Grandiksen äkillinen syöksy

S

susi

Guest
Tapahtui KehäI:llä; ajoa ruuhkassa 5-vaihteella 70km/h ja yhtäkkiä kaasupoljin jatkoi painumistaan pohjaan pienen kaasunpainalluksen jälkeen. Tapaus toistui kaksi kertaa ennenkuin auto saatiin penkalle hämmästeltäväksi.

Kuski tarkisti kumimatot etc eikä mitään ihmeellistä matkustamon puolella näkynyt.  Kysyin huoltopisteestä ja maahantuojalta ja heidän selityksensä on kumimatto, joka painanut polkimen pohjaan.  Katsellessani konstruktiota tuntuu selitys todella oudolta mutta maahantuojalta sain tehtaan ilmoituksen; tapauksia ollut useita, tutkimuksia jatketaan mutta matot pitäisi kiinnittää neppareilla luistamisen estämiseksi.

Onko muilla kokemuksia?
 
Mull teki aikalailla tollaista... et välillä yhtäkkiä kiihty auto normaali nopeammin... ku oli joku polttoaineen järjestelmän varoitus homma hajalla...

mut ei se hirttänyt kaasua kiinni tai ei ainakaan minun mielestäni...

ja autohan oli minulla diesel
 
Bensakoneella kävi moottoritiellä niin, että kaasu juuttui pohjaan täyskiihdytyksen jälkeen. Aikani ihmettelin johtuuko se vakionopeussäätimestä vai mistä. Syyksi paljastui kumimaton luisuminen kaasupolkimen päälle.
Tämä tapahtui talvella, jolloin matot olivat kohmettuneet tönköiksi.

Ostin sitten Mitsun varaosana myytävän kangasmattojen kiinnityssarjan. Kiinnityssarjalle on pultinreiätkin kuskin penkin alla ja tapit sopivat reikiin, jotka ovat kumimatoisssa. Hyvin toimii.
 
Bensakone, mutta tuskin se kaasupolkimen konstruktio on erilainen diiselissä ;). Tässä tapauksessa ei suoritettu kovaa kiihdytystä vaan pieni painallus jonka jälkeen poljin karkasi kuskin jalan alta pohjaa. Kokeilin itse laittaa kumimattoa polkimen päälle jollakin tavalla että alkaisi painua alaspäin. Ei onnistunut eli palauttava jousivoima oli liian suuri.
Jos tarvikepaketti löytyy maton kiinnitykselle niin olisihan hyvä jos sellainen olis vakiona ja/tai laitettaisiin automaattisesti huoltoliikkeen toimesta paikalleen.
 
Mulla on tänä kesänä ostetussa dieselissä kangasmatot, ja niissä oli vakiona tapit kuskin penkin edessä. (Tai siis lattiassa on tapit ja matossa reiät.) Ei pitäisi maton luisua. Mutta vaikea kuvitella että eteenpäin luisuva matto painaisi kaasupolkimen pohjaan, tai edes pitäisi sen pohjassa ilman että kuski huomaa mistä on kyse.

Kokemuksesta kyllä tiedän, että pohjaan hirttävä kaasu on inhottava. Pari vuotta sitten Opel Astran kaasu jäi Lahden moottoritiellä pohjaan, viitosvaihteella ja 140 km/h nopeudessa ohitustilanteessa, ilmeisesti jäätyneen kaasuvaijerin johdosta (näin arvioivat huollossa). Välillä jarruttelemalla vauhti pysyi kurissa, mutta kerkisin pari minuuttia miettimään, mitä teen kun moottoritie loppuu. Sitten kaasupolkimen potkiminen sai polkimen palautumaan.
 
petri sanoi
Mulla on tänä kesänä ostetussa dieselissä kangasmatot, ja niissä oli vakiona tapit kuskin penkin edessä. (Tai siis lattiassa on tapit ja matossa reiät.) Ei pitäisi maton luisua. Mutta vaikea kuvitella että eteenpäin luisuva matto painaisi kaasupolkimen pohjaan, tai edes pitäisi sen pohjassa ilman että kuski huomaa mistä on kyse.

Kokemuksesta kyllä tiedän, että pohjaan hirttävä kaasu on inhottava. Pari vuotta sitten Opel Astran kaasu jäi Lahden moottoritiellä pohjaan, viitosvaihteella ja 140 km/h nopeudessa ohitustilanteessa, ilmeisesti jäätyneen kaasuvaijerin johdosta (näin arvioivat huollossa). Välillä jarruttelemalla vauhti pysyi kurissa, mutta kerkisin pari minuuttia miettimään, mitä teen kun moottoritie loppuu. Sitten kaasupolkimen potkiminen sai polkimen palautumaan.

Hei, sitten se vasta per*eestä on, kun kysymyksessä on 16 tonnin Sisu ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom