Galantin startti? HELP

||mOqA

Mitsubishi Galant VR-4 -97
Liittynyt
16 Lokakuu 2010
Sijainti
Rauma
Morjesta. Olis pientä avun tarvetta taas. Eli vika joka minulle on täysin tuntematon on ilmennyt autoa käynnistäessä. Käynnistyy jotenki aika heikosti ja pitää koneesta ihan ihmeellistä ääntä, ihan kuin jotain nestettä virtais jossain todella äänekkäästi, paremmin en osaa selittää, itsekkin kirosin että mikä helvatun ääni tuo on! Jotain rahinaakin sieltä hieman saattaa kuulua mut ei ole ollut mitään niin pahaa että pistäis oikee korviin. Sen olen huomannut että volttimittarissa ennen käynnistystä viisari näyttää 8 volttia (huom. minimi koko mittarissa) ja kun auto on saatu käyntiin se palaa normaalisti siihen 12-13 voltin välille. Aikaisemmin ennen vikaa en ole huomannut että viisari laskis alle 10 voltin. Tästä huolimatta auto on käynnistynyt joka kerta vaikka alkaa pikkuhiljaa arveluttaa että millon se sitten jättää käynnistymättä. Voiskohan startissa olla jotain? Auton muut sähköt kuitenkin pelaa ihan moitteetta.

Sain nostimetkin tilattua englannista niin niiden laitto on liikkeessä reilu viikon kuluttua, samalla vaihdetaan peräöljyt ja tiivisteet sinne. Toi startti homma vois mennä samaan syssyyn sitte.

Mitä öljyä perään olis hyvä käyttää??
 
Vs: Galantin startti? HELP

Akku siellä on loppu varmastikin ja releet rapsattaa yms ja auto käynnistyy just ja just...
Onko pikkuakku vielä paikallaan? (eli Japanin akku) tai onko akun iästä tietoa?
 
Vs: Galantin startti? HELP

||mOqA sanoi
ja pitää koneesta ihan ihmeellistä ääntä, ihan kuin jotain nestettä virtais jossain todella äänekkäästi, paremmin en osaa selittää

Tuohon voisin veikata jäähdytysnesteen ilmausongelmaa. Eli semmonen virtaava/pulputtava ääni, tulee yleensä lämppärin kennostosta sieltä kojelaudan ja tulipellin välimaastosta missä jäähdytysneste kiertää lämppärin puhaltimen kautta, lämmittelee kabiiniin hönkivää ilmaa.

Fiksi on helppo, senkuin ilmailee koko jäähdytysjärjestelmän uusiksi. Homma ei ole vaikea, vaikkakin toisinaan aikaa vievä. Ohjeita löytyy täältäkin haulla helposti, mutta muutama vinkki jo tähänkin. Eli varaa glykolia jonkunverran, täyteen järjestelmään sitä ei paljoa varmasti mene, desi tai kaksi maksimissaan. Nosta nokka niin ylös kuin saat, eli pysäköi mäkeen tai tunkkaa keula ilmaan, näin saat syylärin korkin / paisuntasäiliön korkeimmaksi kohdaksi koko järjestelmästä ja sinne se ilma pyrkii eikä jää letkujen mutkiin muhimaan. Syylärin korkki auki, kone käyntiin ja lämpimäksi asti että termari aukeaa ja neste kiertää. Sitten vaan pidät korkkia auki, voit avustaa puristelemalla ala- ja ylävesiletkuja samalla oikein kunnolla, ihan heti siitä lähtien kun koneen lyöt tulille, ja katselet tuleeko sieltä kuplia syyläristä. Täyden järjestelmän ilmaamisessa kannattaa varautua että sitä glykolia hiukan paisuu yli jossain vaiheessa sieltä syylärin korkista. Tuppaa laajenemaan hiukan lämmetessään. Ja se on sitten kuumaa, elä sorki käsin :peukku Koko hommaan menee abaut puolesta tunnista tuntiin, riippuen kuinka nopeasti kone lämpenee tyhjäkäynnillä käyttölämpöiseksi asti.

Tuommoista vinkkiä antaisin siihen lorinaan. Joku muu voi korjailla jos unohdin jotain tai on eri mieltä ;D
 
Vs: Galantin startti? HELP

Juu kiitoksia ;D Taitaapi olla ongelma jo selvillä, kondensaattori veti ittees kaiken virran akusta. Onneks otin sen nyt pois nii saa nähdä vieläkö tekee tuota, toivottavasti ei :peukku
 
Vs: Galantin startti? HELP

Sen verran olen huomannu et jäähdytysjärjestelmässä on jotain paskaa ;D ihan ku kokista olis japanissa käytetty :eek:

Nii ja akku on uusittu suomessa, noin 20tkm sitten
 
Vs: Galantin startti? HELP

||mOqA sanoi
Sen verran olen huomannu et jäähdytysjärjestelmässä on jotain p*skaa ;D ihan ku kokista olis japanissa käytetty :eek:

Nii ja akku on uusittu suomessa, noin 20tkm sitten

syylärisementtiä varmaan... eli syyläri ollu vuotava sulla.
 
Vs: Galantin startti? HELP

Eli siis enää ei mitään huolta?

Vika oli akussa, sielt oli jotain menny ja vaihdettiin uuteen ni nyt pelaa ku unelma ;D paitsi että vähän mietityttää miks kierrokset on koko ajan 1400 ja aina kun kiihdyttää ja lyö kytkimen pohjaan nii kierrokset ei laske vaa ne "ponnahtaa" jotain 200-300 ylemmäs ja sitte vasta laskee ???
 
Vs: Galantin startti? HELP

||mOqA sanoi
Eli siis enää ei mitään huolta?

Vika oli akussa, sielt oli jotain menny ja vaihdettiin uuteen ni nyt pelaa ku unelma ;D paitsi että vähän mietityttää miks kierrokset on koko ajan 1400 ja aina kun kiihdyttää ja lyö kytkimen pohjaan nii kierrokset ei laske vaa ne "ponnahtaa" jotain 200-300 ylemmäs ja sitte vasta laskee ???

Kyllä ne nesteet kannattaa vaihtaa jos kerta eivät ole vihreät tai punaiset. Vihree neste vissii ois oikee tolle lohkolle (itse laitoin punaiset kyllä huuhtelun jälkee eikä ongelmia)

Tyhjäkäyntimoottori sulla jumittaa varmaan kun kierrokset jää ylös.. kannattaa irroittaa ja putsata.
 
Vs: Galantin startti? HELP

Juu näyttäis olevan ihan kirkasta, hyvin huonosti vaan näin.. Jos korjaajat tekis ton jäähdytysjärjestelmän huuhtelun samalla ku nostimet vaihetaan ;)
 
Vs: Galantin startti? HELP

||mOqA sanoi
Juu näyttäis olevan ihan kirkasta, hyvin huonosti vaan näin.. Jos korjaajat tekis ton jäähdytysjärjestelmän huuhtelun samalla ku nostimet vaihetaan ;)

Kerro sitten mitä ottavat liikkeessä kyseisestä operaatiosta. Lähinnä siis nostimien vaihtohinta.
 
Vs: Galantin startti? HELP

Juu voin tarkemmin kertoa sitte kun operaatio on tehty. Korjaajan arvio oli noin 250-300 euroa sisältäen siis nostimien vaihdon, venttiilikopan tiivistee, peräöljyt ja perän tiivistemassaus + siihen vielä et lupasivat tsekata jakopään remmin vielä samalla ja kaikki muut mahdolliset pikku jutut jos silmään pistää..
 
Vs: Galantin startti? HELP

||mOqA sanoi
Juu voin tarkemmin kertoa sitte kun operaatio on tehty. Korjaajan arvio oli noin 250-300 euroa sisältäen siis nostimien vaihdon, venttiilikopan tiivistee, peräöljyt ja perän tiivistemassaus + siihen vielä et lupasivat tsekata jakopään remmin vielä samalla ja kaikki muut mahdolliset pikku jutut jos silmään pistää..

halval saat...tuskin on merkkikorjaamo? itselläni meni aikaa varmaa yli 6h aikaa yhteensä nostajien vaihtoon ja imusarjan yms irroitus oli jo ennestään tuttua hommaa. Nokkia en käyttänyt irti, vaan pyöritin kampiakselista konetta aina siten, että venttiili oli yläasennossa ja mäntä ei kuitenkaan yläasennossa.

Onko tulpat vaihdettu? Suosittelen vaihtaaan samalla kun imusarja on irti siitä päältä.
Venttiilikopan tiivisteitä tarviit 2kpl siis (molemmille kansille..kait olet sanonu et että kone on V6 ja poikittain?)
Sekä tulppien rei'issä olevat tiivisteet kannattaisi myös vaihtaa samalla jossei ole tietoa onko vaihdettu (ne ovat venakoppien tiivisteiden kanssa samanarvoisia vaihdettavia, koska ovat tavallaan venakopan tiivisteitä myös tulpanrei'lle)
 
Vs: Galantin startti? HELP

Harri K sanoi
halval saat...tuskin on merkkikorjaamo? itselläni meni aikaa varmaa yli 6h aikaa yhteensä nostajien vaihtoon ja imusarjan yms irroitus oli jo ennestään tuttua hommaa. Nokkia en käyttänyt irti, vaan pyöritin kampiakselista konetta aina siten, että venttiili oli yläasennossa ja mäntä ei kuitenkaan yläasennossa.

Onko tulpat vaihdettu? Suosittelen vaihtaaan samalla kun imusarja on irti siitä päältä.
Venttiilikopan tiivisteitä tarviit 2kpl siis (molemmille kansille..kait olet sanonu et että kone on V6 ja poikittain?)
Sekä tulppien rei'issä olevat tiivisteet kannattaisi myös vaihtaa samalla jossei ole tietoa onko vaihdettu (ne ovat venakoppien tiivisteiden kanssa samanarvoisia vaihdettavia, koska ovat tavallaan venakopan tiivisteitä myös tulpanrei'lle)


Itseasiassa on laitilan kk-auto team ja siel on mitsun merkkihuolto, sanoivat kyllä et tuo on lähinnä arvio että todellisuudessa voi tulla isompikin lasku mut sen näkee sitte. Mun tietojeni mukaan tohon on tulpat, johdot ja puola vaihettu alle 20tkm sitte ja ehkä siinä samassa myös tulppien tiivisteet? Venttiilikopan tiivisteet niiltä pitäs löytyy hyllystä suoraan ja sanoin juu että on tuo japskin tuonti galant vr-4 ja V6 tuplaturbo koneella.. Sanoivat että ei oo ennen sellaseen oikeastaan mitään tehnyt mut vastaavaan vapari V6 on tehty ja vaihdettu myös noi nostimet
 
Vs: Galantin startti? HELP

Paljonkos se sun auto nyt lataa akun vaihdon jälkeen?

OT:na pakko heittää tuohon nostajien vaihtohintaan. Se lopullinen hintahan ei sitten saanut nousta tiettyä prosenttimäärää isommaksi kuin alkuperäinen arvio annettu...Tietty jos tehdään lisää hommia ja niistä etukäteen sovittu.
 
Vs: Galantin startti? HELP

_AH_ sanoi
Paljonkos se sun auto nyt lataa akun vaihdon jälkeen?

OT:na pakko heittää tuohon nostajien vaihtohintaan. Se lopullinen hintahan ei sitten saanut nousta tiettyä prosenttimäärää isommaksi kuin alkuperäinen arvio annettu...Tietty jos tehdään lisää hommia ja niistä etukäteen sovittu.

Mikä on sen alkuperäisen arvion prosenttimäärä??

Voltti mittariin tulee melkeen päälle 13V, viimeksi oli jotain 12,5V ja siellä liikkeessä sanovat että sieltä oli joku kisko mennyt nii akku ei pystynyt lataamaan itseään läheskään täyteen.

Nyt toimii kaikki oikee mainiosti, käynnistäessä ja muutenkin :)
 
Vs: Galantin startti? HELP

Se on sen 15%. Nimenomaan hinnan ylittäessä 15% tulee korjaamon kysyä asiakkaalta lupa jatkaa työtä.
 
Vs: Galantin startti? HELP

Nonii, huolto tehty ja hinnaksi tuli sitten 616,15€.

Autoon tehtiin seuraavat toimenpiteet: Tasurien vaihto(tilasin englannista ja se oli sen 300€), oikean puoleisen vetoakselin stefa vaihdettiin, puhdistettiin tyhjäkäyntimoottori ja säädettiin se uusiksi, myöskin kaikki vähänkin karstaiset alueet putsattiin, tarkistettiin peräöljyt, 2x venttiilinkopan tiivisteet, tulppien rengastiivisteet, jakopään tarkistus ja samalla tarkistettiin kaikki mahdolliset kuluvat osat ja jotain muitakin tiivisteitä sieltä sun täältä vaihdettiin.

Ja joku täällä kysyi miten paljon pelkkien tasurien vaihto teki niin se oli 4h 30min työllä pyöreät 300€
 
Takaisin
Ylös Bottom