J.Korpela, Käyttöautona Galant TBO (e15)

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vaihtoipa TD omistajaa ja
tilalle tuli e15 tbo galantti kaikilla mausteilla ;D

joten jatkampa käyttöauto "uuden" auton käyttö kokemuksia tänne...

eli nyt on ajopelinä 88vm(ylivuotinen) 2.0 bensa Tbo Galant
auton varusteet
+sähkölasit + kattoluukku
+vak.nopeus säädin
+täys automaatti ilmastointi
+automaatti "tihkukytkin" muuttuu siis sade määrän mukaan
+digi mittaristo *bling bling ritariässä*
ja kaikki toimii :driver

vikoja puuteita/korjauksia tulossa
-ventiilin ohjarinkumit (tyhjäkäynnillä alkaa savuttamaan)
-pinnapultti pakosarjasta poikki
-ensiö suutin(2-pisteruisku) on liittimestä rikki aiheuttaa kylmä käynnistys ongelmia ja nykimistä
-alkuperäinen sähköantenni poikki :'(
-etuspoikku halki (kaveri lupaili muovihitsata sen onneksi)
-ralliart sivuhelmat ja 3-osainen takaspoikku puuttuu :seina
-selkänojan puolessä välissä oleva taittosäätö ottanu nokkiinsa (penkki siis taittuu alhaalta ja ristiseleän kohdasta erikseen)
-laturi pitäs tarkistaa... pakosarjan suojapellistä oli ruostunu 7cm pitkä ohut soiro ja tippunu suoraan laturin jäähdytys aukosta sisään :seina lataa onneksi mutta jotenkin heikko tehoisesti
tai sit rokkikoneet vie liikaa virtaa ::) ;D

ja sitten modeja mitä kiinostas tehä...
-vr4 (e39) galantin ahdin tai joku hypridi joka lähtis alhaalta mukaan
-vr4sen välijäähdytin + ahtopaine putkistot+dumppi tai by-pass

tosin mitäpä tuonne lisäilet konehuoneeseen kun se on muutenkin ihan täyteen ahdettu tavaraa ::)

muutoksia mitä oon jo tehny:
+erg pois pelistä
+orginellit takakajarit vaihdettu ja rokkikoneet asennettu ;D
 
kylmäkäynnistys ja nykimis ongelma selvis
suuttimen liittimet hapettuneet :seina
sais tyhjäkäynniltä sammumaan auton kun liikutti liitintä..

ja kummastusta aiheuttanu puoli sulanu musta boxi tulipellissä oli palovaurion jäljiltä... pikasen tutkimuksen mukaan kaikki vaurioituneet osat oli vaihdettu ja osaa johdoista teipattu, pitäs purkia teippejä ja tarkistaa
muutoin oli hyvin tehty korjaus
 
oletettu pakosarjan vuoto paljastui halki olevaksi pakosarjaksi :seina
eli pitää repiä aluksi irti projektista ehjä pakosarja...
samalla vois tarkistaa ahtimen kunnon...

jos negatiivistä niin positiivistäkin myös:
"ensiö" suuttimen liitin puhdistettu ja nykiminen katos 100% ;D
 
päivitetäämpä...

pakosarja vaihdettu vaikutus oli ihan hyvä nostaa ahdot herkemin... mutta vielä jäi pakoputki vuotamaan ahtimen laipasta...
oli sen verran tiukassa etumainen pultti etten viitsinyt sitä katkaista... takimmaiset mutterit kyllä irtos...

muuta ongelmaa on tuo kylmä käynnistys...
seuraavana onkin ostos listalla tulpat + tulpanjohdot + virranjakajan kansi...

myös jännä "ominaisuus?" ilmeni... 2:sella kiihdyttäessä kunnolla ja nopeella vaihdolla 3selle jää vaihde vapaalle ???
jotain vikaa alipaine "5:ssa"?? polkasee toisen kerran kytkintä niin löytyy vaihde heti... varmaan auttas asiaa jos tutkis ap-letkut... tykkää vain olla todella ahdasta konehuoneessa :seina
 
Auton ulkokuori saa muutoksia...
16" alut, RalliArt helmat , orginelli 3osanen iso takaspoikku ja ehjä sähköantenni ;D

mahdolllisesti vaihdan myös sapporo takapuskurin... sillä tuossa on pyöree pakoputken kolo ja putken pää taas ovaali (orginelli mitsun peräpönttö näyttää olevan) ja mun mielestä ei oikein istu silmään...
sapporossa olis juuri oikeen muotonen... pitänee toivoo että sopii bolt on... kun en ala modaileen mitään kiinnikeitä...
samalla tulis toisetkin pakki valot ;D
 
kun ei tässä odotellessa muutakaan...

eli simahti akku :seina auto seisoi koko viikonlopun ja näin sopivasti maanantai aamuna ei lähteny käyntiin...
sisävalo palaa jotenkin mut startasessa kaikki virrat katoo ja akkulaturi vetäsee overload... :seina

no tietääpä mitä hommaa seuraavaksi... AKUN ;D
varmaan samasta syystä rokittasessa kaikki valot ovat vilkkuneet ::)

pitäs varmaan hommata Optima YellowTop tms parempi akku...
 
Keulalle saatiin 90ah akku ja virtaa piisaa ;D

myös alut saatiin alle ja orginelli takaspoikku paikalleen...
vielä helmasarja pitäs maalauttaa ja asentaa...

PÄIVITETTY KUVA

seuraava osto kohde olisi letkulämmitin... kun ei ole tilaa lohkolämmittimelle :seina

ja sen jälkeen pitäs ahdin huoltaa... tai vaihtaa...
ehkä vaihto tulee kysymykseen... mieli kun olis saada alakierros vääntöä vähän lisää... ::)

pikaisen tutkimuksen perusteella vr4:sen (90-92' galantin) ahdin sopii suoraan ja saattaapa olla jopa että välijäähdytin
putkineen sopis keulalle ilman järsimisiä... ainoastaan akun alta imusarjaan oleva ahtopaineputki pitäs taitella jostain.... ::)

että tälläsiä suunnitelmia ;D
 
tuolta "mikä mieltänne painaa" topikista saa lukea kohtalon...
mutta oliskohan kellään ideaa/tietämystä miten saisin säleikön oijottua

etu rek.kilven alta on murtunu ja taittunu "säleitä" ja ne on muovia... onnistuukohan sellanen että lämmittää varovasti kuumailmapuhaltimella ja vetää oijeti?
ka tämä säleikköhän on kiinteesti puskurissa....

vai onko muuta konstia?

olishan siinä isolle cuulerille tilaa jops ne leikkaa poikki... mut mut... :-\
 
uutenavuonna tuli vaihdettua lämpötila anturi
ja kaikki kylmäkäynistys viat & pätkimiset kylmänä loppuivat siihen ;D

oli ensimäinen aamu ja n.5ast pakkasta niin ennen sai kiusailla, nyt n.puolkierosta kun kerkes pyörähtää hörähti käyntiin ja kiltisti kävi 1500rpm tyhjäkäyntiä ja lämmetessä laski normaaliin n.850rpm ja käynti tasainen ;D
 
kylmäkäynnistys ongelmat on siis historiaa mutta...
en teidä laitoinko suuttimet väärin päin... siis jos toinen suutin on isompi...
sillä polttoaineen kulutus on järkyttävät 13litraa/100km matka ajossa ja kaupungissa n.16l/100km :-\
 
Kylmäkäynnistys toimii mutta taitaapi olla vieläkin vikaa lämpöanturissa (käytetty joka löyty 78vm lancerin imusarjasta)
ongelmat lähinnä sellaisia että lämmetessä käy liian rikkaalla myös lämpö mittari nousee ks anturilla hitaamin ???

ja tulipa sitä laitettua mallia bling bling ilman suodatinkin 8)
vaihto operaatiosta on kuvasarja mutta joku on unohtanu kameransa talille :-[ ::)

vapaavirtaus suodattimen vaihto toi möheet imuäänet ja kiihdyttässsä kunnolla sen tappavan kihadoksen (kikattaa kun ei ole dumppia/by-pass venttiiliä)
ääni vaihtaessa 1->2 on maukee mutta se rasitus minkä tekee ahtimelle :'(
 
tyhjäkäynti häiriöitä ilmennyt taas...

parit ap-letkut tuli vaihdettua ehjiin ja huomasin samalla että ihan kuin kaasuläppä kotelo vuotaisi :seina kaasuläpän asento anturin puolella ihan puhdas kohta muutoin läppäkotelo tasaisen likainen kuten kuuluukin ::)

jos saisi aikaiseksi ottaisi kannen irti ja tarkistaisi venttiilien kunnon ja hios ne ja ja muutenkin tutkis koneen yleiskuntoa...

himottas kyllä laittaa vakioruiskun tilalle megasuirtti ;D ja 4piste imusarja :driver

pitäs tosin saada eka projekti ajoon...
 
lisää pieniä murheita... ei sitten lähde ilmastointi päälle...
viikonloppuna laitetaan uudet litkut ja kokeillaan "paineistaa" että pitääkö järjestelmä.

pientä huoltoa tuli tehtyä... puolan johto oli hapettunu... se tuli siivoiltua ja löysimpä samalla pari katkinaista johtoakin(liittimestä irronneita)

jaksais vielä etsiä ohjeet miten noi liittimet puretaan oikea oppisesti...

ja tuohon ilmastointii vielä että onkohan tuon täyttömääristä mitään tietoa?
 
nyt on alkanut kytkin luistaa satunnaisesti... :-\
muutoinkin ottaa todella ylhäällä kiinni..

eli seuraava huolto hommeli on että tuo alipaine 5sella oleva lootikko menee vaihtoon tilalle tavallisen 2.0 laatikko ja
uusi kytkin... ehkäpä pitää vaihtaa kevennetty vauhtipyöräkin ;)
ja etuloksut pitäs saada haettua maalarilta ja vaihdettu...
sekä etupuskin uusiin maaleihin + uudet listat ja etuspoikkun kunnolla kiinni asentaminen
tuo että se on 3cm alempana kuin orginellissä on huono se ottaa todella helposti kivetyksiin ja "ramppeihin"
jopa auto nosturiin pääsy on siinä ja siinä... että pienestä kiinni...

sitten välijäähdytintä odottelen...
suunnitelmissa asentaa saabin välijäähy
asennus paikka tulee kuskin puolelle ja otan syylärin vierestä
sen pellin pois ja heti siihen maskin taakse
jos vain sopii :p
tuolla keulallakun sitä tilaa ei tahdo olla... kennoja valmiina jo 4kpl... (ohjaustehostin+ilmastointi+syyläri+öljynjäähdytin)
 
NGK 10tkm ajetut tulpat aiheuttivat nykmis ongelmaa :seina
ja olipa niissä väärä lämpö arvokin.. oli 6set ja tuossa pitäs olla väh 7... oliskohan siis voinut johtua tuosta...

no kumminkin käy ja kukkuu nätisti taas ;D

saabin välijäähykin saapui ja sitä sovittelin jo kerkeesti keulalle... niin kyllä ahdasta tulee...

pitänee vaihtaa öljyn jäähdyttimen metalliputket hydrauliletkuihin sekä ohjaustehostimen jäähdyttimen putket letkuihin... ja pyytää jotain seppää taitteleen uuden jäähdytin osan ...
näin olisi tila välijäähdyttimelle...

mutta jatketaan suunnittelua...

muutoin laiskuus iski ja maalailin "käläkälällä" kylmästi etupuskurin & spoikun... loksut jäi vielä vaihtamatta mut piti laittaa thyyning tarrat niin sai piiloon virheitä ;) teini :-[
KUVA

tuosta huomaa että pitäs vielä konepelli säätää kohdalleen ja eipä tuo tarvike keulapeltikään istunu kerralla... sitäkin pitäs pikkasen taittaa :-\

ps. jos jollain olisi hyvä cromattu GALANT badge ja 1.6GL merkki niin olisin kiinnostunu... TURBO merkki kun kaivettiin irti kontista... se aiheutti ihan liikaa silmille hyppimis yrityksiä... :p ;D
 
lopultakin kerkes vaihtaan öljyt ja öljynsuodattimen
no säästölinjalla ollessa "halvalla ku sai" laitoin halvat synteettiset 5w-40 olikohan merkki nyt joku king tms...

no nyt muistuttaa jo tiiseliä :seina hirvee sininen pilvi käynistäessä ja sama sininen savu nousee kun hetkenkäy tyhjäkäyntiä... tätä ongelmaa ei ollu 15tkm ajetuilla esson 5w-50 öljyillä... tai oli mutta huomattavasti vähemmän eli vaihtoon menee öljyt...

muuta ongelmaa on aiheuttanu ilmastointi imusarjan vierestä muoviputkella suojattu johto nippu hieräny kompura----kenno välisen letkun/putken rikki... :seina

HUOM! KATSO OSTETAAN/varaosat PALSTA ;)

seuraavana olisi välijäähyn ja dumpin asennus... ehkäpä 14b ahdinkin menee suoraan e15seen...

mutta kukahan mulle hitsailis pakosarjan? laipat on ja jonkin verran 90ast kulmia ???
 
muuta pientä pähkäilyä on ollu että missähän on sademäärä tunnistin tuossa e15sessa?
se jotenkin ei toimi yhtä hyvin nyt kuin viime syksynä...
reakoi hitaasti sademäärän muutoksiiin :-\

yritin etsiä service manuskasta mutta vain ohjainboxi löyty mutta ei sitä missä olis anturin sijainti... :
 
Nonniin.. ;D
ilmastoinin letku korjattu ja litkut sisällä, ai että ajamisen iloa :driver
ilmastointi toimii täydellisesti!

paine pesuri käsittelyn jälkeen alkas myös pyyhkimien tihku toimimaan hyvin :peukku kaippa jossain oli vain jtn roskaa tms...

myös dump valve sai paikkansa... välijäähdytin vielä suunittelu asteella...

Video bovista ;D (MP4 video)
sama mpeg2 muodossa
 
:seina rekka paraatin ohituksen jälkeen ap-laatikon takaiskuventtiili antautui ja sorvarin ääni oli jumalaton :'(
vaihdoin uuden takaiskuventtiilin ja tarkistin ap-letkut

nyt 5s vaihdetta pitää käsitellä ku kipee vi***a :seina
ja 5selta alas päin tiputtaessa malttaa odottaa... ei siis nopeita ohituksia... 4sella saattaa hypätä "kertoja" vapaalle :seina

jussinjälkeen kyllä vaihtuu tavalinen loota... samalla kytkin uusitaan :(
 
lisää ongelmia... ruokatunnilla kotona käydessä 90% varmuudella napsahti tp-akselin hihna poikki...
täristää 2500rpm ja veto vähän huono vääntää kyllä alakieroksila eikä kovin rumasti vielä käy...

no viikon jos kestäs maltillista työmatka ajoa niin sais alkaa vaihtamaan osia...
vaihto listalla:
+vaihdelaatikko
+kevennetty vauhtipyörä + asetelma + kytkinlevy
+kaikki jakopään osat
+ventiiliohjurin kumit
+varmuudeksi venttiilien seetien "hionta" & tarkistus + kannen tarkistus mahdollisten halkeemien varalta
+ahtimen vaihto
+välijäähdyttimen asennus

pitkä lista 2päivälle :seina vai mitähän tekis tuon kanssa :seina
 
Kovan onnen turbo on nyt vaihtanut omistajaa...
uusi omistaja itse jatkakoon tarinaa jos haluaan ;D
"kotimatka" ei kuulemma kovin ruusuinen ole ollut :-[ :seina
 
Hallelujah! Vuosia himoittu Galant on tosiaan päässyt
"loppusijoituspaikkaansa"...! ;D Tätä hullua ostajaa ei
paljon masenna että kone laukesi ennen kotipihaa,mitäs
kokeilin kulkeeko se enää mihinkään,ei kulkenut...

Miksi sitten niin kovasti olen halunnut ostaa tuon...!?
Auto on valmis kokonaisuus vuosia suunniteltua
projektiani varten,eli siinä on valmiiksi kaikki mitä ei nyt
tarvitse yhdistellä useista autoista... Lisäksi kori on
viimeistä mallia,ja kaiken lisäksi sikahyvä,ei ole hitsattu,
ja pikkupaikat mitä tarvitsee,voi nyt itse laittaa...

Jos jaksan,saatan perustaa uuden stoorin projektista,
sikäli kuin ketään kiinnostaa seurata etenemistä...? :)
 
Lyhyesti: :D

Sigman sisustan väri vaihtui varmasti myrkkykaasujen takia, kun hetkisen erehdyin ajamaan sen Tbo galantin perässä antautumisen jälkeen.
 
Korkeintaan voisin lähettää kuitit kahdesta litrasta öljyä
maksettavaksi...!? ;D Mukaan vois sitten laittaa vaikka
kiitoskirjeen että sain tuon kaikin puolin ihan hajonneen
auton ostettua,onkohan päässäni jotain vikaa...!? ;D
 
Matkalla samitsu & CO koukkas meitin kautta ja pidettiin minimeet. Samitsu, minä, slideri ja ST

Ihmettelin kyllä itsekkin että mikä ihmeen Suomen Armeijan savukone sinne pihaan on tullut   :D Minimeet oli kiva, pääs tesmimään sigmaa  :p
 
Tepi sanoi
Ihmettelin kyllä itsekkin että mikä ihmeen Suomen Armeijan savukone sinne pihaan on tullut :D Minimeet oli kiva, pääs tesmimään sigmaa :p
Tasaisin väliajoin kyllä tupsautteli,ja saman tien tuli oman vanha motti mieleen..

Damn,olis kyllä pitänyt olla hieman pitempään,enpä ole vielä ollut sigman kyydis,taisi tuntua kirjaimellisesti edustukselliselta.?
 
Noo,ehtiihän tuolla vielä ajella ja matkustaa,ei ole
tarkoitus myydä pois mitään autoja,eikä tuo mainio
pikkumiittikään varmaan viimeiseksi jää... :)

Meillä taas lenkki veeärnelosella herätti ajatuksia siitä
mitä seuraavaksi pitäis saada rivin jatkoksi... Mut ainakin
minun osalta on vähäksi aikaa autot ostettu... :)

Ja seuraavalla kerralla kun Galantti palaa liikenteeseen,
sitä ei tunnista samaksi autoksi kuin enintään kilvistä
elleivät ne vaihdu,ja savutus on ehkä poissa ja kulkee
huomattavasti paremmin,ja muutakin mukavaa...! ;)
 
Nyt löysi Korpelan Gallu hyvän kodin. 8) Samitsun vakuutteluun voi kyllä uskoa, kun vilkaisee aiempien projektien viimeisteltyä jälkeä. Lykkyä projektille ja pistä ihmeessä stooria tulemaan kun saat homman aluilleen. Täällä on myös kovasti kiinnostusta seurata projektin etenemistä. :peukku
 
Hieno päivähän se oli, sai tutustua lähemmin Sigmaan, VR4 Galanttiin, Tbo Galanttiin ja tietysti klubilaisiin muutenkin.. :)

Ruuhkat oli kyllä lähes naurettavia, ja aikataulu kusi totaalisesti, kummatkin oli tosin taas odotettavissa.. :p
 
Takaisin
Ylös Bottom