Millaisia kotilatureita Outlander PHEViin?

jonzazilla

New Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2019
Tulevana MY19 omistajana kiinnostaa mistä porukka lataa kotona? Onko jotain edullisia asemia tiedossa vai sukostako imutellaan?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Sukosta on tullut ladattua pienillä ampeereilla toistaiseksi. Webaston Purea olen harkinnut jos lataustarve kasvaisi joskus. Puren kaveriksi tosin tarvitsee type2-type1 adapterin.
Mutta toistaiseksi siis vielä sukosta niiden kuntoa seuraten kun tuo Outlanderin akku on kuitenkin aika pieni eikä latausasemasta ole valtavaa hyötyä kun auto ottaa maksimissaan sen 1x16A.
 

jonzazilla

New Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2019
Sukosta on tullut ladattua pienillä ampeereilla toistaiseksi. Webaston Purea olen harkinnut jos lataustarve kasvaisi joskus. Puren kaveriksi tosin tarvitsee type2-type1 adapterin.
Mutta toistaiseksi siis vielä sukosta niiden kuntoa seuraten kun tuo Outlanderin akku on kuitenkin aika pieni eikä latausasemasta ole valtavaa hyötyä kun auto ottaa maksimissaan sen 1x16A.
Mitenhän tuollainen toimisi? Olisi ainakin edullisimmasta päästä.. https://mltekniikka.omaverkkokauppa...ectPath=/Shops/2016111301/Products/EVC07-001K
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Linkin laitteesa taitaa olla autoon vääränlainen liitin. Pitää olla j1772. Tehosta, 7.2 Kw ei Mitsun kanssa saa iloa, pystyy lataamaan vain 3.4 Kw teholla.

Itse Mitsun oman lisäksi ns. Kiina-laturi CEE-pistokkeella. Perus-sukosta lataan adapterilla korkeintaan 10A virtaa. Super-sukosta tai CEE:stä sitten sen 16A. Tuossa laturissa tehoa saa säätää 6 - 16A välillä.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Varmasti monella ihan puhdasta kokemuksen puutetta, mutta itse hieman hämmästelen monen intoa asennella halvimmillaankin satasien arvoisia (plus työt) latausasemia plugareille, niillä kun ei lähtökohtaisesti saa mitään erityistä käytännön hyötyä. Täyssähkölläkin pärjää yllättävän pitkälle ihan perus 8A sukolatauksella.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Näissä kannattaa huomioida että itse maahantuodussa laturissa olet itse vastuussa jos jotain käy ja vaikka talosi sattuu palamaan.

Toki näin. Talon seinässä tuo ei sinänsä ole kiinni ja laadultaan ainakin näyttävät olevan parempia kuin vaikkapa Mitsun mukana tuleva mölkky. Esim. kaapeli reilusti paksumpaa ja monipuoliset vikavirtasuojaukset. Löytyyhän tuosta suko-versiosta jopa pistokkeen lämpöanturi, osaa siis katkaista latauksen jos pistoke ja sen myötä rasia lämpenee liikaa. Tuo on se todennäköisin talon palamisen riski, etenkin vanhoilla suko-rasioilla.

Näemmä tuon valmistajan laitteita myydään jälleenmyyjien kautta ainakin Itävallassa, Hollannissa, UK:ssa ja Saksassa.
 
Viimeksi muokattu

jonzazilla

New Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2019
Kiitos vastauksista! Onko se mitsun mukana tuleva tilapäislaturi jotenkin säädettävä? Meillä sähkäri sanoi että parkkipaikalla olevasta muurin 16a pistorasiasta pystyy kyllä kymmentä ampeeria ottamaan pitkäkestoisesti ja 16kin lyhyen aikaa.. täytyy sitten tulevaisuudessa katsoa tarvitseeko nopeampaa vaihtoehtoa..
 

Patch

New Member
Liittynyt
28 Elokuu 2019
Itse laitoin ulkoseinässä olleen tavallisen voimavirtatökkelin tilalle tällaisen, kätevämpi kytkimestä laittaa virrat mummolaturille kuin repiä roikkaa irti (vaikka eipä tuo kaiketi vahingoitu vaikka aina virroissa olisikin)
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Mulla tuli auton mukana kaksi niitä mitsun omia latureita. Vaihdoin toiseen sukon tilalle CEE-töpselin ja se on nyt "kiinteänä latausasemana" autotallissa..

Kannattaa ymmärtää että "latausasema" tai "laturi" ovet oikeasti vääriä nimityksiä näille. Laturi on autossa sisällä. "Latausasemassa" ei ole kuin vikavirtasuoja ja rele joka kytkee virran vasta kun piuha on kiinni. Mitsun oma mutikka on ihan samanlainen.

Tukes aina varoittelee auton mukana tulleiden "tilapäislaturien" käytöstä, mutta tuo on pelkästään sen suko-töpselin vuoksi.. Suko ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa virtaa.
 

Zaphood

New Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Sijainti
Kehä-3: sisällä
Ensi viikolla tulee auto ja meinaan tilata latausaseman laiskuuttani. Seinässä kun on johto niin sitä suko -johtoa ei tarvi aina ottaa esille takakontista. Tällä hetkellä kiikarissa Walle Type1 johdolla.

Onko muita järkeviä vaihtoehtoja?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mulla on Webaston latausasema jolla lataan sähköautoa. Mietin että jos hankkisi siihen adapterin että sitä vois käyttää myös Outlanderin lataamiseen. Kelit tosin lämpenee kohta sen verran että vaimokin suostuu varmaan säilyttämään autoa ulkona. Ulkoseinään olen laittanut orkkislaturin lukolliseen postilaatikkoon.
 

Opa

Member
Club Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Mulla tuommoinen arctic EV :ltä tilattu type2 joka kytketään voimavirtapistokkeeseen ja siitä otan sitten omalla piuhalla.
 

puni

Member
Liittynyt
20 Heinäkuu 2018
Täällä on ollut vajaa 2kk käytössä go-eCharger irtokaapelilla (type2->type1). Tämä .

Tyytyväinen olen ollut, auto latautuu nopeammin kuin auton mukana tulleella matkalaturilla, ja nyt ehtii illaksikin saada enemmän sähkökilsoja jos päivällä on ajettu akku vähiin. Miksi juuri eGo, säätämisen ilo :D saa lataustiedot luettua näppärästi joko firman omaan ilmaiseen appiin tai sitten rajapinnan kautta suoraan laitteesta. Ajatus oli säätää lataustehoa aurinkopaneelien tuoton mukaan Domoticz:lla. Toistaiseksi on vain ajastettu yösähkölle josta ohitus tarvittaessa suoraan laitteesta / kännykkäsoftasta.

Ulkoisesti identtistä laitetta myydään myös Froniuksen nimellä (ja hinnalla). Varmaankin sama laite mutta eri ohjelmistolla.

Ohessa kuva Domoticziin siirretystä datasta.

eGocharger.jpg
 
Ylös Bottom