Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Rupesin evo9 -06:n kolinoiden takia puslanvaihtohommiin ja yritin saada etummaiset alatukivarret irti. Kaikki mutterit ja pultit aukesi kyllä mutta palloniveltä en saa irti navasta.

Pallonivelen tapin vastakappaleen (se navan puolen osa - en tiedä nimeä) pultin mutteri lähti irti, mutta pultti on jumissa silti hyvin. Pallonivelkään ei tunnu löysäävän.

Onko mutterin lisäksi siinä itse puristuskiinnikkeessä kierteet? Pitäisikö pultti ottaa kiertämällä pois? Ei se kyllä tunnu pyörivänkään. Koitin kiilalla iskeä erilleen niitä puoliskoja, mutta eipä sittenkään tapahtunut mitään. Ja molemmilla puolin sama homma.

Onko tähän jotain jippoa?
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Sun pitää ostaa sellanen pallonivelen irroitin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Pallonivelen-ulosvedin-191253/

kannattaa jättää se mutteri siihe. Kun pamahtaa irti ni se pitää sen kontrollissa.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Maxxximus sanoi
Sun pitää ostaa sellanen pallonivelen irroitin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Pallonivelen-ulosvedin-191253/

kannattaa jättää se mutteri siihe. Kun pamahtaa irti ni se pitää sen kontrollissa.

Mjoo. No ajattelin että pitäisi saada navan puolen tapin puristiminen pultti ihan ensimmäisenä pois. Varsinkin jos siinä on jotain kierrettä. Mutta ei siis tarvi?

Vetoakselia irti ja ulosvetimellä vain raakasti?
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Ei siinä tarvii vetariakaa ottaa irti. pitäis mahtua tollasella toisella ulosvetimellä. Saattaa pursua rasvoja pois alapallosta mut laittaa sinne vähä lisää ennenku laittaa takas.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Maxxximus sanoi
Ei siinä tarvii vetariakaa ottaa irti. pitäis mahtua tollasella toisella ulosvetimellä. Saattaa pursua rasvoja pois alapallosta mut laittaa sinne vähä lisää ennenku laittaa takas.
Minulla oli lähtötietona evo6:sen pohjiin nojaten, että ottaa vain sen navan puolen pultin pois vasaralla avustamalla jolloin alapallon tappi lähtee irti ilman työkaluja.

Käyttelin kyllä isoa vasaraa, mutta pultti ei inahtanutkaan.

Evo6:ssa on ilmeisesti se alapallo erillä tavalla tukivarressa kiinni, mutta aika saman näköisesti navassa.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Ysissä näköjään pitäisi olla ihan normaali pultti siinä:
oem_evo_front_ball_joint_nut_bolt.jpg

ImageFromDB.php


On se kumma ettei lähtenyt irti. Pitää ilmeisesti isontaa työkaluja vieläkin.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Pyöriikö se pultti?
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

pexi sanoi
Pyöriikö se pultti?
Väänsin lankulla ja avaimella lattiasta tukea ottaen ja ei pyörähtänyt. Kanta sen sijaan alkoi jo osoittamaan muovautumisen merkkejä. Jätin siihen.

No nyt kuitenkin joutuu nuo uusimaan, joten olisi tuota voinut koittaa vääntää siihen asti että kanta tai avain särkyy.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

No ei sitten varmaan ihan pienellä iskulla lähde... ;D
Lämpöö joutunet antamaan. Iduktiokuummennin ois kovaa valuuttaa tohon.
Toki jos sais kiertoon kovan napakan iskun, ni vois nitkahtaa irti. Pelkällä väännöllä menee varmaankin poikki.
Isolla pulttipyssyllä vois kans koittaa paukuttaa.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

pexi sanoi
No ei sitten varmaan ihan pienellä iskulla lähde... ;D
Lämpöö joutunet antamaan. Iduktiokuummennin ois kovaa valuuttaa tohon.
Toki jos sais kiertoon kovan napakan iskun, ni vois nitkahtaa irti. Pelkällä väännöllä menee varmaankin poikki.
Isolla pulttipyssyllä vois kans koittaa paukuttaa.
Joo. Pikkulampulla koitin itse pulttia lämmittään ja jäähdyttää sen sitten. Sen holkin lämmittäminen lämmitti vähän turhan paljon vetoakselin kumia, joten en sitä saanut kuumaksi. Induktikuumenninta ei tietenkään ole. Eikä isoa pulttipyssyä.

Onko tuo suolasta ruostunut siihen holkin runkoon kiinni? Vai onko nuo rasituksesta vääntyneet mutkalle tms? Kaikki muut asiaanlittyvät (myös ne mutterit) oli tiukassa, mutta lähti vittuilematta.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Tuskin siihen ajamalla niin paljoa rasistusta saa, että taipuis.
Eiköhän ne vaan ole ruostunu yhteen. Voihan sitä koittaa liottaa jollain irrotusöljyllä tms. mut se ei oo hätäsen miehen hommaa.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

lämpöä ja iskua vain siihen pultin päähän. Ei ole kierteitä tms siellä. Se pultti pitää mennä paikalleen ihan sormin painamalla, korkeintaan ihan vähän saa koputtaa pikkuvasaralla. Jos se on joskus irroitettu ja lyöty vähänkään vinossa niin se leikkaa sinne kiinni. Toki myös ruostuu.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Cirrus :

Puhutko nyt kahdesta eri asiasta ? :

1. Alatukivarren puslan kiinityspultti ?
2. Alapallonivelen kierre/kiinnitys ?

Jos tarkoitat tuota alapallo niveltä niin "Se pultti" on siinä nivelessä kiinni , eikä siitä irtoa , vaan koko pallonivel vaihdetaan.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

-JP- sanoi
Cirrus :

Puhutko nyt kahdesta eri asiasta ? :

1. Alatukivarren puslan kiinityspultti ?
2. Alapallonivelen kierre/kiinnitys ?

Jos tarkoitat tuota alapallo niveltä niin "Se pultti" on siinä nivelessä kiinni , eikä siitä irtoa , vaan koko pallonivel vaihdetaan.

Puhun pultista joka kiinnittää alapallonivelen tangon napaan puristamalla tapin "leukojen" väliin. Pultti on siis navassa. Tuossa ylempänä olevassa kuvassa osa 40388B.

Ysissä pallonivel ei taida olla virallisesti vaihdettava osa. Whiteline siihen tekee vaihdettavan osan, mutta mitsibushi itse ei. Alapallonivel olisi tarkoitus säilyttää ehyenä ja alkuperäinen vielä. Siksi pultti pitäisi saada varmaankin pois että en joudu väkivalloin repimään pallonivelen tappia liikkeelle.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Juu se pultti pitää saada pois koska pallonivelen akselissa on ura. Muutoin et saa mitenkään sitä pois navasta ;D
Kallistuksenvakaajan yhdystanko(koiranluu) kannattaa myös irroittaa ja joudut varmaan pitkällä rautakangella vääntämään tukivarren reiästä tukivartta alaspäin (irti navasta). Eli suosittelen homman tekoa nosturilla, muutoin menee vaikeeks.

Teinpä kyllä maastossakin talvella lumihangessa tuon irroituksen kun kilpurin loota meni täysin jumiin ja piti etuvetarit irroittaa :D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Cirrus sanoi
Puhun pultista joka kiinnittää alapallonivelen tangon napaan puristamalla tapin "leukojen" väliin. Pultti on siis navassa. Tuossa ylempänä olevassa kuvassa osa 40388B.

Ok. meni ohi tuo pultti.

WD40 kylpy ja lekaa. Timantti tiskiltä uus pultti tilalle.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

-JP- sanoi
Ok. meni ohi tuo pultti.

WD40 kylpy ja lekaa. Timantti tiskiltä uus pultti tilalle.

Aika pitkälle tällä mallilla irtosi. Pitkin päivää kaveri kävi öljyämässä, takomassa ja vääntämässä. Oli irti kun pääsin itse illasta paikalle.

Kiitos kaikille vinkeistä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Cirrus sanoi
Aika pitkälle tällä mallilla irtosi. Pitkin päivää kaveri kävi öljyämässä, takomassa ja vääntämässä. Oli irti kun pääsin itse illasta paikalle.

Kiitos kaikille vinkeistä.
muista vähän hioa pallonivelen sitä uraa ja muuteki ruosteet pois. Sitte pultin pitää tosiaan mennä paikalleen lähes sormin painamalla. Laittaessa se nivelen ura pitää olla täysin suorassa pultinreikään nähden.
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Pitäs ostaa eteen alatukivarren etummaiset puslat, mutta Powerflexin taulukko tarjoaa kahdella eri pulttikoolla.

Front Wishbone Front Bush
PFF44-1011-14
Check bolt size. This bush uses a 14mm Bolt. For 12mm bolt use PFF44-101.

Kumpi koko tuollaisessa Evo 9 GSR:ssä on? Joku näitä varmasti on aikaisemminkin vaihtanut ja jollain varmasti on tietoakin. Kahta versiota ei viitsis ostaa varmuuden vuoksi.
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Evo9 - alatukivarren irroitus - pallonivel jumissa navassa

Kiitos vastauksesta. Tuolla osanrolla löysin vastauksen melko nopeasti. Se pultti on Evo 8 & 9 :ssä 14 mm kun taas aikaisemmissa evoissa se vaikuttaa olevan 12 mm.
 
Ylös Bottom