- Liittynyt
- 7 Tammikuu 2003
Eli tehdäänpä tästä nyt pienimuotoinen topic, joka piti jo tehdä pari vuotta sitten kun auton ostin..
Eli tuommosen käyttiksen ostin kaveriltani pois jota kaupitteli jo ensimmäistä kertaa 2002
(auton ostohan varmistui sitä myöten kun varaosa cordiasta taka-akseli ja kori antautui.)
Eli kyseessähän on vm 89 glsi, sarjanumerollaan 186 yksilö joka tehtaalta ulos on rullannut tuona vuonna, ensi-rekistöröinti on suoritettu 7/1989, autossa on sinkattu kori ja ruostesuojaus suoritettu suomessa, olen auton neljäs omistaja. (ensimmäinen omistaja asui kuusamossa, josta auto meni pattijoelle ja josta autoliikkeen kautta ouluun), huoltokirjojen leimoista asia on ollut helppo selvittää. (ja onpa mukana kaikki rekisteriotteet) Ja lisänähän on vielä tuo maanmainio sähkökattoluukku.
Ostohetkellä autolla oli rullattu vajaat 340tkm, edullisesti, murtovaurioituneena josta johtuen autoon piti ostaa uusi virtalukko,
nytten mittarissa on 365tkm, ja lisää (toivottavasti onnellisten tähtien alla) tulee se ~2000km kuussa. Alkuhan meni varsin kivuttomasti..
ja kaikin puolin muutenkin on ollut elämä suht. normaalia vanhan auton kanssa, jos ei ihan viimeisiä juttuja lasketa.
Katsastuksesta auto ei ekalla kerralla kivutta läpi mennyt (mm. etu-koiranluut, ja pallonivelet),
Ja sopivasti katsastukseen ajaessa auto rupes pätkimään ja sammumaan pitemmän seisomisen päätteeksi ja niin vain Galant kyykähti erään ison kauppakeskuksen pihalle kun ei lähtenyt käyntiin kun starttaus imi mehut.. Sen syy oli (ylläri ylläri) kosteutta virranjakajassa.. Jonka ex-omistaja muisti että onhan se sen ennenkin tehnyt pitemmän seisomisen jälkeen, tällöin jo mainittiin että onpas takajarrut ruosteessa ja pientä jumittelua siellä suunnalla olikin aina aamuisin liikkelle lähtiessä (pakittaessa), noh, tästä katsastuksesta vielä päästiin ilman levyjen vaihtoa, ja maininta tuli myös halkinaisesta tuulilasista, mutta supliikkimies(tm) selviää.
mutta toka kerta menikin läpiajamalla.. Jälleen tuli maininta jarrulevyistä ja tuulilasista, korjauskehoitus ilman näyttöä tuli myös etulavetin toisesta takapuslasta, jotka molemmat vaihettiin, jarrut ja iskarit näytti edelleen huippulukemia vaikka takajarrut ei varmaan ole ikinä pitäneet (siis, pitää kyllä parkissa, mutta esim. talvella ei toivoakaan että lukittus renkaat)
Mitäs muuta sattui.. tuon vuoden aikana..
Venttilinohjurin kumit tuli vaihdatettua liikkeessä, ja yksi nostin lipsahti väärinpäin asentajalta ja siksi piti käydä uudestaankin hoidattamassa autoa, ja savutus loppui tuossa yhteydessä, öljyn syönti ei täys-synteettisillä juurikaan vähentynyt, jonkin verran.. sitten tilalle tuli castrolin puolisynteettiset jotka ovat pysyneet sisässä huomattavasti paremmin..
Niin ja yhdellä kaljanhaku reissulla kiihdytyksen päätteksi, pakoputken etuosa irtosi äänenvaimentimesta ja tuli varsin miehekkäät soundit joiden kanssa tuli kärvisteltyä parin päivän ajan ja vaihdettua uusi etuputki, talven tullen etujarru oli jo pitempään pitänyt pahaa ääntä jarruttaessa ja
arvelin että palat alkaa olee loppu, kuitenkin paloja näytti olevan vielä ulkoisesti tarkisteltuna ja toivoin että auto kestäisi siltä osin kevääseen että voisi kuivalla maalla jarrut vaihtaa.. toisin kävi.
Eräällä työmatkalla heti aamusta jarruattessa kuului paukahdus ja hirveä jyrinä alkoi kuulumaan ja tiesin että nyt pala tuli tiensä loppuun, auto jarrutti käytännössä männällä toisesta eturenkaasta joten vaihteella jarruttaminen kuului sen päivän suunnitelmiin, haettuani brembon etulevyn ja sopivat palat suuntasin vaihtoon eräälle pajalle, siinä sitten purkaessa ihmettelin että on se perhana kun palaa on vielä näin paljon jäljellä.. toisella puolella, perinteisesti mäntä siis on ollut jumissa ja jarruttelu on suoritettu vain sisemmällä palalla joka on kulunut loppuun ja pamahdus tuli siitä että se rautaosuus mikä palassa on luiskahti pois paikoiltaan ja levy oli myös syöpynyt siltä puolelta noin 0.5mm päähän jäähdytysraoista, no siinä sitten tuli huollettua molemmat etusatulat kunnolla ja vaihdettua etujarrulevy, samalla siinä ahisti kun yksi renkaan pultti on poikki ja sitä ei voinut vaihtaa siinä samalla.
Sitten taas selvisi talvea hetken aikaa ja TAKAPÄÄ alkoi jarruttaa samalla jyrinällä ja lumihanki ei houkuttanut, ja ahistus kohosi että eipä tässäkään kevääseen asti selvitty, no siinä sitten oli pakko nöyrtyä, hakea brembon laikat taakse ja huoltaa molemmat satulat ja jarrut täysin. tämä siis kahden päivän aikana -10 asteen pakkasessa hyvin alkeellisilla talvivarusteilla, ja voin sanoa että kyllä ahisti, mutta kyllä hymyilytti sitten kun homma tuli valmiiksi.. molemmat takasatulat oli TÄYSIN jumissa, toiselle puolelle piti jo barbakikkoja käyttää että sai luistin edes pois.. (pultti pyöri mutta luisti ei vaan liikkunut), joten ruuvari pultin pyörimistä estämään ja sitten satulan osa irti ja sitten hakkaamaan luisti ulos tunnelistaan.. toisella puolella paikat oli vaan jumissa, mutta luisti tuli kivuttomasti ulos.
Sitten talven aikana myös tuli tuo vetelyongelma jota puitiin tuossa aiemmin, joka siis johtui siitä että edellinen omistaja oli vaihtanut vetonivelen ja käyttänyt nippusidettä vetonivelen suojakumin kiinnitykseen.. ja nipparihan on vuosien saatossa löystynyt ja aina kostealla ilmalla sinne on päässyt vettä sisään joka on huuhdellut tehokkaasti rasvat pois, ja tästä johtuen nivel hirtti kiinni (ja oli aivan ruosteessa), uudet rasvat sisään ja onkai tuo taas edennyt..
Ainoa vika joka autossa tällä hetkellä on, on tuo mielenkiintoinen tyhjäkäynti, jota epäilen että se on mekaaninen enemmänkin kuin tyhjäkäyntimoottoriin liittyvä.. kylmänä startatessa auto käy normaalisti ja lämmetessään alkaa nostaa tyhjäkäyntikierroksia, myös vapaalle vaihto aiheuttaa kierrosten huopaamisen auton ollessal iikkeessä. Kierrokset palaa normaaliksi voimakkaasti tyhjäkäyntimoottorin päältä painamalla, eli varmaan siellä joku jumittaa, en ole ehtinty vielä tutkia koska auton pitää joka päivä liikkua.
kolmas katsastus lähestyy ja luulen että nyt on sen realiteetin toteamisen aika että tuulilasi pitää ainakin vaihtaa, on hieman enemmän haljennut alareunastaan (aken ohjeiden mukaan näkökenttäalue on myös tuolla, lue pyyhkijöiden alueella), no pelaapahan ainakin jarrut, luultavasti napinaa voi tulla puuttuvasta renkaan pultista myös.. tosin oon miettinyt mitenkähän siihen tynkään jonkun pultin saisi koristeeksi kiinni, onhan tuo vanne pysynyt jo monta vuotta kolmellakin kiinni, ja yksi pultti on vain ollut koristeena, vielä ennen sen sai kirrattua pultin reunaan sen verran että pysyi.
Auton kulutus on ollut minun työmatka-ajossani 8.8-11 litraa / 100km. (jälkimmäinen lukema kun asuin kaupunkialueella, eka lukema tuli juuri tältä kuulta, nykyään tulee enemmän motarilla ajoa)
Tulossa olevia remppoja olisi ainakin:
- Toinen etujarrulevy (bremboa ei silloin saanut kuin yhden kappaleen kun ostin sen toisen), luultavasti myös vielä kerran uudet palat samalle puolelle.
- Pakoputken keskiosa, se on revennyt ollut jo kauan ja pörisee, se oisikin viimeinen osa alkuperäisestä putkesta jota ei ole vielä vaihdettu.
- Tyhjäkäyntiongelma.
- Joku resonoi 2900rpm kierrosluvulla aina kun ajaa monttuun, ehkäpä ne iskarin yläpään laakerit, tai pakoputki, eipä tuo häiritte.
- Vaihdelaatikko on rohissut myös ikuisuuden, auto on kuitenkin sen verta hiljainen että äänen kuulee selkeästi.
Kuvia löytyy: http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=8910
Kommentit voi laittaa: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21139
Kaikesta huolimatta olen ollut tyytyväinen autoon, jopa niin tyytyväinen että joka kerta kun on ollut mielessä että voisi sen E39 530D Bmw:en laittaa, niin on vain todennut että miksi, lähes samat kyydit se mitsukin tarjoaa, ilman arvon alenemisia ;D (ja varustetasohan/ajettavuushan on huippuluokkaa niin mikäs tässä.)
H&R madallus on ollut jo pitkään mielessä, ja kaapissa on myös uudet etuiskarit hilppeineen, odotellut muutaman vuoden vaihtoa.. mutta katsastuskesta on mennyt läpi auto hyvin arvoin niin ei ole sitten jaksanut.
Valitan tajunnanvirta(tm) kirjoittelua, mutta pyrin korjailemaan aina kun virheitä huomaan.
Eli tuommosen käyttiksen ostin kaveriltani pois jota kaupitteli jo ensimmäistä kertaa 2002
(auton ostohan varmistui sitä myöten kun varaosa cordiasta taka-akseli ja kori antautui.)
Eli kyseessähän on vm 89 glsi, sarjanumerollaan 186 yksilö joka tehtaalta ulos on rullannut tuona vuonna, ensi-rekistöröinti on suoritettu 7/1989, autossa on sinkattu kori ja ruostesuojaus suoritettu suomessa, olen auton neljäs omistaja. (ensimmäinen omistaja asui kuusamossa, josta auto meni pattijoelle ja josta autoliikkeen kautta ouluun), huoltokirjojen leimoista asia on ollut helppo selvittää. (ja onpa mukana kaikki rekisteriotteet) Ja lisänähän on vielä tuo maanmainio sähkökattoluukku.
Ostohetkellä autolla oli rullattu vajaat 340tkm, edullisesti, murtovaurioituneena josta johtuen autoon piti ostaa uusi virtalukko,
nytten mittarissa on 365tkm, ja lisää (toivottavasti onnellisten tähtien alla) tulee se ~2000km kuussa. Alkuhan meni varsin kivuttomasti..
ja kaikin puolin muutenkin on ollut elämä suht. normaalia vanhan auton kanssa, jos ei ihan viimeisiä juttuja lasketa.
Katsastuksesta auto ei ekalla kerralla kivutta läpi mennyt (mm. etu-koiranluut, ja pallonivelet),
Ja sopivasti katsastukseen ajaessa auto rupes pätkimään ja sammumaan pitemmän seisomisen päätteeksi ja niin vain Galant kyykähti erään ison kauppakeskuksen pihalle kun ei lähtenyt käyntiin kun starttaus imi mehut.. Sen syy oli (ylläri ylläri) kosteutta virranjakajassa.. Jonka ex-omistaja muisti että onhan se sen ennenkin tehnyt pitemmän seisomisen jälkeen, tällöin jo mainittiin että onpas takajarrut ruosteessa ja pientä jumittelua siellä suunnalla olikin aina aamuisin liikkelle lähtiessä (pakittaessa), noh, tästä katsastuksesta vielä päästiin ilman levyjen vaihtoa, ja maininta tuli myös halkinaisesta tuulilasista, mutta supliikkimies(tm) selviää.
mutta toka kerta menikin läpiajamalla.. Jälleen tuli maininta jarrulevyistä ja tuulilasista, korjauskehoitus ilman näyttöä tuli myös etulavetin toisesta takapuslasta, jotka molemmat vaihettiin, jarrut ja iskarit näytti edelleen huippulukemia vaikka takajarrut ei varmaan ole ikinä pitäneet (siis, pitää kyllä parkissa, mutta esim. talvella ei toivoakaan että lukittus renkaat)
Mitäs muuta sattui.. tuon vuoden aikana..
Venttilinohjurin kumit tuli vaihdatettua liikkeessä, ja yksi nostin lipsahti väärinpäin asentajalta ja siksi piti käydä uudestaankin hoidattamassa autoa, ja savutus loppui tuossa yhteydessä, öljyn syönti ei täys-synteettisillä juurikaan vähentynyt, jonkin verran.. sitten tilalle tuli castrolin puolisynteettiset jotka ovat pysyneet sisässä huomattavasti paremmin..
Niin ja yhdellä kaljanhaku reissulla kiihdytyksen päätteksi, pakoputken etuosa irtosi äänenvaimentimesta ja tuli varsin miehekkäät soundit joiden kanssa tuli kärvisteltyä parin päivän ajan ja vaihdettua uusi etuputki, talven tullen etujarru oli jo pitempään pitänyt pahaa ääntä jarruttaessa ja
arvelin että palat alkaa olee loppu, kuitenkin paloja näytti olevan vielä ulkoisesti tarkisteltuna ja toivoin että auto kestäisi siltä osin kevääseen että voisi kuivalla maalla jarrut vaihtaa.. toisin kävi.
Eräällä työmatkalla heti aamusta jarruattessa kuului paukahdus ja hirveä jyrinä alkoi kuulumaan ja tiesin että nyt pala tuli tiensä loppuun, auto jarrutti käytännössä männällä toisesta eturenkaasta joten vaihteella jarruttaminen kuului sen päivän suunnitelmiin, haettuani brembon etulevyn ja sopivat palat suuntasin vaihtoon eräälle pajalle, siinä sitten purkaessa ihmettelin että on se perhana kun palaa on vielä näin paljon jäljellä.. toisella puolella, perinteisesti mäntä siis on ollut jumissa ja jarruttelu on suoritettu vain sisemmällä palalla joka on kulunut loppuun ja pamahdus tuli siitä että se rautaosuus mikä palassa on luiskahti pois paikoiltaan ja levy oli myös syöpynyt siltä puolelta noin 0.5mm päähän jäähdytysraoista, no siinä sitten tuli huollettua molemmat etusatulat kunnolla ja vaihdettua etujarrulevy, samalla siinä ahisti kun yksi renkaan pultti on poikki ja sitä ei voinut vaihtaa siinä samalla.
Sitten taas selvisi talvea hetken aikaa ja TAKAPÄÄ alkoi jarruttaa samalla jyrinällä ja lumihanki ei houkuttanut, ja ahistus kohosi että eipä tässäkään kevääseen asti selvitty, no siinä sitten oli pakko nöyrtyä, hakea brembon laikat taakse ja huoltaa molemmat satulat ja jarrut täysin. tämä siis kahden päivän aikana -10 asteen pakkasessa hyvin alkeellisilla talvivarusteilla, ja voin sanoa että kyllä ahisti, mutta kyllä hymyilytti sitten kun homma tuli valmiiksi.. molemmat takasatulat oli TÄYSIN jumissa, toiselle puolelle piti jo barbakikkoja käyttää että sai luistin edes pois.. (pultti pyöri mutta luisti ei vaan liikkunut), joten ruuvari pultin pyörimistä estämään ja sitten satulan osa irti ja sitten hakkaamaan luisti ulos tunnelistaan.. toisella puolella paikat oli vaan jumissa, mutta luisti tuli kivuttomasti ulos.
Sitten talven aikana myös tuli tuo vetelyongelma jota puitiin tuossa aiemmin, joka siis johtui siitä että edellinen omistaja oli vaihtanut vetonivelen ja käyttänyt nippusidettä vetonivelen suojakumin kiinnitykseen.. ja nipparihan on vuosien saatossa löystynyt ja aina kostealla ilmalla sinne on päässyt vettä sisään joka on huuhdellut tehokkaasti rasvat pois, ja tästä johtuen nivel hirtti kiinni (ja oli aivan ruosteessa), uudet rasvat sisään ja onkai tuo taas edennyt..
Ainoa vika joka autossa tällä hetkellä on, on tuo mielenkiintoinen tyhjäkäynti, jota epäilen että se on mekaaninen enemmänkin kuin tyhjäkäyntimoottoriin liittyvä.. kylmänä startatessa auto käy normaalisti ja lämmetessään alkaa nostaa tyhjäkäyntikierroksia, myös vapaalle vaihto aiheuttaa kierrosten huopaamisen auton ollessal iikkeessä. Kierrokset palaa normaaliksi voimakkaasti tyhjäkäyntimoottorin päältä painamalla, eli varmaan siellä joku jumittaa, en ole ehtinty vielä tutkia koska auton pitää joka päivä liikkua.
kolmas katsastus lähestyy ja luulen että nyt on sen realiteetin toteamisen aika että tuulilasi pitää ainakin vaihtaa, on hieman enemmän haljennut alareunastaan (aken ohjeiden mukaan näkökenttäalue on myös tuolla, lue pyyhkijöiden alueella), no pelaapahan ainakin jarrut, luultavasti napinaa voi tulla puuttuvasta renkaan pultista myös.. tosin oon miettinyt mitenkähän siihen tynkään jonkun pultin saisi koristeeksi kiinni, onhan tuo vanne pysynyt jo monta vuotta kolmellakin kiinni, ja yksi pultti on vain ollut koristeena, vielä ennen sen sai kirrattua pultin reunaan sen verran että pysyi.
Auton kulutus on ollut minun työmatka-ajossani 8.8-11 litraa / 100km. (jälkimmäinen lukema kun asuin kaupunkialueella, eka lukema tuli juuri tältä kuulta, nykyään tulee enemmän motarilla ajoa)
Tulossa olevia remppoja olisi ainakin:
- Vaihdelaatikko on rohissut myös ikuisuuden, auto on kuitenkin sen verta hiljainen että äänen kuulee selkeästi.
Kuvia löytyy: http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=8910
Kommentit voi laittaa: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21139
Kaikesta huolimatta olen ollut tyytyväinen autoon, jopa niin tyytyväinen että joka kerta kun on ollut mielessä että voisi sen E39 530D Bmw:en laittaa, niin on vain todennut että miksi, lähes samat kyydit se mitsukin tarjoaa, ilman arvon alenemisia ;D (ja varustetasohan/ajettavuushan on huippuluokkaa niin mikäs tässä.)
H&R madallus on ollut jo pitkään mielessä, ja kaapissa on myös uudet etuiskarit hilppeineen, odotellut muutaman vuoden vaihtoa.. mutta katsastuskesta on mennyt läpi auto hyvin arvoin niin ei ole sitten jaksanut.
Valitan tajunnanvirta(tm) kirjoittelua, mutta pyrin korjailemaan aina kun virheitä huomaan.