Apua kaivattaisiin hyvin palvelleen Lancerin vakavaan tehottomuuteen.
Kyseessä -91 1.5 GLXi 4G15 8-vent. Lancer, ajettu 240 tkm. Aiemmin ei havaittu ihmeempiä vikoja, kunnes n. 3 vuotta sitten alkoi käynnistyminen puolilämpöisellä (esilämmitetty tai hieman jäähtynyt ajon jälkeen) koneella kestämään useamman sekunnin ja käynnistyi silloin nopeammin jos polkaisi kaasua. Kylmänä lähtee edelleen kuin palmun alta käyntiin heti ilman kaasua ja täysin lämpöisellä koneella myös heti ilman kaasua. En tuota ”vikaa” selvittänyt tarkemmin kun ei käytännössä haitannut. CE-valo on palanut lambdan ja joskus myös nakutuksentunnistimen takia n. 12 vuotta jatkuvasti, mutta nakutusta ei ole ollut ja päästöistä on mennyt katsastuksissa läpi erittäin hyvillä arvoilla, vain kierroksilla on joskus käynyt vähän laihalla joinakin vuosina. ECUn konkat on vaihdettu v.2010, 169 tkm ajettuna.
Kunnon vikaa autoon ilmaantui joulukuussa ja oireet pitempää matkaa ajaessa ovat:
- koneessa ei ole tehoa
- huono kaasuun vastaavuus. Kaasua painaessa ottaa hitaasti kierroksia ajossa. Paikallaan kiertää kyllä kytkin pohjassa.
- ylämäessä hyytyy melko pahasti 100km/h --> 60km/h
- jos matalilla kierroksilla lähtee pieneen ylämäkeen, ei auto kiihdy ollenkaan vaikka kaasu on pohjassa. Ei nyi vaan "meno" on melko tasaista.
- bensaa kuluu tästä huolimatta 11 – 12 l / 100km matka-ajossa.
- pintakaasulla onnistuu edes jollain tavalla kiihdyttäminen. Kaasu pohjassa hyytyy.
Oireita on kyllä lyhyemmälläkin ajolla, mutta tehottomuus tulee rankemmin esille isommilla teillä. Kone ei siis toimi normaalisti oikeastaan missään tilanteessa, parhaiten ehkä 1-vaihteella ja osakaasulla kiihdytettäessä kerää vauhtia lähes iloisesti kun tehoakaan ei juuri vaadita lyhyen välityksen takia. Vikakoodeja ei ole eikä CE-valo jää palamaan (syttyy hetkeksi eli toimii)
Tarkistettu:
- venttiilien välykset – ok
- puristukset – noin 11 jokaisessa sylinterissä
- sytytyksen ajoitus – ok
- jakopään jako – ok
- ECU – ok (luotan tähän koska Jani Alho Nokialta tarkastanut tämän + muita kohtia)
- bensansuodatin – ok (vaihdettu viimeksi kun aj.176 tkm / 2011, uusi tulossa torstaina ja hiljattain tilapäisesti puhdistettu jotta suljettiin vikakohteena pois)
- bensapumppu – ok
- kaasuläpän asentoanturi – ok
- kaasuläppäkotelo puhdistettu mekaanisesti, oli jonkin verran moskaa ja nyt puhdas - ok
- pakoputki + katti – ok (irrotettiin putki pakosarjasta)
- ilmamassa-anturi – ok
- bensaletkut tankilta konehuoneeseen hyvän näköiset ulkoisesti – ok?
Vaihdettu:
- Lambda – oli rikki (kärki katkennut), korvattu pakosarjaan hieman eri kohtaan sijoitetulla tarvikeanturilla ja CE-valo sammui tämän ansiosta
- moottorin ilmansuodatin
- virranjakajan kansi ja pyörijä (ei vikaa vanhoissakaan)
- tulpat ja tulpan johdot. Yksi tulppa oli viallinen ja löi läpi, onko voinut aiheuttaa ongelmia jos pidempään jo ollut viallinen?
Pakokaasuanalyysissä Tampereen Hatanpäällä eivät pystyneet auttamaan. Useampikin seppä on autoa tutkinut talven aikana tuloksetta, viimeisempänä Jani Alho. Katsastettu lokakuussa vielä hyvin toimivana huomautuksetta ja silloinkin oli päästöt hienosti kunnossa (lambda-arvo laihan puolella kierroksilla mitattaessa). Öljyjä vaihdeltu 10 tkm välein, täyssynteettisiä. Huollettu muutenkin paljon enemmän kuin korjattu vikoja, mutta nyt pääsi yllättämään. Bensana käytetty 98E5 2015 vuoteen asti. Auto on ollut uudesta asti samassa suvussa joten käyttö- ja vikahistoria on siten hyvinkin tiedossa.
Tutkimatta: suuttimet, pystyykö näitä tutkimaan järkevin kustannuksin? Vaihtamatta sytytyspuolen johdoista on vielä virranjakajan keskelle menevä lyhyt punainen johto, jota ei tarvikkeena taida saada. Letkujen ilmavuotoja ei ole vielä tutkittu.
Ennen ongelmien alkua oli parin kuukauden ajan paineensäätöletku tukittuna ja jakotukin päädyn liitin oli siten ilman kyseistä letkua/tukkimatta = voiko olla aiheuttanut ongelman? Tällä hetkellä letku on kiinni paikallaan eikä muuta nykyistä tilannetta.
Muita ehdotuksia otetaan avosylin vastaan, kun autossa olisi pellit ja kaikki muutenkin renkaita myöden loistavassa kunnossa vielä pidemmäksikin aikaa. Löytyisi vaan tämä kenties yksinkertainen vika :seina
edit: auto myyty, vika ei selvinnyt. Matka jatkuu uudemmilla Mitsuilla.
Kyseessä -91 1.5 GLXi 4G15 8-vent. Lancer, ajettu 240 tkm. Aiemmin ei havaittu ihmeempiä vikoja, kunnes n. 3 vuotta sitten alkoi käynnistyminen puolilämpöisellä (esilämmitetty tai hieman jäähtynyt ajon jälkeen) koneella kestämään useamman sekunnin ja käynnistyi silloin nopeammin jos polkaisi kaasua. Kylmänä lähtee edelleen kuin palmun alta käyntiin heti ilman kaasua ja täysin lämpöisellä koneella myös heti ilman kaasua. En tuota ”vikaa” selvittänyt tarkemmin kun ei käytännössä haitannut. CE-valo on palanut lambdan ja joskus myös nakutuksentunnistimen takia n. 12 vuotta jatkuvasti, mutta nakutusta ei ole ollut ja päästöistä on mennyt katsastuksissa läpi erittäin hyvillä arvoilla, vain kierroksilla on joskus käynyt vähän laihalla joinakin vuosina. ECUn konkat on vaihdettu v.2010, 169 tkm ajettuna.
Kunnon vikaa autoon ilmaantui joulukuussa ja oireet pitempää matkaa ajaessa ovat:
- koneessa ei ole tehoa
- huono kaasuun vastaavuus. Kaasua painaessa ottaa hitaasti kierroksia ajossa. Paikallaan kiertää kyllä kytkin pohjassa.
- ylämäessä hyytyy melko pahasti 100km/h --> 60km/h
- jos matalilla kierroksilla lähtee pieneen ylämäkeen, ei auto kiihdy ollenkaan vaikka kaasu on pohjassa. Ei nyi vaan "meno" on melko tasaista.
- bensaa kuluu tästä huolimatta 11 – 12 l / 100km matka-ajossa.
- pintakaasulla onnistuu edes jollain tavalla kiihdyttäminen. Kaasu pohjassa hyytyy.
Oireita on kyllä lyhyemmälläkin ajolla, mutta tehottomuus tulee rankemmin esille isommilla teillä. Kone ei siis toimi normaalisti oikeastaan missään tilanteessa, parhaiten ehkä 1-vaihteella ja osakaasulla kiihdytettäessä kerää vauhtia lähes iloisesti kun tehoakaan ei juuri vaadita lyhyen välityksen takia. Vikakoodeja ei ole eikä CE-valo jää palamaan (syttyy hetkeksi eli toimii)
Tarkistettu:
- venttiilien välykset – ok
- puristukset – noin 11 jokaisessa sylinterissä
- sytytyksen ajoitus – ok
- jakopään jako – ok
- ECU – ok (luotan tähän koska Jani Alho Nokialta tarkastanut tämän + muita kohtia)
- bensansuodatin – ok (vaihdettu viimeksi kun aj.176 tkm / 2011, uusi tulossa torstaina ja hiljattain tilapäisesti puhdistettu jotta suljettiin vikakohteena pois)
- bensapumppu – ok
- kaasuläpän asentoanturi – ok
- kaasuläppäkotelo puhdistettu mekaanisesti, oli jonkin verran moskaa ja nyt puhdas - ok
- pakoputki + katti – ok (irrotettiin putki pakosarjasta)
- ilmamassa-anturi – ok
- bensaletkut tankilta konehuoneeseen hyvän näköiset ulkoisesti – ok?
Vaihdettu:
- Lambda – oli rikki (kärki katkennut), korvattu pakosarjaan hieman eri kohtaan sijoitetulla tarvikeanturilla ja CE-valo sammui tämän ansiosta
- moottorin ilmansuodatin
- virranjakajan kansi ja pyörijä (ei vikaa vanhoissakaan)
- tulpat ja tulpan johdot. Yksi tulppa oli viallinen ja löi läpi, onko voinut aiheuttaa ongelmia jos pidempään jo ollut viallinen?
Pakokaasuanalyysissä Tampereen Hatanpäällä eivät pystyneet auttamaan. Useampikin seppä on autoa tutkinut talven aikana tuloksetta, viimeisempänä Jani Alho. Katsastettu lokakuussa vielä hyvin toimivana huomautuksetta ja silloinkin oli päästöt hienosti kunnossa (lambda-arvo laihan puolella kierroksilla mitattaessa). Öljyjä vaihdeltu 10 tkm välein, täyssynteettisiä. Huollettu muutenkin paljon enemmän kuin korjattu vikoja, mutta nyt pääsi yllättämään. Bensana käytetty 98E5 2015 vuoteen asti. Auto on ollut uudesta asti samassa suvussa joten käyttö- ja vikahistoria on siten hyvinkin tiedossa.
Tutkimatta: suuttimet, pystyykö näitä tutkimaan järkevin kustannuksin? Vaihtamatta sytytyspuolen johdoista on vielä virranjakajan keskelle menevä lyhyt punainen johto, jota ei tarvikkeena taida saada. Letkujen ilmavuotoja ei ole vielä tutkittu.
Ennen ongelmien alkua oli parin kuukauden ajan paineensäätöletku tukittuna ja jakotukin päädyn liitin oli siten ilman kyseistä letkua/tukkimatta = voiko olla aiheuttanut ongelman? Tällä hetkellä letku on kiinni paikallaan eikä muuta nykyistä tilannetta.
Muita ehdotuksia otetaan avosylin vastaan, kun autossa olisi pellit ja kaikki muutenkin renkaita myöden loistavassa kunnossa vielä pidemmäksikin aikaa. Löytyisi vaan tämä kenties yksinkertainen vika :seina
edit: auto myyty, vika ei selvinnyt. Matka jatkuu uudemmilla Mitsuilla.