L200 nykii kiihdyttäessä

L200Mitsu

New Member
Liittynyt
24 Lokakuu 2009
Juuri 90tkm huollosta tullut (onneksi ei maksanut kuin 1020€+uusi vika kaupan päälle) 2005 L200 98kw nykii kiihdyttäessä. Ei tee sitä aina, mutta yleensä jossain 2800-3200 kierroksen välillä kiihtyminen katoaa hetkeksi joko kokonaan tai ainakin hidastuu/nykii ja sitten taas mennään kuten pitää. Ylimääräisiä ääniä en kuule vian ilmetessä ja muuten pelaa kuten pitää. Tasakaasulla pelaa moitteettomasti. Kulutus ei ole ikinä matka-ajossakaan alle kymppiin mennyt, normaalisti vähän reilut 12l/100km eli se puoli kai ihan kunnossa. Muutaman kerran ennen huoltoon vientiä moottorinvikavalo jäi palamaan kun käynnistin auton, mutta kun sammutin ja odottelin hetken ja taas starttasin niin eipä valo enää palanutkaan.
Mistäs ihmeestä ja kummasta alan vikaa hakemaan? Kaikki aikaisemmat menopelit kun ovat olleet patonkimaan bensavehkeitä niin nyt on vähän pallo hukassa, vaikka rassaaminen on kyllä liiankin tuttua...
Joku viisas minua neuvoi jotain pakokaasujen paluuventtiiliä putsaamaan kun se kuulema saattaa karstaantua ja aiheuttaa ko vikaa mutta silloin pitäisi hänen mukaansa nykiä tasakaasulla ajettaessakin. Putsaan sen kyllä jos vain tiedän mistä sen löydän??
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Sen tarkemmin mitsun dieseliä tuntematta niin yleesä ko. vika uudemmissa dieseleissä on viitannut ilmamassamittarin tai ahtopaineen säädön vikaan.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Samoja oireita mullakin oli,elikkä auto L200 vm.-05 ajettu 83000 km. Teki juuri tuota samaa eli veto loppui 2800-3200 välillä.
Pari viikkoo sitten tulppasin tuon egr venttiilin kokonaan ja sen jälkeen ei ole ongelmaa esiintynyt,nyt jopa tuntuu kakkosella kiihdyttäessä jonkinlainen tehopiikki 2800 kierroksen kohdalla.
Tiedä sitten johtuiko vika tuosta mutta toistaiseksi sitä ei ainakaan ole ilmennyt?
Toi moottorin vikavalo mulla tosin ei oo jäänyt palamaan koskaan käynistyksen jälkeen.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Kiitoksia tiedoista!

Kertoisitko samtron vielä millä sen tulppasit? Olen kuullut, että joku kuula sinne olisi tukokseksi laitettu?
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Tein siihen putken laippaliitokseen tiivisteen tilalle 2mm pellistä umpinaisen lätkän.

Tossa linkki tojon vastaavaan toimenpiteeseen.http://www.kdjoteros.com/Brico.EGR.php

En juuri mitsuun löytänyt ohjeita mut periaate tuosta selviää.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Suuret kiitokset lisätiedoista ja linkistä! Nyt ei muuta kuin kokeilemaan.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Eipä ollut vika EGR:ssä. Poistin järjestelmän käytöstä mutta vika ei poistunut. Mutta eipä egr ala tulevaisuudessakaan temppuilemaan. Seuraavaksi taidan kokeilla ilmamassamittarin vaihtoa. Jos se moottorinvikavalon muutama syttyminen viittaisi vaikka siihen. Toivotaan toivotaan...
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

En löytänyt ilmamassamittaria, näinköhän sitä tällaisessa vanhanmallisessa dieselissä onkaan..? Yksi ilmavuoto hukkaportilta menevistä letkuista löytyi ja nimenomaan siitä jonka anturi on coolerilta tulevan ilmaputken mutkassa kiinni. Mutta eipä auttanut sen korjaaminen, matalilla kierroksilla tosin tuntuu pelaavan paremmin mutta voi olla vain harhaa.
Lähes joka kiihdytyksessä siis tehot hetkellisesti häviää n. 3000 kierroksen tuntumassa. Kartiosuodattimen laitoin alkuperäisen tilalle joten nyt kuuluu imuäänet paremmin. Ja kuuluu myös selvästi, kun imuäänet katoaa hetkeksi kun tehot häviää, aivan samalla tavoin kuin hellittäisi kaasupoljinta hetkeksi.
Näinköhän tässä joutuu nöyrtymään ja ajelemaan lähimmälle Mitsun korjaamolle mahdollisia vikakoodeja lukemaan ja selvittelemään, kun ei kylältä löydy tätä autoa tunnistavaa tietokonetta/ohjelmaa. Onneksi matkaa mutkalle ei kerry kuin 600km.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Voiskohan siellä olla lisää noita ilmavuotoja? Syöttöpumpulle menevässä letkussa reikä ->ei ehdi nostaa syöttöä ahtojen mukana ->hetkellinen puutuminen

Mitäs tuossa huollossa autolle tehtiin jossa tämä vika (ilmeisesti?) tuli..?
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Vuotoja en polttoaineletkuista löytänyt. Yhden tosin vaihdoin varmuuden vuoksi webaston asennuksen yhteydessä, mutta ei vika ainakaan sillä poistunut. Täytynee hakea vielä lisää letkua kaupasta ja vaihtaa loputkin.
Merkkihuoltoon Rovaniemelle soittelin ja sain mekaanikon langan toiseen päähän. Kun kerroin viasta niin sanoi että kyseessä on ainakin L200, Pathfinder tyyppivika: Turbo ahtaa liikaa ja auton varojärjestelmä ei anna ahtopaineiden nousta niin korkealle että jotain hajoaa ja laskee hukkaportin kautta ahtopaineet. Parin tunnin homma hänen mukaansa kun säätävät ahtopaineet sellaisiin lukemiin ettei hukkaportti aukea. Onkohan kukaan muu kuullut tällaisesta??
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

L200Mitsu sanoi
Vuotoja en polttoaineletkuista löytänyt. Yhden tosin vaihdoin varmuuden vuoksi webaston asennuksen yhteydessä, mutta ei vika ainakaan sillä poistunut. Täytynee hakea vielä lisää letkua kaupasta ja vaihtaa loputkin.
Merkkihuoltoon Rovaniemelle soittelin ja sain mekaanikon langan toiseen päähän. Kun kerroin viasta niin sanoi että kyseessä on ainakin L200, Pathfinder tyyppivika: Turbo ahtaa liikaa ja auton varojärjestelmä ei anna ahtopaineiden nousta niin korkealle että jotain hajoaa ja laskee hukkaportin kautta ahtopaineet. Parin tunnin homma hänen mukaansa kun säätävät ahtopaineet sellaisiin lukemiin ettei hukkaportti aukea. Onkohan kukaan muu kuullut tällaisesta??
Yleinen vika, plus mikä aiheuttaa vikaa on myös se pelkkä VGT solenoid. se vaihtamalla. ja vikakoodit nollaamalla päsee jo pitkälle. ja sit mahdollisesti joutuu säätämään actuattorin tanko vai mikä lie oikea nimi nyt sit onkaan.. mutta ahdot pitäis olla max0.7 - 0.97 bar
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

No eikös sitä hukkaportin tankoa voisi vain pidentää jonkinverran niin, että se häiriö loppuu.. Jos ois ahtomittari, niin voisi seurata, että tuleeko tietyssä paineessa aina tuo puutuminen..
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

MVa~1 sanoi
No eikös sitä hukkaportin tankoa voisi vain pidentää jonkinverran niin, että se häiriö loppuu.. Jos ois ahtomittari, niin voisi seurata, että tuleeko tietyssä paineessa aina tuo puutuminen..

Juu voishan sitä. mut ku kaikilla ei ole sitä ahtopaine mittaria kiinni. ja ku mä en oo ite oikee tajunnu sitä et ku auto tulee tehtaalta niin se sillä tangon pituudella toimii.. ja sit ku ollaa ajettu jotain 80000km niin ilmenee tuota vikaa... et eihän se siellä pyörähtele itsestään. muta vaihtais ensteks sen solenoidin.sit säätää vasta tangosta ahtoja.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

MVa~1 sanoi
No eikös sitä hukkaportin tankoa voisi vain pidentää jonkinverran niin

Eikös näissä ole muuttuva siipiset ahtimet ja se tanko oo ns. siipien säätö ainekin muistelen jossain selleaisen kuvan ja selityksen nähneeni. ::)
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Töissäkin pitää välillä käydä niin ei muutamaan päivään ole ehtinyt rassaamaan, eikä vielä muutamaan ehdikään..
Olen itsekin sellaisia huhuja kuullut, että tässä olisi muuttuvasiipinen ahdin. Ainakin siinä saman vuoden Pathfinderissa samalla koneella on sellainen. Mutta tietoa L200:sta ei ole. Ahtopainemittari on kyllä jo ostoslistalla. Halvemmaksi tulee hankkia sellainen ja yrittää itse korjailla kuin alkaa aina 600km mutkia lähimmällä korjaamolla reissaamaan. Tai sitten ei...
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Webtrap_86 sanoi
Eikös näissä ole muuttuva siipiset ahtimet ja se tanko oo ns. siipien säätö ainekin muistelen jossain selleaisen kuvan ja selityksen nähneeni. ::)

Ja jos joku on sellaisen kuvan ja selityksen jostain löytänyt, olisin kovasti kiitollinen jos saisin tietooni mistä minäkin mahdollisesti sellaisen löytäisin.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Nyt on poltsikkaletkut vaihdettu ja todettu ettei vika ainakaan siellä ollut.
Se hukkaportilta tuleva tanko ainakin liikkuu mukavasti käsin koko alueen rajoittimesta toiseen, joten ainakin sen pitäisi toimia moitteetta. Silloin sieltä VGT solenoidin suunnalta kuuluu selvä suhaus kun rajoittimen liikuttamisesta syntyvä paine pihisee sieltä järjestelmästä pihalle. Onkohan olemassa mitään konstia millä sen VGTn kunnon voisi kotikonstein kokeilla? Ja tietääkö kukaan minkä hintainen osa se noin suunnilleen olisi ostaa ja saako niitä muualta kuin merkkiliikkeestä?
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

L200Mitsu sanoi
Nyt on poltsikkaletkut vaihdettu ja todettu ettei vika ainakaan siellä ollut.
Se hukkaportilta tuleva tanko ainakin liikkuu mukavasti käsin koko alueen rajoittimesta toiseen, joten ainakin sen pitäisi toimia moitteetta. Silloin sieltä VGT solenoidin suunnalta kuuluu selvä suhaus kun rajoittimen liikuttamisesta syntyvä paine pihisee sieltä järjestelmästä pihalle. Onkohan olemassa mitään konstia millä sen VGTn kunnon voisi kotikonstein kokeilla? Ja tietääkö kukaan minkä hintainen osa se noin suunnilleen olisi ostaa ja saako niitä muualta kuin merkkiliikkeestä?

osa taitaa olla jonkun 70e arvoinen. olihan siinä joku mittaus arvo. oisko ollu 27-33 ohm 20c asteen lämpötilassa. sit tarvitsee myö katsoa ettei se vuota alipainetta.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Jos se VGT solenoidi on se mikä kuvittelen sen olevan(???), eli siis se mihin tulee mm. suora 4mm letku hukkaportin kellolta ja sisältää kaksi sähköistä anturia mihin kumpaankin tulee niitä 4mm letkuja sieltä täältä ja sijaitsee imusarjan apukuskinpuoleisessa päässä ollen kahdella pultilla kiinni imusarjassa. Niin hinta oli vajaat 120€ ja Hollannista löytyy maahantuojan mukaan yksi kappale vielä. Japanista sitten lisää. Jos jollakin tiedossa mistä voisi saada edullisemmin, olisin hyvin kiitollinen tiedosta.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Nyt sitä ehti taas hetken rassata, mutta VGT-solenoidia ei vielä paikalla ole pitkähkön toimitusajan vuoksi.
Ahtopainemittari sen sijaan tuli jo asennettua ja nyt kiinnostaakin kovasti missä luvuissa tässä -05 98kw L200:ssa pitäisi ahtopaineiden maksimissaan olla? Vitosella kun tasakaasulla ajelee niin mittari näyttää hieman vajaata 0,8bar ja kun polkimen painaa pohjaan nousee ahdot sinne 1,5bar tietämille. Nelosella täydellä kaasulla nousee yli 1.5bar ja maksimilukemat on olleet hieman yli 1,7bar. Mitä aikaisempia juttuja lukenut niin suht korkeilta nuo vaikuttaa? Nykiminen ja tehohäviö tapahtuu yleensä aina hieman yli 1bar ahdoilla: paineet tippuu sinne 0,5-0,7bar tietämille ja nousee sitten taas tipahdusta edeltäviin lukemiin. Tunne on hieman sama kuin olisi automaattivaihteisto joka vaihtaisi pykälää. Ja manuaali tämä ainakin minun tietääkseni on...
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

En tiedä paljonko tossa pitäis olla ahtopaineet, mutta aika kovilta kuullostaa. Ootko kokeillu mitä se tekee jos nyppää siitä VGT-solenoidista kokonaan piuhat irti?
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

rellu80 sanoi
En tiedä paljonko tossa pitäis olla ahtopaineet, mutta aika kovilta kuullostaa. Ootko kokeillu mitä se tekee jos nyppää siitä VGT-solenoidista kokonaan piuhat irti?

Sytyttää moottorin häiriö valon.

Ahtopaineet pitäis olla maks. 0.86bar kun se menee yli sen 1bar se aiheuttaa tuota tehottumuutta.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Nyt on VGT -solenoidi vaihdettu ja kaikki alipaineletkut. Ahtoi edelleen kuten ennenkin: kaasu-pohjaan-kiihdytyksessä sen 1,5b-1,7bar. Ja edelleen samat tehohäviöt ja nykiminen ja välillä myös ahtopaineen jatkuvaa nousua ja laskua tasakaasulla ajettaessa. Ahtopainemittarin asensin siihen imusarjan päältä lähtevään suoraan letkuun joka on VGT-solenoidin pedin alla. (Siis siihen missä vanhemmissa malleissa on ilmeisesti se mekaaninen venttiili joka aukeaa n. 1bar paineesta? Tässä on vain suora reikä imusarjaan ja siitä alipaineletku sähköiselle anturille joka on kiinni rintapellin ja välijäähdyttimen välissä. )
Säädin hukkaportin tankoa pidemmäksi, jotta ahtopaineet pysyisivät aisoissa, vaan eipä tuottanut toivottua tulosta. Vaikka tanko olisi niin pitkänä, että turbo herää henkiin vasta jossain 2500rpm, nousee ahdot JOSKUS tuonne 1,3bar. Ja vanhat ongelmat eivät olr kadonneet minnekään. Nyt turbo ei enää pelaa laisinkaan johdonkukaisesti. Auto tuntuu nyt kuin siinä ei olisi turboa laisinkaan, max kiihdytyksessä ahdot siellä 0,6bar, mutta sitten välillä ahtaakin sinne 1bar tietämille ja OIKEANLAISTA kiihtyvyyttä on havaittavissa. Silloin kun nousee ahdot yli yhden, moottorinvikavalo syttyy hetken viiveellä, jos siis olen nollannut vikamuistin edellisen syttymisen jälkeen..
Kysymys asiantuntijoille olisi seuraava: Mistä se painekello, joka säätää turbon ahtopainetta (ilmeisesti siis siipien kulmaa) saa paineensa? Siihenhän tulee alipaineletku venttiilikopan yli ja muuttuu rintapellin ja moottorin välissä metalliputkeksi joka tulee ilmeisesti jostain turbon alta minne ei ihmissilmä näe ilman purkutöitä. Miten tämä putki on turbossa kiinni? Voisiko se olla löystynyt? Jos siellä on jossain vuoto, voisiko aiheuttaa edellisenlaista vikaa? Silloinhan painekellon paine laskee ja se päästää tangon liikkumaan kauemmas turbosta ja ahtopaineet nousee? Sinne turbon suuntaan alhaaltapäin kun pääsin kurkkimaan, havaitsin jotain vuotoa joka oli jo öljynnyt runkopalkkia, öljypohjan takaosaa vaihdelaatikon yläosaa turbon alapuolta yms. Auto kun on ollut täysin vuodoton niin tuon täytyi olla kyllä uutta.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Ahtopaineiden vaikutuksesta kiihtyvyyteen sen verran, että paras kiihtyvyys oli havaittavissa kun ahtopainemittari näytti n. 1bar-1,3bar lukemia. Kun paineet nousivat sinne 1,5bar tietämille, ei kiihtyvyys ainakaan parantunut, pikemminkin päin vastoin.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Noissa muuttuva(vaiko juuttuva)siipisissä turboissahan on ollu ongelmia siipien jumimisenkin kanssa yleisesti mitään merkkiä yksilöimättä.

kun säädit sitä vipua, niin kokeilitko, että liikkuuko se tanko siellä turbon päässä kevyesti, vai takerteleeko se johonkin.

Se kello saa paineen jostakin turbon ja kannen väliltä, eli todennäköisimmin imusarjalta tai suoraan turbolta ja säätää turbon ohjaussiipiä pienemmälle kun paine kasvaa. Nyt jos se paine pääsee karkaamaan tai siivet takertelee, niin ei pystykkään säätämään.

tuommonen paineiden heittely voisi kyllä viitata sihen, että siivet takertelee pahasti, välillä ei anna painetta ja välillä antaa liikaakin.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Kokeilin sen vivun liikerataa ja hyvin se liikkui ääripäästä toiseen. En havainnut minkäänlaista tarkertelua. Hyvin liikkuu myös käsin koneen käydessä, ja kun tankoa lyhentää liikkuu oikein mukavasti kaasua polkiessakin, ahtaa vain silloin liikaa.
Pitäisikö ahtopaineiden pysyä samalla tasolla kun kaasu on samassa asennossa? Nyt ahtopaineet laskevat vaikka kierrokset ja kaasupoljin ovat samassa asennossa.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Pitäis kai niiden pysyä. ainakin oikein säädettynä. Voiko tuo painekellon tangon säätö vaikuttaa siihen?

Periaatteessa tasakaasulla kokoajan saman verran pakokaasuja -> turbo ahtaa koko ajan saman verran -> painekellon ei pitäisi liikkua mihinkään..
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

MVa~1 sanoi
Pitäis kai niiden pysyä. ainakin oikein säädettynä. Voiko tuo painekellon tangon säätö vaikuttaa siihen?

Periaatteessa tasakaasulla kokoajan saman verran pakokaasuja -> turbo ahtaa koko ajan saman verran -> painekellon ei pitäisi liikkua mihinkään..

Voihan siinä mennä hetki että "tasapainotila" saavutetaan, kun tossa on monta takaisinkytkentää.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

L200Mitsu sanoi
Kokeilin sen vivun liikerataa ja hyvin se liikkui ääripäästä toiseen. En havainnut minkäänlaista tarkertelua. Hyvin liikkuu myös käsin koneen käydessä, ja kun tankoa lyhentää liikkuu oikein mukavasti kaasua polkiessakin, ahtaa vain silloin liikaa.
Pitäisikö ahtopaineiden pysyä samalla tasolla kun kaasu on samassa asennossa? Nyt ahtopaineet laskevat vaikka kierrokset ja kaasupoljin ovat samassa asennossa.

Mittasin noi paineet tuosta omasta autostani,(auto siis sama L200 -05) ahtopaineet pysyy n.0,5bar.paikallaan ollessa ja kierroksia n.2500 ei heittele mihinkään päin,ajossa max paineet ton mittarin mukaan 1bar eikä vaihtele ajon aikanakaan jos ajaa tasakaasulla. Turbon siipiä säätävässä painekellossa on tyhjäkäynnillä 0,5bar alipaine ja kaasuttaessa laskee nollaan.

Siinä coolerin takanahan on sähköventtiili mihin se pieni putki tulee imusarjalta,toden näköisesti pitäis vaikuttaa jotain juuri noihin paineisiin,en tiedä sitte millä sen toiminnan sais tarkistettua.

Ihmetyttää vain kun tuolla aikaisemmin kerroin et toi egr tulppaus poisti omasta autostani tuon vian eikä se ole sen jälkeen ilmennyt. Mut nää nykyajan autot ny on aika henkimailman vehkeitä.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

samtron sanoi
Mittasin noi paineet tuosta omasta autostani,(auto siis sama L200 -05) ahtopaineet pysyy n.0,5bar.paikallaan ollessa ja kierroksia n.2500 ei heittele mihinkään päin,ajossa max paineet ton mittarin mukaan 1bar eikä vaihtele ajon aikanakaan jos ajaa tasakaasulla. Turbon siipiä säätävässä painekellossa on tyhjäkäynnillä 0,5bar alipaine ja kaasuttaessa laskee nollaan.

Siinä coolerin takanahan on sähköventtiili mihin se pieni putki tulee imusarjalta,toden näköisesti pitäis vaikuttaa jotain juuri noihin paineisiin,en tiedä sitte millä sen toiminnan sais tarkistettua.

Ihmetyttää vain kun tuolla aikaisemmin kerroin et toi egr tulppaus poisti omasta autostani tuon vian eikä se ole sen jälkeen ilmennyt. Mut nää nykyajan autot ny on aika henkimailman vehkeitä.

EGR:n tulppasin ja tein sen seuraavasti: Metallilätkä sinne EGR-venttiilin ja imusarjan väliin. EGR-venttiilille tulevaan alipaineletkuun en koskenut enkä pakosarjasta venttiilille tulevaan putkeen. Toiminko oikein?
Välillä pitää taas töissä käydä niin ei ehdi rassaamaan, mutta kohta konepeiton alle taas pääsee kurkkimaan..
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Eipä tuo egr voi olla syy vikaan jos noi ahtopaineet noin heittelee tulppauksesta huolimatta.
Todennäköisesti vika on sähkö puolella jossain mikä ohjaa sitä turbon alipainekelloo.
Oli aika yllätys itellekki että sinne kellolle tulee alipaine kun vanhemmissa malleissa siellä oli ylipaine.
Näitten nykyajan autojen päälle enää mitään ymmärrä, itekki oon miettinyt että vois olla parempi koittaa myydä pois vielä kun se toimii ja siirtyä takas noihin viime vuosituhannen vehkeisiin.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Nyt vuotaa myös (ainakin) venttiilikopan tiiviste. Ilmeiseti se yliahtaminen saanut sen aikaan?? Aikaisemmin kun ollut täysin kuiva moottoritila.. Sieltä se oli rintapellin puolelta alkanut pukkaamaan öljyä ja valuttanut turbon ym. päälle. Eli ei siellä turbon suunnalla taida mitään vuotoja olla. Apukuskinpuoleisen akun ja sen puoleisen lämpökilven poistamalla pääsi peilin avulla sinne kurkkimaan. Nyt toiveena on päästä kokeilemaan samanlaisesta autosta antureita/sähköventtiileitä ristiin jos vaikka niistä se vika löytyisi. Toivotaan toivotaan...
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Eipä ollut antureissa vikaa ei... Kaverin toimivasta autosta sain niitä omaani kokeilla eikä muutosta aikaisempaan verrattuna ollut. Mutta nyt kiinnostaa kovasti sille VGT-solenoidille ruskeaan sähköventtiiliin tuleva sähköliitin ja mitä virtaa siinä milloinkin kulkee?? Kyse on siis siitä ruskean värisestä anturista sen mustan vieressä mikä sijaitsee siinä imusarjan päällä ja siihen tulevista kahdesta sähköjohdosta. Toiseen johtoon ei tule omassa autosani virtaa laisinkaan ainakaan kun auto ei ole käynnissä, ja toiseen virtakynän valo palaa himmeänä. Jännitemittaria ei kokeiluhetkellä ollut valitettavasti käytössä. Kaverilla oli omassa autossaan alkuperäinen liitin irrallaan (ja siihen tuli virrat kuten omaanikin) ja paikalle oli asennettu toinen liitin jonka toiseen johtoon tuli miinus suoraan akun miinusnavalta, ja toinen johto meni tulipellin läpi ohjaamon puolelle, ja siihen tuli miinus vain kun autossa virrat(ehkäpä otettu siis virtalukolta?). Virtakynän toinen pää oli koko ajan akun plus -navassa. Kun kaverin autoon laittoi irti käytetyn liittimen paikalleen virtojen ollessa päällä, se ruskea anturi alkoi naputtamaan ja naputus jatkui kunnes auton laittoi käyntiin. Sammutettuani auton naputus oli loppunut. Ilmeisesti anturi sai siis alipaineen mitä oli vailla. Oman autoni anturit eivät mitään ääniä pidä. Kiinnostaa myös miksi kyseinen ohitus kaverin autoon on tehty? Toive tieten heräsi jos tuolla ohituksella omakin alkaisi pelaamaan. Ja työn jäljestä päätellen ohitus tehty ammattilaisen toimesta (mm. alkuperäinen liitin johdoissa)..
Jos siis SAMTRONilla olisi virtaa aikaa ja viitseellisyyttä, pystyisitkö kokeilemaan omasta autostasi mitä virtaa ja milloin sinne omalle liittimellesi tulee?? Tai ainakin kun autossa on virrat päällä, mitä virtakynä tai jännitemittari näyttää. Kyseessä kun on saman vuosimallin auto ja pelaa ilmeisesti moitteetta?
Vielä en ole päässyt töiden takia ja lämpimän tallin puutteessa kokeilemaan millaisia paineita sinne turbon siipiä säätävälle painekellolle minulla tulee. Kaamoksen pimeys ja parin kympin pakkaset ovat saaneet odottamaan lämpimään ja valoisaan talliin pääsemistä.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä



Hätäsesti tossa mittasin niitä johtoja,(pakkasta kun on 26 astetta) niin punaseen johtoon tulee 12V kun virta on päällä,vihreeseen ei tuu mitään mutta ei mee mittarin mukaan suoraa maihinkaan.Käyntiin en viittinyt laittaa johdon ollessa irti mutta voin kokeilla kun tuo keli vähän lauhtuis josko siitä liittimeltä sais mitattua sen ollessa kiinni mitä siihen tulee moottorin käydessä.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Nyt taisi vika löytyä surffailemalla ruåtsin pojan mitsusivuilla. Turha yrittää itse korjailla, mitsun korjaamolle pitää näköjään viedä. Jos kieltä oikein ymmärsin, kyseessä tyyppivika jonka korjaukseen tullut 2006 ohjeet merkkikorjaamoille.
Alla linkit sivuille joilta löytyy tietoa (ruåtsiksi) jos jollaikin vastaavia ongelmia.

http://www.mitsubishiclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=63&t=21691&sid=a1d59905f753f85ea05c4c925a900763
http://www.mitsubishiclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=63&t=18606
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Nyt on Mitsu käytetty johdon päässä ja vika ilmeisesti korjattu. Vikakoodinlukija kertoi viaksi yliahtamisen. Tietokone kiinni, vikakoodien nollaus ja koeajamaan sen aktuaattorin (hukkaportin tai mikä sitten onkaan) tangon säätämisen jälkeen. Mitsun tietokone näytti muutaman tangon säädön jälkeen lopulta maksimiahdoiksi 210kPa, oma tärinävaimennettu sähköinen ahtopainemittari näytti vajaata 1,5bar, mutta sehän jättääkin kaikki piikit huomioimatta. 220kPa on se raja-arvo mikä saa auton vikatilaan eli sytyttää moottorinvikavalon ja tiputtaa ahtopaineet. (Nämä Mitsun tietokoneen ilmoittavat luvut saattavat olla sitten jotain suhdelukuja, eli eivät kerro todellista painetta.) No peräkärryn kanssa en ole päässyt vielä kiihdyttelemään, mutta ainakin pelkällä nupilla tuntuu toimivan ihan mukavasti. Jostain syystä vain täydelle kaasulle painaessa ahtopaineet pompsahtaa ensin sinne likelle 1,5bar ja kiihtyy hyvin, sitten laskee hetkellisesti n. 0,5bar alaspäin ja kiihtyvyys hieman hidastuu, sitten taas nousee sinne likelle 1,5bar ja taas kiihtyy paremmin. Kartiosuodatin kun on paikallaan sen tapahtuman kuulee myös imuäänistä, joten kyse ei voi olla pelkästä kuvittelusta tai mittarivirheestä. Onkohan kenelläkään vastaavia havaintoja samanlaisesta autosta eli kuuluuko tuon toimiakin noin vai ei???
Öljyvuoto joka Mitsussani oli ei johtunut yliahtamisesta vaan Herttoniemen Vehon tekemästä yli tuhannen euron huollosta, johon kuului venttiilien tarkastus, mutta ei vanhojen venttiilikopan tiivisteiden vaihtamista. Paikalleen oli jätetty alkuperäiset kovettuneet tiivisteet joista varsinkin se puolikuu oli kovettunut eikä enää pitänyt öljyä yhden irroittamisen jälkeen. Tiivisteethän maksavat n.20€ joten on täysin ymmärrettävää että ne noinkin edullisessa huollossa jätetään vaihtamatta...
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Tässä on oman L200 dynolaput. 3000 kierroksen kohdalla häviää tehot.
Dynolaput ovat otettu ennen kuin omassa autossa alkoi ilmetä vikaa.

EDIT: kuvat muokattu sopivampaan 800x600 kokoon.
 

Liitetiedostot

  • L200_Dyno01 (Medium).jpg
    L200_Dyno01 (Medium).jpg
    49.2 KB · Lukukerrat 1,693
  • L200_Dyno02 (Medium).jpg
    L200_Dyno02 (Medium).jpg
    47.2 KB · Lukukerrat 1,720
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Jännä juttu noiden uudempien ällien kanssa: mekaanisella pumpulla oleva L049 tuntuu ajossa paljon ruudikkaammalta kuin uusi ällä, vaikka huipputehossa on eroa toistakymmentä(?) heppaa. Dynokäyrää kun katsoo, niin ymmärtää kyllä miksi näin. Ällässä teho tippuu juuri niillä kierroksilla, joilla yleensä kiihdytetään. Jälleen kerran nähdään miten vähän pelkästään huipputehoarvon tuijottaminen itseasiassa kertookaan moottorista.

Veikkaus: ahtopaineen (normaali) tippuminen on tehtaan tekosia, jolla on kaunisteltu päästö- tai kulutuslukemia. Sitten kun sitä oikeaa tehottomuus/vedottomuus vikaa ilmenee, kyseessä voisi olla esim. se komponentti, joka ahtopainetta säätää ECUn käskyjen mukaisesti. Joku venttiili, joka jääkin hetkellisesti jumiin ja ahtopaine ei palaakaan normaalialueelle? Liian alhaisesta ahtopaineesta ei välttämättä jää edes vikakoodia, vaikka ylipaineesta jääkin.

Lisäveikkaus: STT ja vastaavat pajat ohjelmoivat ECUn niin, että tuo kuoppa vääntökäyrästä häviää. Huipputeho ei kasva mielettömästi, mutta käytännön suorituskyvyssä eron huomaa heti.
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Autona L200 2.5td 2004. Mitenkäs ton egr:n tukkiminen? Antaako vikakoodin jos laitan sokean laipan tohon putken ja kellon väliin? Ku kellossa joku anturi kuitenkin on. Auto ajettu n120tkm. Ostettu liikkeestä ja heti kotimatkalla (300km) sytty vikavalo. Vikakoodina liika ahtaminen. Koodi poistettu ja koeajettu monenlaisella ajolla mutta vika ei uusinu. ??? ??? ???
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

aamuna87 sanoi
Autona L200 2.5td 2004. Mitenkäs ton egr:n tukkiminen? Antaako vikakoodin jos laitan sokean laipan tohon putken ja kellon väliin? Ku kellossa joku anturi kuitenkin on. Auto ajettu n120tkm. Ostettu liikkeestä ja heti kotimatkalla (300km) sytty vikavalo. Vikakoodina liika ahtaminen. Koodi poistettu ja koeajettu monenlaisella ajolla mutta vika ei uusinu. ??? ??? ???
Ei ainakaan vm.03 anna vikakoodia kun otti egr:n pois käytöstä eli alipaine letku kellolta tukkoon. Liikaan ahtamiseen veikkaisin juuttuvasiipistä ahdinta :seina
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Onkos kukaan näissä juuttuvasiipisissä koittanut vielä Mr Muscle kikkaa? (googllella lisää tästä).
Meinaan ehkä huomen koittaa tätä omaan juuttuvasiipiseen kun tehot katoo osittain ja samat ongelmat kuin google kertoillut muillakin olleen.
Myös Forte Diesel turbo cleaner -aine vois kuulemma auttaa, vaan hinta oli suolainen 69e putelista!

edit: eipä sinne musclea saa oikee helposti (ainakaa tällä aikataululla). Ebaysta tulee maanantaiksi jo Forten pullo 25e hintaan :peukku
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

Kokeileppas piruuttain asentaa sähköinen siirtopumppu lisäksi. Mulla 2.8 pajero lopetti nykimiset heti tuon asennuksen jälkeen, oli sama homma juurikin.
 
Mä siivosin tuosta saapaksesta tuon juuttuva siipisen, pakopuoli täyteen ja odottaa puoli tuntia ja eikun käytiin... Ja toiseen kertaan sama käsittely perään ,mulla ohjaus kellon liikerata tuplaantui, mutta ei ahda siltikään alta 1700rpm :( ylä rekisteriin tuli huomattavasti tehoa enempi
 
Vs: L200 nykii kiihdyttäessä

(welmu) sanoi
Ei ainakaan vm.03 anna vikakoodia kun otti egr:n pois käytöstä eli alipaine letku kellolta tukkoon. Liikaan ahtamiseen veikkaisin juuttuvasiipistä ahdinta :seina

onko varmaa tietoa tästä egr:stä, vaikka venttiilissä asentoanturi niin voiko jättää liittimen irti ilman häiriövalon syttymistä...? ajattelin samalla irroittaa egr jäähdyttimen ja liittyvät hilppeet niin ei viitsisi montaa kertaa koitella... virtaustahan ecu ei valvo koska ei oo MAF:ia.. mutta irtonainen liitin on kysymysmerkkinä...
 
Takaisin
Ylös Bottom