71-series ja 80-series on ihan uutta asiaa. Minä luulin, että ne on tasan samat turbot siipiä lukuunottamatta.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: evo ix viritys

Cirrus sanoi
Jäikö tästä selvittelystä käteen mitään nettilinkkejä, joista voisi opiskella asiaa? 71-series ja 80-series on ihan uutta asiaa. Minä luulin, että ne on tasan samat turbot siipiä lukuunottamatta.

Hyvin aktiivista Lancerregisterin selailua, siellä noista on spekuloitu enemmänkin.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: evo ix viritys

puercohan mainitsi, että Harinen oli saanut säädettyä vastaavilla vireillä olevasta muka 420HV ja 580NM! Kuulostaa(varsinkin väännöt) pirun kovilta. Kytkimestä sen verran, että tiedän Evon missä on vakiokytkin ja vajaa 400HV eikä ole kytkin temppuillut laisinkaan. Mutta kovemmalla käytöllä varmaan rupee antautuu.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: evo ix viritys

Minä oon tavannut useamman auton mistä on Harisella saatu säädettyä ja penkitettyä sellaisia tehoja, että missään muualla niitä ei ole irronnut. Mistä tämä sitten kertoo, on jokaisen omassa harkinnassa.

Se, että tuolla ahtimella jarrutetaan penkissä vaikkapa se 450hv, ei välttämättä takaa sitä, että auto pärjäisi vaikkapa sille 400hv vastaavalle tieolosuhteissa. Luultavasti ottaa takkiinsa vähänkin pisemmässä vedossa. Ahdin vaihtoon vaan. Ainut järkevä keino tuosta 400:sta eteenpäin minusta.

Yksi hyvä vertailukeino on verrata kiihtyvyyksiä hieman suuremmissa nopeuksissa. Se kertoo tuossa teholuokassa huomattavasti enemmän oikeasta suorituskyvystä mitä parinkymmenen hevosvoiman ero penkityspaperissa.
 

ansman

New Member
Liittynyt
25 Elokuu 2006
Vs: evo ix viritys

Pakko on itsekin kommentoida näitä hyvin optimistisia teho-odotuksia. Kuten aikaisemmin mainittiin RS:n ahdin spoolaa nopeammin mutta laitteen kestävyys ei ole GSR:n ahtimen tasoa. Olisikohan jopa jossain kirjoitettu että ahtojen hilaaminen ylös voi tappaa RS:n ahtimen helpommin kuin GSR:n vastaavan. Lancerregisteristä löytyy max. ahdot mitä RS:n ahtimen kanssa ei tulisi ylittää.

Olisi hyvä nähdä mitä Harisen penkissä saadaan tehoja vakioautosta. Jos vertaa Harisen penkkiä ja muita penkityspaikkoja niin näyttäisi että siellä suunnalla saadaan huomattavasti enemmän tehoja paperille. Näiden vakioahdin ja 400+ odotusten kanssa voi tulla pettymyksiä mikäli auton vie esim. ST Motorsille(muistelen itse surkutelleeni aikoinaan samaa asiaa).

Kun auto on hyvissä säädöissä ja sitä on kiva viedä ei mielestäni ole mitään väliä lukeeko papereissa 320 vai 420 hevosta.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo ix viritys

Peke sanoi
pirun kovilta. Kytkimestä sen verran, että tiedän Evon missä on vakiokytkin ja vajaa 400HV eikä ole kytkin temppuillut laisinkaan. Mutta kovemmalla käytöllä varmaan rupee antautuu.

Kytkimen kesto on oikeastaan suorassa suhteessa siihen tykkääkö lähettää paikaltaan vai ei. Vakiokytkinkin kestää melko ison väännön vauhdissa jos sitä ei päästä lähdöissä luistamaan.
 
K

kahti

Guest
Vs: evo ix viritys

Peke sanoi
puercohan mainitsi, että Harinen oli saanut säädettyä vastaavilla vireillä olevasta muka 420HV ja 580NM! Kuulostaa(varsinkin väännöt) pirun kovilta. Kytkimestä sen verran, että tiedän Evon missä on vakiokytkin ja vajaa 400HV eikä ole kytkin temppuillut laisinkaan. Mutta kovemmalla käytöllä varmaan rupee antautuu.

Jos oli puhe siitä virolaisesta evosta niin 427hv ja 580nm. Oman vekottimen paperit taas näyttivät 411hv ja 545nm mutta eiköhän tuota viellä kokeilla jossain toisessa penkissä kesän/syksyn aikana. Tarkoitus olisi varmaan käyttää rre:llä tai sporttiautossa.

Eipä ainakaan oma kytkin tykänyt hyvää harisen reissun jälkeen kun launch controllia kokeili, sen jälkeen ei ole edes uskaltanut kokeilla :-\

Minkälainen kytkin päivitys tuohon olisi sitten paikallaan?
 

j.partanen

New Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2009
Vs: evo ix viritys

kahti sanoi
Jos oli puhe siitä virolaisesta evosta niin 427hv ja 580nm. Oman vekottimen paperit taas näyttivät 411hv ja 545nm mutta eiköhän tuota viellä kokeilla jossain toisessa penkissä kesän/syksyn aikana. Tarkoitus olisi varmaan käyttää rre:llä tai sporttiautossa.

Eipä ainakaan oma kytkin tykänyt hyvää harisen reissun jälkeen kun launch controllia kokeili, sen jälkeen ei ole edes uskaltanut kokeilla :-\

Minkälainen kytkin päivitys tuohon olisi sitten paikallaan?
alkoiko kytkin luistaan heti?
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: evo ix viritys

Samppa sanoi
Minä oon tavannut useamman auton mistä on Harisella saatu säädettyä ja penkitettyä sellaisia tehoja, että missään muualla niitä ei ole irronnut. Mistä tämä sitten kertoo, on jokaisen omassa harkinnassa.

Miten suuria erot ovat olleet muihin dynoihin verrattuna?
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: evo ix viritys

Muistakaa kuitenkin että brittien fq mallit on eri kuin euromallit.

Tos jollain modatulla evo9 turbolla saatu 459hp ::) http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=263509
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: evo ix viritys

marko_h sanoi
Miten suuria erot ovat olleet muihin dynoihin verrattuna?

Välillä on tulokset olleet ihan verrattavissa muihin, välillä taas heittoa on ollut todella reilusti. Ei sillä, kyllä tuosta ysistä tuon 420 pintaan varmaan dynovedossa voi paperille saadakin, en tiedä. Pointtina lähinnä se, että kannattaako rakentaa parinkymmenen hepan "dynoqueeniä" vetämällä ahdin aivan tappiinsa. Katuolosuhteissa pikkasenkin pisempi veto ja lämmöt karkaa liian ylös. Ecu säätää ennakkoa ja vakio kirii rinnalle...
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: evo ix viritys

kahti sanoi
Minkälainen kytkin päivitys tuohon olisi sitten paikallaan?

Tämä muakin kiinnostaa, sellanen kestävä, ei mikään on/off-tyyppinen ja järkihintainen. Mikä siis kytkimeks?
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: evo ix viritys

Samppa sanoi
Välillä on tulokset olleet ihan verrattavissa muihin, välillä taas heittoa on ollut todella reilusti. Ei sillä, kyllä tuosta ysistä tuon 420 pintaan varmaan dynovedossa voi paperille saadakin, en tiedä. Pointtina lähinnä se, että kannattaako rakentaa parinkymmenen hepan "dynoqueeniä" vetämällä ahdin aivan tappiinsa. Katuolosuhteissa pikkasenkin pisempi veto ja lämmöt karkaa liian ylös. Ecu säätää ennakkoa ja vakio kirii rinnalle...

Eikai näillä voi kauaa kaasua pohjas pitää kadulla, radalla erikseen ::)

Mutta joo, kyl mä sen pointin hokasin, kunhan piti päästä sanomaan ettei se heti 400 lopu..

Ainakin jenkeissä ne ajaa aika kovia aikoja vartillakin vakioahtimilla?
 

j.partanen

New Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2009
Vs: evo ix viritys

itellä ajatuksena tosiaan saada hienot paperit dynosta, ahtopaineen säädin on mun mielestä hyvä tapa säästää konetta, kyllähän evo jo vakionakin kulkee ihan riittävästi mut hieno on silti saada napin painalluksesta yli sata heppaa lisää :driver olisin kyllä kiinnostunut että mitä kytkimelle pitäis tehdä että se kestäis?
 

Christian Alatalo

New Member
Liittynyt
3 Lokakuu 2005
Sijainti
Helsinki
Vs: evo ix viritys

osku sanoi
Ainakin jenkeissä ne ajaa aika kovia aikoja vartillakin vakioahtimilla?

Matala kymppi lienee ennätys. Pointti on sinänsä vähän huono, koska kys.om. autoon oli käytännössä vaihdettu lähes kaikki muu ja ajettiin E85:lla.
 

trx450

New Member
Liittynyt
17 Marraskuu 2008
Sijainti
Nokia
Vs: evo ix viritys

Peke sanoi
Tämä muakin kiinnostaa, sellanen kestävä, ei mikään on/off-tyyppinen ja järkihintainen. Mikä siis kytkimeks?

Jep kiinnostais kans toi kytkin asia.Harisella on toi oma IX penkattu kans +400hv/+500nm kyllä toi kytkin tuntuu antautuvan jos paikaltaan lähtee rivakammin! :seina Ei kans mikään on/off kytkin kiinnosta ku ku emäntä ajaa sillä kans.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: evo ix viritys

Christian Alatalo sanoi
Matala kymppi lienee ennätys. Pointti on sinänsä vähän huono, koska kys.om. autoon oli käytännössä vaihdettu lähes kaikki muu ja ajettiin E85:lla.

Lähinnä ajattelin noita matalia 12. Mun mielestä se on jo aika kova :)
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: evo ix viritys

Kun viritetään noinkin tehokasta autoa kuin evo IX, niin kannattaa kyllä laittaa kaikki tarvittavat osat vaihtoon. Esim. kytkimen kohdalla tuskin kannattaa säästää. Esim. tässä on ratkaisu:
https://www.raceinspired.com/p-7704-act-xtreme-6pad-spring-race-clutch-kit-mitsubishi-lancer-evo-9-ix-awd-20l-turbo-2006.aspx. Mulla on ACT Extreme ja on hyvä ajaa. Ottaa tosi alhaalta ja on huomattavasti jäykempi kuin vakioautojen kytkimet mutta toimii tosi hienosti eikä luista missään tilanteessa.

Lisäksi viritysten yhteydessä vaihtoon lähtee yleensä koko putkisto turbosta taaksepäin ja vapaavirtausilmanotto.

Ja ilman ecun vaihtoa ei käytännössä voi päästä hyvään/erinomaiseen lopputulokseen. Ohjelmilla saa ihan hienoja piikkitehoja mutta ohjelmoitavalla eculla saadaan toimiva paketti koko kierrosalueella eli paljon nopeampi auto. Lisäksi ajettavuus normaaliliikenteessä on huomattavasti parempi, kun alakierroksille saadaan kunnon vääntö.

Ja kohtapuoliin, jos eli kun tehoa halutaan lisää, niin vaihtoon lähtee muutakin esim. suuttimet, bensapumppu, voimansiirron osia yms. Katuautosta tuskin koskaan saa niin nopeaa, ettei siihen kaipaisi lisää hevosia ja aina palaa lisää rahaa. Eli, kun autoa lähtee virittämään, niin kannattaa varautua siihen, että rahaa palaa paljon. Ja tietysti katsastus voi olla aika vaikea paikka, jos on liikaa modattu.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: evo ix viritys

marko_h sanoi
Ja ilman ecun vaihtoa ei käytännössä voi päästä hyvään/erinomaiseen lopputulokseen. Ohjelmilla saa ihan hienoja piikkitehoja mutta ohjelmoitavalla eculla saadaan toimiva paketti koko kierrosalueella eli paljon nopeampi auto. Lisäksi ajettavuus normaaliliikenteessä on huomattavasti parempi, kun alakierroksille saadaan kunnon vääntö.

Uteliaisuudesta; Mikä siinä vakioecussa estää mappauksen samanlaiseksi kuin "ohjelmoitavalla"? Ei ainakaan näissä vanhoissa mitään sellaisia rajoituksia ole..

Mitä kytkimeen tulee niin en katukäytössä olevaan autoon ihan herkästi sintteriä laittaisi, aika hyviä pitoja kun saa katulevylläkin.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo ix viritys

Briteissä monet vaihtavat aftermarket ECUja takaisin vakioon koska se alkaa olemaan sillä tasolla harrastajien tekemän kehitystyön ansiosta. Suomessa ongelma on siinä ettei kukaan tee Ecuflash mappauksia.

Väite ettei ecua vaihtamatta voi päästä hyvään lopputulokseen ei perustu mihinkään faktaan uudempien Evojen kohdalla.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: evo ix viritys

ast sanoi
Suomessa ongelma on siinä ettei kukaan tee Ecuflash mappauksia.
Hmm. Siis eikö Karalan softa periaatteessa ole ecuflash mappaus? Vakioecuun uusi ohjelma. Ei kait sillä ole väliä laitetetaanko se ecuflahilla vai jonkun toisen nimisellä työkalulla. Vai mitä tarkoitit?
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: evo ix viritys

ast sanoi
Briteissä monet vaihtavat aftermarket ECUja takaisin vakioon koska se alkaa olemaan sillä tasolla harrastajien tekemän kehitystyön ansiosta. Suomessa ongelma on siinä ettei kukaan tee Ecuflash mappauksia.

Väite ettei ecua vaihtamatta voi päästä hyvään lopputulokseen ei perustu mihinkään faktaan uudempien Evojen kohdalla.

Ok, selittäisitkö kuitenkin, miten hyvä tulos saavutetaan?

Kun katsotaan Harisen ohjelmoinnin tuloksia http://www.hestec.fi/projektit/kuvat/teho_mitsubishi_evo8.jpg tai http://www.hestec.fi/projektit/kuvat/teho_mitsubishi_evo9.jpg niin huomataan, että käyrät ovat lähes identtisiä vakion kanssa. Softan jälkeen tosin vääntöä ja tehoa on enemmän. Jos tuo tehtäisiin vaikka hestec-eculla (ja luonnollisesti kunnon säädöillä), niin oletan, että vääntöä ja tehoa tulisi enemmän, alempaa ja tasaisemmin.

Mistä evosta alkaen ecu on niin hyvin säädettävä, ettei after market ecua kannata vaihtaa?
 

Merliini

Evo IX
In Memoriam
Liittynyt
11 Tammikuu 2007
Vs: evo ix viritys

Aftermarket ecussa on se hyvä puoli että silloin vakio ecu jää koskemattomaksi. Monilla on syystä tai toisesta tarvetta käyttää autoa tiestyissä tilanteissa/paikoissa vakiona
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: evo ix viritys

marko_h: Mihin kummallinen väitteesi siitä, että tehoa tulisi enemmän, aiempaa ja tasaisemmin aftermarket-eculla perustuu?

Ihan samalla tavalla kaikki oleelliset parametrit on mappauksella muutettavissa kuin aftermarketillakin. Jopa "evo 0" eli 6g Galant VR-4/DSM 1G ecusta lähtien. Näissä aivan vanhoissa ei kummempaa boost controllia ole joten kuulajousiventtiili hoitaa itsellä sen, toisaalta ahtojen rajoittamista en pidä niin kovin tarpeellisena nelivetoisessa kun pitoja on ihan eri tavalla kuin vajaavedossa jossa pienien vaihteiden ahtorajoituksesta on jotain iloakin.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: evo ix viritys

jcarlson sanoi
marko_h: Mihin kummallinen väitteesi siitä, että tehoa tulisi enemmän, aiempaa ja tasaisemmin aftermarket-eculla perustuu?

Ihan samalla tavalla kaikki oleelliset parametrit on mappauksella muutettavissa kuin aftermarketillakin. Jopa "evo 0" eli 6g Galant VR-4/DSM 1G ecusta lähtien. Näissä aivan vanhoissa ei kummempaa boost controllia ole joten kuulajousiventtiili hoitaa itsellä sen, toisaalta ahtojen rajoittamista en pidä niin kovin tarpeellisena nelivetoisessa kun pitoja on ihan eri tavalla kuin vajaavedossa jossa pienien vaihteiden ahtorajoituksesta on jotain iloakin.

Perustuu kokemukseen ajamisesta monelle ohjelmoidulla + lastutetuilla turboautolla ja autoilla, joissa on uhrattu muutama tonni after market ecuun + säätöihin. Eli vääntöä on ollut jälkimmäisissä huomattavasti alempana ja enemmän, kaasuun vastaavuus on ollut paljon parempi yms.

Olisi tosi mielenkiintoista nähdä Hestec-käyrä + jonkun muun hyvin viritetyn ecun käyrä noiden ohjelmakäyrien rinnalla, niin näkisi, mikä ero niillä on.

Jos tuo vakio-ecu pystyy samaan eli käsittelemään isompia suuttimia, isompaa turboa ja isoja ahtoja siten, että kaikki toimii yhtä hyvin kuin after market eculla, niin hyvin on asiat mutta tarvitsisi nähdä nuo käyrät rinnakkain ja mielellään päästä ajamaan molemmilla.

Tosin after market ecu ei sinänsä tarkoita vielä kovinkaan paljoa. Eli ne vaativat hyvät säädöt = yleensä ammattilainen säätää
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: evo ix viritys

Eli vika on ollut säätäjän osaamattomuudessa. ;)

Kyllä se vakioecu käsittelee isoja suuttimia (turbon koolla ei ole ecun kannalta merkitystä) ja muuta aivan siinä missä aftermarket ecukin.

Avainsana on ne säädöt, ei itse ecu. Sanoisinpa että se mitsun vakioecu on varmasti kehittyneempi kuin useat aftermarketit, erityisesti Hestec. Nykyään kun alkaa hyviä säätöohjelmia tulla useammankin automerkin vakio ecuille niin siitä tulee varsin varteenotettava vaihtoehto monille, "lastujen" parantuessa aivan eri tasolle kuin ne joskus vuosia sitten olivat vrt. aftermarket ohjaukset.

Tämä ei ole pelkkää mutu-tietoa, moottorinohjauksien parissa työskentelen ja vähän särähtää aina korvaan kun kuvitellaan että ne aftermarketit olisi jotenkin maagisesti parempia kuin vähänkään modernit OEM:t. Väittäisin pikemmin että normaaliajon ajettavuus on yleensä parempi HYVIN mapatulla alkuperäisellä eculla, etenkin jos tämä on massamittaripohjainen.
 

Heppara

New Member
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
Sijainti
Valkeakoski
Vs: evo ix viritys

ast sanoi
Briteissä monet vaihtavat aftermarket ECUja takaisin vakioon koska se alkaa olemaan sillä tasolla harrastajien tekemän kehitystyön ansiosta. Suomessa ongelma on siinä ettei kukaan tee Ecuflash mappauksia.

Väite ettei ecua vaihtamatta voi päästä hyvään lopputulokseen ei perustu mihinkään faktaan uudempien Evojen kohdalla.

Harinen tekee Ecuflash mappauksia, joten ei ole Suomessa ongelma :peukku
 

trx450

New Member
Liittynyt
17 Marraskuu 2008
Sijainti
Nokia
Vs: evo ix viritys

jcarlson sanoi
Eli vika on ollut säätäjän osaamattomuudessa. ;)

Kyllä se vakioecu käsittelee isoja suuttimia (turbon koolla ei ole ecun kannalta merkitystä) ja muuta aivan siinä missä aftermarket ecukin.

Avainsana on ne säädöt, ei itse ecu. Sanoisinpa että se mitsun vakioecu on varmasti kehittyneempi kuin useat aftermarketit, erityisesti Hestec. Nykyään kun alkaa hyviä säätöohjelmia tulla useammankin automerkin vakio ecuille niin siitä tulee varsin varteenotettava vaihtoehto monille, "lastujen" parantuessa aivan eri tasolle kuin ne joskus vuosia sitten olivat vrt. aftermarket ohjaukset.

Tämä ei ole pelkkää mutu-tietoa, moottorinohjauksien parissa työskentelen ja vähän särähtää aina korvaan kun kuvitellaan että ne aftermarketit olisi jotenkin maagisesti parempia kuin vähänkään modernit OEM:t. Väittäisin pikemmin että normaaliajon ajettavuus on yleensä parempi HYVIN mapatulla alkuperäisellä eculla, etenkin jos tämä on massamittaripohjainen.
Samaa mieltä! Molempia kokeilleena Hesteciä joutu säätämään vähintään leimalle ja yleensä vielä kun ilmat kylmenee niin johan tuli käynnistys ongelmia!
[/quote]
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo ix viritys

Heppara sanoi
Harinen tekee Ecuflash mappauksia, joten ei ole Suomessa ongelma :peukku

Ecuflash vai Ecutek? Näillä on olennainen ero:

- Ecutek lisenssi maksaa maltaita ja se pitää ostaa ensimmäisellä mäppäyskerralla
- Ecutekiä ei pääse itse käpelöimään
- Ecutekissä on vähemmän ominaisuuksia kuin harrastajien kehittämissä softissa.

Jos Harinen ottaa pakoputkistomuutoksen jälkeen ilmaisin työkaluin tehtävästä Ecuflash mappauksesta 750 euroa (lähde jäsenten suljetulla puolella) niin on kyllä kate niin hyvin kohdallaan että ei voi kuin nostaa hattua loistavan bisneksen vaistoamisesta! :peukku
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo ix viritys

marko_h sanoi
Ok, selittäisitkö kuitenkin, miten hyvä tulos saavutetaan?

Kuten kaikissa Ecuissa, kokemuksella ja ymmärtämällä kyseisen boksin erityispiirteet (aftermarket tai vakio, kaikissa on omat jipponsa) syntyvät hyvät kartat ja hyvin toimiva moottori.

marko_h sanoi
Kun katsotaan Harisen ohjelmoinnin tuloksia http://www.hestec.fi/projektit/kuvat/teho_mitsubishi_evo8.jpg tai http://www.hestec.fi/projektit/kuvat/teho_mitsubishi_evo9.jpg niin huomataan, että käyrät ovat lähes identtisiä vakion kanssa. Softan jälkeen tosin vääntöä ja tehoa on enemmän. Jos tuo tehtäisiin vaikka hestec-eculla (ja luonnollisesti kunnon säädöillä), niin oletan, että vääntöä ja tehoa tulisi enemmän, alempaa ja tasaisemmin.

Eli vertaat mitattua käyrää hypoteettiseen keksittyyn esimerkkiin? Melko hyvin vedetty, tästä saa jo pisteitä! ;D

marko_h sanoi
Mistä evosta alkaen ecu on niin hyvin säädettävä, ettei after market ecua kannata vaihtaa?

Evo 5:sta alkaen varauksin (melko tuore työkalu vielä), 7:sta alkaen arkipäiväistä peruskauraa brittipajoissa ja harrastajien keskuudessa.

Otetaan vaikkapa nakutustunnistus (jota pystyy vakio-ecussa säätämään). Mitsubishi on laittanut sen kehitystyöhön aika reilusti paukkuja ja lopputuloksena se toimii paremmin kuin useimmissa aftermarket ecuissa olevat alkeellisemmat systeemit.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: evo ix viritys

ast sanoi
Eli vertaat mitattua käyrää hypoteettiseen keksittyyn esimerkkiin? Melko hyvin vedetty, tästä saa jo pisteitä! ;D

Tarkoitin, että haluaisin nähdä nuo käyrät rinnakkain. Valitettavasti tuollaista after market ecu -käyrää ei taida löytyä ainakaan julkisesta netistä?

ast sanoi
Evo 5:sta alkaen varauksin (melko tuore työkalu vielä), 7:sta alkaen arkipäiväistä peruskauraa brittipajoissa ja harrastajien keskuudessa.

Voiko tästä vetää sellaisen johtopäätöksen, että JDM evo 7 olisi "paras" kohde hintalaatusuhteeltaan viritysprojektiin, eli edullinen hankkia, ei vaadi ecun vaihtoa, ei tyyppihyväksynnän rasitteita eli muutoksia voi tehdä aika vapaasti? Miten koneen sisuskalujen ja voimansiirron kestävyys, kun mennään 400-500 hv tehoihin?
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: evo ix viritys

marko_h sanoi
Tarkoitin, että haluaisin nähdä nuo käyrät rinnakkain. Valitettavasti tuollaista after market ecu -käyrää ei taida löytyä ainakaan julkisesta netistä?

Voiko tästä vetää sellaisen johtopäätöksen, että JDM evo 7 olisi "paras" kohde hintalaatusuhteeltaan viritysprojektiin, eli edullinen hankkia, ei vaadi ecun vaihtoa, ei tyyppihyväksynnän rasitteita eli muutoksia voi tehdä aika vapaasti? Miten koneen sisuskalujen ja voimansiirron kestävyys, kun mennään 400-500 hv tehoihin?

After market ecu -käyrä taitaa olla aika laaja käsite. Sehän voi olla ihan mitä vaan, riippuen siitä säätäjästä. Ja harvemmin noita sitten ihan muuten vakioon autoon laitetaan, vaan yleensä vasta muiden muutosten yhteydessä. Niihin käyriin sitten vaikuttaakin jo kaikki muutkin mitä autoon on tehty.

Tuosta johtopäätöksestä... Taitaa olla maku asia mitä haluaa. Vitonen ja kutonen aika lailla seiskan kanssa samaa rautaa eri ulkonäöllä. Sen seiskan ecun saa muutamalla satasella myös noihin edeltäviin malleihin, jos sen haluaa. Koneesta menee vähintään veivit vaihtoon. Vitosessa myös männät, kuten käytännössä myös kutosesta ja seiskasta, jos hyvin haluaa koneen tehdä. Näillä kun tuppaa olemaan kilometriä sen verta takana, että kaikki sinne melkeen kannattaa uusia, jos hyvän haluaa. Voimansiirto kestää, jos kestää. Riippuu käytöstä. Kytkin menee kyllä uusiksi myös. Tiivisteet, laakerit, suuttimet, bensapumput, pultit, ahdin, nokat, nokkapyörät, venajouset, koneistukset... Hintaluokka riippuu mitä haluaa. Vajaaseen 400 pääsee "halvalla", sitten tuntuu alkavan maksaa. Se muutaman satasen seiskan boksi ei tunnu tuossa summassa miltään.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: evo ix viritys

Joo, eipä virittäminen ole halpaa ja vielä kun lähes mihin tahansa tehoon tottuu nopeasti, niin ikuinen ja sairaan kallis projektista joka tapauksessa tulee.

Ja tuohon listaan voidaan varmaankin lisätä muuta "tarpeellista" esim. alusta, renkaat, vanteet...
 

j.partanen

New Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2009
Vs: evo ix viritys

ja mikä parasta autoon laitettua rahaa ei saa juuri koskaan takaisin ;D mutta kyllä on paljo muitakin ja vielä tyhmempiäkin harrastuksia mihin voi rahansa hukata ;)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo ix viritys

Vakio ECUsta:

Ominaisuuksia:
http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=218477

Motecista vakioon:
http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=249645

Asia ei suinkaan ole mustavalkoinen, kaikki on loppujen lopuksi kiinni mappauksesta. Eräissä autokohtaisissa aftermarket ecuissa on myös todella hyvät kartat pohjalla eikä säätötyötä tarvitse tehdä paljoakaan hyvän ajettavuuden, kylmäkäynnistyvyyden ja taloudellisuuden saavuttamiseksi. Toisissa taas saa hinkata säätöjä loputtomiin ja silti tahtoo jäädä jotain ongelma-alueita joita ei jaksa enää siivota pois.

Kuten olen todennut Suomessa on suurena ongelmana tietotaidon puute ja vakio-ecun mappaamisesta revittävät todella suolaiset hinnat. Aftermarket ecun säätö dynopajassa maksaa noin 80 euroa tunti ja hyvillä vakiokartoilla varustetun ECU:n saa säätöihin 2-3 tunnissa. Silti firmat voivat laskuttaa erinomaisilla vakiokartoilla olevan vakio-ecun parin tunnin säätösessiosta 750 euroa. Ihmeellistä, varsinkin jos se tehdään ilmaisilla työkaluilla eikä kaupallisella Ecutekillä.
 

poski

New Member
Liittynyt
11 Helmikuu 2009
Vs: evo ix viritys

pariin juttuun haluisin kylla kommentoida.
tosta ecu jutusta sen verran, etta mulla on karalan tekema ohjelma jota voin ecu flashilla tai ecu editilla muokata jos silta tuntuu.
oon lahettany muutaman kerran mikalle tiedonkeruusta data filen, jonka perusteella mika on muokannu ohjelmaa ja lahettany mailina takas.
Aivan kasittamattoman helppoa puuhaa ;D esim. muokata oma ohjelma huoltoon vientia varten ahdot 1,0bar ja kierrosrajotin 4000, jne :)
kaikki maholliset parametrit loytyy, mutta samalla knock sensori pysyy mukana saato kuvioissa ja heittaa sytkan taakse jos alkaa nakuttelemaan.
jos vaihtaa esim suuttimet, niin on minuutin homma muuttaa suuttimen kokokerroin, eli ei tuota minkaanlaisia ongelmia.
Katukayttoon mun mielesta jarkevin tapa ohjata moottoria. ihan vaan ton vaivattomuuden takia.

kytkimesta sen verran, etta ma kylla suositelisin sachsin sintteri levya (881861 999858) http://www.usparts.fi/index.php?page=68#43 .
se ei oo semmonen 3/4/5/ lapainen, vaan ihan tavallisen nakonen jousitettu levy jossa on parikymmenta sintteripalaa. Kestaa vaantoa just saman verran kun vakiokytkin, eli toimii sulakkeena, mutta samalla kestaa tosi hyvin luistatusta. Mulla oli aikasemmassa autossa tommonen ja olin kylla tosi tyytyvainen.
 

Tdi??

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2006
Vs: evo ix viritys

Oliko tuossa "suomi" evon ecussa paukku mahdollisuutta?
Vai oliko missään! ;D
 

poski

New Member
Liittynyt
11 Helmikuu 2009
Vs: evo ix viritys

ihan yhta suomievo toi on kun mika tahansa muukin :)
kaytannossa toi paukku varmaan vaatis 2-kerros ROMmin. en kylla tieda saako ilman semmosta vaihdettua ohjelmaa lennossa.
 
Ylös Bottom