Vs: Mitsubishi Galant Kysymys.
Vajaa sata tonnia kahdella 2.4 GDI Galantilla tahkottu. (-99:llä 340tkm yhteensä ja -00:lla n. 250tkm) ja muutamalla 2.0l ja V6 vaparilla.
Mitä mieltä olette Galantista?
Hyvä pelihän tuo on ajaa, tilaa ja lämmintä löytyy ja ennen kaikkea se ulkonäkö SEKÄ farkkuna että sedanina. (!!!) Tekniikkakin vielä suht yksinkertaista.
eukku
Onko hyvä ensimmäiseksi autoksi?
Kyllähän sitä mikäli vähän tutkii ja katselee sopivaa yksilöä ettei tule mitään pommia ostettua...ja toki mitä enemmän TSI-luonnetta löytyy niin sitä helpompaa tulee olemaan.
Onko kestävä/luotettava/turvallinen?
Laatikot laakeroinnit (kytkinakselin tarkalleenottaen) näistä kaikista yleensä jossakin vaiheessa menee, (alkaa laatikko rahisemaan kytkin ylhäällä, korjattavissa kyllä mikäli mieltä on jolloin pitkäksi aikaa taas autoa ainakin laatikon puolesta.
) tomaateissa taas turbiinivikoja (ainakin prefacelifteissä eli tuonne vuosituhannen alkuun asti). Moottorit varmaa perustekniikkaa, yleisesti ottaen ainakin (omasta mielestä) 4g6x moottorisarja (2.0 4G63 ja 2.4 4G64) yksi luotettavimmista. V6:stakaan (6A13) ei taida olla kukaan ajamalla rikki saanut (?). Koskaan ei ole kyllä tielle jättänyt nämä omat kulkineet eli kaippa se jotain luotettavuudesta kertoo.
Ruoste melkein pahin ongelma niinkuin tämänikäisissä yleensäkin. Pahimmat juurikin nuo takakaaret (jos ei ole korjailtu ajoissa) ja muutenkin aika herkkä ruostumaan mikäli ei ole suojattu riittävästi. Toki nämä nuorimmatkin autot rupeaa jo vähintään rippikouluiässä olemaan eli täysin priimaa lienee mahdotonta löytää enää mistään eli eikun hyvää yksilöä metsästämään. Niveliä sun muuta joutuu jossakin vaiheessa uusimaan ja esim raidetankoja ulko- ja sisäpäineen hieman enemmän kuin edellisissä kulkineissa.
Ja sitten tietysti nuo kellon juotosviat ja venttiilinvälysten tasureiden naputus jos on alkuperäiset kiinni (ja ovat tukossa), tyyppivikoja siis.
Turvallisuudesta sen verran että lähes kaikista autoista löytyy molemmat etubägit sekä sivubägit ja kori on jotain ensimmäisiä mitsun "turvakoreja", oliko nyt RISE nimeltään eli ainakin teknisesti pitäisi kyllä olla suht hyvä turvallisuuden suhteen.
eukku
Kuinka paljon huollot yms. kulut tulee maksamaan?
Tämä riippuu pitkälti siitä, paljonko pystyt/osaat/jaksat tms. tehdä itse. Itse tekemällä aika halvalla pääsee, orkkisosathan näihin ovat ainakin Suomessa melko kalliita mutta tarviketta kulutusosiksi ym. saa aikaa aika halvalla täältä ja ulkomailta. Merkkihuolto kallis mutta ympäri Suomea löytyy myös näihin ja yleisesti ottaen mitsuihin erikoistuneita "nyrkkipajoja", jotka tekevät ammattitaidolla esim. jakopään rempat näihin kohtuuhintaan mikäli itse ei tee. Kokonaismassan perusteella verot siellä noin 1800kg taulukossa isommilla koneilla olevissa, olisiko 2.0:ssa n. 1700kg (?). Co2-päästöperustaisella (>=2001 mallit) siellä n. 210-220g tienoilla.
Kumpaa suosittelisitte, "normaalia" etuveto Galantia vai VR-4 versiota (Japani versio)
IMO aika lailla kiinni siitä mitä haet autolta. Jos haluat nätin näköisen peruskiikottimen paikasta A paikkaan B niin 2.0 litranen olisi varmaan hyvä, hyvin pomminvarma vehje. Hieman nuhapumppuhan tuo on tähän autoon mutta normaaliajossa riittää vallan mainiosti. Jos vähän ajamisen iloa haluat noista vapareista niin suosittelen 2.4GDI/V6. V6 vapari manuaali olisi aika namu, ovat vaan nykyään sen verran kiven alla ellei uittamalla autoa lähde hakemaan ja melkein joutuu sitten Saksasta hakemaan. Itse piti sellainen aikanaan hommata mutta kariutui lähinnä huonosti varusteltuihin ja kunnoltaan keskitasoa selvästi huonompiin yksilöihin ja kyllä harmittaa että ei tullut hankittua mutta kun valinnanvaraa on niukasti niin ei voi mitään
. Tomaatteinahan noita vielä jonkin verran löytää mutta itselle ei ainakaan semmoista kirveelläkään.
2.4 GDI on...no semmoinen musta lammas siinä välissä. Paljon parjattu lähinnä alkuaikojen ongelmien takia kun oli ensimmäisiä suoraan sylinteriin ruiskuttavia, isoimpana ongelmana EGR:n aiheuttama imusarjan ja kaasuläppäkotelon karstoittuminen ja sitä kautta nykimiset, tehottomuudet yms. Toki mikäli on paikat putsattu ja EGR tukittu ajoissa niin nämä oireet eivät haittaa.
Vääntävä kone kylläkin ja kohtuullisella bensamäärällä menee maantiellä, 6,9l/100km taitaa olla tämän ajan enkka ja vielä ehkä pari desiä olisi voinut viilata hieman ennakoivammalla ajolla. Kaupungissa nämä kaikki koneet viekin sitten helposti sen yli kympin.
VR-4:sesta en sano mitään.
Se eroaa aika lailla näistä normimalleista...kaikki postipate-autoja alunperin ja ilmeisesti kovin harva auto on ylipäätään 5-paikkaiseksi saatu rekisteröityä. VR-4 kuskit voi kyllä näitä valottaa enemmän.
korsma sanoi
Ratin paikasta ja vetävien pyörien määrästä riippumatta taitaa takakaarien ruostuminen olla ko. mallin pahin tyyppivika ???
Kyllä näin melkein sanoisin, varsinkin jos on alkuperäiset kaaret eli ei noita sisäpokkauksia poistettu/tasoiteltu niin sinne vetää kyllä kaiken paskan ja sonnan ja suolan ja siellä muhii kun aika hankala sitä on päästä täysin putsaamaankaan.
Tässä omakohtaisia kokemuksian ko. pirssistä. Toivottavasti jäi käteen jotain. :driver