L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
Olis tossa pihalla 1991 vuosimallin L200 2l bensakoneella. Neliveto. Siitä on kannen tiiviste mennyt ja pitää konetta korjata. Kun olis hyvä tallikin, niin ajattelin, että jos tekis siitä Turboversion. Ei ole vähäpäästöinen, joten sen puolesta ei pitäisi olla ongelmia. Muutama kysymys aiheeseen liittyen:

a) Mikä mahtaisi olla mallisarjan tehokkain / vertailuautona käytetty malli
b) paljon siinä vertailuautossa olis tehoja
c) mitä eroja on jarruissa ja voimansiirrossa
d) muita hyviä ideoita, kuten mistä koneesta sais hyvin osia
e) miksi tota ei kannattaisi tehdä? Teen silti ;D

Mika
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Pajeron TDIC menee ilman muutoksia.... ainakin mulla on :p 8)
Autona -88 4wd L200
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Eli, et muuttais bensakoneesta dieseliksi. Onhan sekin ihan mielenkiintoinen ajatus...
Ajoa on kuitenkin sit sillä autolla vähän, joten ajattelin ainakin alkuperäisissä hahmotelmissa pysyä benskoneessa. Ei olis teitoo, mikä bensa (turbo) siihen mahtais käydä....
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Joo, se 4g63t olis kyllä varmaan hyvä kone tohon laitettavaksi, jos se vaan laillisesti onnistuu.

Se vartailuauto sitten ilmaisesti olis L200 2.6L onko se konemalli siis 4G54?

Normiversiona tossa tais olla 78kW tehoa, joten lailliset maksimitehot olis näin ollen 78*1.20= 93.6kW eli jotain 127Hp. Mikää tykki se ei siltikään olis....
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

juu mut saahan sitä tehoa aina myöhemmin lisättyä... :)
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Joo, selvitetään nyt ensin ne speksit, joilla se on laillinen. Toki ahdin määrää tahdin myös jatkossa....

Varmaan se TDI olis järkevin, varsinkin jos paljon ajaa. Oikeesti meinaan vaan joskus hakee rautakaupasta jotain kamoja ja sit olis kiva näyryyttää lavapakulla serkun Mini Cooper S:ää ;D

Normiajossa mulla on Seat Leon 2.0 TSFI koneella ja on se bensaturbokin ihan kiva.
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Maahantuojan mukaan tehokkain versio tosiaan on se 2.6L bensakone, jossa oli 79kW
Myöhemmässä 2.4L koneessa oli sit 82kW

Jarrut on kaikissa rummut takana, joten siitä ei ainakaan tule ongelmia. Sain maahantuojalta tänään tekniikkapaperit, joista selviää muut tiedot ja erot. PItää tutustua niihin...
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Löytyykö siitä myös vajaavetoisten dieselien tiedot? Pistä vaan kaikki tieto esille jos mahdollista :)
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Joo löytyy. Missä muodossa ne tänne hyvin sais? Voisin noi töissä skannata ne PDF-muotoon, mutta saaks ne tänne laitettuu?
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Laitoin tulemaan, pistä sit linkki, mistä ne dokut löytyy.
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Multa löytyy L200B vm-89 turbotettuna.Kirjotan lisää kun kerkiän . :seina
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Elikkä vaadittavat paperit :teho/päästömittaukset ja konttorilta annettu A4 arkki,jossa oman auton ja vertailu auton teknisiä tietoja (jarrut,vakaajat,ym alustan osat).Itselläni oli konttorilla mukana mitsun alkuperäiset korjaamo käsikirjat.Vertailu auto oli 2,6L bensa,joten muistaakseni max teho oli 95Kw,mutta rekisteriotteessa lukee 91 Kw.Lisäksi autoon oli asennettava katalysaattori.Rekisteriotteeseen tuli huomautuksiin "ajoneuvoon lisätty turboahdin,välijäähdytin,katalysaattori,painekaasutin,ahtopaine max 0.4 bar".Kaasari on paineistettu weber,joka on lancia delta hf 1.6 alkuperäiskaasari.Pakosarja ja turbo ovat takaveto galantista.Kone on muuten tehtaan jäljiltä.Joten ei muuta ku ahtamaan! :peukku
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

loistavaa!kerrankin hyöty ja huvi samassa paketissa ;D tietysti paineen nostolla "huvin" osuus kasvaa merkittävästi :)

saitko kaiken kerralla toimimaan vai oliko piinallinen projekti?jos mahdollista niin tökkää kuvaa pannu huoneesta näytille :D
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Alkuun ajelin omalla kaasarilla, jonka paineistin. Toimi yllättävän hyvin, mutta suuttimien hakeminen oli työlästä. Siksi päädyin Weberin. Siinä on seosputket ja suuttimet kurkkujen välissä pystyssä. Kylmillä ja kosteilla keleillä meinasi olla jäätymis vaivoja. Ja ai niin, turbotus tapahtui vuonna 2003. Ollut talvisin joka päiväisessä ajossa (kesät ajan moottoripyörällä). Valokuviakin voisin pistää, jos osaisin. ::) Yritin kyllä laittaa liitteisiin, mutta alkoi herjaamaan, että liian suuri koko. ;D
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

L200 BTIC sanoi
Multa löytyy L200B vm-89 turbotettuna.Kirjotan lisää kun kerkiän . :seina

Eli turbotit sen 4G63 vakio 2.0L bensakoneen, et vaihtanut konetta 4G63T malliin?
Kiitos niistä tiedoista, jota konttorilla vaativat.

Itse luulen pääseväni helpommalla vaihtamalla koneen turboversioon, mutta voin olla väärässäkin. + että niitä koneita taitaa olla vaikeeta saada.

Sit on vielä sellanen homma, et 4G63T koneissa on kaikissa, mitä olen löytänyt, ainakin 190HP. joka on enemmän kuin "laki sallii" Sen koneen tehoja pitäis siis rajoittaa saadakseen sen hyväksyttyä. Konttorin mukaan kyllä dunopaperit riittää koneen osalta, eli jos dunolapuissa sanotaan, et on lailliset tehot, niin ei kuulemma haittaa, et koneessa on vakiona tehtaan jäljiltä enemmän....
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Yleinen linja on se että vaihdettavassa koneessa ei saa olla vakiona enemmän tehoa kuin autoon sallitaan. Eli mitään ahtopaineen laskuja ja teholappuja ei hyväksytä. Omavalmistemootttori on sitten toinen asia ja on aika hämärää missä menee raja omavalmisteen ja tehdastekoisen välillä.
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

ast sanoi
Yleinen linja on se että vaihdettavassa koneessa ei saa olla vakiona enemmän tehoa kuin autoon sallitaan. Eli mitään ahtopaineen laskuja ja teholappuja ei hyväksytä. Omavalmistemootttori on sitten toinen asia ja on aika hämärää missä menee raja omavalmisteen ja tehdastekoisen välillä.

Noin mäkin ajattelin, mutta soitin ensin Akelle, jolla ei enää ole teknistä neuvontaa ja sitten A-katsastuksen tekniseen neuvontaan ja sanoivat, että denolapuilla mennään, jos tehtaan ilmoituksessa ja dynossa mitatussa tahossa on eroa.
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Taidan sit kuitenkin varmuuden vuoksi rakentaa sen turbon siitä nykyisestä myllystä. Vähemmän joutuu selittelee ja kun se pitää sit kokonaan koneistaa/rakentaa, niin tietää ainakin mitä se on syöny.
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

:eek:fftopic
Eipä se nyt niin ihmeellisiä vaadi, kyllä täällä on hullumpiakin projekteja saatu kilpiin

(Anteeksi kirosanamerkki mutta)

http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=79497
http://www.students.tut.fi/~siitonek/1/Rekord/seuraava_katsastus.jpg
http://www.students.tut.fi/~siitonek/1/Rekord/katsastus_datat.jpg
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Nyt on jo kone irti autosta ja tallissa. Laatikko on vielä kolmen pultin takana. Kohtuullisen hidasta to purkaminen kun kaikki on hieman huolella ruostunut kiinni. :seina
Kohta ei ookkaan kun runko, koppi j akselit kiinni. Sen jälkeen on helppo hiekkapuhaltaa se runko, ja jos sen jälkeen jää vielä jotain jäljelle, niin sitten voi edetä projektissa ;D
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

No pitää kattoo, jos sen hytinkin ottais site pois. Nekään pultit ei just varmaan oo yhtään kiiniruostuneita
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Lava on kyllä pois. otin sen ihan ensitöikseni pois. se oli hauskaa nostaa käsipelillä pois itestään.

Ohjaamon oslata pitöis vielä irottaa jotain piuhoja, ohjainpylväs ja tietty ne pultit, jos sen haluais pois
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Ja hytti on irtaantunut rungosta ;D Kyllä nyt on helppo putsata ja laittaa runko kuntoon. Nyt se pitäis puhaltaa. Tekisköhän sen ite, vai veisköjän johonkin. Onks kellään käsitystä hiekkapuhallustyön hinnoista
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

mitens turbotus etenee?
itselläni kanssa l200 b niin kiinnostaisi
 
Vs: L200 vm 1991 Mallisarjan tehokkain / Vertailuauto (Turbotus)

Runkoa tossa vielä kunnostelen. Hiekkapuhalluksen jälkeen siinä on hieman hitsattavaa... Kun sen saan kuntoon, niin väännän alle uuden OME alustan, joka on jo tallissa odottelemassa. Sit pitäis käydä läpi hytin ja lavan alaosat ja laittaa ne takas. Sit pääsis laittaa konetta. Kone on jo hankittu, ostin vanhan Galantin, jossa on pitkittäismoottori, johon on Starionin osilla rakennettu (suhteellisen valmis) turbokone. Otan sit siitä sen koneen, kunhan kerkiän.
 
Takaisin
Ylös Bottom