J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli tehdäänpä tästä nyt pienimuotoinen topic, joka piti jo tehdä pari vuotta sitten kun auton ostin..
Eli tuommosen käyttiksen ostin kaveriltani pois jota kaupitteli jo ensimmäistä kertaa 2002
(auton ostohan varmistui sitä myöten kun varaosa cordiasta taka-akseli ja kori antautui.)

Eli kyseessähän on vm 89 glsi, sarjanumerollaan 186 yksilö joka tehtaalta ulos on rullannut tuona vuonna, ensi-rekistöröinti on suoritettu 7/1989, autossa on sinkattu kori ja ruostesuojaus suoritettu suomessa, olen auton neljäs omistaja. (ensimmäinen omistaja asui kuusamossa, josta auto meni pattijoelle ja josta autoliikkeen kautta ouluun), huoltokirjojen leimoista asia on ollut helppo selvittää. (ja onpa mukana kaikki rekisteriotteet) Ja lisänähän on vielä tuo maanmainio sähkökattoluukku.

Ostohetkellä autolla oli rullattu vajaat 340tkm, edullisesti, murtovaurioituneena josta johtuen autoon piti ostaa uusi virtalukko,
nytten mittarissa on 365tkm, ja lisää (toivottavasti onnellisten tähtien alla) tulee se ~2000km kuussa. Alkuhan meni varsin kivuttomasti..
ja kaikin puolin muutenkin on ollut elämä suht. normaalia vanhan auton kanssa, jos ei ihan viimeisiä juttuja lasketa.

Katsastuksesta auto ei ekalla kerralla kivutta läpi mennyt (mm. etu-koiranluut, ja pallonivelet),
Ja sopivasti katsastukseen ajaessa auto rupes pätkimään ja sammumaan pitemmän seisomisen päätteeksi ja niin vain Galant kyykähti erään ison kauppakeskuksen pihalle kun ei lähtenyt käyntiin kun starttaus imi mehut.. Sen syy oli (ylläri ylläri) kosteutta virranjakajassa.. Jonka ex-omistaja muisti että onhan se sen ennenkin tehnyt pitemmän seisomisen jälkeen, tällöin jo mainittiin että onpas takajarrut ruosteessa ja pientä jumittelua siellä suunnalla olikin aina aamuisin liikkelle lähtiessä (pakittaessa), noh, tästä katsastuksesta vielä päästiin ilman levyjen vaihtoa, ja maininta tuli myös halkinaisesta tuulilasista, mutta supliikkimies(tm) selviää.

mutta toka kerta menikin läpiajamalla.. Jälleen tuli maininta jarrulevyistä ja tuulilasista, korjauskehoitus ilman näyttöä tuli myös etulavetin toisesta takapuslasta, jotka molemmat vaihettiin, jarrut ja iskarit näytti edelleen huippulukemia vaikka takajarrut ei varmaan ole ikinä pitäneet (siis, pitää kyllä parkissa, mutta esim. talvella ei toivoakaan että lukittus renkaat)

Mitäs muuta sattui.. tuon vuoden aikana..

Venttilinohjurin kumit tuli vaihdatettua liikkeessä, ja yksi nostin lipsahti väärinpäin asentajalta ja siksi piti käydä uudestaankin hoidattamassa autoa, ja savutus loppui tuossa yhteydessä, öljyn syönti ei täys-synteettisillä juurikaan vähentynyt, jonkin verran.. sitten tilalle tuli castrolin puolisynteettiset jotka ovat pysyneet sisässä huomattavasti paremmin..

Niin ja yhdellä kaljanhaku reissulla kiihdytyksen päätteksi, pakoputken etuosa irtosi äänenvaimentimesta ja tuli varsin miehekkäät soundit joiden kanssa tuli kärvisteltyä parin päivän ajan ja vaihdettua uusi etuputki, talven tullen etujarru oli jo pitempään pitänyt pahaa ääntä jarruttaessa ja
arvelin että palat alkaa olee loppu, kuitenkin paloja näytti olevan vielä ulkoisesti tarkisteltuna ja toivoin että auto kestäisi siltä osin kevääseen että voisi kuivalla maalla jarrut vaihtaa.. toisin kävi.

Eräällä työmatkalla heti aamusta jarruattessa kuului paukahdus ja hirveä jyrinä alkoi kuulumaan ja tiesin että nyt pala tuli tiensä loppuun, auto jarrutti käytännössä männällä toisesta eturenkaasta joten vaihteella jarruttaminen kuului sen päivän suunnitelmiin, haettuani brembon etulevyn ja sopivat palat suuntasin vaihtoon eräälle pajalle, siinä sitten purkaessa ihmettelin että on se perhana kun palaa on vielä näin paljon jäljellä.. toisella puolella, perinteisesti mäntä siis on ollut jumissa ja jarruttelu on suoritettu vain sisemmällä palalla joka on kulunut loppuun ja pamahdus tuli siitä että se rautaosuus mikä palassa on luiskahti pois paikoiltaan ja levy oli myös syöpynyt siltä puolelta noin 0.5mm päähän jäähdytysraoista, no siinä sitten tuli huollettua molemmat etusatulat kunnolla ja vaihdettua etujarrulevy, samalla siinä ahisti kun yksi renkaan pultti on poikki ja sitä ei voinut vaihtaa siinä samalla.

Sitten taas selvisi talvea hetken aikaa ja TAKAPÄÄ alkoi jarruttaa samalla jyrinällä ja lumihanki ei houkuttanut, ja ahistus kohosi että eipä tässäkään kevääseen asti selvitty, no siinä sitten oli pakko nöyrtyä, hakea brembon laikat taakse ja huoltaa molemmat satulat ja jarrut täysin. tämä siis kahden päivän aikana -10 asteen pakkasessa hyvin alkeellisilla talvivarusteilla, ja voin sanoa että kyllä ahisti, mutta kyllä hymyilytti sitten kun homma tuli valmiiksi.. molemmat takasatulat oli TÄYSIN jumissa, toiselle puolelle piti jo barbakikkoja käyttää että sai luistin edes pois.. (pultti pyöri mutta luisti ei vaan liikkunut), joten ruuvari pultin pyörimistä estämään ja sitten satulan osa irti ja sitten hakkaamaan luisti ulos tunnelistaan.. toisella puolella paikat oli vaan jumissa, mutta luisti tuli kivuttomasti ulos.

Sitten talven aikana myös tuli tuo vetelyongelma jota puitiin tuossa aiemmin, joka siis johtui siitä että edellinen omistaja oli vaihtanut vetonivelen ja käyttänyt nippusidettä vetonivelen suojakumin kiinnitykseen.. ja nipparihan on vuosien saatossa löystynyt ja aina kostealla ilmalla sinne on päässyt vettä sisään joka on huuhdellut tehokkaasti rasvat pois, ja tästä johtuen nivel hirtti kiinni (ja oli aivan ruosteessa), uudet rasvat sisään ja onkai tuo taas edennyt..

Ainoa vika joka autossa tällä hetkellä on, on tuo mielenkiintoinen tyhjäkäynti, jota epäilen että se on mekaaninen enemmänkin kuin tyhjäkäyntimoottoriin liittyvä.. kylmänä startatessa auto käy normaalisti ja lämmetessään alkaa nostaa tyhjäkäyntikierroksia, myös vapaalle vaihto aiheuttaa kierrosten huopaamisen auton ollessal iikkeessä. Kierrokset palaa normaaliksi voimakkaasti tyhjäkäyntimoottorin päältä painamalla, eli varmaan siellä joku jumittaa, en ole ehtinty vielä tutkia koska auton pitää joka päivä liikkua.

kolmas katsastus lähestyy ja luulen että nyt on sen realiteetin toteamisen aika että tuulilasi pitää ainakin vaihtaa, on hieman enemmän haljennut alareunastaan (aken ohjeiden mukaan näkökenttäalue on myös tuolla, lue pyyhkijöiden alueella), no pelaapahan ainakin jarrut, luultavasti napinaa voi tulla puuttuvasta renkaan pultista myös.. tosin oon miettinyt mitenkähän siihen tynkään jonkun pultin saisi koristeeksi kiinni, onhan tuo vanne pysynyt jo monta vuotta kolmellakin kiinni, ja yksi pultti on vain ollut koristeena, vielä ennen sen sai kirrattua pultin reunaan sen verran että pysyi.

Auton kulutus on ollut minun työmatka-ajossani 8.8-11 litraa / 100km. (jälkimmäinen lukema kun asuin kaupunkialueella, eka lukema tuli juuri tältä kuulta, nykyään tulee enemmän motarilla ajoa)

Tulossa olevia remppoja olisi ainakin:

- Toinen etujarrulevy (bremboa ei silloin saanut kuin yhden kappaleen kun ostin sen toisen), luultavasti myös vielä kerran uudet palat samalle puolelle.
- Pakoputken keskiosa, se on revennyt ollut jo kauan ja pörisee, se oisikin viimeinen osa alkuperäisestä putkesta jota ei ole vielä vaihdettu.
- Tyhjäkäyntiongelma.
- Joku resonoi 2900rpm kierrosluvulla aina kun ajaa monttuun, ehkäpä ne iskarin yläpään laakerit, tai pakoputki, eipä tuo häiritte.
- Vaihdelaatikko on rohissut myös ikuisuuden, auto on kuitenkin sen verta hiljainen että äänen kuulee selkeästi.


Kuvia löytyy: http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=8910
Kommentit voi laittaa: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21139

Kaikesta huolimatta olen ollut tyytyväinen autoon, jopa niin tyytyväinen että joka kerta kun on ollut mielessä että voisi sen E39 530D Bmw:en laittaa, niin on vain todennut että miksi, lähes samat kyydit se mitsukin tarjoaa, ilman arvon alenemisia ;D (ja varustetasohan/ajettavuushan on huippuluokkaa niin mikäs tässä.)

H&R madallus on ollut jo pitkään mielessä, ja kaapissa on myös uudet etuiskarit hilppeineen, odotellut muutaman vuoden vaihtoa.. mutta katsastuskesta on mennyt läpi auto hyvin arvoin niin ei ole sitten jaksanut.

Valitan tajunnanvirta(tm) kirjoittelua, mutta pyrin korjailemaan aina kun virheitä huomaan.
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Jarrulevy vaihdettu, pieni tärinä jarruttaessa on aina läsnä, välillä, ahistaa.
Auto myös vetää ihan vähäsen oikealle, aina välillä, tiedä onko se tuosta vetarin kuivana olosta johtuva oire.

Tilasin uudet iskarin yläpään laakerit galanttiin, oli ainoat suomessa kuulemma, 150e pari, nyt vois olla aika vaihtaa ne iskarit.
Ja massata kaaret uusiksi.

Katsastuskin oli, ei mennyt läpi, vikalistalle kirjattiin toisen puolen etujarruletkun hapertuma, rekisterikilven valot ja toinen parkki.

Tarkoitus ois myös seuraava tehdä tässä lähiaikoina:

- Tuulilasi
- Laturi ehkä (tosin, ei taida vaihdossa saada mitsun laturia kun se pitää vaihdossa antaa.. Lucassia yleensä tarjoavat, mitäköhän se on laadultaan?)
- Jakohihna + kamppeet
- Kunhan saa ne puuttuvat deltacoverit peilikolmiosta jne niin voi rakennella lisää.
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Pieni tärinä jatkuu jarruttaessa (kuten myös suoraan ajettaessa pienemmässä mittakaavassa), on tosin riippuvainen välillä milloin mistäkin, tien kallistuksesta, ilman lämpötilasta, ratin asennosta, ja tämä siis nytkyttää oikealle. Pieni välys tuntuu kun renkaasta ottaa kiinni ylhäältä ja varovaisesti siitä liikuttelee.. Laakerinhan sen kai olettaisi olevan..

Myös edelleenkin vetonivel askarruttaa, talvellahan tämän kanssa oli ongelmia ja nivel kävi kuivana PITKÄÄN, mutta huoltoliikken mukaan ei hätää jos uudet rasvat laitetaan sisään. :seina Mitenköhän lienee..

Ilokseni huomasin myös että sedanin peilikolmion deltacoverit eivät käy HB-malliin.
Katsastus suoritettu loppuun, hitsattiin samalla paikka kuskinpuolen koteloon kaaren takaosaan. (bout siinä "tunkkauskohdassa")

Olen seurannut kulutusta, ja viime tankilla kulutus oli: 8.7l / 100km, työmatka-ajossani, joka koostuu päivittäin kahdesta kylmästartista, 4km 60-80km/h nopeudella ja 30km tasaista nopeutta 105km/h. Jos malttaa ajella sitä 100km/h niin kulutus olisi varmasti pienempi, sen jo testasin.

Matkakulutukset tuli mitattua viime kuussa ja semmoset lukemat sain tauluun kuin 7.68l / 100km, että näin. :peukku

Kumpa tuon vetelyn sais kuntoon niin jaksas taas keskittyä niin moneen muuhun pikku featureen.
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

No niin, nyt auto seisoi 3kk, kun olin itse "toisaalla". Ja kotia tulemisen kunniaksi Galantti päätti ruveta temppuilee, kertynyt kosteus on varmasti osasyyllinen. :(

Ja eiku kone käyntiin, konehan kävi.. hyvin korkean nakutuksen kera (noh, vanha kunnon 2000rpm tovi niin alkaa nostimet olee kunnossa) auttoi siihen.
Kone kävi jonkun kymmenen minuuttia ja kuoli kiekkamittarin saadessa jonkin kuolinkohtauksen (siis hyppi se neula ilman todellista kierrosten nousua).
Noh kävin virranjakajan kannen ja pyörijän läpi että taitavat olla nekin jo vaihtokunnossa.. no ropasin ne kuntoon sen verran mitä niitä pysty ja uusinta yritys.
Taas kävi niinku pitääkin. (ja myös heti lähti käymään, kun kokeili tulille tuon sammumise jälkeen)

No siinäpä sitten talvirenkaat alle ja koeajolle. Noh, autohan kulki niinku pitääkin, ei mitään ongelmaa mitään. Sitten taas motarilla yhtä-äkkiä vaan moottori kuoli. Ie. vaikka oli vaihde päällä ja moottorijarrutus ko. syystä varmasti tulilla niin rpm mittari näytti 0:aa ja ei tosiaankaan lähtenyt uusiksi tulille moottirijarrun myötävaikutuksesta, virta-avainta piti näyttää että lähti taas tulille.. Jotenkin luulen että tämä joku kosketusvika jossain on johtuen kosteudesta. (kun auto kuitenkin toimii niinku pitääkin) Mutta mistäköhän päin vikaa lähtis etsii? :-\ , eli onko tuossa joku semmonen viba että jos ecu ei saa kierrostietoa (viittais siihen kiekkamittariin), niin se on ns. kill switch sit kaikelle?

Noh, haen timanttitiskiltä ainakin sen virranjakajankannen ja pyörijän ensin alkuun ja uuden akun akkutalosta, toivottavasti pääsee sinne asti.

Ja eilen kun ajoin sitten sen jälkeen taas kotia, pelas pitkän tovin niinku pitääkin, ja just ennen kotipihaa rupes yskii (ei sammunut kuitenkaan, ei vaan vastannut kaasun) mutta toipu kuitenkin.
Sitten tyhjäkäyntiä pihassa jonkun 5 min ja alko tämmösen:

http://www.youtube.com/watch?v=IVUVAMj-Qqw

Mut tokeni taas auton uusiksi käynnistyksellä.. Ideoita, vai veikataanko vaan virranjakajankantta/pyörijää?

Jokatapauksessa auto on nyt "Kuivauksessa", eli defa termini on huutanut pari tuntia sisällä.. Kosteutta autossa kuitenkin oli ja runsaasti koska mankkakin sano työsopimuksen irti.. (ei pyöritä enää cd-levyjä, tai ei ainakaan eilen pyörittänyt, tuli vaan ERROR lukemaan)

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21139.0 <- tuonne voi spekuloida :)
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Hmm.. hämmentävää..

Monta päivää vikaa etsittyäni.. Vika katosi. :p
Kaksi päivää sitten sitä selvittelin ja auton pätkiessä iloiseen tahtiin ja minä kylmäsprayllä koitin jäähdyttää komponentteja ja saada toimintaa paremmaksi. Akku on ollut kuollut kokoajan, ie. voi startata noin 30s ja akku on tyhjä, myös vaikka auto olisi käynyt pitempään tai apuvirtaa olisi annettu puoli tuntia (akku loppui yksi päivä kun jäi parkit päälle 30 min), joka tapauksessa toissapäivänä testi päättyi taas kerran pätkimiseen ja lopuksi loppui akku, annoin apuvirtaa ja sammuilu jatkui.. sitten jäähdytin puolaa pitkän tovin ja auto kävi taas normaalisti ja sitten loppuikin akku joten en saanut toistettua uusikai että oliko se nyt loppupeleissä se puola vai ei.. virrat kuitenkin loppu taas akusta ja totesin että pakko kai se on yrittää ladata edes akkua että sais jonkin verran virtaa. Akku oli vuorokauden 6A laturin perässä ja otti virtaa noin 1A koko tuon ajan, seuraavana aamuna löin akun kiinni ja starttasin ja auto pelasi kuten ennenkin..
Eli mitä ihmettä? ???

Eli vaihtoehdothan ovat mielestäni seuraavat.

1) Vika katosi yhtä mystisesti kuin tulikin, itsekseen. (säät ovat olleet kuitenkin samat jne)
2) Jostain syystä huono akku aiheutti ongelman, en kyllä keksi miten, mutta ainoa vaihtoehto ehkä olisi: koska akun jännite / laturin lataus on vienyt liikaa jerkkua systeemiltä käynnissä ollessaan (akku on noin 10v vanha jne), on puola joutunut työskentelemään "kovempaa" pienemmällä virralla ja siksi puola on vain rehellisesti ylikuumentunut (Eikä siis välttämättä viallinen?), Ainakin järjellä ajattelisin nuin?

Tänään tosiaankin kävin ajaa 100km ja eilen tuli tyhjäkäyteltyä joku 3-4h ilman ongelmia.. :p
Mikä on sinun teoriasi?, vastaukset kommentti puolelle.
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Vika ei ole toistaiseksi uusiutunut, noh, vaihtoin virranjakajan kannen ja pyörijän timanttitiskiltä iltapuhteiksi, olikohan pyörijä 20e, ja virranjakajan kansi 35e tai jotain. Varuiksi kyselin myös tulpanjohtoja (168e), ja uutta puolaa (155e), joka mielestäni on ihan kohtuullinen, tai ainakin yllätyin että ei ollut timanttitiskillä ko. osan hinta mikään one billion dollarz niinkuin niin moni muu osa.

Lisäksi löin keulille uuden akun, Varta AGM (160e), modata sai kumpaakin johtoa hiukkasen.. ja vähän sitä mihin se akku tuleekin, mutta huomasin jälkikäteen että ois ehkä pitänyt kokeilla suoraan ekaksi paikalleen akkua.. meinaan jos en väärin veikkaa niin ois mennyt sukkana ilman modaamattakin (vaikka 1cm pidepi onkin kuin se alusta.. mutta ne mitat on "ulkomitat" joten.. no uskon että ois mennyt ilman modiakin..

Huomasin uusia featurejakin uudesta akusta, nyt vilkkuja kun käyttää niistä kuuluu se tik-tik ääni joka ei ainakaan ennen tasan kuulunut nuin vahvasti ;D

Lisäksi asensin Autometerin procomp nestetäytteisen alipainemittarin :peukku
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Elämä jatkuu, venttiilin nostajat naputtelee päivä päivältä enemmän :p Mutta nekin on vaihtolistalla, kuten myös varastossa olevat (ja vuosia odottaneet) uudet iskarit, jouset ja yläpäät.
Olisi muuten taasen se aika vuodesta että katsastukseen pitää alkaa valmistautumaan.. Uskoisin että auto menee läpi joko ajamalla, ja/tai korjauskehoituksin, en ainakaan usko mitään uusintatarkastukseen viittaavaa löytyvän.

Muita vaihdettuja osia vuoden aikana.. Pakoputken takaosa myös. Tarvike laturin hihna vinkuu bout aina kylmänä hetken tai kaksi.

Lisäksi uusia featureja on löytynyt, jos jollain jotain insightia olisi näihin niin olisi kiva tietää.

- Auto ei enää kulje jalka pois kaasulta nykimättä. (eli ykkös/kakkosvaihteella pystyi ennen rullailemaan koskematta kaasuun, nyt auto nytkyttelee vienosti, mutta toki menee etiäpäin) mitkäs tähän vaikuttaa, tulpat? ???
- Jarruttaessa juuri ennen pysähtymistä kuuluu jostain edestä "klonk klonk" ääni pysähtymiseen asti, tämä kuuluu aivan jarrutuksen loppuvaiheessa kun rullaillaan vienosti pintajarrulla :)
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Tänään muuten mietiskelin sitä pientä nyökkimistä rullaillessa ja tarkistin että tulpat pitäisi ainakin vaihtaa 40tkm välein, eli ne ainakin on vaihtamatta. Luulen vaihtaneeni ne 340tkm mutta huoltokirjaan en ole moista kirjoittanut joten.. muistappa semmonen sit :p

Ohjaustehostimen öljyistä ei muuten löytynyt huolto-oppaasta mitään mainintaa, että ne pitäisi joskus vaihtaa.. Mutta miten lie?,
Ohjaustehostin on jäykentynyt mielestäni siitä mitä se oli aikanaan, ja nestepinta on kohdallaan..

ps. Kommenttilinkki muuten löytyy tuolta ylhäältä
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI Royal 1989

Vuosikatsastuksen saldo yksityisellä (73e, 60e + 23e pakokaasumittaus), yksi rasti paperiin ja tottakai jälkinäytöllä. (15-23e)
Oikea alapallonivel, vaihto, uusintatarkastus, s**t**a! :mad:

Noh, siinähän se samalla kai sit vaihtuu.. kun Tulpat + Nostajat + Etuiskarit + Jouset + Yläpäät + Jakohihna.

ps. Voin muuten kertoa että tästä eteenpäin en pakokaasumittausta konttorilla tee, just naapurikorjaamossa sano että ei heillä oo hinnat muuttuneet. sama vanha 10e. (joka oli ennen konttorillakin)
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Nyt on katsastettu ja 14kk ajoaikaa, 65e maksoi molempien alapallonivelien vaihto legförs tai jotain merkkisiin. En ruvennut itse tuohon kun prässihommahan tuo lienee on.

Nyt pitäisi seuraavaksi tehdä nuo aiemmin mainitut asiat ja käydä jarrutkin läpi, ja laittaa nyt oikeaa rasvaa oikeaan paikkaan..
Vetoakseli pitäisi jostain testiin saada että oisko sillä vaihdolla vaikutusta..

Mysteeriäänissähän on yhä se resonointi 2900rpm vauhdissa (häviää 3000rpm or so), veikkaan että iskuvaimentimista vika löytyy, esim yläpäästä.
Ja askin rallatus/synkrot ovat menossa huonompaan suuntaan..
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Mysteeriääni hävisi, Etupään iskarit ja jouset tuli vaihdettua. Ja luulen että iskarit vaikutti asiaan. Oli ainakin täysin kuolleet, ie. painoi pohjaan niin pysyivät pohjassa.
Myös vaihdelaatikon rallatus hävisi vaihtamalla askia, kiitoksia asianomaisille jotka olivat mukana toteuttamassa tätä, (Slider, Samitsu), (Kuvakin piti laittaa 8)
Kesälomareissulla muuten saatiin kulutukseksi alle 7:skan kulutuksia.. Hienoa ~400tkm ajetulle 89 mitsulle.. Tulipa tuossa katsottua esitteistä että itselä on tosiaankin Royal malli. Kun löytyy kattoluukut ja pronssilasit, nice. 8)

Etupään jarrut täristää yhä, vaikka oon molemmin puolin ne käynyt läpi jo kerran tälle vuodelle, tärinä oli hetken poissa mutta palasi samantien, Oiskohan ne sit niin väljät vaan jo..
Noh, Jenkeistä tuli kysyttyä Mitsun alkuperäisiä satuloita (Kunnostettuna by Mitsu), ja ois 120e pari täydelliset satulat + rahti+verot, että pitääpä sitäkin harkita..

Kesälomalla tuli muutenkin palaa jenkeistä (alkuperäisosia), eli tulpanjohdot tuli vaihdettua (60e, alkuperäiset), öljykorkki, fiksattua se keskikonsolin kannen lukko (tähänkin tuli varaosa), vielä pitäisi ennen talvea vaihtaa se alavesiletku ja jäähdytysnesteet, myös nostajat tuli vaihdettua. (Ohessa myös kuva nostajien vauriosta, jonka varmaan venttiili on tehnyt (eli ne kaksi nostajaa joita ei oltu vaihdettu edellisen omistajan toimesta ennen 300tkm, Eli kannattanee nämäkin vaihtaa ajallaan)

Myös tuulilasi alkaa jo oikeasti olee vaihtokunnossa (Sitähän se on ollut kokoajan.. Mutta nyt tuli kuljettajankin näkökenttään viiru), että katsoo jatkuuko auton elämä vielä ensi vuonna. 400tkm tulee täyteen ihan kohta. Ja jälleen yksi talvi olisi edessä.

Hieno auto, kaiken kaikkiaan, Truly godlike :peukku :driver
Ja viimeisenä kuva myös yhdestä merkkipaalusta, ei välttämätät hyvä vitsi, mutta piti se tehdä silti :)

Niin ja muistutuksena vielä scrollauspelkoisille: Kommentit voi laittaa: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21139
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

400tkm meni rikki tuossa hetki viikko sitten..

- Takapönttö on poikki/vuotaa, ralliäänet siis..
- Alkuperäinen tuulilasi halkesi nyt niin että ei varmaan enää selittelemällä leimasta selviä.. Kuskin näkökentässä suoraan ylöspäin.
- Autoa vaivaa lämpimänä tuo outo vika josta sähköpuolellakin on ketju.. Toivottavasti se on se PTU:n liitin.
- Jakohihnan vaihto alkaa olee käsillä.
- Termostaatti ja Alavesiletku vois vaihtaa samalla ku jäähdytin nesteetkin
- Öljynkulutus on kasvanut.
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

PTU:n liitin se tuskin on, kun vika tuli edellisen kerran niin vaihtoin PTU:ta lennosta ja ei vaikutusta.
Ja nyt tiedän mikä tuon vian oletettavasti aiheuttaa, pyörijä ja virranjakajan kannet "palaa" syystä tai toisesta (faija meinas että se on se konkka tms. jakajan kyljessä joka saattas olla rikki), eli palamisella meinaan että pyörijän kontaktit menee mustaksi ja virranjakajan kannen nastat valkoiseen kovan töhnän peittoon + tähän yhdistetään lämpö niin pätkiminen varma, jotenkin alan itse veikkaamaan tuota puolaa.. (sen kanssahan joskus aiemminkin olikin ongelmaa kun akku oli p*ska)

Tyhjäkäyntiin tuli kanssa joku pieni feature tässä kovien pakkasten aikana, en ole tutkinut tarkemmin, kun starttaa roikan nokasta pitää pitää jalkaa kaasulla minuutin verran että auto käy tyhjäkäyntiä, ie. ei nosta automaattisesti kiekkoja.. eli oisko tuo tk-moottori nyt? (joku cold idle feature se varmasti on), tosin toimii lämmettyään rullatessa ainakin, mutta tyhjäkäynnillä ei kierrokset tipu alle 1000rpm. Tutkitaan kun hutkitaan.
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Ei ole nyt edellä mainittu ongelma toistunut, kun olen pitänyt virranjakajan nastat "puhtaana".. eli jokin komponentti niitä "polttaa", ja veikkaan puolaa. (joka siis ylikuumenee syystä tai toisesta).. No summa summarum, 406tkm

Tänään tuli tehtyä hivenen huoltoja, aiemmin tyhjäkäynti moottori on jo melkein koko talven aina vaan surrannut startissa ja autoa ei ole voinut startata ilman että istu kuskin paikalla (ja antaa kaasua), ja olettamus on ollut että tk-moottori vihdoinkin on tullut tiensä päähän.. noh, vaihtoin sitten hyllystä kun jostain oli jäänyt ylimääräiseksi toisen kl-kotelon tk-moottorinsa kanssa.. Ja homma toimii :peukku

Tosin siinä kun kattelin sit niin oli vanhasta kl-kotelosta se Fixed SAS (Speed adjusting screw) ruuvattu aika tappiin ja siitä johtuen oli tyhjäkäyntikierrokset @ 2000 startissa, pyörittelin sen sitten auki (ja tk-kierrokset asettu siihen 800rpm korville) ja tuumailin että pitäskö se tuo tyhjäkäyntikin tarkistaa.. Noh, tein ohjeen mukaan.. eli virrat päälle, virrat pois.. ISC-piuha irti (Tk-moottori) ja käyntiin, kiekat @ 1500rpm (siis tässä toisessa KL-kotelossa.. aika villit asetukset olleet varmasti autossa jossa kotelo ollut kiinni). ihmettelin että jopas nyt.. säätiin sitten sillä engine speed säädöllä kiekat @ 800rpm ja Fixed SAS:in hollille ohjeen mukaisesti, piuha kiinni ja kaikki pelaa.. Jospa tuo tästä taas.

Siinä sit samalla totesin että öljynkulutus on aika kohdallaan ilmeisesti ja että imuputki on huohotukselta "öljyssä", samaten vanha kl-kotelo.. huolestuttavaa.. noh, kilometrit on mitä ovat.. Siitä sit masentuneena ajattelin että no p*rkele, vaihdan nyt sen termostaatinkin kun semmonen on pari vuotta hyllyssä ollut (tarvike wahler), noh, yllätys olikin suuri kun kotelosta löytyi juuri samanlainen 88 asteen wahleri.. ulkoisesti siinä ei mitään vikaa ollut, mutta vaihtamalla silti parani, nyt kone lämpiää "puoliväliin"..

Noh semmosta tällä kertaa.. Öljynkulutus on kyllä mielestäni hyvinkin huolestuttava.. ihan vasta lisäsin litran ja taas ei edes tikku kastu, alle ei jää mitään.. eikä mitenkään erityisesti savutakkaan.. Tosin öljynsuodatin on ollut vaihtamatta jonkun 20tkm.. laiska kun olen ollut.. ja öljyä olen kokoajan vaan lisännyt.. oisko se siitä?

Hieman kyllä mietityttää että antaisko auton vaan "vanhentua" jossain pihan nurkassa vaikka onkin toimiva peli.. kuitenkin autoon pitäisi vaihtaa jakohihna (100e) + takapönttö (80e) + tuulilasi (200e).. Ja oispa tuossa tuo toinenkin kampe jo hollilla ajoon.. saiskohan tuommosesta jos nuo korjais tonnia myymällä.. jolloin jäis ns. "omilleen", mutta autoon oiskin sit vaihdettu bout kaikki kuluvat osat pakoputkea myöten.. (pl. moottori joka saattaa vaatia kohta jonkin sortin overhaulia jos ei halua lisätä tuolleen 0.5dl - 1dl per tonni..)

Kommentit, kysymykset: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21139
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Jakohihnaa on yritetty vaihtaa 2 päivää pihalla ja 100tkm jakohihnan vaihdosta tulikin sitten 100tkm jakohihnan kiristys, töihin on maantainaina pakko päästä ja ei ollut tarvittavia työkaluja enää sitten loppuvaiheessa.. Eli kirjoitanpa tähän huomioita joita tuli todettua..

Jako voi olla kohdallaan alhaalla, vaikkei se sitä ylhäällä olekkaan, ie. pitää pyöritelä niin kauan että merkit matsaa molemmissa päissä, tosin itselläkin huomasin että tasapaino akseli on ainakin 3 pykälää "väärässä", en tiedä onko tällä vaikutusta tärinään tai muuhunkaan..

Muutamia muita ärsyttävyyksiä:
- Suojakotelon yksi pultti on kuin onkin vesipumpun rullan takana, tätä ei oikein saa mitenkään auki muuten kuin ottamalla rullan pois (oikeastaan ainoa syy miksi ko. rulla pitää pois ottaa), sanomattakin selvää että ko. pultti ei ikinä mene enää takaisin kiinni. (Ja muutenkin on hieman ahdasta ottaa ko. rullaa pois, 10mm listalla onnistuu just ja just kun nostaa konetta öljypohjasta sopivasti)

- Jakohihnan kiristimen yläpultti on sitten kuusiokoloavaimella avattavissa, eli siitä ei löydy pulttia tai muutakaan.

- Ja kuin tahallaan, myös tasapainohihnan vaihtaminen on tehty mahdottomaksi ellei ota kampiakselin ohjainpyörää pois, se levy jossa jakomerkki on estää sen.. tilaa on maksimissaan 2mm, ja tasapaino-akseli vaatisi noin 4mm.. Hienoa.. Nämä on tehty kyllä ihan tahallaan, ja vain kiusaksi.

- Jälkimmäiseen liittyen, se pultti on sitten tosissaan tiukassa, ja en äkkiseltään keksi saako sitä mitenkään auki "yksin", itse en saanut, räikkää ei viittinyt pamauttaa "startilla" paskaksi. Ko. Pultti sitten on 24mm, hihnapyörää varten tarvii myös ulosvetäjän mitä luultavammin, että saa sen rullan pois.

- Ohjaustehostimen irroitus on myös melkoista touhua.. pitää avata ne kaksi pulttia pyörän läpi ja yksi 14mm takaa..

Noh, paremmalla onnella ensikerralla.. pitää toivoa että vehje pysyy kasassa vielä tovin.. Ulosvetäjä pitänee ostaa ja joku millä sen ison pultin saisi auki. (joku muu kuin pulttipyssy)

Kaiken kaikkiaan, hermo oli herkässä.

Kommentit: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21139
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Niin joo, nyt on hihna vaihdettu.. äkkiä se oli ehtinyt näemmä menee kun vähän vaan kiristin hihnoja ja nyt kun avasin jakopään niin (kuva alla) :

Hihnapyörä ittessään lähti helposti kun olin eka kampuran pultin startilla pamauttanut auki.. 408tkm mittarissa, samassa kuvassa muuten näkee miten vähän tuo tasapaino-akseil oli "löysällä", ja eroa moottorin käynnissä tosiaankin on.. nyt on moottori niin tasainen eikä täristele kiihdyttäessä (jännä että ei oo aiemmin moista edes epäillyt).. eipä tuo oo mitenkään erityisen paljoa täristänyt, mut verrattuna nykymenoon.. niin tärisi se selvästi..

Tästäpä voisikin päätelä että jakohihna kyllä kestää määräajan kevyesti.. ei löytynyt omasta lähemmässäkään tutkimuksessa oikeastaan mitään vikaa.. (Toki venynyt on).. Mitsun tuon ajan omistajankäsikirja ei muuten määrittele vuosirajaa.. (jonka kai uudemmat / GTI tekee?) vaan "vaihto joka 100tkm"

Paikalle muuten meni tuommonen SKF valmis-sarja jossa oli SKF kiristimet ja Gatesin hihnat, 107e paikallisessa varaosapuljussa..

Seuraavaksi ois katsastus edessä..

ps. Niin ja edelliseen viestiin korjattuna, se pääty pultti on 22mm, ja tokalla kerralla meni jo vaihto yhteen päivään ;D
 

Liitetiedostot

  • ohnoes (Custom).jpg
    ohnoes (Custom).jpg
    112.1 KB · Lukukerrat 4,549
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Tosiaankin kun on tuo hihna ollut vaihdettuna niin uskaltanut jo antaa lapasta lattiaankin.. mutta todettava se on, tuon moottorin kierrätys ei hyövää yli 5k, yleensä 4k päälle on jo oikein mainio aika vaihtaa, sen jälkeen ei vauhti kiihdy merkittävästi.. ykkösellä se jaksaa kiertää vähän yli 5k.. Eli onkos tämä trukkimoottorin feature vai 409tkm ajettu moottori? :) Nikohan tähän ainakin osaisi vastata.

Lisäksi moottorin öljynsyönti on kasvanut huolestuttavan isoksi, menee jo ~2l / 1000km, varsinkin tuolla uudella teboilin öljyllä jota vaihtoin (semmonen kutina tosin että ihan niinku ois vaan öljyn syytä), laskin nyt perään teboilin mineraaliöljyä kokeeksi jos se on tuo öljyn laatu joka vaikuttaa tuohon kulutukseen. Ilmeisesti näillä kilometreilla muutenkin kannattaisi pelkästään mneraaliöljyä käyttää?

Vai jokos tuo ois öljyrenkaiden vaihdon aika?, Katselin että pakoputken pää on "öljyinen/karstainen" ja kun polkasee kunnon kiekat paikallaan niin "mustahko" pilvi ilmestyy piipusta.. Toisaalta, eipä tuo itteä sinänsä haittaa, öljyä saa kaupasta. 8)

Katsastus lähestyisi myös.. hieman kuumottaa että olikohan tämän auton taru tässä, jos vaativat tuulilasin vaihdettavaksi leiman saamiseksi niin melko suurella todennäköisyydellä oli. (Ei tässä mitään vikaa ole, mut onko järkeä vaihtaa 200e+ lasi 500e+ autoon, harvemmin?) :p

+ Jarrutkin on taas alkanut ääntää edessä joskus.
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

412tkm

Pakkianturi vaihdettu (Lienee ollut rikki askin vaihdosta saakka), aitoon luotettavaan made in italy osaan ;D, oli muuten säästetty pultin koossakin.. tarvike 22mm, orkkis 24mm :)
(+ menee hieman eri asentoon niin joutuu taittaa alkuperäistä johtoa)

Mistäköhän sitä sais käytetyt etusatulat HALVALLA, tai kannattaakohan tuo edes harkita?
voikohan renkaiden tasapainotus vaikuttaa jarrutukseen nopeasta vauhdista?, meinaan talvirenkailla ei mielestäni ravistellut ja kesärenkailla ravistelee..

Noh.. voishan tuota nyt yrittää katsastaa..
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

414tkm auto on nyt seissyt kuukauden kun on rullailtu testiajoa tuolla Godlike-2:lla. Mutta tällä viikolla piti autoa taas herkistellä ja kun tuo leimakin oli menossa vanhaksi, niin ilokseni voin ilmoittaa että Godlike-1 on nyt katsastettu jälleen vuodeksi. Haluaako joku ostaa? ;D

Katsuri kehui pohjan kuntoa ja sano että helmat ne nyt kerää ruostetta autossa ku autossa.. Takajarrut meni just ja just läpi, etujarrut kirkkaasti.. Saattaa olla että kohta pitää ekaa kertaa ikinä kiristää käsijarruvaijeria. On tällä autolla vielä ainakin muutamia vuosia elämää jäljellä..

Tosin oishan tuo kiva saada tärinätön jarruttaminen.. Veikkauksena nyt ois ne brembon levyt tai sit kuluneet satulat.. Itse veikkaisin satuloita..
Mutta tästä on hyvä jatkaa.. Myyntinhän tämä luultavasti menee koska mitä luultavammin vaihdan manuaali-vaihteisesta automaattivaihteiseen.. :driver

Ja tällä ois tarkoitus tulla radalle sitten ensi kuussa Kemoralle.. Katsotaan miten auton käy :peukku
 
Vs: J. Puhakka, Mitsubishi Galant 2.0 GLSI 1989

Autohan kesti kemorassa oikein mainiosti, 65 läppiä vedettiin lappu tiskissä. Ennen reissua tuli vaihdettua satulat eteen ja tärinä väheni pieneen osaan..
Noh, eniveis. Auto on nyt myyty, Meni uuteen perheeseen kajaanin suunnalle käyttöautoksi. :p
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom