Evo9 jakopää

Temppas

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2010
Sijainti
Hki
Aika vähän löytyi tästä aiheesta haulla. Nyt itellä olisi edessä jakopään remppa ysiin ja osat olisi hakusessa.

Mitä erikoistyökaluja tohon remppaan mahtais tarvita? Oon nyt kahden vaiheilla rupeanko itse tekemään, vai vienkö esim. st-motorsille...

Onko ysiä tehty ilman miveciä? Osassa noista camskillin osista lukee, että sopii evo 7-9 ja osassa lukee että ei sovi miveciin ja osassa, että sopii pelkästään siihen...

http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2331p12128 Toi kiristin löytyi Mivec maininnalla.

http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2331p49748 Ja hihna.

http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2331p28139 Mahtaisko nämä sitten käydä miveciin?


Onko osia, esim. noi rullat ja kiristimet jotka käy sekä 8 että 9 ?
 

simonsays

Active Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2007
Vs: Evo9 jakopää

Ysiä ei tietääkseni ole tehty ilman mivecciä.

Kannattaa soittaa vaikka paikalliselle timanttitiskille ja rekisteri/runkonumerolla pyytää varaosanumerot niin ei ainakan tule tilattua vääriä palikoita.

toi camskillin ohjeistus on aika harhaanjohtavaa, kun sanotaan että 8&9 mivec. kun kasia ei tietääkseni ole tehty mivecillä :)
 

Temppas

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Evo9 jakopää

Jep. Laitoin sähköpostilla camskilliin kyselyn löytyykö niiltä kaikki tarvittavat osat miveciin ja millä numeroilla ne löytyy..
 

Temppas

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Evo9 jakopää

Ilmeisesti vain hammashihna ja kiristin on erilainen Mivecissä.. vähän epäselvästi laittoivat mulle camskillistä vain linkin mivec jakohihnaan ja sitten toisen linkin, missä oli kaikki jakopään osat listattu evo 7-9
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo9 jakopää

ite tilasin camskillista keväällä jakopään osat ens kevättä vaste. kaikki alkuperäsiä aftermarketpaketissa. just toi mivec-hihna ja loput peruskauraa
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo9 jakopää

Erikoistyökalut:

http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2331p12861
http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2297p12842

Ensimmäinen ainakin erittäin hyödyllinen jos haluaa kerralla jakohihnan kireyden oikeaksi. Molemmat aion itse ostaa. Lisäksi tarvitaan sopiva momenttiavain (3Nm momentille).

Halvin löytämäni ihan suomesta: http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=TL7256

Jos joku tietää halvemman niin kertokoot. :)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Evo9 jakopää

jcarlson sanoi
Erikoistyökalut:

http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2331p12861
http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2297p12842

Molemmat aion itse ostaa.

Jos joku tietää halvemman niin kertokoot. :)
Noh,itse tein 20 centillä ensimmäisen,ja kierretankoa löytyy niin paljon nurkista että siitä ei edes kuluja voi laskea..
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo9 jakopää

Halvemman viittaus oli momenttiavaimeen. ;)

Saahan ne erikoistyökalutkin tehdä itse jos haluaa. Henkilökohtaisesti ostan ne tekemisen sijasta siitä syystä ettei vaan voisi vähempää kiinnostaa väkertää niitä itse. En vaihtaisi hihnaakaan itse mutta suurin syy siihen on että luotan enemmän omaan työhön kuin johonkin random korjaamoon.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo9 jakopää

Ensimmäisen työkalun virkaa ajaa ihan normaalit taivutetut kärkipihdit :) useempi jakopää siten kiristetty.
Ja ton mallisen momenttiavaimen saa ihan biltemastakin jos haluaa...
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo9 jakopää

Kiristäisitkö itse 3Nm momentin Bilteman 0-200Nm viisariavaimella? Didn't think so. ;D Eli ei saa.

Ja joo, olen itsekin kiristänyt kärkipihdeillä sen kiristinrullan. Ihan OK keino jos tarkistaa sitten että esikireys tuli oikeaksi eli hydraulikiristimen ulkonema on sopiva.

Työläs homma etenkin jos pitää yksin tehdä -> teen mielummin kerralla oikein kunnon työkaluilla kuin alan joitakin kymppejä pihistelemään.

Tehköön kukin kuten tykkää.. Suomalaiskansallinen köyhistely ja ranettelu ei jaksa enää kiinnostaa kovin paljoa.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo9 jakopää

jcarlson sanoi
Kiristäisitkö itse 3Nm momentin Bilteman 0-200Nm viisariavaimella? Didn't think so. ;D Eli ei saa.

Näkyy tuol hallin seinäl oleva biltema merkkinen viisari joka ei tosiaa ole ihan noin isolla välill :D mut voi olla ettei siel enää oo myynnis..ei o tarve, kunha sanoin ;D
 

Pluto

BMW e92 335i
Liittynyt
29 Toukokuu 2005
Sijainti
Raisio
Vs: Evo9 jakopää

jcarlson sanoi
http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2297p12842

Eipä tuota kiristimen painajaa oikeen tarvi, helpommalla pääsi ku irroitti kiristimen ja painoi ruuvipenkissä kasaan.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo9 jakopää

Niin tein itsekkin, silloin tuosta oli hyötyä kun tuli ensimmäistä jakoremppaa tehdessä vähän haettua sitä oikeaa kireyttä kiristinrullalle.

Tosin nyt omaan ajattelin varmuuden vuoksi ostaa uuden hydraulisen kiristimen jolloin ei tarvitse edes puristaa kasaan. Hätävarjelun liioittelua ja eihän se kiristin sinänsä kulu edes mutta jos se menee huolettomasti toiset 100tkm niin eipä tuolla hinnalla ole väliä.
 

Temppas

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Evo9 jakopää

Noniin, kiitoksia vastauksista!

Tuleeko kellekään jotain erityistä mieleen tosta rempasta, mitä pitäisi erityisesti muistaa/tietää? Itse olen vain lähinnä Vag- koneisiin tehnyt noita..
Jotkut ohjeet kyllä löysin ja noi työkalut varmaankin tilaan..
 

simonsays

Active Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2007
Vs: Evo9 jakopää

ei siinä sen ihmeempää ole, kunhan tasapainoakselit muistat laittaa oikeaan asentoon :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo9 jakopää

jcarlson sanoi
Enpä poistaisi katuautosta.

Minkä vuoksi? Ei ainakaan tärinä lisääntynyt havaittavasti niillä kierroksilla missä normaalisti ajetaan. Yli 4500 rpm lisääntyi, mutta harvemmin pitkiä matkoja vedetäänkään noilla kierroksilla.
 

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Vs: Evo9 jakopää

ast sanoi
Minkä vuoksi? Ei ainakaan tärinä lisääntynyt havaittavasti niillä kierroksilla missä normaalisti ajetaan. Yli 4500 rpm lisääntyi, mutta harvemmin pitkiä matkoja vedetäänkään noilla kierroksilla.

Juu sama mielipide täällä. Ainut et ei lisäännystä millään alueella. Ja öljyn paineet siirtyy sinne kuuluisiin ongelma kohtiin ;)
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo9 jakopää

No mielipideasioitahan nämä on mutta itse en pidä ylimääräisistä tärinöistä ollenkaan, tarpeeksi karkea moottori se 4g63 muutenkin ja pysyypähän pultit kiinni.
Ratavehkeet erikseen mutta en normaalikäytössä näe mitään merkittävää hyötyä siitä poistostakaan. Korkeintaan sen ettei ole sitä hihnaa siellä mahdollisesti rikkoutumassa.

Omastani en poista kuten en Galantistakaan poistanut.
 

Temppas

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Evo9 jakopää

Juu ei toi kyllä värinöitä ja tärinöitä enempää kaipaa.. eräs muija juuri sanoi, että se kuulostaa ja tärisee kuin vanha dieseli taksi..

Mulla nyt näyttäs kilsat menevän hieman yli 90tkm ennenkuin ehdin sen vaihtaa/vaihdattaa..
kaippa se kuitenkin kestää, hihna näyttää ok kuntoiselta, rullista ei tiedä mutta ei ainakaan mitään ylimääräisiä ääniä vielä pidä..
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo9 jakopää

Temppas sanoi
Mulla nyt näyttäs kilsat menevän hieman yli 90tkm ennenkuin ehdin sen vaihtaa/vaihdattaa..
kaippa se kuitenkin kestää, hihna näyttää ok kuntoiselta, rullista ei tiedä mutta ei ainakaan mitään ylimääräisiä ääniä vielä pidä..

Oman auton (VIII) huoltokirjassa lukee, että vaihtoväli 96 tkm eli 60 tml. Kaippa se täällä Suomessakin kestää, jos kerran rapakon takanakin.
 

Temppas

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Evo9 jakopää

Teemu T. sanoi
Oman auton (VIII) huoltokirjassa lukee, että vaihtoväli 96 tkm eli 60 tml. Kaippa se täällä Suomessakin kestää, jos kerran rapakon takanakin.


Aivan, ei kuitenkaan ole Opel tai Vag kyseessä niin voi olla vähän luottavaisempi siihen :D
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Evo9 jakopää

Makeko sanoi
ite tilasin camskillista keväällä jakopään osat ens kevättä vaste. kaikki alkuperäsiä aftermarketpaketissa. just toi mivec-hihna ja loput peruskauraa

Mistä tilasit ja mitä tuli kustantamaan?
Tai voi tietysti joku muukin vastata, että mitä maksaa OSAT Evo 9:n jakopääremppaan? ;D
Ja orkkiksetko ainoa(ja oikea) vaihtoehto? Tarvike varmaan huonompaa, entä onkos tuonne mitään ns. laadukkaampaa?
 

Mani

VW GOLF V Variant 1.9TDI
Liittynyt
26 Helmikuu 2010
Sijainti
Kirkkonummi
Vs: Evo9 jakopää

Camskillistä jakopääkilut n.100e ( Makeko ostanu joskus )

Vesipumppu delta-autolta 210...saa suomesta pikkasen alta 200e
150e hydraalinenkiristin
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo9 jakopää

Peke sanoi
Siis tossahan ei ole vesipumppua? Eikös se aina kuitenkin kannata vaihtaa samalla?

Jos joku tarvitsee Camskillin myymän GMB vesipumpun niin mulla on vielä uusi ylimääräisenä. Ei ole sama kuin alkuperäinen.
 

Anakonda

New Member
Liittynyt
18 Elokuu 2009
Vs: Evo9 jakopää

Mulla näyttää tulevan vuodet täyteen ennen kilsoja. Homma täytyy teettää joko tän vuoden lopulla tai ens vuoden alussa.
 

Mani

VW GOLF V Variant 1.9TDI
Liittynyt
26 Helmikuu 2010
Sijainti
Kirkkonummi
Vs: Evo9 jakopää

Peke sanoi
Siis tossahan ei ole vesipumppua? Eikös se aina kuitenkin kannata vaihtaa samalla?

Kannattaa vaihtaa...se oli siinä alempana luoteltu samaten hydraalinenkiristin.
Et tuossa vain mainitsen noi kilut et näitä muita mitä siinä pitää vaihtaa...
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Evo9 jakopää

Eli
-Camskillistä jakopääkilut n.100e
-Vesipumppu delta-autolta 210...saa suomesta pikkasen alta 200e
-150e hydraalinenkiristin

Kallista on, muihin autoihin on menny jakopää töineen 200-400€. ::)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo9 jakopää

Peke sanoi
Eli
-Camskillistä jakopääkilut n.100e
-Vesipumppu delta-autolta 210...saa suomesta pikkasen alta 200e
-150e hydraalinenkiristin

Kallista on, muihin autoihin on menny jakopää töineen 200-400€. ::)

Jätkä ostaa yli 70k€ Audin ja ihmettelee ääneen varaosa hintoja ? Hivenen olen ihmeissäni ???
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Evo9 jakopää

Tyhmähän se on joka pitää kaikkea halpana/maksaa mielellään sikahintoja tai sit on oikeasti rahamies. Ei mulla ainakaan ole sellaseen varaa. Joka tapauksessa osat on kalliita tohon jakopäähän, verrataan mihin autoon tahansa. :mad:
Enkä mä sitä jakopään remppaa maksa(auto 4v ja 60tkm) mutta kun kaveri ois ostamassa autoa, niin sille osien hinnat merkkaa myös.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo9 jakopää

Peke sanoi
Enkä mä sitä jakopään remppaa maksa(auto 4v ja 60tkm) mutta kun kaveri ois ostamassa autoa, niin sille osien hinnat merkkaa myös.

Ok. asia selvä. Olinkin ihmeissäni.
 

Mani

VW GOLF V Variant 1.9TDI
Liittynyt
26 Helmikuu 2010
Sijainti
Kirkkonummi
Vs: Evo9 jakopää

Joo tää evohan on ihan ilmanen jos vertaa esim..audin biturboon
(allerkijoittanut omistananut kyseisen )

Osat yksissään samanhintaset kuin evo9 osat + remontti.
työt tuommosta 800e marmoritiskillä. ( mut kuka nyt sinne veis, ku jakokin laitetaan pieleen )
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Evo9 jakopää

Ihan sivuhuomautuksena oma mielipiteeni remontteihin,eli tuntuu että kaikki laittavat/suosittelevat nykyisin varmuuden vuoksi kaikkien osien vaihtamista,varmaankin sen takia että niitä on joskus joltain hajonnut... Itselleni en tehtaan jäljiltä olevaan autoon vaihtaisi automaattikiristintä enkä vesipumppua ainakaan ennen 200000 km täyttymistä koska ne varmasti kestävät sen tai sitten on joku susikappale kyseessä... :) Tietenkään en sinänsä yllytä ketään olemaan vaihtamatta enkä vastaa varsinkaan taloudellisesti vaan kerroin ainoastaan miten itse toimisin... :) Jonkun mielestä voi olla riskinottoa mutta jokainen tekee miten haluaa... Asiakkaillenikin kerron tietysti molemmat puolet asiasta ja monet toki valitsevat täyden setin juuri "varmuuden vuoksi"...
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Evo9 jakopää

samitsu sanoi
Ihan sivuhuomautuksena oma mielipiteeni remontteihin,eli tuntuu että kaikki laittavat/suosittelevat nykyisin varmuuden vuoksi kaikkien osien vaihtamista,varmaankin sen takia että niitä on joskus joltain hajonnut... Itselleni en tehtaan jäljiltä olevaan autoon vaihtaisi automaattikiristintä enkä vesipumppua ainakaan ennen 200000 km täyttymistä koska ne varmasti kestävät sen tai sitten on joku susikappale kyseessä... :) Tietenkään en sinänsä yllytä ketään olemaan vaihtamatta enkä vastaa varsinkaan taloudellisesti vaan kerroin ainoastaan miten itse toimisin... :) Jonkun mielestä voi olla riskinottoa mutta jokainen tekee miten haluaa... Asiakkaillenikin kerron tietysti molemmat puolet asiasta ja monet toki valitsevat täyden setin juuri "varmuuden vuoksi"...

Itse taidan kuulua siihen "varmuuden vuoksi" ryhmään. Siis voin laittaa ~90tkm ajetun EVO 7/8/9 (ainakin) 4G63 "hydrauli" kiristimen myyntiin. Jos joku siis luottaa noihin. Ymmärrän kantasi mutta itse mielummin noudatan valmistajan huolto ohjelmaa, vaikkakin varmuuden vuoksi. Väitän että inssit on suunnitellu hihnatkin kestämään yli 90tkm mutta en ota kyllä riskiä :D

P.S. Jos joku ton oikeesti haluu niin voin myydäkkin halvalla. Siis MR984375. Ihan kelpo vaihdokki jos oma ollut esim. 180tkm jo paikallaan..
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Evo9 jakopää

Valmistajan huolto-ohjelma ei käske noita osia vaihtamaan :)

Kyllä se on fiksuinta 180tkm huollossa vaihtaa nuo ettei sitten vesipumppu yllättä 270tkm ennen :)
90tkm huollon voi kyllä mielestäni mennä rauhassa vanhalla kiristimellä ja pumpulla. Siellä 270tkm kohdalla kannattaa jo katsella hihnapyörienkin kuntoa....
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo9 jakopää

Urran sanoi
Itse taidan kuulua siihen "varmuuden vuoksi" ryhmään. Siis voin laittaa ~90tkm ajetun EVO 7/8/9 (ainakin) 4G63 "hydrauli" kiristimen myyntiin. Jos joku siis luottaa noihin. Ymmärrän kantasi mutta itse mielummin noudatan valmistajan huolto ohjelmaa, vaikkakin varmuuden vuoksi. Väitän että inssit on suunnitellu hihnatkin kestämään yli 90tkm mutta en ota kyllä riskiä :D

P.S. Jos joku ton oikeesti haluu niin voin myydäkkin halvalla. Siis MR984375. Ihan kelpo vaihdokki jos oma ollut esim. 180tkm jo paikallaan..

ps. tähän huomio, että kiristin pitää säilyttää siten, että tappi on reiässä (männänvarsi ei saa olla ulostyöntyneenä). Mutta itsekään en yli 5ke autoissakaan vaihtaisi käytettyä ko. osaa takaisin :) Ei kuitekaa kyse ole niin suuresta kustannuksesta :peukku
 

Mani

VW GOLF V Variant 1.9TDI
Liittynyt
26 Helmikuu 2010
Sijainti
Kirkkonummi
Vs: Evo9 jakopää

Nyt taas saan varmaan taas sapen joillakin kiehumaan...mut jos tämmösen auton omistajalla tuntuu 5v/90tkm välein 500e remontti + 200e lisä investointintina vesipumppu pahalta niin kannattaa ehkä miettiä 2 tai 5 kertaa, että kannattaako evoa edes omistaa ?!
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Evo9 jakopää

Tuo minun kommentti oli sitten sillä ajatuksella että jos operaatio on turhan kalliin tuntuinen,niin edelleen olen sitä mieltä että vesipumppu,kiristin ja rullat kestävät kahden hihnan iän melkeinpä autossa kuin autossa... :) Kilometrimäärän suuruusluokka oli hatusta heitetty eli tottakai jos noissa vaihtoväli osuu 180000 kohdalle,niin silloin on jo järkevää laittaa koko roska uusiksi mutta sitä ennen se on mielestäni vain varmuuden maksimointijuttu... :) Käytettyä osaa en ottaisi tai ainakaan siitä mitään maksaisi vaan kyse olikin nimenomaan tehtaan jäljiltä paikallaan olevista ja peukaloimattomista osista... Ei ole tainnut keltään niitä hajoilla...!? :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo9 jakopää

Vesipumppuja menee kyllä, omasta oli aika moro tuossa 80 tkm kohdalla, tosin ikää autolla on jo reilusti.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Evo9 jakopää

No joo ikäänsä nähden vähän ajetuissa (lähinnä tuontiautot) kannattaa tietysti vuosien vaikutuskin ottaa huomioon... :)
 

simonsays

Active Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2007
Vs: Evo9 jakopää

Mani sanoi
Nyt taas saan varmaan taas sapen joillakin kiehumaan...mut jos tämmösen auton omistajalla tuntuu 5v/90tkm välein 500e remontti + 200e lisä investointintina vesipumppu pahalta niin kannattaa ehkä miettiä 2 tai 5 kertaa, että kannattaako evoa edes omistaa ?!

ja manin evoon juuri hihnan vaihtaneena voin sanoa että se vesipumpussa oli klappia reippaanlaisesti, eli kannatti vaihtaa.
 

Mani

VW GOLF V Variant 1.9TDI
Liittynyt
26 Helmikuu 2010
Sijainti
Kirkkonummi
Vs: Evo9 jakopää

simonsays sanoi
ja manin evoon juuri hihnan vaihtaneena voin sanoa että se vesipumpussa oli klappia reippaanlaisesti, eli kannatti vaihtaa.
Ja olihan siel toinenkin pikku ylläripylläri :D
Yhen pultin mukana lähti melkein puolet jengoista mukaan. Meinas tulla "halpa" reissu :D
En kyl yhtään tiiä mikä se palikka oli mitä sit fiksailtiin et saatiin jengat siistiin kuosiin.
Tehtaalla jo valmiiks sössitty (nyt en ollu minä salihousuja käyttäen laittanu kiinni )
 
Ylös Bottom