Hukkaportin vastapaineohjaus.

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Mitenkäs hemmetissä tuo vastapaine kytketään hukkaportille? Toimiiko kolmeporttisella paineensäätimellä, jos bleedipuolen liittää kalvon yläpuoliseen nippaan ja ohjauspuolen kalvon alapuoliseen?
Tarkoitus olisi siis saada jousen lisäksi paine pitämään porttia kiinni ja halutussa kohtaa tietenkin aukeamaan. Kyseessä siis tialin mvr-portti.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Tuota, jotenkin mun silmään/järkeen ei mene tuo viimeinen kytkentä jos kyseessä mitsun vakio Ahdin mihin vaihdettu tuo kaksi sisään tuloinen kello,
Niin käytännössä se ei aukee kuin pakopaineella, mun mielestä venttiili pitäs olla vaihtoventtiili (4port) että toimisi
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Kyllä se noin menee. Paine painaa esim. 1bar asti mäntää kiinnipäin ja halutussa paineessa venttiili suljetaan ja alapuolen nipan paine avaa venttiilin.
Evon vakiokellohan toimii kuvaan nähden ylösalaisin. Kun hukkaportin avautuessa mäntä painaa tankoa portista ulospäin.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Jos molemmin puolin on sama paine nii jousi on se joka määrittelee kiinni pitovoiman koska ovat samassa letkussa, nyt jos jousen puolelta paine päästetään 3tie venttiilillä ulos niin johan aukee venttiili.
Mut mulla ei nyt leikkaa että miten tuo kytkentä voisi pitää paineella kiinni kun sillon pitäs varren puolelta päästää paineet että olis jousi+paine kiinni pitämässä?

Sorry mut mulla ei nyt aivot toimi :D
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Jos molemmilla puolilla on sama paine, on yläpuolella jousi+x-paine ja alapuolella x-paine ja pakopaine, olettaen, että jousi painaa mäntää kovempaa kuin pakopaine, niin portti on kiinni.

Kun taas paine katkaistaan, on yläpuolella pelkästään jousi ja alapuolella paine+pakopaine. Portti aukeaa siis kohdassa, johon se on jousella säädetty. Tuossa kuvassa 2 venttiili liikkuu oikealle portin auetessa.

Ekassa kuvassa tuo ohjausnippa taas on evo-tyylisesti, niin tanko liikkuu auetessa kuvassa vasemmalle.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Eli paineet tappavat toisensa vastavoimina, joten taas ollaan vain jousen voimalla kiinni mitä pakopaine yrittää avata ?

Mutta avaus nopeutta saadaan kun paine vapautetaan toiselta puolen niin jousi+paine avaa ?
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Juurikin näin, ja samalla portti ei sulkutilassa pikkuhiljaa kriippaa auki, kun paine painaa sitä myös kiinni.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Ei mun mielestä paine paina kiinni kun vastapuolella on sama paine joten tuosta kytkennästä ei ole kyllä mitään hyötyä?
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Se ei ole suinkaan mielipideasia.. samalla voimalla painaa molemmilta puolilta. Vs. painaa vain pikkuhiljaa aukipäin. Eli tuossa kytkennässä paineet kumoaa toisensa ja jousi taistelee vain pakopainetta vastaan.
tech_boostcontrol_proexternalenergizedv2sm.jpg

Ja kun paineet on kohdallaa, venttiili sulkeutuu ja portti aukeaa.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Eli tuolla kytkennällä ei saada hyötyä kuin nopeampi hukkaportin avaus, kiinni ei pysy portti yhtään paremmin kun pakopaineet nousee
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Kyllä se pysyy nimenomaan kiinni paremmin.. mietippä itse, että jos kaveri painaa samalla voimalla ovea kiinni, kun itse työnnät, niin onko se vaikeampi avata, kuin jos ei paina. ;D
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Juuri niin :) mutta tämä pitää ajatella siten että oven takana on 2 kaveria ja itse toisella puolella, eikös se että mun puolelle tulee yksi vahvempi avaa oven ? -> yksi kaveri pitää kiinni ovea ja sitten tulee se vahvempi ja avaa oven eli oven aukenemis voimassa ei ole mitään eroa se vain että se ovi aukee nopeemin jos toinen kiinni pitäjä lähtee karkuun?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Kun mä epäilen että käytännössä : paineilma sylinteri molempiin liittimiin pistää samaan aikaan 8bar, männän koko on pienempi varrenpuolella
Sylinteri tulee ulos mutta voima on erittäin pieni, miten pieni se voima on esim 2bar ja noin pienellä kellolla? Eli jos se pitää kiinni 0,001bar enempi niin onko siitä hyötyä?

Eli kyllä suosittelisin 4porttista tuohon hommaan jos haluaa pitää sen hukkaportin kiinni sillon on paine+jousi kuorma pitämään
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Samankokoinen on tuo levy molemmilta puolilta. Eli paineet kumoaa toisensa. En jaksa väitellä itsestäänselvästä asiasta enempää.
Voitko selittää, miten tuo portti aukeaa nopeammin, jos vastapaine ei sulkutilassa pidä sitä kovempaa kiinni?
Porttihan toimii myös pelkästään alapuolen ohjauksella, kuten integroidujen porttien säätimillä, jolloin paine lasketaan männän alle, vain kun halutaan portti auki, tuo vastapaineohjaus on vain optio tarkemmalle ohjaukselle.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Mun näkemys on että paine kun on kellossa valmiina ja se toinen päästetään tyhjäksi solenoidin läpi on nopeampi kuin se että paine päästetään solenoidin läpi kellolle jonka täyttymiseen menee aika x
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Hukkaportin vastapaineohjaus.

Mr mmc sanoi
Mun näkemys on että paine kun on kellossa valmiina ja se toinen päästetään tyhjäksi solenoidin läpi on nopeampi kuin se että paine päästetään solenoidin läpi kellolle jonka täyttymiseen menee aika x
Juurikin näin. Toinen vaihtoehto olisi ohjata kokoajan paine kellolle, jolloin se aukeaa, kun jousi antaa periksi. Esim 1bar jousi. Mutta tällöin taas portti lähtisi pikkuhiljaa kriippaamaan auki.
 
Ylös Bottom