Lancer vanhuksen laittoa

Lancer1976

A72 Lancer 1,4 GL -76
Liittynyt
12 Helmikuu 2006
Sijainti
Hki rovaniemi vantaa tuusula
Jeps, eli 2006 vuoden alussa tuli tommonen lancer A72 1400gl vm-1976 hankittua. Innostus auton entisöintiin alkoi kasvamaan ja etsin ensin mazda savanna 818 coupea, mutta semmosta järkevää ei ollut tarjolla. Kun ilmoituksen mitsubishi lancer A72 mallista tuli vastaan niin päätin ostaa semmosen, kun se oli vielä sitä vanhempaa mallia. Mallista jonkun verran kokemusta kun semmonen joskus ensimmäisenä autona oli. Muuten ainut bensa-auto joka kestänyt ehjänä vaikka ajettu jokkisrataa ja jäärataa ja muutenkin sai "kenkää" muutaman vuoden ajan, jonka jälkeen vielä myin ehjänä eteenpäin.
Itsellä tuon jälkeen ollut ajoautoina lähinnä dieseleitä, tosin ei mitsuja. No yksi A172 oli kakkosautona muutaman vuoden.

Asiaan, autoa kun myyjän luo menin katsomaan niin lanseri oli semmosessa tavanomaisessa kunnossa. Eli ruostevaurioita tyypillisissä paikoissa takakaarissa, takakulmissa ja pohjassa, mutta kaikki kuitenkin vielä pelastettavissa. Auto ei ollut rekisterissä ja seisonut muutaman vuoden. Autolla vain muutamia käyttöomistajia ja sitä oli kuitenkin jollain lailla kunnossa pidetty ja mitään teini virityksiä eikä muitakaan virityksiä ollut tehty.Tallessa oli käyttöohjekirja, huoltokirja ja TM jossa automalli ollut koeajossa.
Joten tästä oli hyvä aloitaa.

Kevät talvi menikin hitsatessa. Takakaaret, etulokasuojat ja takakulmat täytyi rakentaa uudelleen ja rakentamistahan se on kun uusia peltiosia ei mistään saa. Polttoainetankin yläosa oli ruostunut ja sinnekin uutta peltiä tuli laitettua, mikillä oli kyllä hankala hyvää/pitävää saumaa saada aikaseksi.
Uusiksi meni jarruputket ja letkut taakse.
Kromiosat tuli hinkattua ja kromi mangelssit ostettua.
Uudet ohjausnivelet ja alapallot tuli laitettua keväällä ja iskunvaimentimet kunnostettua. Ne kun saa purettua nippeleiksi ja putsattua. Ja pakko olikin kun motonetin Kybit ei sopineen paikalleen. Aika sitten näyttää että pysyykö öljyt sisässä. Ainakin iskarit nyt toimii.

Takapyörän laakerit meni uusiksi ja kardaanin tukilaakerin kumi tuli liimattua (täytyy vielä selvittää että saako jaappanista uuden). Moottori ja vaiheisto pelaa ongelmitta ja konehuone siisti joten sinne ei tarvi mitään isompia alkaa rakentelemaan. Moottorin ja vaihteiston stefat alkoi kyllä kaikki vuotamaan joten tiiviste remonttia joutuu tekemään.

Sisusta sekin tavanomaisessa kunnossa. Penkkeihin ommeltu jotku mummo kuvioiset istuinpäälliset. Kuljettajanistuimen alkuperäinen verhoilu kaipaa uusimista, muut penkit ehjiä. V/E oven verhoilusta puuttu pala joten semmonen pitäs jostain hommata. Muuten sisusta siisti alkuperäinen.

Peltihommat ja tekniikka alkaa olla katsastus kunnossa.
Seuraavaksi pitäs uusi pintamaali maalata ja konttorilta kilvet hakemassa. Tosin tämä kesä alkaa olla siinä vaiheessa että kilvet taidan ottaa ensi kesäksi. Onhan tossa sitten talvi aikaa näprätä, jotta museoleiman saa.

Varaosakirjat tuli hankittua moottoriin, vaihteistoon ja koriin ym. Niistä pitäis kerätä osat/osanumerot mitä tarvii ja vemixiltä kysellä että löytyykö niitä mistään. Myös myyntiesitteen -76 vuodelta sain hommattua ja kirjastosta kopsasin korjausoppaan jossa aika hyvin kaikki ohjeet ja kuvat remontteihin.
Samitsultahan ehkä ne tärkeimmät löytykin, eli takalyhty/kromikehys ja peruutusvalon lasi.
Pakoputki, kardaanin tukilaakeri, v/e oven ja kuljettaja istuimen rehoilu pitäs siis vielä hommata.
 
Takaisin
Ylös Bottom