mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
No nyt kun on kaikilla muillakin tommonen päiväkirja niin miksei minullakin. Kyseisen galantin ostin vuonna 06 kun pitkään oli pitänyt jo gti saada. Etuvetoisena ihan kustannussyistä (polttoaine + hinta). Tuli sitten valkoinen yksilö ja ihan normaali etuvetoinen gti, erikoisuutena ruotsista tuotu vuonna 96 (eurokilvet silti väännetty), tästä syystä abs puuttuu kokonaan, mikä ei välttämättä ole edes niin paha asia.

Auto on ilmeisesti maalattu uudestaan muutamasta valumajäljestä päätelleen, muutenkin maalipinta on yksi hohtavimpia mitä olen nähnyt noista vanhoista valkoisista.

Hyvin pidetty yksilö maalipinnan, sisätilojen ja koneen osalta. Öljyjä oli vaihdeltu pari kertaa vuodessa aina ja muutenkin erittäin siisti.

Valitettavasti ruostekärpänen on päässyt puremaan heikosti suojattua alustaa, Suomen maahantuojan virallinen lisäkäsittely jäänyt tekemättä. Onneksi sentään ollut pohjoisemmassa tuo auto. Ongelmia helmojen ja alustan kanssa. Jääköön selvitettäväksi kuinka pahoja ja mitä tehdään. Koripellit todella siistit. Ainoa miinus että mies jolta auton nyt ostin oli mennyt polttamaan sisällä. Onneksi aika hyvin lähti kyseinen haju.

Auto on kokenut kovia muutenkin alustaltaan. Epäilyksissä mahdollinen kolarointi jossain välissä. Sen takia maalaaminenkin olisi ollut ajankohtaista.
- Kaikki vetonivelet aika finaalissa (käännöksissä klonkklonkklonk ja 40 ja 50 välissä täristää)
- Alustaan jouduttu uusimaan muutenkin paljon palikkaa: raidetangot ja toinen alapallo
- 03 vaihdetut iskarit ja jouset myös finaalissa
- Ohjauskaan ei ole ihan sitä mitä voisi toivoa

Moottoriin vaihdettiin nyt 07 jakopää, vesipumpun hajoomisen johdosta. Samalla sieltä selvisi, että toinen nokkapyörä oli halkeemassa. Tämäkin voisi olla tapahtunut kolarissa. Muuta ongelmaa konepuolen kanssa ei ole ollut. Öljyä menee kohtuullisen vähän ja venakopan tiiviste tuntuu vievän siitä isoimmat. Ei pöläyttele starteissa, kone vehtää suhteellisen hanakasti ja olen maantiellä saanut alle 8 litran kulutuksia aikaan tuon tiheähkön laatikon kera.

Tehty:
Jakopään täysremontti
Takaiskarien vaihto
Raidetangon päät, vasen raidetanko, vasen alapallo
Jakopää
Koiranluut vaihdettu
ECU huollettu ( vaikea sanoa vaikuttiko mitään, tulipahan tehtyä)
Dynamic korisarja
Vetoakselien vaihto
Etuiskarien + jousten vaihto
Alustan ruosteet :seina

Tehtävää:

Vakaajan helat ( vakaaja kolkuttaa apurunkoon)



Stereopuolesta aloitettiin

Soitin: Pioneer 2800
Vahvistin: Blaupunkt GTA 470
Sub: Blaupunkt 12"
Erillissarja edessä: 4" Caliber

Sointiin en ole vielä erityisen tyytyväinen, lisää tehoa kaivattaisiin subille ja midbassot jäävät väliin, 4" sarja toistaa kyllä alas mutta sävy on ruma sielläpäin. Olisi hienoa saada oveen mahdutettua 6.5" midbassot jonkinnäköisillä koteloilla. Eli tarvetta olisi perjaatteessa midbassoille ja sitten erillinen 400-500 wattinen vahvistin subille, sitten tuo voisi jopa soida.

Sisätiloihin laitoin alkuperäisen jalopuusarjan, joka muuten on ihan oikeesti puumateriaalia. :peukku Mitään muuta muokkausta en viitsi tehdä. Alkuperäistyyliä vaalien eli ehkäpä jos saisi jonkun paremman ratin mitsun keskiöllä.

Ensimmäiseksi muokkaukseksi auto sai kirkkaat vilkut eteen ja kromimaskin.

Vuodenvaihteessa hommasin sitten konaisen valkoisen dynamic nelosen korisarjan, nuo harmaat alaosat on oikeesti todella rumat, kun tuo sävy on juuri niin likainen kun olla voi ja kulahtanut osittain. Alkup ovipaneelit sain pelastettua kylläkin, mutta rumalta se silti näyttää.
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Operaatio etupuskurin vaihto

Kuten tiedämme, kaikissa E30 sarjalaisissa on onneksi samantyyppinen etupuskurin kiinnitys. Tässä siis vaihdoin tuon kaksiosaisen puskurin yksiosaiseen dynamic malliseen (valitettavasti ei sumareita)

Ensimmäiseksi on hyvä käsitellä kaikki pultit, joihin käsiksi pääsee, ruosteenirrottimella. Itseltä katkesi vain kaksi pulttia, mutta se johtui siitä, että etupää oli todella siistissä kunnossa. Kovin vähän on kyseinen autoo suolaa saanut etupäähänsä.

Ylempi puskurin osaa irtoaa ensimmäisenä, sillä on kiinnityspultteja sumarikolojen takana sekä lokasuojan kulmalla, yhteensä 8. Lokarin reunalla olevat pultit olivat hankalammat tässä tapauksessa.

Tämän jälkeen jäi jäljelle hiekkapelti, joka onkin sitten aivan h**vetin monella pultilla kiinni, helpotti myös irrottaa se ritiläosa erikseen.

Sitten olikin vuorossa dynyn puskuri, se ei tule läheskään niin monella pultilla kiinni, tärkeimmät kiinnityspisteet siellä sumariluukkujen takana. Oli kyllä aikamoinen ährääminen, että sen sai kohdalleen, samalla kävi ilmi että vanhan puskurin pultit olivat päistään siinä kunnossa, ettei kierteille ollut enää mitään asiaa, jotenka piti toiset pultit hommata. Jäi myöskiin harmittamaan tuo metallilevy tuossa puskurin keskellä, noh alla on isot reiät niin minkäs tekee. Lisäksi rekkakilvelle pitää paikka kehittää kun tuon dynyn puskurista on tietysti kilpitelineen pultit katkennu sinne sisään. Paremman näkönenhän se olis ilman. Tämä oli kuitenkin se helpoin etappi korisarjan vaihdossa
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Kirkkaat sivuvilkut

Varmasti monikin haluaa kirkkaat sivuvilkut E30seen, mutta ongelma on, että niitähän ei saa mistään. Vinkistä tein sitten niin, että hommasin 2 koppaseen golffiin tehdyt moiset, jotka olivat tietysti halvat, ja korvasin galantin omat kuvun niitten kuvuilla. Kyytiin vielä oranssit polttimot. E-hyväksyntäähän noissa ei kait ole mut saa pikkasen insinööri kuulla jos kehtaa tulla "avautumaan".

Yksinkertaisuudessaan homma meni näin:
Vilkut irti galantista
Puretaan vilkut, irrotetaan oranssi kupu (saattaa hieman kärsiä siinä)
Irrotetaan vag:n vilkkujen kupu siitä heppoisesta kannakeosasta
Hiotaan pikkasen mitsun vilkkujen kannaketta ja /tai vagin vilkkua, jotta sopivat paremmin yhteen
Liimataan mitsun vilkkuun vagin kupu päälle
Kasaus
Vilkut takaisin kiinni

Huomioitavaa: Ei ole tasan oikean kokoinen, mutta riittävästi, korkeus suht ok, liian pieni leveyssuunnassa. Muotoilu on hieman erilainen. Näkee taas miten paljon vag ollut jäljessä tuossakin asiassa,samanikäsiä autoja, mutta vagin vilkku on suorakaide, kuitenkin oikeensävyinen ja vaikuttaa paljon valkosessa autossa. Ehkäpä hieman liian smoky sävy, mutta kyllä tuon piti se kirkas olla eikä savunmakuinen.
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Korisarjan paikkailua

Tosiaan tuli tuo korisarja semmosesta ralli-dynamicista ilmeisesti, vinkkejä miten saa lentoruostetta pois??? Noh kuitenkin, Takapalat on nyt sitten maalattu, tuskinpa ne siltikään kauaa kestää mutta piti yrittää. Hioin ne parilla eri vahvuudella, sitten muovipohjamaali, pari kerrosta pintamaalia, hionta, yks kerros pintamaalia vielä, ajattelin, että lakkais ne myös. Aika rupusethan nuo nyt on, mutta eivät ehkä niin pahasti silmään iske, ainoo vaan että uus sävy on selkeesti valkosempi ku muussa sarjassa, vaikka sama pitäis olla eli w09.

Pitääpä vielä kattoo mitä tekee loppujen kanssa, toiselta puolelta on se etupala kans lähemmässä tarkastelussa aika härski.

Sit semmonen asia kiinnitysten kanssa, että jos joku tietää mitä teippiä se musta on, millä nämä tulee kiinni, niin saa kertoa ! Myös jos jollain ylimääräsiä klipsuja yms niin kaikki käy....
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Ovipaneelit

Edisty sentään pikkasen. Sain matkustajan oven ovipaneelin vaihdettu dynyn vastaavaan, samalla tuli tutkailtua että kyllähän tuo korisarja ois maalata pitäny mutta olkoon, vahaa vaan kuin pienelle eläimelle. Ensimmäisenä siis irrotin tuosta dynyn paneelista tarranjäänteet. Sitten galantista oma paneeli irti, lähtee ihan varovaisesti repimällä, apuna voi tosiaan käyttää jotain ruuvaria jossa on kangasta ympärillä. Eka ovi oli kyllä ihan positiivinen ylläri, ei ruosteita. Puhdistin oven liasta, alta tuli kiiltävä maalipinta, todella hyvännäköstä. Sitten poistin tarranjämiä ja laitoin oven alaosaan dinitrol ML käsittelyn, annoin vähän aikaa kuivahtaa ja sitten vaan uutta tarrateippiä kiinni dynyn ovipaneeliin ja ovipaneeli paikalleen. Helposti loksahti kiinni ja tuntui että tarrat painuivat sillä tavalla että pysyy oikein hyvin. Ainoo moka tuli siinä että yläreunasta meni se tarra vähän yli ja näkyy häiritsevästi, pitääpä kait jollain varovaisesti koittaa poistaa. :seina

Tulee varmaan semmoset oikein isot roiskeläpät tohon laitteeseen, ehkäpä jonkin persoonallisen värisetkin. ;D
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Ovipaneelit osa 2

Nyt on sitte kaikki ovipaneelit kiinni, positiivista se, että hirveesti ei alta ruostetta löytynyt. Tämä on kyllä aika toimiva systeemi tämä mitsun "kylkiverhoilu", ihan siistiä maalipintaa tuli alta. Ruostesuojasin Dinitrolin ML:llä sisältä ja ulkopuolelta ovia, ja korjasin alkavia ruostekohtia. Taas kyllä tulee katottua, että ois se sarja voinu maalia kaivata, mutta näyttää sitte varmaan paremmalta ku on koko setti kasassa.

Vittumaisinta tossa oli saada vanhat teipit irti ovesta, siihenhän ne jäi kiinni, lämmin ilma vähän auttoi. Tämmöstä bison -merkkistä teippiä käytin, ehkä turhan paksua mutta muuten ihan ok, näyttäisvät pysyneen kiinni. Tarkoitettu ihan ulkokiinnityksiin auton runkoon ja vielä kun tuossa sitä on aika paljon, pääasiassahan tiivistykseen tuo oli tarkoitettu.
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Dynaaminen takapuskuri

Eli sanottakoon nyt tässä, että nelivedon takapuskurin runkorauta ei sovi etuvetoon milllään. Itse ratkaisin tämän kiinnittämällä etuvedon raudan nelivedon puskuriin, sivuraudat sopivat kyllä ihan yks yhteen. Ei katkennut tässäkään pahemmin pultteja, sain ainakin yhden tosi hyvän hiekkapellin tuolta myytäväksi. Valitettavan heikostihan tuon dynyn takapuskurin tohon saa kiinni mutta kyl siitä vaan komia tuli.

Koukku on vähän tiellä, mutta näyttäiskin siltä että sitä pystyy laskemaan muutaman prikan avustuksella juuri näppärästi.

No, eipä ne koukun pultit irti lähteneet, joten nirhasin vähän puskurista, ihan asialliselta näyttää.

Ruostesuojasin taas tutulla dinitrol ml:llä ja korjasin ruosteenalkuja sieltä alta.
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Helmat & ruoste

Senhän nyt arvaa, itsekukin, varsinkin kun kyseisessä autossa ei ole ollut minkään näköstä suojausta koteloissa, ihan maalin varassa. Muutenkin ihmettelen tota mitsun ratkasua et kondenssivesi pääsee koteloista ulos vasta kun tulee ruostereikä.

Matkustajan puolelta ei ulkopäin vaikuttanut mitenkään haperolta. Kummatkin puolet aion kuitenkin suojata sitten koteloiden sisäpuolelta. Tekohengitystähän se tässä vaiheessa mutta minkäs sille mahtaa. Enemmän olen huolissani helmasta lähtevästä pohjalevyn osiosta, pelkään että tulee tarvetta uudelle pellille.

Noh kuljettajan puoli olikin sitten ongelmallisempi, 5 holea sain tehtyä ja huomenna, tai siis tänään myöhemmin, ne pitäis hitsata.
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Helmojen hitsaus


Noh nyt on sitten se kuskin helma hitsattu ja kummatkin suojattu

(dinitrol ml + joku toinen dinitrolin massantyyppinen tuote, uudet pellit/ hiotut kohdat pohjamaalattu ruostesuojapohjamaalilla)

Tarkotus olis saada niille helmoille klipsien paikat porattua. Sitten alhaaltapäin peltiruuveilla kiinni helmaan. Teipit tietty väliin niinkuin kuuluukin. Sitten alkaa auto näyttämään asialliselta. Ois pesua ja vahausta vaille. Seuraavana projektina sitten alusta, johon sain myös aikaseks hitsattavaa. Siinä mielessä ei huono että pahempiakin nähty. Lattiassa ei kovinkaan montaa paikkaa ja perä on yllättävänkin hyvä.
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Dynaaminen helmasarja

Jonkun aikaa harkitsin vielä tätä kiinnitystapaa, pohdittiin että se reikien teko ei ole maailman helpoin juttu (paskat työkalut + reikien oltava justiinsa eikä melkein) Päätinpä sitten tehdä niin että vetäsin etu- ja takapalat niinkuin kuuluukiin kiinni, niille oli siis valmiit reiät, helmaan laitoin teipit oikeille paikoilleen.

Sitten mukaan astui herra sikaflex, sillä tiivistin sen helman kiinnityksen, nyt tuntuisi pitävän, myös takapalaan ja etupalaan tuli alaosiin sitä jonkun verran. Uusia reikiä ei siis tehty. Ajattelin että ruostumista se edistää kuitenkin enemmän, jos teen sinne monta pientä reikää, eikä niitä pääse kunnolla suojaamaan. Niiden reikien takia osittain nuo dynyn omat helmatkin varmasti lahoavat herkemmin.
Takapaloista joutui myös nirhaamaan pienet osat pois ihan alhaalta näkymättömistä, ilmeisesti etuvedossa on hieman erilainen se helman peräosa, aka pahin ruostumiskohta.

Täysin en ole tyytyväinen, jostain syystä irvistää hieman toinen takapala kuskin puolella, muutenkin maaleissa olisi parantelemista.

Nyt auto on kokonaisuutena silmää miellyttävä. Kromimaski, kirkkaat vilkut edessä ja sivuilla + tämä korisarja on nyt erona originaaliin.

Laitan tohon vielä kuvat miten eroaa originaalista. Vielä olisi vahaus + eturekisterikilven kunnollinen kiinnitys. Sitten ulkokuori on aika hyvä. Ettei jopa asiallinen.
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Etupään uusimista

Täytyy tännekkin välillä muistaa kirjotella. Erkin kanssa vaihdeltiin vähän osia etupäähän. Tästäkin jo yli viikko tosin. Eli iskarit + jouset vaihtuivat. Samalla vaihtui kaikki vetonivelet paitsi matkustajan sisimmäinen, sille puolelle vaihdettiin tarvikenivel ulkopuolelle mallia motonet. Ja kuskin puolelle käytetty akseli toisesta autosta. Samalla vaihtui myös redline MT-90 laatikkoon.

Itse homma sujui aika ongelmitta, ilmeisesti tuo jousten käsittely kiristimellä ei olekkaan niin hankalaa, varsinkin paineilman kanssa. Vetareissakaan ei mitään hirveän erikoista, vaihdettava nivel irtosi helpon oloisesti paikaltaan.

Ihan tyytyväinen en kyllä ole monroen iskareihin. Todettakoon tässä nyt että yllättäen gabriel oli maantieajossa paljon parempi. Monroen alusta on todellinen tien tunnustelija, tuntee paljon paremmin millaista asfalttia alla on. Tärinää tulee läpi. Vanhoilla iskareilla ois muuten kyllä ajellu mutta vähän teki heikkoa kovalla tuulella kun meinas auto lähteä lennolle, plus heijasi maantiellä kuopissa aika vaarallisesti. Keula myös nousi uusilla jousilla tehden ajettavuuden vähemmän sporttisemmaksi. Motonetin jousetkin ovat liian löysät, mutta parempia ois pitäny timanttipuolelta hakea.. Perkeleen motonet osat :seina :seina Oli kuiteski vaihdettava kun toinen jousista poikki. Ilmeisesti alla oli ollut vähän madaltavat jäykemmät jouset + vakioiskarit mikä sitten teki sen että eivät iskarit kestäneet, olivat myös ihan mädät vaikka vuodelta 03, katsastuksessa oli tullut ihan hyvät arvot...

Tässä pari päivää sitten huomasin että siellä on vakaajan koiranluun kiinnitys löysällä, eli siis itse nivel on kunnossa mutta ei vaan kiristy siihen vakaajaan kunnolla, joku sieltä on löystynyt. Perkeleen motonet osat.... :seina :seina

Seuraavaksi sitten ruostevaurioiden korjaamista ja alustan suojaamista. Eli ruosteet pitää suojata.....
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Alusta

Suojautin pohjan uudestaan eräässä vantaalaisessa firmassa, pohjaan tuli kotelosuoja + massa seos ja ruostevaurioita korjattiin, ei niitä sitten niin hirveesti ollukkaa. Perä oli ilmeisen hyvässä kunnossa. Nyt tuli vielä vahattua tuo joten kehtaa ajaa talvellakin. Hyvin lähti tummentumat korrekin aineilla, ihan eri näköinen konepelti, kuinkohan hirveen näkönen se on talven jälkeen. Sehän tässä kohta tulee.

Eipä oo enää niin hirveesti laittoa, vakaajan kumit on löyhät vieläkin ja toisen puolen koiranluun kiinnitys on väljä->kolisee. Eli siis itse nivel ei ole väljä mutta se kiristystä auttava mutteri ei pysy pultissa enää kiinni. Pitäis keksii joku viritys miten sais sen kiristettyä vielä kasaan. Esim kaks mutteria siihen päähän joilla se nivelen pultin saa pysyy paikallaan kiristäessä.

Onpas palanut ihan iloisesti rahaa tämän auton kanssa.....
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Sähköongelmia

Ihmeellistä tuuria, olin tossa yhtä tuoreempaa galanttia liikkeen pihassa katsomassa, (kyseinen auto taiskin olla vähän huonolta pidolta). Ja siitä sitten palatessa kattelin ekana että näyttääpä vähän lämpöjä koneelle ja että bensamittarikin näyttää hieman turhan vähäistä, sitten motarilla alko nykimään ja ei siellä vilkut sun muut enää pahemmin toimineet. Kotipihaan pääsin just ja siihen sammu. Latausjännitettä ei siis käytännössä katsoen tule ollenkaan. Tippuu vaan jännite kokoajan ku käy, latauksen merkkivalo EI pala, kuin on-asennossa kun kone ei käy, ja silloin hyvin hyvin himmeenä. Uusi laturi ois kait jotain 150e paikkeilla. Oudointa tässä on et 2.5vuotta sitten siihen ois hiilet vaihdettu, ja nyt taas ois menossa loppuun. Pitäis varmaan uus ostaa kokonaan....tämä vois selittää sen mystisen sähköjenhukkaamisen keskellä talvea.

Muuten positiivista että uusi alusta edessä tuntuu jo hieman paremmalta. Eihän se urheilullinen ole mutta menettelee. Ottaa kuopat siistimmin kuin vanha. Talvirenkaiden melu ei myöskään massauksen takia tule niin hyvin esille. Kulutuksesta talvirenkailla vaikee sanoo mitään, näyttäis osuvan samaan ku kesärenkailla. Jos laittais195/65 kumit ilman nastoja niin tod näk menis vähemmän bensaa.....tuonpa syyn takia sitä oltiiin galantteja katsomassa...
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Laturi on nyt pöydällä tutkimuksen alla, vaan eipä siihen mitään osaa sanoa, kun en kehtaa (OSAA) ihan atomeiksi purkaa, näyttäis ihan normaalilta. Ilmeisesti tuommosta ei pysty mitenkään testaamaan, esim pyörittämällä ja kattomalla tuleeko jännitettä.

Laturia irrottaessa ei kannata noudattaa korjaamo-ohjetta, ja irrottaa ohjaustehostinta. Laturi tulee iloisesti alakautta, siellä on tilaa, vähän sai alaroiskesuojaa raottaa. Onhan tuo gti:n konehuone kiitettävän ahdas.

Kuten korjaamomanuaalikin sanoo, gti etuvedosta löytyy 75Ah laturi eikä 90Ah, ilmeisesti jostain dynamiceista voi tuota isompaakin löytää. Tulipa tässä mieleen että onkohan laturi tehnyt jo pidempään kiusaa. Ilmeisesti tuttuun tapaan moponetistä uus, pitää nyt ensin kysyä mitä se oikea osa maksais mitsulta....

Ongelmaa oli tuossa taannoin lohkolämmittimen vesivuodolla, mutta korjaantui kun kiristin ankkurin kiinnitystä, rupee varmaan p**k**e taas vuotaa ku käyttää sitä

edit. Ja eräällä V6 koeajolla selvisi että jyristys 40-50 välissä tuleekin sitten koneen kumeista eikä vetareista, no eipä siitä eroon päästykään kun nivelet vaihdettiin, ja laatikkokin tuntuu toimivan oikeen hyvin, pehmeni hieman entisestään noilla hyvillä öljyillä...
 
Vs: mystinengalant, GTI Galant 89- Dynamic 2

Ja nyt uusi laturi on kiinni, kuvia myöhemmin. Meni pari tuntia kun pitihän se aluks tapella sen kiinnityksen kanssa pikkasen. Päätin sitten hakea takuukunnostetun, mitsulta ois maksanu sen 250e. Noh nyt tuntuis pelaavan, latausjännitteet huitelee 14 päällä ja akun valokin palaa on asennossa niinkuin kuuluukin.

Alkaa vähän kylmä olee asennushommissa tuolla ulkona, pitää nyt toivoa ettei tarvitsiskaan....
 
Takaisin
Ylös Bottom