l151726: L200 fiksaus ja turbotus

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
No niin. Homma alkoi kun koneesta meni kansi tai pahvi. Kun sain tallin rakennettua, niin pääsin auton kimppuun. Homma on tällä hetkellä rungon ja allustan laittovaiheessa.

kuvia pitäisi olla tuolla:
http://www.kodakgallery.com/ShareLanding.action?c=tnbz2m2.q5744wq&x=0&y=-wqrmwj&localeid=en_US&cm_mmc=site_email-_-site_share-_-core-_-view_photos_button
 
Vs: l151726: L200 fiksaus ja turbotus

Lähinä olen tässä alustan osia vaihtanut. OME alustan sain taakse asennettua ja etupää on nyt työn alla. Pitää vaan ensin vaihtaa kaikki raidetangon päät, pallonivelut ja muut etupään kuluvat osat. Tilasin myös OME:n puslasarjan eteen ja uudet napalukot.

Kasaaminen olisi kivaa, kun vaan saisi vanhat osat irti. Esim. jarrusatuloiden pulttien errottamisessa meni monta iltaa. No olihan niitä pultteja kaikkinensa neljä. Ylipäätään kaikkien osien irrottaminen on aina älyttömän työn takana.

OME:n alustan kanssa on ollut sellaisia haasteita, että vääntöseuvat ei meinaa millään olla oikeat. Ensimmäiset oli liian paksut ja liian lyhyet. Toiset oli sopivan paksut, mutta liian pitkät. Mollemmat oli osanumeroiltaan oikeat ::) Pajoron osanumerolla olis sit viimein löytyneet oikeat vääntösauat. Ehdin kuitenkin tilata Dobinsonit sillä aikaa. Ne tuli tänään ja on oikean laiset.
 
Vs: l151726: L200 fiksaus ja turbotus

Nyt alkaa etupää olevaan valmiina kuskin puolelta. Toinen puoli pitäisi nyt olla helppo, kun tietää mitä on tekemässä. Nyt on siis tehty:
Ylä- ja alatukivarret putsattu ja maalattu
Kaikki puslat vaihdettu (OME)
Raidetangon päät ja kaikki muutkin ohjauksen osat simpukkaan lukuuottamatta vaihdettu
Jarrusatulat uusittu ja maalattu
Levyt uusittu
Uudet iskarit (OME) ja vääntösauvat (Dobinson) laitettu
Pyörän laakerit vaihdettu
Vetarin suojakumit vaihdettu
Muita pikkuosia vaihdettu

index.php


Kun saan toiselle puolelle saman homman tehtyä, niin sitten pitää laitta takajarrut ja sen jälkeen sitten uuden jarrulinjat ja bensalinjat
Tuntuu mukavalle laittaa välillä uusia osia paikalleen, eikä vaan tapella vanhoja ruosteisia irti....
 
Vs: l151726: L200 fiksaus ja turbotus

pitkään aikaan en ole mitään kirjoittanut. Kesällä en mitään tehnytkään. Nyt on taas projekti pikkuhiljaa edennyt. Maanantaina tuli ebay:stä tilattu alumiininen 2l bensan välisäiliö. vaikutti asialliselle. Sille pitää seuraavaksi tehdä teline taka-akselin lähimaastoon, samoin kuin akulle.

Samana päivänä tuli myös MegaSquirt v3. ja lisäkortin osat sekä johtosarja. Samassa tuli myös sytytyksen ohjaukseen tarvittavat kamat. Motti on hieman vaiheessa, että pääsis noita asentaa.

Edelleen on hieman hakusessa se imusarja/kaasuläppäkotelun siirto toiseen päähän, jotta ei ota tulipeltiin kiini.

Tänään lähetin kanen ja pakosarjan Kosusellle työstettäväksi. Se hoitaa mulle varmaan myös ahtimen.

Lämpimikseni olen moottoritilaa hionut, jotta saan maalattua sen ennen koneen asentamista ja pohtinut millaisia ulkoisia muutoksia tohon lavapakuun tekis, jos sen joskus saa toimimaan.

Niin joo, teräspunosjarruletkut tilasin kanssa. Ei ole vielä tullut.
 

Liitetiedostot

  • Moottori - pieni~.jpg
    Moottori - pieni~.jpg
    21.9 KB · Lukukerrat 1,084
Vs: l151726: L200 fiksaus ja turbotus

Moottoritilan pohjatöitä:

Aktivoiduin projektin suhteen ja nyt olen viimeiset pari viikkoa valmistellut konetilaa maalattavaksi. Melko ärsyttävän muotoisia paikkoja siinä oli hiottavaksi, mutta nyt se on valmis maalattavaksi.

Kerran jo maalasinkin (vastoin kaikkien ohjeita) sinkkisprayllä. Pinta oli ihan hanurista ja maali kupruili osittain irti pellistä. Sen jälkeen sitten hioin konetilan uudelleen ja nyt on kunnon 2k happomaali ja akrylimaali matkahuollossa odottamassa. Joululomalla ehdin vielä maalaamaan sen konetilan. Toivottavasti nyt tulee hyvä. Kolmatta kertaa en jaksa hioa.

Koneen laittoa:
Kannen lähetin Kosuselle työstettäväksi. Ensimmäinen kappale oli venttiliien välistä halki. Uuden ostin ja se pitäisi nyt olla siellä. Toivottavasti se on ok.

Käännettyä imusarjaa myös odottelen. Sit pääsinkin konetta laittaa ja silloin on toivottavasti konetila jo valmiina moottoria varten. Ei kait tässä sit muuta tällä kertaa.
 
Vs: l151726: L200 fiksaus ja turbotus

Hommat on välillä edennyt. Itse olen lähinnä keskittynty maalaamaan konetilaa. Nyt kolmannella kerralla näytti pohjista viimein tulevan hyvät.

Kansi, jonka lähetin Kosuselle oli halki. Hommasin uuden. Se oli hyvä ja tuli työstettynä takaisin perjantaina. Samalla tuli uusi Garretin turbo ja Tial:n hukkaportti. Kansi, joka tuli (ostin sen siis näkemättä) osoittautui olevan 88-92 8V Galantista. Ei sillä väliä ole, mutta hähän se on erilainen palotilojen ja sytytystulpan ympäristön suhteen.

Seuraavaksi pitäisi mitata puristussuhde (joka toivottavasti on jossain 8:1 - 9:1 välillä. Sitten voisi kiinnittää kannen koneeseen ja mallailla sitä konetilaan, jotta voisi suunnitella pakosarjan.

Edelleen pitäis saada se "käännetty" imusarja. Tosin pakosarjan tekijä uhkasi pystyvänsä hitsaamaan sen samalla....
 

Liitetiedostot

  • Maalaus4-pieni.jpg
    Maalaus4-pieni.jpg
    42.4 KB · Lukukerrat 899
Vs: l151726: L200 fiksaus ja turbotus

Tänään sovittelin konetta ensimmäistä kertaa paikalleen. PIeniä haasteita. Öljypohja ottaa kiinni etuperään. Ilmeisesti takavetogalantissa on sitten erilainen pohja. LIsäksi jo teidossa olevia ongelmia. Imusarja on "väärin päin" ja pakosarja pitää muuten vaan tehdä uusiksi. No joo, se nykyinen ei myöskään sovi paikalleen, kun se ottaa öljytikkuun ja moottoriin kiinni. LIsäksi kun asettaa turbon siihen, niin sen kompressoripuoli ottaa kiinni pakosarjaan.

Jokatauksessa tässä muutama kuva siitä, millainen pitäisi olla tulossa.
 

Liitetiedostot

  • L200 Moottori 017_pieni.JPG
    L200 Moottori 017_pieni.JPG
    189.1 KB · Lukukerrat 1,243
  • L200 Moottori 006_pieni.jpg
    L200 Moottori 006_pieni.jpg
    165.8 KB · Lukukerrat 962
  • L200 Moottori 013_pieni.jpg
    L200 Moottori 013_pieni.jpg
    177.5 KB · Lukukerrat 2,391
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom