M. Ritvanen, pajero -98 2,8 TD-IC

L-200

-98 2,8 pitkä ja -8X pätkä :D
Liittynyt
5 Lokakuu 2004
Sijainti
Äänekoski
No niin.

Oma nykyinen ja ensimmäinen pajero tuli ostettua 18.7.2003 eli olen ollut tyytyväinen pajeron omistaja kohta reilut vuoden ja 9 kk.
Ostohetkellä autolla oli ajettu n. 108 tkm ja nyt mittarissa on noin 149 tkm, eli kilometrejä on loppujen lopuksi tullut yllättävän vähän, kerettiläiset kirjanpitäjät kehoittaisivat vaihtaamn bensa-autoon vaan empä heidän kiusaksi tee niin. SAtunnaisesti seurattu kulutus on ollut aika tasaisesti noin 10l/100km takavedolla ajettuna ja mitailtuna ympärivuotisessa ajossa, nelivetoisena kulutus lukemat ovat noin 12-14L/100km, reippaalla joskin jouhevalla ajotyylillä.

Auto on malliltaan mitsu pajero 2,8 TD GL wagon 5D, eli pitkä malli isolla koneella ja neekerivarustein, värina on tumma kokovihreä metalliväri.
Ostohetkellä auto oli M1G-luokan maasturi ja kun tuli mahdollisuus muuttaa auto pakettiautoksi ilman koiraverkkoa niin tokihan auto muuttui N1G-luokan maastopakettiautoksi ja pysyykin sellaisena vaikkakin käyttövoimavero pompsahtaakin henkilöauton tasolle HE190/2004:n saatua lain voiman 198 ymmärtämättömän kansanedustajan suomin valtuuksin.

Tällä hetkellä auto on liki vakio, ainoa mitä on tähän mennessä saatu aikaan on pieni luttu takahelmassa joka tuli jääpenkan ylityksesta, ja vihdoin ja viimein sain karjapuskurin keulaan kiinni. Itse puskuri ja itsetehdyt kiinnitys osat ovat kyllä olleet valmiina jo syksystä mutta jotenkin homma jäi kesken ja nyt talvella otatin itseäni niskasta ja eräänä kauniina viikonloppuna kaverin tallissa räimittiin rauta keulaan paikoilleen.
Seuraava "tuuninki-operaatio" on lisävalojen laitto keulalle, 2x Hella 1000-sarjan lisäpitkää ja samanlaiset sumarit niin jopa näkee ajella kelissä kuin kelissä.
Juu ja kesäksi tulee alle 31" mutikat jotta enää ei tarvitse tulla pellolta hinaamaan traktorilla poijjes.

Tähän mennessä auto on huollettu itse. Öljyt ja suodatin on vaihdettu 10 tkm välein ja väleillä ei öljyä ole tarvinnut lisäillä ja kuluminenkin on ollut maltillista ja huollot jatketaan samalla kaavalla. Samoin alakerta on tullut rasvattua 2 kertaa vuodessa, joten sielläkään ei ole enää mitsun tehtaan rasvat nippojen päissä vaan uutta tilalla jotta voitelu pelaa kunnolla. D-suodatinkin tuli vaihdettua marraskuussa joten senkin suhteen ei ihmeitä ole odotettavissa.
Seuraava vaihto operaatio taitaa kohdistua akkuihin, ja keväällä on tulossa pieni korroosion poisto remontti josta laitan jutun kyllä tänne, paljastui nimittäin pikku ylläri autosta....

Aikojen saatossa pajerosta olisi vakaa tarkoitus jalostaa takuuvarma tiettömien taipaleiden kulkija joka ei jätä pulaan missään tilanteessa.

Tähän ei kait tämän enempää tällä kertaa.

T:Mikko
 
Ai niin joo.

Tulihan tuohon vaihdettua pakoputkea keskimmäinen osa kun mitsun oma alkuperäisputki otti ja irtisanoi toiminan häkävuoren reissun jälkeen.

Oli mennyt aika heikkoon happeen mutenkin se putki, pöntön jälkeinen ylöspäin oleva mutka oli maatunut aika isolta alalta, putken liitos laipasta kokonaan poissa, parin sentin matkalta, takakiinnikkeet kokonaan poikki ja sitä rataa. Ei viitsinyt lähteä yrittämään mig-korjausta

Noh, uusi tarvikeputki 2v takuulla paikallisesta autovara osa liikkeesta, 94€. Kallista, mutta elämä on..... :p

Sinkkispraytä enemmän kuin reilusti kaikkiin saumakohtiin kaiken varalta, tietty asennusvaiheessa hokasin että saakuri sen tiivarinkin ois voinut ostaa uuden joten varovasti vanha koppura tiivari irti ja  putkitahnalla paikoilleen, pultteihin reilulla kädellä kuparitahnaa ja putki paikoilleen.
Kyllä hiljeni pörinät.....
 
21.2 -05, katsastettu huomautuksitta, kilometrit mittarissa 149700.

Savuarvo vuonna -04 oli 0,90 ja tänävuonna 0,52. Kyllä se kuulostaa hirveälle kun koneeseen lyödään yli 5100 rpm, kun punaraja alkaa 4500 ja näyttö loppuu 6000 rpm.
Jännä sinällään, mitä enemmän tulee kilometrejä koneeseen sitä vähemmän näyttäisi tämä mitsu saastuttavan, mitenkähän lienee kun puoli miljoonaa on mittarissa. Pelkääjän puoli käsijarrusta tulee mukaan jälkijunassa, tutkittava kun ehtii/viitsii/jaksaa...

Stro:n mukaan 31"x10,5R15 renkaita ei tarvitse muutoskatsastaa tähän autoon koska raidevälin muutos pysyy rajojen sisällä, ei edes merkattu otteeseen vaikka pyysin merkintää. Toden näköisesti pääsee asiasta vääntämään kättä virkavallan kanssa kesällä ;D.

Havaintoja autosta kun auto oli konttorilla ilmaan nostettuna.

- ei pahemmin ruostetta pohjassa, pientä pintaruskeaa havaittavissa, inssi kehoitti tekemään sen mitä asialle kuuluu...
- vaihteiston kuve pelkääjän puolelta märkä öljystä, voi paska ??? , tutkittava ja vissiin tuollekin tehtävä jotain, mielummin nyt kuin hädän ja kiireen kanssa myöhemmin.
- runkonumero rupeaa olemaan heikossa hapessa takarungossa, ei edes vaseliini ole kovin merkittävästi hidastanut poisruostumista, järeämpää keinoa peliin...

Ei muita ihmeempiä, ei edes sanonut karjaraudasta mitään, katsoi kyllä sitä kerran aika pahasti  ;D.
Ensi vuonna sama uudestaan, 64€ koko lystin hinta.....
 
151100 km ja iltapäivä puhteina asennettu(viimeinkin) lisävalot karjarautaan kiinni. Sumarien asennuksessa on vielä pikku ongelma nimeltä sijoituspaikka.. ???

Ei sitä sähköjohdon ja pujottamisen tuskan määrää käsitä kun ihmisen mieleen pinttyy että lisävaloille tulee olla erillinen merkkivalolla oleva ohjauskytkin kojetaulussa.

Pura kojetaulu ja oikealla puolella oleva ylimääräinen kytkinpaikka irti, siinä näprätessä tuli kokeiltua miten viimeisen päälle kivasti sumarien kytkin purkautuu miljoonaan palaan kun sen irroittaa väärin :seina.

Pari tuntia pähkäilyä ja sorminäppäryyttä sormilla jotka muistuttaa HK:n sinistä ja sumarien kytkin jopa saatiin toimimaan, tämän jälkeen pääsi pujottelemaan heräte- ja ohjausvirran johtoja kojetauluun.
Herätepiuhana menee 2,5 neliömm:n piuhaan ja lisävalojen virtapiuhana menee 6 neliömm:n piuhaa.

Ohjauskytkimellä saa valittua palavatko lisäpitkät auton lisäpitkien kanssa vai ei. Erillisen kytkimen asennus onnistui mielestäni erittäin siististi, yhtään en häpeä sanoa että "tein-sen-itse" ;D ;D.

Sen verran joutuu vielä korjaamaan että valot on laitettu vanhalla ja huonokuntoisella 25A releellä ja kun lisävälojen läpi menee liki 30A virtaa niin rele "hitsaa" itsensä kiinni ja lisävalot jää palamaan vaikka kuinka nyppii valovipua, kovasti tästä vastaantulijat huomautteli räpsimällä pitkillä ;D. Pitää vaihtaa uusi 40A 4-napainen rele niin eiköhän se siitä.

Mikäli ei vanhan muisti tee tepposia niin valotehon lisäys on aikas reilun puolenen... nuo valot on viritetty siten että näkee.... :peukku
kuva pajerosta, nautarauta ja lisävalot asennettuina
Lisävalojen kytkin näkyy kuvassa oikealla puolella, vihreä merkkivalollinen kytkin.
14.3. Aamupuhteina varaosa kaupan kautta 5-nastaiset releet vaihtokauppana 4-nastaisiin ja lisävaloista vanha rele pois ja uusi tilalle. Rupesi valot toimimaan kuten pitääkin ja enää ei rele hitsaa kiinni, hjuva minä  ;D :peukku
 
Kesä, kärpäset ja lämmin päivä  ;D :peukku.

Helmojen massaus kiveniskumassalla ja runkopalkkien sisäpuolen suojaus tunkeutuvalla kotelovahalla. Runko tuli pestyä edellisenä päivänä vesiletkulla sisäpuolelta ja olihan siellä jonkun verran hiekkaa ja muuta moskaa.

Toki siinä vaiheessa kun oli tarkoitus ruveta purkamaan auton etupäätä ja aloitella hieekapuhalluksen tekeminen niin keli rupeaa vaihtumaan sateiseksi ja vettä tuutin täydeltä, siirtyy vissiin viikonlopulle tuo hiekkapuhallus, tovotaan että kelit suosii. :p.

No ainakin helmojen reunat, oven alareunat on suojattu kiveniskumassalla joten ei ole ihan pelkän maalin varassa. Samoin rungon sisäpuoli ei ole enää ihan onnellaan vaan vaha on suojana.

Helmamassana dinitrol:n helmasuoja
Runkoon vahaksi Tectyl:in kotelovaha.

Hanskat olisi hyvä varuste, vaha tuntuu tarttuvan kiitettävän tehokkaasti ihoon kiinni  :-\
 
Loppiaislauantain puhteita..

Kaikki voimasiirron öljyt vaihdettu keulasta perään saakka ja etupää(liki kaikki nipat) sekä kardaani rasvattu.

Eteen kendall LSD öljyä, vaihteisto, jakis ja perä Teboil EP täys synt. hypoidiöljyä.

:seina ...tanan alapallonivelen nipat kun hylkivät tuoretta vaseliiniä taas kerran, nipan välistä kaikki pihalle eikä vissiinkään mitään nipasta lävitse...
uittupilu kun jurppii tuollaiset nipat.

Vielä kun viitsisi pestä ja vahata tuon auton..... ja kohta sitten taas moottorin ö-vaihto edessä  ;D ;D

:driver autot on tehty...
 
Vs: M. Ritvanen, pajero -98 2,8 TD-IC

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään.
Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

;D ;D, muistin tämänkin ja ajattelin lukiessa kertoa tuosta vihreästä paholaisesta joka yhä pihassa kököttää.

Kyllä, se sama vihreä kauhu on yhä omistuksessani, tosin nyt 253 tkm ajettuna.
Mitäpä tälle maailman paskimmaksi maasturiksi tituleeratulle autolle on sitten tehty.

Ei tasan yhtään mitään muuta kuin ajettu ja menty perushuolloilla eli normi öljyjenvaihtoa, suodattimia vaihdettu, hehkut uusittu ja akut (GS Yuasa:t) antautuivat muistaakseni -09 ja tilalle tulivat puolalaiset ZAP-merkkiset kalsiumhypertech yyber-akut, jotka ovat yllättäen hintaansa nähden olleet helevetin hyvät.
Niin ja juu oik.takajarru meni uusiksi ihan omaa tyhmyyttäni, vaimo oli kertoillut että jokin kahisee takana... no se jokin oli sitten jarrupala joka oli lopussa ja grande finale oli kun vaimo soitti että autossa ei ole jarruja ja jokin iso pamaus kävi takana.
Diagnoosi oli se että mäntä oli tuupannut palan ulos ja mäntä hieroutunut levyä vasten. Satula hajalla, jarrumäntää ei ole tähänkään päivään mennessä löytynyt (eikä ole etsittykään) ja levy pilalla. Varaosakaupasta uutta osaa ja kasaan... ja taas ajoa.
Ensi kesäksi pitänee tehdä suuntaus pyörille kun tuntuu vähän kampeavan oikealle, tosin se on kammennut samalla tavalla viimeiset 6 vuotta.. :D.
Se etupäässä jumissa oleva rasvanippa on yhä jumissa.

Sen verran on projektin tynkää jopa saatu aikaan että viime viikolla näpertelin peruutusvalon kaveriksi led-valon. Insinghjööridis-tekniikalla pakkivalon johto poikki ja kolvilla lisäpiuha led:lle. Ledi kiinni vetokoukun rautaan 6 mm pultilla ja samaan pulttiin maadoitus kiinni. Sälät kasaan ja nyt on oikeasti peruutus_V A L O T_ eikä mitkään himatuikut takana... Eihän se katsastuksessa kelpaa mutta siihen keksitään joku meriselitys... toiselle puolelle vielä samanmoinen ledi niin joo eikööhä se oo siinä... muistaskohan jopa ottaa kuvia..

Öljytkii pitäis vaihtaa, samoin lootiin uuden liemet, topiikista kaapatun tiedon mukaan -06 on viimeksi lootiin uutta öljyä laitettu.. joko ois aika????

Teki tuo muuten temput viime perjantaina. Vaimo soitti ja oli ilmeisen käärmeissään "auto sammui, kaikki virrat katosivat ja auto on keskellä risteystä poikittain, missä oot?" No olin työkeikalla menossa joten ihan ei siit paikasta hätään ehtinyt... No enivei kun autolle pääsin niin siinähän se nökötti ja ei inahtanutkaan, virtalukon sulake oli poks (40A nalli), vierestä uusi nalli ja starttaus ja poks sekin ainoa mikä oli... no v!ttu jee, se on perjantai, lunta sataa taivaan täydeltä kello on 15.30 ja auto sippi keskellä risteystä. Olisi naurattanut jos olisi ollut piilokamera, mutta kun vaimo aika kuikkuisena ja muksuja piti hoidosta noutaa niin siinä oli hauskuus aika kaukana. Kaupungin varikolta tuli onneksi linkkukonekuski nyppäsemään auton pois sivummalle ja työautolla vaimo ja muksut kotiin. Soitto kaverille että mikähä se voisi olla jongelman nimi... no lupasi tutkia sähkökuvia.
Soittoa tuli ja nopeasti oli vika haarukoitu p-a linjaan/sammuttajaan. Lauantaina ei päässyt kuin vähän tutkimaan mutta sunnuntaina oli eri meininki. Hyppylangasta oli hätäsulake tehtynä, siirtopumppu polttoaineelle ja työkaluja pienen verstaan verran pajeron vieressä lumihangessa. Ohituksella polttoainetta ja testing... tämä oletuksena että siirtopumpu olisi jumissa/rikki, mutta eipä ollut. Polttoainetta virtasi kivasti ja ilmaus tuotti tuloksen että ei starttaa. Purkuun sitten sammutajan solenoidi ja kappas kun kiiltää johto kivasti kun on eriste kuorinut pois.....
Vähän erkkaria ympärille...... starttaus ja tulta kynttilään. Kallista on paskan maasturin korjaus kun meni 2h omaa aikaa ja kaverilta 20 cm erkkaria :D ELämä on.

Siinäpä se on tällä hetkellä tämän paskan maasturin dramaturgia. -03 ostettu ja yhä mennään ihan vain perushuolloilla.... on se vain surkea auto kun sitä tarvii rassata ja hitsata kuin jotain tojotaa... eikä tässä ole edes latijousialustaa.... ;D ;D
 
Vs: M. Ritvanen, pajero -98 2,8 TD-IC

No niin, nyt on molemmilla puolilla teholed valot peruutustuikkujen lisänä.
Järkyttävä ero entisiin.... tuikkuihin verrattuna.

Orkkispolttimoille tuleva virtapiuha kylmästi poikki ja tinaamalla lisäjohto väliin ja erkkaria päälle.
Reikä vetokoukun poikkipalkkiin ja valot asennettu palkin suojaan ja suunnattu kohdilleen.
Vielä pitää niputtaa johdot kunnolla jemmaan ja suojata roiskuvalta vedeltä ja kuralta (itseni kun tiedän niin tuokin tulee tehtyä n. 10v aikana :D).
Mutta hyvä tuli ja toimii, se on pääasia.
Kuvia sit jossain vaiheessa.
 
Vs: M. Ritvanen, pajero -98 2,8 TD-IC

kevät tulee, vedet virtaa ja uusia kujeita laiteltu Wanhukseen.

OME:n sarja alustaan ja kierros iskareita alle.
Alle livahti
- etu ja takavakaajien puslasarja, myös takavakaajien pystytappien puslat
- panhardin puslasarja
- taka-akselin pitkittäisten tukivarsien puslat
Lisäksi Hitachi merkkiset uudet iskunvaimentimet.
OME:n pitkiä iskareita teki mieli, mutta ne kun olivat vain 150€/kpl niin oli pakko nöyrtyä ja jättää ne hyllyyn. Vaikkakin noissa olisi taatusti ollut koko rahan edestä iskaria, oli nimittäin niin uskomattoman jämäkkää tekoa että.

Jaa no miten se muuttui?
No sellaisesta kaistojen leveydellä seilaavasta löllyvän kelluvasti etenevästä naimalaivasta päästiin eroon.
Ei kallistele turhia kurveissa, ei hae urissa, ei "lölly" pikku heittojen jälkeen, ei kolise nimismiehen kiharoissa vaan menee nätisti tumpsahtelemalla yli jne eli parannus oli uskomattoman huima, olen tuutuWäinen ;D
Taas vaan lisää hanaa ja kovaa :driver

Niin, osat ostettiin täältä http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/
 
Takaisin
Ylös Bottom