J. Puhakka, Cordia -83

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Nyt on tuommonen käyttöautona:

ucordia1.jpg


ucordia2.jpg


TODO lista:
Tulpat
Jakohihna
Pyörijä
Alipaineletkut
Kaasarin putsaus
Öljyt + suodatin

Etujarrut
Jäähdytysnesteet

Lootaöljyt
Taka-akseli vaihdettu jousineen päivineen.

Viat:
Jarrut vinkuu (palat lopussa)
Loota ääntää (öljyt vähissä veikkaan)
Economy alueen valo ei pala (sellaista ei ole)
Tuhkakupin valosta lamppu palanut
Käypi kolmella

*KORJATTU* Käypi startissa kylmänä neljällä, mutta noin 15s päästä rupee käymään kolmella, lämmetessään (lue kun ryyppy lähtee pois, rupee käymään neljällä) ja toimii oikein, tähän en ole vikaa keksinyt..

putkesta tulee mustaa kun polkee ja tulpat ovat aivan mustat, kuitenkin auto on katsastettu hiljattain joten en usko että kyseessä olisivat päästöt vai?

myöskin kannen halkeamista on veikkailtu (eräissä "asiantuntevissa" piireissä), puristukset kuitenkin ovat 12,5. 12. 12. 12 ja jäähdytysnesteessä ei mitään hälyttävää, moottori ei syö öljyä liiemmin vaikka sitä jonkin verran (juuri ja juuri huomaa) huohottaakin ilmanputsarikoteloon.. lämpimänä ollessaan tyhjäkäynnillä joskus katkoo kipinää, eli tyhjäkäynti joskus "katkoo", samat ajossa, hyvin harvoin tosin, sytytykset on säädetty 5 +/-1 BTDC ohjeen mukaan ja kärkiväli on kohdallaan, vaikka kärjet ottavatkin hieman kieroon..

ideoita?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=7541.0
 
Jeps, vaihdoin tänään vaihdelootaan öljyt ja.. yllätys yllätys.. luultavasti öljyjä ei ihan viimeaikoina ole vaihdettu (jos ikinä), koska ulos tuli öljyä noin 1.3 litraa (2.3) litran määrästä ja "öljy" oli viskositeetiltaan lähinnä vettä vastaavaa (juoksikin vastaavasti), ja sormilla koittaen ei paljon edes luistanut öljyn omaisesti, myös proppu oli kukkurallaan metallihilettä :p

löin 2 litraa uutta mobilin HD lootaöljyä sisään ja kas kummaa, voimansiirron äänet katosivat ja vaihteet ei kurahtele päälle mennessä (esim ykköseltä vaihdettaessa pakille), ja muutenkin very smooth operation verrattuna vanhaan.. ainoa vaan että economy vieläkin pomppii pois päältä mutkissa jne vedätyksessä, kaapelissa ei luultavammin ole vika, vaan koneen liikkeessä (luultavasti vanhat moottorikumit tjsp..)

kävipä siinä vaihtotyön ohessa jos jonkinmoista ohikulkijaa ihmettelemässä autoa (kaverin pihalla kun olin), hauskaa sinänsä, pysähtyi ihan kohdalle kysymään että mitäs autoa siinä laitetaan (kun ei moista oo ennen nähny) ;D ja naapuri pariskuntakin kävi kehaisemassa että onpas menevän näköinen kampe ;D

no tästä on hyvä lähtä jatkamaan.. seuraavaksi kaasari ja virranjakajan vaihto..
 
Kaasari vaihdettu (ja rutiinilla jo meni niin alle 10 min ;D), ja ylläri miten kävikään:

Cordian (1.6) vakio solex:
kaasari1.jpg


Galant E11 (1.6) vakio solex:
kaasari2.jpg


Ei käy enää kolmella startissa ja ryyppy toimii niinku pitääkin, ja myöskin savuttamis yms ilmiöt hävisivät.. (ja bensankulutus (yllättäen ;D) väheni..

mut yllättäen.. ainakun tehdään remonttia niin tottakai aina pari uutta vikaa pitää löytyä :

- auto nykii aina joskus vaihteen vaihdon / liikkelle lähdön yhteyssä hyvin vähän (ihan niinku ois sammua)
- tuntuu että yläkierroksilla ois vieläkin tehojen puutetta..

sytkäjuttuja veikkaan.. (ei ole vielä vaihdettu E11 kärjetöntä jakajaa, ja seoksetkin on tarkistamatta)

Ja samalla toki tukittiin EGR, tai no oikeestaan, se toinen puoli joka ei jo ollut tukossa:

egr1.jpg

molempien reikien pitäisi siis olla saman näköiset..
tähänkin "vikaan" löytyi korjaus ns. "sokea tiivisteellä"
 
Pari uutta kuvaa, hullua tuninkia tehty:

Laitettu klubitarrat, vahattu, pesty ja laitettu mitsun orkkis (M) pölykupit (takapotku galantista) ruosteisiin peltivanteisiin (jotka ehostettu maalaamalla ne mattamustaksi) ;D (vain siihen asti kunnes ehdin käydä vaihtamassa kesärenkaat aluille..)

ucordia3.jpg


ucordia4.jpg
 
Tänään vaihdoin kärjellisen sytkän E11 mallin kärjettömään, näyttäs että toimis just fine..

Tulpatkin on palanneet mustista lähes normaaleiksi, valkoiset, eli eiköhän tuo viesti että hieman liian laihalla on seokset, eli autosäätöön pitää mennä käymään lähiaikoina..

ihan näin OT: btw, tietääkös joku faktaa Öljypuolasta? (ei ilmeisesti saa olla sivuttain?, isäntä ainakin sano että ylikuumenee tjsp)
 
Tulipa tänään kiusattua cordiaa olan takaa, ensin käytiin Vaalassa Happy Beach Sprintissä, jossa keskinopeudella 100km/h mennen tullen kulutus oli noin 6-7l / 100 km :eek:

tiedän että laihalla ollaan tulppien puolasta ja sytkätkin on kai päin pyllyä (perusennakoissa)..
Minun papereissani nimittäin lukee että ilman alipainetta @ 750rpm pitäisi olla 5 +/- 1, eli ilmeisesti tämä on ennen yläkuolokohtaa? BTDC?, koska defaultti säädöissään (perusennakossa merkkien ollessa kohdallaan se on noin 5 ATDC koneen käydessä), sitten @ 1000rpm pitäisi olla 0 ja 22 @ 4500, ei minulla kyllä myöhäistä tuota 750 rpm -> 1000 rpm niin että merkki eteenpäin menis..

Rupesin sitten miettii voisiko se olla ATDC se 5 säätö??, Auto ainakin tuntuu tosi nuhaiselta sillä (kulkee mutta ei kiihdy), ja kun nyt säädin 5 BTDC niin tyhjäkäynti nousi ja tuntuu niinku ajas ihan eri autoa.. (ja enää ei räpise pakoputkessa moottorijarrutuksessa) nyt iskee fuel cutti ;D ;D

Eli jos lähtee kiihdyttää täyskaasulla, niin ykkösellä menee, ja kakkosella noin 4-5krpm rupee nykimään ja joutuu löysää, mutta jos hollaa vähän ja antaa lisää löylyä niin taas mennään.. Luultavasti vika on se että suodattimelle on tehty vaihtotyötä helpottamaan "lenkki" josta johtuu että suodatin menee suhteellisen korkealla (lähes kaasarin korkeudelle (korkeammalle kuin bensapumppu) voisko se olla tässä? nuo mekaanisien pumppujen nostoteho ei välttämättä riitä? :p

No elämä on.. jos faktatietoa jollain niin avatkoon sanaisen arkkunsa, itse olen aina ollut tuossa BTDC uskossa..
 
Jep, se oli 5 BTDC, yllättäen fakta asiaan löytyi kannen tarrasta ;D

Taas hieman touhunnut, jarrupalat vaihdettu eteen (kuva tulossa), economy valo asia korjattu sillä valoa ei ole workshop manuaalin ja piirilevyn mukaan.. 8)

nyt auto kulkee niinkuin auton kuuluisi kulkeakkin.. ei mikään raketti, mutta nautinto ajaa nykyisellän, vieläkun saa takarenkaan tasapainotettua.. loppuu se pieni nypytys moottoritienopeuksissa..

kävin pyörähtämässä ulkomailla cordialla ja keskikulutus pysyy edelleenkin 6.5 - 7l / 100km (vaikka tuli välillä ajettua 3500 rpm käyntinopeudella useampi kymmenen kilometriä.. ) :-X

nyt alkaa olee tekniikan osalta asiat kunnossa, moottori syö öljyä noin 0.8l / 3000km.
Seuraavaksi vois tutkia takajarrut, käydä pakoputken läpi, massata pohjan ja käydä kokeilla hakemassa leimaa.. :peukku
 
Nyt on kyllä skoopin paikka (ei tämmöstä tapahdu mitsuille) :

tosiaankin yhtä-äkkiä vaan rupes sammuu tyhjäkäynnillä (kun pisti kytkimen pohjaan), ja ei lähtenyt enää heti käyntiin, varsinkin jos koski vähänkin kaasuun..

ratkaisin ongelman nostamalla tyhjäkäynnin 2000rpm ja vaihtamalla bensansuodattimen, sillä alueella se pysy käynnissä ja seilas siinä 1500 rpm + 500 rpm alueella..

lopuksi vittuunnuin touhoon pistin kaasun pohjaan ja nostin kytkimen ylös ja sutien poistuin huoltoasemalta, niin auto tokeni ja rupes pelaa? (varmaan jotain tekemistä tärinän kanssa, vähän wheelhoppia oli havaittavissa), tyhjäkäynti nousi 3k ja kaikki rupes pelittää, mikäköhän ihme?

vettä tankissa? roska kaasarissa?
 
Jeps, on ne mitsut mainioita autoja, kun on tankin tyhjennysproppu, kävin tyhjäämässä tankin ja sieltä tulikin noin 5 litraa bensaa jonka odotinkin siellä olevan, mutta saavi oli 4 litraan asti täynnä jonkin sortin lietettä :eek:
(eli noin 3 litran tasalla oli semmonen PAKSU lietekerros nähtävissä ja bensa oli ihan harmaata..)

uudet bensat tankkiin, ja uusi suodatin, ja sihdin läpi wanhat bensat ruohonleikkuriin ja sihtiin jäikin suurehko määrä paskaa ja pikkukiviä ;D

uusi suodatin paikalleen ja äkkiseltään testien perusteella se nyt pysyy puhtaana (ennen se meni likaiseksi bout saman tien kuin starttasi, ja maksimikäyttöikä suodattimella oli noin 2vk ennenku auto sammu johonkin ja oli vaihdon aika ;D

nyt eikun kovaa ajoa :driver ja tutkitaan tilannetta..

ps. Tankin yläpuoliset klemmarit näemmä vuotaa kanssa, pitänee vaihtaa kun pääsee nosturile..
 
Termostaattivika aiheutti pientä kylmyyttä näin kovilla pakkasilla ja sitä myöten kovaa bensan kulutusta, mut nyt auto tuntuu taas mitsulta..

katsastustakin yritettiin, ei mennyt läpi, tai no kyllähän se meni läpi kolmestakin kohtaa, (2 pientä) ja 1 fataali, eli jousikupissa on pieni reikä joka pitäisi korjata valmistaman sertifoimalla tavalla.. :p

muutenpa ei ollut mitään erikoista, jarrukengät taakse vaihtaa ja laittaa polkimiin kumit (liukuesteet)

saapa nähdä miten käy.. clock is ticking..
 
leima.jpg
:peukku

Uusi taka-akseli tuli hommattua -15 pakkasessa pimeällä ulkona, ja irti otossa ei ongelmaa ollut, paitsi joku oli laittanut pakoputkiklemmareilla akseliin pakoputken kiinni..

No vaihtaessa luonnollisesti kaikki mahdollinen mitä voi katketa niin katkes (paitsi akselin pultit jotka keltapassivoinnin takia aukes niinkuin uudet? :p) jarruletkuja odotellessa meni tovi.. ja pakoputkenkin joku hitsannut yhdeksi pötköksi joten piti taka-akseli pujotella sen paikallaan ollessa, ja tahto olla hivenen ahdasta, Jarrujen ilmauksessakin kaikki muut ruuvit aukes paitsi yks (joka sekin pitkän ähinän jälkeen aukesi, mut sieltä ei saatu mitään tulemaan) ja sit pari lappua etu ja takalokareihin.. ja niin se vain oli siinä..

No nyt on ajoaikaa viimeiseksi vuodeksi, alkaa olee nimittäin takana iskarien yläpäissä jo selvää degeneraatiota muusta korista puhumattakaan..

Jos nyt vielä pitää vesipumppu vaihtaa niin loppuu senkin laakerin kolina ja sitten :driver hamaan loppuun saakka, ja uusien mitsujen raaka-aineeksi sit.

tällä hetkellä ainoa vika on tuo vesipumppu ja sitten tankin kuraantuminen tjsp jostain syystä, josta selviää vaihtelemalla bensan suodattimen noin kuukauden välein.. tai kun nykiminen alkaa.. muuten päästöissä oliko se nyt co2 arvo vai mikä oli 3.5%, eikö tuo sais olla vähemmänkin..? eli hivenen rikkaalla käynee..
 
Vesipumppukin on vaihdettu ulkona kovasa pakkasessa juuri ennen niitä TOSI kovia pakkasia :peukku, ohjeaika, 2pv, pari koria lämmikettä ;D (sai purkaa IHAN kaiken jakopäästä yms että sai vaihdettua pumpun, ja enpä heti rupeaisi samaan hommaan..)..

uusi japsi pumppu vain "kurnuttaa" tyhjäkäynnillä, syytä en tiedä.. ilmannut olen järjestelmän omasta mielestäni aivan oikein.. ???
 
Tänään se sit tapahtui...

Koodi
[b]Yli 20 autoon murtauduttiin Talvikankaalla[/b]

Talvikankaalla murtauduttiin yhteensä 24 henkilöautoon maanantain ja tiistain välisenä yönä. Tekotapa oli kaikissa murroissa sama, autojen ikkuna lyötiin sisään ja sisältä anastettiin kaikki rahanarvoinen omaisuus.

Murrot tapahtuivat Pyrytiellä sekä Talvikankaantiellä. Pyrytie 17 osoitteessa murtauduttiin seitsemään autoon, Pyrytie 8 osoitteessa myös seitsemään autoon, Pyrytie 2 C osoitteessa murtauduttiin puolestaan kuuteen autoon. Talvikankaantie 11 osoitteessa murtauduttiin lisäksi autokatoksessa olleisiin neljään autoon. Murrot tapahtuivat kello 04.30 ja 06.55 välisenä aikana.

Poliisi epäilee, että kaikki murrot ovat samojen henkilöiden tekosia.

Oulun poliisin automurtoja tutkivan osaston mukaan alkuvuosi on sujunut automurtojen osalta kohtuullisen rauhallisesti, eikä suurempaa murtorysäystä ole tähän mennessä ollut.

Oulun poliisi kaipaa mahdollisia vihjeitä tekijöistä.

omani oli yksi onnellisista, kaikki vietiin mitä irti lähti :nykii .. sinänsä ei haittaa se omaisuus (vahvistimet, kaijuttimet jne) vaikka ei vakuutuksia olekkaan (miksi säästin? en tiedä..).. mutta että hajottivat p**k**e listat, takasivulasin, takasivuikkunanritilän (c-pilarista), ja takakontin lukon suojamuovin.. :-[ :seina :seina

ei se oo helppoa.. stana varkaille sais tehdä kyllä niin :pesis

noh, nyt on päivän ahkeroinnin tuloksena autossa hälytin.. ja takasivuikkuna pleksistä.. vielä pitäs jaksaa siivota lasinsirut yms raiskauksen jäljet.. :seina
 
Cordian tarina päättyi perjantai 13 lokakuuta kello 17.05.. :'(
no varaosiksihan tämä oli tarkoituskin mennä, mut hieman liian aikaisin..
 
Vs: J. Puhakka, Cordia -83

Tosiaankin, syy miksi autosta aika alunperin jätti, oli se että taka-aksei päätti mökkitiellä irrota toiselta puolelta, ie. Korvakko repesi irti.

http://www.isokyynel.com/chassisfailure.jpg

Syyksi näin kolme vuotta myöhemmin ruumiin avauksessa paljastui se että jokin edellisistä omistajista oli ko. kohdan missä akseli kiinni on päättänyt korjata kemiallisella metallilla + puuhamassalla + pakkelilla, ja näiden kaikkien alla on sit saanut muhia ruoste rauhassa, no akseli sitten kiinni vaijerilla vaan ja vaijeri penkin pultin alle että pääsee siirtämään :driver

Tulipa tehtyä videokin kun tuota käyntiin koitin saada, kun ajattelin autoa pihalla siirtää toiseen paikkaan ihan omin voimin. (Ja samalla toki piti päivittää tätäkin.. ;D)
oli aika viime tingassa lähtö kun akku ois loppunut ihan just eikä melkeen ;D (kuten videosta kuulee ja näkee)

Kakkos ja kolmos-startin välissä tuli "paineistettua" kaasari, eli imettyä bensaa tuosta tsi tankista sen verran että linjaan "paine" saatiin että mekaaninen pumppu voi työnsä tehdä. Ei näemmä tosiaankaan nuo mekaaniset pumput jos ovat päässet "kuivaksi" jaksa imeä painetta linjaan.. Varmaan ominaisuus.

Ja video aiheen tiimoilta:
http://www.youtube.com/watch?v=b4fPbA3_Vlk

Eläketerveiset varaosa-autolle voi yhä laittaa: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=7541.0 8)
 
Takaisin
Ylös Bottom