Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

TemeXi

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2010
Sijainti
Vantaa
Morjes!

Eli legusta levisi jakolaatikko -> uusi tilalle. Löytyi evo6 laatikko, joka pitäisi kaikkien speksien mukaan olla oikean/samanlainen kuin nykyinen.

Sitä sitten alle laittamaan, jostain syystä uudesta laatikosta puuttui kuskinpuolen lisäakseli (n. 20cm tanko) johon vetarin malja sitten tulee kiinni.
Otin vanhasta jakolaatikosta akselin ja työnsin tyytyväisenä sen uuteen laatikkoon. Noh, nyt akseli jää jostain syystä n. 4cm ulommaksi kuin aiemmin ja näin ollen vetarin maljan asennus tapin päähän on mahdoton. Vanha akseli menee uuteen laatikkoon oikein pooreille ja lukitussokka napsahtaa kiinni.

Eli onko jollain tietoa että onko se evon lisäakseli (jos semmoista edes evoissa on?) samanmittainen kuin legussa? Vai onko vetareiden maljoissa sitten ero? Miten nyt onnistuisin saamaan tuon ajokuntoon, vai onko se ylipäänsä mahdollista näillä osilla?

Olisiko yksi vaihtoehto ottaa vanhasta laatikosta (anteeksi, en tiedä oikeita termejä) se palikka, jossa iso ratas on kiinni, poistaa ratas (joka siis on rikkoontunut) ja ottaa se keskiosa uuteen laatikkoon laittaen uudet rattaat siihen vanhan ympärille? Koska juuri tämän läpihän akselit menevät ja silloin vanhat akselit sopisi ainakin...

Kiitos avusta, jos joku pysyi kärryillä mistä kyse! :peukku
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Tiedä sitten liittyykö mitenkään asiaan, mutta Evo 6 ja TME malleissa oli muistaakseni kahdenlaista jakolaatikkoa. Legussa lienee lähempänä sitä vanhempaa. Noihin laatikoihin on mm. erilaiset jälkiasennuslukot.
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Noniin. Tottahan se mun tuurilla on nyt sitten juuri se väärä laatikko.

Mitenkäs toi rattaiden vaihtaminen päittäin, eli pitäis ns. lukottoman palikan legusta ja siirtäis ehjät rattaat "uudesta" laatikosta siihen? Sitten kai ne akselit kaikenjärjen mukaan sopii sinne, mutta onko se muuten ns. mahdollista?
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Mielestäni kutosen loota ei käy kyllä tuohon..onko edes välityssuhde oikea? oletko varmistanut?
RS ja GSR kulmissakin on eroa siinä mielessä että juuri booriakselin pituudet ovat 5-10mm eripituisia. Mutta tuo 40mm kuulostaa jo liialliselta...
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Normaali kutosen laatikko kyseessä. Tiedä sitten.. ainakin evo 4-6 jakolaatikko on KUULEMMA sama varaosanro kuin legussa.

En tiiä mistä selvittäisin vetosuhteen. Ainakin kun laatikot avas niin ovat melko yhtäläisiä.
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

- tumppiakseli ei kuulu jakolaatikkoon, se on erillinen osa
- oikean tumppiakselin osanumero on kaikissa CP9A malleissa MR165950
- vasemman tumppiakselin osanumero vaihtelee CP9A malleissa, neljä eri osanumeroa

- jakolaatikoita on Evossa x erilaista osanumeroa riippuen mm. onko LSD vai ei, mutta käsittääkseni kahta perustyyppiä joissa on sen verran eroa että esim. aftermarket lukot ovat eri numerolla
- Legnumin jakolaatikon osanumero on MD748268

MD748268 löytyy myös:
- Evo 4 GSR kaikki lukottomat jakolaatikot
- Evo 4 RS kaikki lukottomat jakolaatikot
- Evo 5 RS osa lukottomista jakolaatikoista

Väite että Evo 4-6 jakolaatikot olisivat samalla osanumerolla kuin Legnum on siis yksinkertaisesti väärä.

Tietääkseni välitys on kaikissa Evon jakolaatikoissa sama tai tarpeeksi lähelle sama jotta esim. perät ovat vaihtokelpoisia. Koska samalla osanumerolla laatikkoa on myös Legnumissa voimme olettaa että myös Legnumin välitys on sama kuin yllämainituissa malleissa.
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Kiitos tästä.

Eli onko tästä nyt todettava että kutonen nyt sitten on väärä laatikko? Ja pitää löytää nimenomaan joku laatikko noista luetelluista evon 4-5 laatikoista? koska vr4:sen laatikoita ei tunnu suoraan missään olevan..
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Ja onko tässä nyt mitään väliä sillä, että onko legu tomaatti vai manuaali? Automaatista on siis kyse. Tulee niin paljon ristiriitaista tietoa sieltä täältä, että alkaa järki loppumaan. Itselle kuitenki aika uusi asia tämä ja mennään "tee ja opi" menetelmällä eteenpäin. Esim nyt forumilla joku myy jakolaatikkoa nimikkeellä "kulmavaihde evo 4-6".

Kutosta väitettiin kovasti oikeaksi ja paskaks osottautu, myynnissä olisi siis ylimääräinen evo6 jakolaatikko :D
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Kuten irkissä jo sanoin että manuaalissa ja automaatissa on eri pituiset akselit. Se on fakta, kun niitä olen yhtä aikaa käsissäni pidellyt :) Kyseessä oli 96 automaati vs 99 manuaali.

Ei muuta kuin akseli ostoon / teettämään.
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

tepi sanoi
Kuten irkissä jo sanoin että manuaalissa ja automaatissa on eri pituiset akselit. Se on fakta, kun niitä olen yhtä aikaa käsissäni pidellyt :) Kyseessä oli 96 automaati vs 99 manuaali.

Ei muuta kuin akseli ostoon / teettämään.

ja evo ysi RS:n pikkuakseli oli ainakin täysin sama kuin mun -96 vr4:sen automaatin (molemmat kädessä myös)
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Kylläpä tää nyt sitten on helppoa. Mitenkäs se pidempi akseli sitten, onko sekin eri mittoja? Ja jos sille on useampia varaosanumeroita niin mistäs sen taas osaa hankkia.

:seina :seina

Mutta, kuten ihan aluksi jo ämpylilin, niin onko kellään mitään tietoa, että jos laatikon sisukset vaihtaa keskenään, vaihtaen ehjät ratakset sen vanhan pötikän ympärille, jossa nuo akselit on ollu tähänkin asti kiinni niin toimisko se niin? Ilmeisesti ratasten määrä määrittää voiko näin tehdä? Siitäkö se välityssuhde katsotaan? Muutenhan nuo näyttää ihan samoilta, enkä keksi mikä muu siinä voi olla este olla tekemättä niin. Tietysti tämä päätelmää ja ihmettelyä käytännössä, oikeaa faktaa ei ole.
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Dodi. Avasin kutosen laatikon (jossa sitten oli lukko) yritin soveltaa rattaat keskenään eripäin legun laatikon kanssa, mutta rattaiden keskihalkaisija oli pari milliä eroava, joten uusi ratas vanhan pulikan ympärillä pääsee klappaamaan -> ei onnistu sisusten vaihto. Muuten ovat kyllä samankokoisia ja hampaita on sama määrä.

Myykää lukoton laatikko ::) tai vaihtakaa lukolliseen :peukku
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Jeps, löyty sivusto jolta löytää hiluja kulmavaihteen sisään, jos kuoret on kuitenkin ehjät.

http://www.stationgaragearnside.co.uk/www.arnsidemotorsport.co.uk/info.php?p=3&pno=0&pid=2346267&cat=&ack=9&search=&sought

Hintaa on, mutta onpahan uudet eikä tarvitse nähdä aivan vitullista vaivaa uuden (käytetyn) laatikon etsintään. Tietysti vanhaan kulmavaihteeseen kannattaa vaihtaa samalla stefat + laakerit tarpeen mukaan! :p
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Osat tuli eilen, eli semmonen parisen viikkoa tilauksesta suomessa. Asiakaspalvelu pelas hyvin, itse en asioinut, tuli kimppakyydillä toiselle forumilaiselle tavaraa myös, joka hoiti tilauksen. Asiallisesti pakattu yms. Vähintään yhtä hyvä paikka kuin camskill mielestäni, tietysti tuolta saa vähän tollasta vieläkin speciaalimpaa osaa.

Uudet osat, uudet laakerit ja vanhat kuoret (uusilla stefoilla) kaikkine päivineen vein purettuna st-motorsille, joka otti homman heti työn alle ja ilmoittelee kun on valmista.
Eli he kattovat hammastukset, laakeroinnit, shimmit yms kohdilleen ja saan valmiin paketin toivottavasti lähipäivinä. Arvioivat homman vievän 2-3h 70e/h velotuksella.

Ilmottelen taas kun (jos) homma edistyy. :peukku
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Noniin.

Jakolaatikko tuli st-motorsilta ja sitten alkoi puuhastelu. Laitoin samalla lohkolämppärin, oli niin kiusallisen helposti esillä lohkon kylki kun kulmavaihde ei ollut edessä.
Jakolaatikko on nyt kiinni ja kaikki toimii hyvin. Laatikon säädätykselle tuli hintaa 210e, eli 3h velotus. En tiedä onko kallis tai halpa, mutta tulipahan kuntoon.

Eli jatkossa sitten jos muilla alkaa prakailemaan homma niin ei muuta kun englannista uudet rattaat ja johonkin asiantuntevaan liikkeeseen valmiiksi purettu kulmavaihde.
Ei kannata varaosa laatikkoa haalia, koska sellainen on erittäin vaikea löytää, se maksaa hlvetisti ja se voi olla pahassa tapauksessa pilattu jo valmiiksi.

ST-motorsilla äijä oli sitä mieltä, että tuo kulmavaihde oli hajonnut kilometrien takia (152tkm) ei väärän öljymäärän takia. Ilmeisesti vähäisen öljyn aiheuttaman vaurion tunnistaa erittäin mustuneesta kulmavaihteen sisustasta. Mulla oli melko kirkas se kuitenkin sieltä.

Nyt ei muuta ku vihdoin HLVETIN KOVAA AJOA!! :driver :driver :driver
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

TemeXi sanoi
Jeps, löyty sivusto jolta löytää hiluja kulmavaihteen sisään, jos kuoret on kuitenkin ehjät.

http://www.stationgaragearnside.co.uk/www.arnsidemotorsport.co.uk/info.php?p=3&pno=0&pid=2346267&cat=&ack=9&search=&sought

Hintaa on, mutta onpahan uudet eikä tarvitse nähdä aivan vitullista vaivaa uuden (käytetyn) laatikon etsintään. Tietysti vanhaan kulmavaihteeseen kannattaa vaihtaa samalla stefat + laakerit tarpeen mukaan! :p

Onkos nämä nyt sitten varmasti sopivat Legnumiin???
Omasta tosiaan kulmavaihteen rattaat ottivat kipeää Alastarolla toukokuussa. Nyt pitäisi saada talveksi kuntoon...
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Kyllä, nämä ovat sopivat 100%. Omassa pyörinyt jo muutaman tuhat kilometriä ilman ongelmia. Laakerit ja stefat kannattaa hankkia myös, ne saa veholta. Jos ite ei osaa/pysty niin kannattaa jossain tosiaan vielä säädättää hammastukset kohilleen niin tulee varmasti hyvä.

Eli uudet välitykset englannista tilaamalla: n. 650e kotiovelle.
Stefat veholta: n. 40e
Laakerit veholta(koyo): n. 80e
Säädätys (st-motors): 210e
Öljy kulmavaihteeseen(Redline 75w-90 hypoidiöljy): 17e
Öljy autom.laatikkoon(veholta mitsun omaa): n. 90e/5,5l

Laakerit vaihdoin vain pieneen vetopyörään, niiden varaosanumerot: MD746744 ja MD746745

Stefat jotka vaihdoin: MD747546, MD755526, MD745423, MD727944

Kannattaa veholle soitella ja tilailla osat, stefoissa meni itellä 3vkoa ennenkuin oli saatavissa. Laakereita sattu molempia olemaan yksi suomessa.

Kaiken muun kun tekee itse niin tuosta voi aika tarkkaan laskea hintaa remontille. Tietysti sitte vielä vetonivel rasvaa, vetonivelen kiristinpantaa yms normaalia..
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

TemeXi sanoi
Kaiken muun kun tekee itse niin tuosta voi aika tarkkaan laskea hintaa remontille. Tietysti sitte vielä vetonivel rasvaa, vetonivelen kiristinpantaa yms normaalia..

Ihan mielenkiinnosta että mihin vetonivelrasvaa ja kiristinpantaa tarvii tuossa rempassa?
Mielestäni ei mihinkään...
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Harri K sanoi
Ihan mielenkiinnosta että mihin vetonivelrasvaa ja kiristinpantaa tarvii tuossa rempassa?
Mielestäni ei mihinkään...

No samalla kävi läpi vissiin sisemmät nivelet, ei ole tyhmä homma kun yksi epäilys niitten porsimiselle on se että rasvat palavat kun pakoputken alkuosa lämmittää niin paljon.

Mutta eivät olleetkaan mukana tossa varsinaisessa laskelmassa.

TemeXi: Oliko nyt niin että st-motorsilta sai ihan öljyjä vaille asennusvalmiin kulmavaihteen sitten?
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

mystinengalant sanoi
No samalla kävi läpi vissiin sisemmät nivelet, ei ole tyhmä homma kun yksi epäilys niitten porsimiselle on se että rasvat palavat kun pakoputken alkuosa lämmittää niin paljon.

Mutta eivät olleetkaan mukana tossa varsinaisessa laskelmassa.

TemeXi: Oliko nyt niin että st-motorsilta sai ihan öljyjä vaille asennusvalmiin kulmavaihteen sitten?

Joo, näin juuri. Valmis palikka tuli, palikka kiinni, vetarit kiinni, kardaani kiinni ja öljyt koneeseen.

Kyllä ne nivelet tollasen rempan yhteydessä mielestäni kannattaa käydä läpi.. Ja muutenkin se palikka mahtuu tulemaan paremmin ulos kun ovat irrallaan. Tietysti kaikki tekee niinkun tykkää, voihan sen vetarin maljoineen jättää remontin ajaksi sinne väliin roikkumaankin.
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

TemeXi sanoi
Joo, näin juuri. Valmis palikka tuli, palikka kiinni, vetarit kiinni, kardaani kiinni ja öljyt koneeseen.

Kyllä ne nivelet tollasen rempan yhteydessä mielestäni kannattaa käydä läpi.. Ja muutenkin se palikka mahtuu tulemaan paremmin ulos kun ovat irrallaan. Tietysti kaikki tekee niinkun tykkää, voihan sen vetarin maljoineen jättää remontin ajaksi sinne väliin roikkumaankin.

alapallo irti ja vetari kokonaisuudessaan irti (näin mielestäni helpompi)
Purkaa sitte vetarin palasiksi pöydällä jos mielestään haluaa :)
 
Vs: Legnum jakolaatikon vaihto ongelma

Harri K sanoi
alapallo irti ja vetari kokonaisuudessaan irti (näin mielestäni helpompi)
Purkaa sitte vetarin palasiksi pöydällä jos mielestään haluaa :)

Tässä järjestyksessä kasasin paketin, mutta kuten sanoin, kukin tavallaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom