Legnum ja lataus.

miguliolio

New Member
Liittynyt
2 Marraskuu 2013
Sijainti
Lahti
Pahoittelen jo valmiiksi pitkää ja vaikeasti ymmärrettävää tekstiä. :) Elikkä, lauantaina tuli hommattua tuollainen -99 vuoden Legu. Ensimmäinen oire: starttasin auton, auto kävi tyhjäkäynnillä jokusen minuutin ja latauksen merkkivalo alkoi palaa himmeästi. Noh, lähdin siitä ajamaan ja ongelma poistui eikä vaivannut koko iltana. Tänään olin lähdossä reissuun ja pääsin parikymmentä kilometriä kun latauksen valo alkoi taas himmeästi palamaan. Heitin siitä ympäri ja ajoin hallille. Mittasin jännitteen joka oli 12, jotain. Hetken räpläsin laturilta lähteviä piuhoja ja kolautin laturia, jolloin alkoi taas lataamaan ja pääsin lähtemään reissuun ja auto latasi koko matkan. Takaisin tullessa laturin valo alkoi taas palamaan himmeästi ja voimistui koko ajan. Ajoin sen jälkeen pienillä vaihteilla että jaksaisi ladata edes sen verran että pääsen taas hallille. Auto alkoi lopulta nykimään ja kaikki sähkö hävisi, mikään valo ei enää palanut noin 2 sekunnin aikana jonka jälkeen sähköt taas palautui jotenkuten. Tuon kyseisen nykäisyn teki pari kertaa. Lopulta kun matkaa oli enää joitakin kilometrjä auto nykäisi niin että meinasi tulla kalsari pyykkiä. Mikään valo ei palanut taas pariin sekuntiin, ajattelin että koko auto laukesi siihen mutta ei, auto alkoi lataamaan taas ihan normaalisti, valot olivat kirkkaat ja kaikki toimi niinkuin kuuluu loppu matkan hallille. Jätin auton nyt yöksi latauksen ja ajattelin huomenna alkaa tutkimaan tarkemmin mikä siellä on vikana. Kysymys kuuluukin että onko noissa Leguissa jotakin tyypillistä paikkaa mistä joku johto löisi maihin. Minusta vika vaikuttaa siltä että joku plus johto olisi rispautunut ja pääsisi lyömään sitten maihin. Eli ilmeisesti tämä joku johto siinä kovassa nykäyksessä liikahti sen verran että auto alkoi taas lataamaan.
 
Vs: Legnum ja lataus.

Tästä on juttua paljon täällä: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=44268.0
 
Vs: Legnum ja lataus.

Voi se olla kyllä se jännitteensäädin, jossei auton edeltävät omistajat laturia vaihtaneet eikä ole japanissa vaihdettu.... Ja sitten LAADUKAS tarvike tai orkkis. Itellä kävi tuuri kun sain just vaihdetun tarvikkeen joitakin vuosia sitten (oli Japanissa vaihdettu), kiitos Jarkko <3
 
Vs: Legnum ja lataus.

Villi veikkaus, että laturi menosa ;D

No shit...

Itellä vasta kolme laturia tänävuonna :peukku
 
Vs: Legnum ja lataus.

mystinengalant sanoi
Voi se olla kyllä se jännitteensäädin, jossei auton edeltävät omistajat laturia vaihtaneet eikä ole japanissa vaihdettu.... Ja sitten LAADUKAS tarvike tai orkkis. Itellä kävi tuuri kun sain just vaihdetun tarvikkeen joitakin vuosia sitten (oli Japanissa vaihdettu), kiitos Jarkko <3

:-*
Ole hyvä
 
Vs: Legnum ja lataus.

Mistäs tuota laturia kannattaa lähteä metsästämään? Tai lähinnä onko jotakin suosituksia? Ilmeisesti mister-autosta ainakin saa. Onko joitain muita paikkoja? Tän päivän mittailuiden tuloksena on että laturi on kaput. Kerran sain tyhjäkäynnillä auton lataamaan noin 5 sekunnin ajan 14.4V
 
Vs: Legnum ja lataus.

miguliolio sanoi
Mistäs tuota laturia kannattaa lähteä metsästämään? Tai lähinnä onko jotakin suosituksia? Ilmeisesti mister-autosta ainakin saa. Onko joitain muita paikkoja? Tän päivän mittailuiden tuloksena on että laturi on kaput. Kerran sain tyhjäkäynnillä auton lataamaan noin 5 sekunnin ajan 14.4V

jos siinä sattu orkkislaturi viellä, niin milteempä suosittelisin sen korjautusta. Itellä tosiaan ollu näitä tehdasuusia latureita, ensimmäinen kesti joku 4kk ja toinen millä ajelen vielläkin toimisi tyhjäkäynnill joku 4kk taas. Vittuku olisi ite tajunnut korjauttaa sen orkkislaturin :seina
 
Vs: Legnum ja lataus.

MäTSi sanoi
Villi veikkaus, että laturi menosa ;D

No shit...

Itellä vasta kolme laturia tänävuonna :peukku
kirin sua kiinni, mulla meni just toinen :p
 
Vs: Legnum ja lataus.

Paljonkos teillä on kilsoja noissa laitteissa? Mulla on 131,5tkm eikä ainakaan suomessa ollessa ole laturia vaihdettu ellei sitten Japanissa, pitääkö tässä jo varautua ;D
 
Vs: Legnum ja lataus.

en kehtaa huudella mutta jos sanotaan että on kilsoista kiinni niin ei ole sulla vielä hätää ;D
 
Vs: Legnum ja lataus.

Omassa oli 54tkm ku ostin ja 117tkm ku myin, tuskin oli laturia vaihdettu eikä mitään oireitakaan ollut että olisi leviämässä...

Vaikuttaakohan akun koko mitään? Omassa oli vain 45Ah akku (Japanisissa laitettu).

Mutta tosiaan mitä lueskellut täällä niin aika kulutustavaraa tuntuu olevan (jännitteensäädin hajoaa)
 
Vs: Legnum ja lataus.

Nyt on taas semmoinen tutina, että on kolmas laturi sitten menosa jo... vuoden sisään.


Akut olen vaihtanu aina laturin vaihdon yhteydessä uusiin (halpaa kun saippua nämä laturin vaihdot ;D)

Taas rupijaa oikutteleen lataus tyhjäkäynnillä, eilen oli ihan olematonta.

No, tänään kävin läpi johtosarjan laturilta läpitte (mitä sitä nyt pystyy imusarja kiinni tutkimaan) ja teippailin ja paikkailin vähän mahdollisia hankauspaikkoja kun suojaputki hapertunut pois.

Sulakerasian päästä tarkistin pääsulakkeiden liitokset, sekä sulakkeet. Innostuin viellä laittamaan orkkis sulakepoksin syöttökaapelin rinnalle toisen (6mm2) johdon, ettei ainakaan johtimen pinta-alasta jää kiinni. Tuntuu, että taas se hiukan latailee... tyhjäkäynnin nostin siitä normista 650rpm -> ~750rpm niin hiukan lataus tyhjäkäynnillä helpottaa ja kierroksilla lataa taas normaalisti 14.3v Tyhjäkäynnillä putoaa johonkin 13.4 - 13.8v(normi kuormituksella, ajovalot, puhallin, soitin yms.). Mutta veikkaan, että ensiviikolla saa jo mennä laturikauppaan taas ;D

Akunkengät on vaihettu moneen otteeseen ja niissä on liitokset puhtaalla kuparilla, ylimääräinen 35mm2 maadoitus on vedetty auton koriin ja runkoon

Mikä helvetti näitä oikeen rikkoo...
 
Vs: Legnum ja lataus.

MäTSi sanoi
Mikä he*v***i näitä oikeen rikkoo...
Et kai oleta että kiinassa käämitetty halpislaturi kauaa kestää?

Jos ei perse kestä orkkista, niin sitten suosittelisin Hellaa tai Boschia.

Edelleen markalla saa markan tavaran..
 
Vs: Legnum ja lataus.

ST sanoi
Et kai oleta että kiinassa käämitetty halpislaturi kauaa kestää?

Jos ei p*rse kestä orkkista, niin sitten suosittelisin Hellaa tai Boschia.

Edelleen markalla saa markan tavaran..

Tuo keskimmäinen laturi oli aivan mitsun orkkis tavaraa.

Onko tietoa mistä hellaa ja boschia kannattaa kysyä ?
 
Vs: Legnum ja lataus.

Säädin nyt maksaa noin 40€ ja saa vaihdettua helposti. Pirullinen työ purkaa autosta vaan. Heräsi tässä idea että saiskohan ne sisukset ulos ilman että purkaa koko roskan? Eli jättäis ns takakuoren autoon. Täytyy ens kerralla koittaa. Ja jos jollain löytyy tällainen laturi mäsänä voisin sen lunastaa. Tarvin varaosia tohon mun kakkoslaturiin :p
 
Vs: Legnum ja lataus.

MäTSi sanoi
Ei motonetista osia saakkaan, lähinnä fiksusta ja ad:ta meinasin.. täytynee kysellä.
Luultavasti Fixukselta saat halvemmalla Boschia, Hella aika samanhintaista jokaisella.
 
Vs: Legnum ja lataus.

Ootteko muuten konehuonetta pessyt viime aikoina? Miguliolion tapauksessa olisin jotenkin taipuvainen epäilemään että konehuoneen pesu teki hallaa laturille vaikkei siihen kohtisuoraa vesisuihkua olis osunutkaan :p :p
 
Vs: Legnum ja lataus.

Jani T sanoi
Ootteko muuten konehuonetta pessyt viime aikoina? Miguliolion tapauksessa olisin jotenkin taipuvainen epäilemään että konehuoneen pesu teki hallaa laturille vaikkei siihen kohtisuoraa vesisuihkua olis osunutkaan :p :p

Varmaan loppu syksystä taisin pestä viimeksi konehuoneen, ehkä jopa kesällä.

En usko sitä syypääksi tässä omassa keississä.
 
Takaisin
Ylös Bottom