kuinka akku paksiin?

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
elikkä mulla alkaa tila loppumaan konehuoneesta.. :p tarvitsee siirtää akku paksiin ja tässä muutama kysmys:
kuinka paksun päävirtakaapelin tarvin kun pituus on n.5m? riittäisikö 34 neliötä? toimiiko vanha järjestelmä jos jätän akunkengissä olevat kaksi sulaketta (30 ja 50) sinne ja pulttaan tulipeltiin kiinni?

Tarkoitus olisi tuoda päävirta kaapeli tulipeltiin ja ottaa siitä tarvittavat virta "oksat" jakoblokilla ja laittaa akun viereen sinne paksiin yksi putkisulake jota esim. hifiasennuksissa käytetään :) lisää ideoita ja tietoa peliin kiitos
 
Käytä niin paksua johtoa kuin perse kestää, 30-50mm2 riittää varmaan.
Akku konttiin, koteloon! ja putki auton ulkopuolelle että mahdolliset höyryt pääsee ulos.
Akun -, runkoon tukevasti.
Akun + , sulake lähelle akkua 150A riittänee.
Sitte piuha vedetään konehuoneeseen, sinne jakobokki, sulaakkeellinen, niihin mihin sulekkeen tarvii..
hifeille, jos niitä on. Ota virta akulta ja omalla sulakeblokilla vaffeille.

ps. multa löytyy kaapista sulakerasioita ja jakoblokkeja, jos tarvii.. (pientä korvausta vastaan)
 
ahaa. kiitos neuvosta. sopiikohan tuonne konehuoneen puolelle semmonen jakoblokki missä ei ole sulaketta? kun aattelin jättää sinne ne vanhat sulakkeet (30 ja 50) mitkä oli siinä akun + kengässä?
 
Ostat sopivankokoisen puristettavan jatkoholkin ja lainaat puristuspihdit jostain paksusähköasennuksia tekevästä firmasta, poistat alkuperäisen kaapelikengän, teet jatkon ja liimakutistesukkaa päälle. Hyvä, luotettava ja halpa.
Paitsi, jos ne alkup. pääsulakkeet ovat suoraan kengässä kiinni, eikä johtoa pätkääkään... sitten tulee vähän ongelmaa.
 
Sulakeboxi on melko varmuudella 8mm pultilla akun kengassä... siit vain irti ja tehdä jokin moinen kytkentä rasia ja siit peräkontiin kaapeli...

kuten vesku mainitsi esimerkiksi joku virran jako bloki saattaa sopia kuin unelma siihen käyttöön
ja peräkonttiin suosittelen laittamaan akun navan viereen pääsulakkeen... ;D
 
juu kyllä ne johdot siitä irtoilee niinkuin Jkorpela sanoi. eikä ollu kallista tuo 36neliöinen, kaapeli 8,60e metri :) hurja homma vaan kadottaa tommonen mörökölli jonnekkin tonne auton syövereihin kun en viitsis ihan auton allekkaan sitä ripustaa roikkumaan..

mutta eiköhä se tästä sinne paksiin asetu. nyt tää homma on paperilla selvää, pitää tutkia miten onnistuu käytännössä ;D
 
Esku sanoi
Ostat sopivankokoisen puristettavan jatkoholkin ja lainaat puristuspihdit jostain paksusähköasennuksia tekevästä firmasta
Parashan ois jos sais sen viä puristuksen jälkeen juotettua..
 
Ei missään nimessä!

Juotettaessa karvat kovettuvat epämääräisen matkan päähän tuosta liittimestä, jolloin ne ovat kukin erilaisessa rasituksessa tärinässä/lämmön vaihtelussa ja napsahtelevat yksitellen poikki. Ei tee ollenkaan hyvää.

Järeämmillä jännitteillä - jolloin on olemassa jopa sääntöjäkin siihen, miten homma tapahtuu - ei tuota tinaa edes saa laittaa. Varsin yksiselitteisesti kiellettyä.
 
Esku sanoi
Ei missään nimessä!

Juotettaessa karvat kovettuvat epämääräisen matkan päähän tuosta liittimestä, jolloin ne ovat kukin erilaisessa rasituksessa tärinässä/lämmön vaihtelussa ja napsahtelevat yksitellen poikki. Ei tee ollenkaan hyvää.

Järeämmillä jännitteillä - jolloin on olemassa jopa sääntöjäkin siihen, miten homma tapahtuu - ei tuota tinaa edes saa laittaa. Varsin yksiselitteisesti kiellettyä.

Aamen!
 
Tinaus on muutenkin yliarvostettu liitostapa. Kosketuspinnoilta kaasutiivis puristettava liitos on luotettavampi kuin tinaus. Tosin joku abicon tasoinen liitin ei välttämättä ole kaasutiivis ;D
 
Eipä abikoissa mitään vikaa ole, jos vain unohtaa ne valmiiksi eristetyt. Eristämättömät, joissa liitos rullataan niiden karvojen ympärille, eikä vain litistetä, kestävät kyllä vaikka mitä. Siihen sitten irtoeriste päälle. Tosin eipä niitä korroosiolta saa suojattua, joten ei kosteisiin paikkoihin.
Haittapuolena tietysti tarvittavien työkalujen hinta ja noiden eristämättömien liittimien saatavuus. Eli ei satunnaiselle liittelijälle..

Ja tuosta kaasutiiviydestä, kyllä kunnollisissa (AMP jne..) abikosortisissakin liittimissä liitos on kaasutiivis, tosin taas riippuen puristustyökalusta. Kunnollisia puristuspihtejä kun ei saa alle sadan euron mistään.
 
Totta, abicoja on tosiaan monentasoisia. Itse viittasin lähinnä näihin markettitasoisiin "kympillä sarja liittimiä ja pihdit" joita useimmat täällä kuitenkin käyttäisivät.
 
Takaisin
Ylös Bottom