L200 vm 2012 ajettu 300tkm moottori öljyn määrä lisääntyy

jusmet170

New Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2019
Jep elikkäs L 200 vm 2012 kolmesataa tonnia ajettu.Moottori öljlyn mittatikussa on X merkki jolloin öljyt vaihdettava.Aiemmin pääsi noin 15-20tkm öljyllä ennen kun oli edes lähellä X merkkiä.Nyt huomannu että öljyn määrä alkanu lisääntyyn nopeemmin,7 tuhatta ja rastissa öljyn pinta.

Matka ajoa pääasiassa, ei juurikaan tyhjäkäyntiä,paitsi kovilla pakkasilla normaali lämmitys käyttö.Vedot tallella,löpön kulutus ei ole lisääntynyt,ei vikavaloja,nesteet ei mene öljyyn

Matkaakohan syynä olla DPF,regenerointi ongelmat.
Auto kyllä regeneroi,huomaa vedoista ja omituisesta hajusta vähän kun palanu kytkin.
 

JG-87

New Member
Liittynyt
19 Tammikuu 2022
Ihan mielenkiinnosta kysy että miten öljy voi itsestään lisääntyä siellä moottorissa kyllä sinne jotain täytyy mennä öljyn sekaan jos öljyn määrä lisääntyy. Ei mulla ainakaan tossa omassa autossa öljyn määrä lisäänny
 

jusmet170

New Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2019
Löpöhän sinne menee,ja saakin mennä.Siksi sielä öljytikussa on se X vaihtomerkki.Tai näin ainakin kirjassa sanotaan
 

JG-87

New Member
Liittynyt
19 Tammikuu 2022
Jep mutta kyllä sitä täytyy mennä aika reippaasti jos noilla kilometri märillä jo on öljy vaihto kunnossa kyllä nämä egr ja dpf systeemit on semmosta paskaa ettei näillä muutakuin hajota moottorin. Kun jossei ole imusarja ja egr noesta ja öljykurasta tukossa niin sitten on löpöä moottorissa.
 

jusmet170

New Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2019
En ole mitannu mikä on määrä tikun max ja X merkin väli.Veikkaan litran verran tai vähän yli.Tarkkailen nyt miten se käyttäytyy,toki reilu 300tonnia ajettu ja vain 1 kpl erg venttiiliä vaihdettu,edelline l200 meni reipas 400tonnia ja myös 1 egr.
 

JG-87

New Member
Liittynyt
19 Tammikuu 2022
Mulla ennemmin Ollut kanssa l200 ja pari pajeroa sitten oli muita merkkejä välillä ja nyt sitten tämä l200 mulla ei tässä mitään x-merkkiä tikussa ole mutta tämä on 2010malli että onko sitten vasta uudempiin laitettu se merkki tikkuun täytyy varmaan alkaa seurailla silti tämänkin öljyn määrää muuten olen kyllä tykännyt autosta.
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Ilmeisestihän siitä on DPF tukossa ja se pitäisi puhdistaa tai uusia. Jos se ei toimi, niin diesel menee öljyn sekaan.
 

jusmet170

New Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2019
2008 oli edellimen eikä siinäkään ollut X merkkiä mutta ei myöskään dpf systeemiä,nykyinenhän on siis 2012.

Hyviä autoja olleet henkilöautomaisia ajettavia,ja melko vähävikasia.Ja kulutus siedettävä.
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Kaikki pelaa voimat tallella käy ja kukkuu ihan normaalisti.Seuraan tilannetta.....

Ei kyllä välttämättä kannata kovin pitkään seurailla, jos laimennetuilla öljyillä ajelee. Voi äkkiä olla kone vaihtokunnossa.

Olethan käyttänyt siinä oikeanlaista öljyä, ettei se DPF ole väärien öljyjen takia tukkoon mennyt?
 

jusmet170

New Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2019
Ei kyllä välttämättä kannata kovin pitkään seurailla, jos laimennetuilla öljyillä ajelee. Voi äkkiä olla kone vaihtokunnossa.

Olethan käyttänyt siinä oikeanlaista öljyä, ettei se DPF ole väärien öljyjen takia tukkoon mennyt?
Shell 5w 30 c3 öljyä noin reilun 10 tonnin jälkeen vaihtanu.
Jos dpf tukossa luulis sen herjaavan sitä sillä merkkivalolla.
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Shell 5w 30 c3 öljyä noin reilun 10 tonnin jälkeen vaihtanu.
Jos dpf tukossa luulis sen herjaavan sitä sillä merkkivalolla.

Ei ne nyt aina kaikkea kerro. Voihan se järjestelmä luulla, että homma toimii, vaikkei toimikaan. Vikakoodithan kannattaa paremmalla lukijalla katsoa, niin voi löytyä kaikenlaista. Halvat lukijat ei välttämättä kaikkea kerro.
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Tuota dieseliä menee sinne öljyn joukkoon juurikin hiukkaspolttojen aikana. Eli vaikuttaisi siltä, että sulla on hiukkaspolttojen väli lyhentynyt verrattuna aikaisempaan. Oisko jo tuhkaa kertynyt hiukkassuodattimeen tai jotain sellaista, suodatus pinta-ala pienentynyt ja siks paine-ero nousee nopeammin ja vaatii polton. Itse vaan seurailisin jos kerran toimii normaalisti ja tihentäisin öljynvaihtoja tarpeen mukaan. Kyllä se sitten herjaa tuosta dpf:sta jos sille jotain tarvii tehä.
 
Ylös Bottom