LCD-mittaristo´ja ilmastointi, E15

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Nonniih,

Tämä topikki on oikeastaan kakkososa tuolle aloittamalleni kyselylle Mitsun sähkökaavioista, mutta selkeintä ehkä ajatella ääneen täällä oman otsikon alla... ;D

Vireillä on siis E14-Galantiin (1,8 TDIC, 1987) liittyen kaksi mielenkiintoista projektia (toki autossa on vähän muutakin tekemistä näitä ennen, mutta...): E15 Royal Digitalista purettavien digitaalimittariston ja ilmastoinnin asennus.

LCD-mittaristo on mielenkiintoinen tapaus. Sinne tulee näköjään neljä liitintä; ilmeisesti kaksi liitintä välittää pelkkien merkkivalojen (bensa, öljy, lataus jne) tietoa eli näiden johtimien päät ovat sitten vastaavissa antureissa pitkin autoa. Sitten yhden liittimen johtonippu sukeltaa lämmityslaitteen näppäimille: näppäimiltä tulee tieto mittaristossa oleville ilmansuuntauksen merkkivaloille. Viimeinen, mielenkiintoisin, lienee sitten mittariston käyttöjännite sekä tiedot polttoaineen määrästä, moottorin lämpötilasta, kierrosluvusta ja ajonopeudesta. Vaihdelaatikon päällä normaalin mittarivaijerin istukan kohdalla on sensori, joka ilmeisesti välittää nopeustiedon. Muut tiedot tulevat jo valmiiksi sähköisinä, eli niitä vastaavat anturit lienevät analogi- ja digimittarimalleissa samat. Mutta ne johtosarjat! Digi- ja analogimallien johtosarjoissa ei näiltä osin taida olla yhtikäs mitään yhteistä. Olisi mielenkiintoista tietää, mihin asti mittaristolta eteenpäin lähdettäessä eroja on. Eli onko mahdollisesti jokin johtosarjan pätkä vaihdettavissa suoraan jostain liittimestä - vai pitääkö asennoitua niin, että jokainen tarvittava signaali on kaivettava johdin kerrallaan esille ja yhdistettävä oikeaan tuloon mittariston levyllä. (Tähän sitä sähkökaaviolinkkiä kyselin...)

Ilmastointi on nyt kuitenkin se kiireellisempi savotta. Varaosaluovuttajassa on täydellinen AC, joka ei kylläkään toimi, mutta kaikki osat ovat paikoillaan, myös kompuran remmi. Tarkoitus on koeponnistaa järjestelmä ja katsoa, vuotaako se enemmän kuin mitä yksi mies ehtii täyttää. Yleensähän nämä hajoavat lauhduttimesta ja/tai kompressorin akselitiivisteistä - saa nähdä, mikä tässä on tilanne. Jos järjestelmä ei ole täysin tohjona, on tarkoitus asentaa se tuohon diesel-Mitsuun. Auto, josta se irrotetaan, on varustettu automaattisella lämmityslaitteella. Automatiikka säätää puhallusnopeutta ja tuloilman lämpötilan määrää, mutta käsittääkseni ei kytke kompuraa päälle tai pois - eli siinä on automaattilämmitys, mutta käsivalintainen ilmastointi. Höyrystinkennon kyljessä on kuitenkin mielenkiintoisen näköinen, tikkuaskin kokoinen yksikkö, jossa lukee "AUTO AIR CONDITIONING CONTROLLER". Yksikköön tulee lisäksi höyrystinkotelon sisältä kaksi johdinparia. Ei siinä voi olla niin paljoa älyä, että se seuraisi höyrystinkennon lämpötilaa (joko kennon kyljestä tai paisuntaventtiilin kautta) ja sitä kautta ohjaisi kompressoria päälle ja pois silloin, kun ensin on kytketty ilmastointi päälle sillä AC-painikkeella. Mutta mikä helkkari tuo juttu sitten on? Ja kun siinä varsinaisessa kohdeautossa on alun perin ollut käsisäätöinen, mutta elektronisesti ohjattu lämmönsäätö, jossa kojelaudan potentiometrillä sähköisesti säädetään lämppärin kennon läppää auki ja kiinni. On siis ihan turha toivoa, että AC:n asennus olisi vain plukkenplei. Ehkä viisainta olisi ohittaa kaikki ylimäääräiset mötikät ja kytkeä AC siten, että kojelaudan kytkimellä kompressori pyörii aina, mutta sen kanssa sarjassa olisi painekytkin, joka estäisi järjestelmän käynnistymisen siinä tilanteessa, että kylmäainepiirin paine olis liian alhainen. Lauhduttimen puhaltimen voinee kytkeä pyörimään aina kompressorinkin pyöriessä. Näissähän on sitten vielä yleensä myös mm. piiri, joka nostaa moottorin joutokäyntinopeutta ilmastointia käytettäessä.

Että sellaista... olisi mukava kuulla vähän kommentteja mahdollisesti samojen juttujen kanssa pähkäilleiltä!

Tästä voi jo päätellä, että aion vielä jatkaa ko. auton kanssa ajamista ja elämistä, vielä ei heitetä pyyhettä kehään.. :)
 
Digimittaristo on tosiaan aika toivottoman tuntuinen
laittaa muuten kuin vaihtamalla koko johtosarja,liittimet
mittaristoon ovat tosiaan erilaiset ohutpiikkiset missä
tahansa mallissa ja vuosimallissa,ja yhtenäinen osa
johtosarjakokonaisuutta niin ettei mistään liittimestä voi
vaihtaa sitä osuutta... Sitten tankin anturi on ehkä? eri-
lainen koska digit. on se tarkennus viimeiselle 20 litralle..
Ja laatikon nopeustunnistimesta,olen törmännyt kahteen
hammaslukuun käyttöpyörässä,kannattaa katsoa et
määrä vastaa entisen vaijerisysteemin hampaita,muuten
ei oikein toimi... Ilmastointiin en ole vielä päässyt
perehtymään kun ei oo ollut toimivaa kokonaisuutta
käsillä,mutta uskoisin et systeemi käyttää ilmastointia
tarpeen (eli pyydetyn lämpötilan) mukaan jos se on
laitettu päälle,varma en tosin tuosta ole ennenkuin
joskus pääsen kokeilemaan omistani...
 
Nonnih,

Osanluovuttajan (E15 Royal Digital) ilmastointi on koeponnistettu osanluovuttajassa kiinni olevana. Järjestelmä oli tyhjä, mutta ainakin äkkipäätä vuotolampulla tutkittuna vuotoja ei löytynyt. Kompressori lähti pyörimään nätisti ja kylmää tuli kabiiniin oikein mallikkaasti. Koeponnistus tehtiin R-22-kylmäaineella, koska alkuperäistä R-12-tyyppiä ei tähän hätään ollut käytettävissä; aineet ovat muuten (mm. tiivisteiden kannalta) samankaltaisia, mutta 22:lla kone käy kovemmilla paineilla, joten kovin pitkää testiä ei tehty. (Järjestelmässä oli pahimmillaan yli 15:n baarin paine, melkein puolitoistakertaisesti normaalipaineeseen nähden - onpahan ainakin tiiviys koestettu...)

Nyt on edessä järjestelmän purku ja implementoiminen dieseliin. Höyrystin on näppärä paketti, joka tulee puhallinkotelon ja lämppärin kennon kotelon väliin; sille on valmiina kiinnityspaikatkin rintapellissä. Lauhduttimen irrotusta ja asennusta varten pitää irrottaa etupuskuri. Kompressorin saanee paikoilleen alakautta nosturilla työskennellen. Putket ja letkut saa vedettyä kätevästi ilman isompia valmisteluja. Kuivain on kulutusosa, jonka - samoin kuin kaikki O-rengastiivisteet - uusin ilman muuta. Sähkökytkentöihin en vielä ole pahemmin perehtynyt, mutta ainakin äkkipäätä katsottuna kaikille komponenteille näyttäisi olevan sähköpistokkeet valmiina oikeilla paikoillaan. Mutta jos pistokkeet eivät mene heittämällä, niin sitten en ryhdykään sitä sen ihmeemmin hieromaan, vaan kytken vain välttämättömimmät: AC:n käyttökytkimen, joka kytkee releen avulla kompressorin ja samanaikaisesti lauhduttimen jäähdytyspuhaltimen päälle, ja tuon releen kanssa sarjaan kaksi suojakytkintä, joista toinen estää järjestelmän käynnistymisen kylmäaineen paineen ollessa liian alhainen, ja joista toinen taas katkaisee toiminnan paineen noustessa liian korkeaksi. Kytkentään on syytä lisäksi tehdä toiminto, joka estää AC:n käynnistämisen, jos lämmityslaitteen puhallin ei pyöri; tällä ehkäistään höyrystimen kennon jäätyminen silloin, jos kanavassa ei ole ilmavirtausta.

Jotta sellasta rojektia tällä kertaa... :) Viikonloppuja!
 
Takaisin
Ylös Bottom