Outlander 4N14 laturin kestävyydestä?

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Millaisia kilometrimääriä Outlander 4N14 laturi kestää, oletteko joutunut vaihtamaan? Mulla kuuluu jollotus ja mielestäni se on laturi. Kylmänä lataa 14,4V mutta tippuu kohta 13,7V:iin. Ihmeellisesti moottorijarrutuksessa taas 14,4V. Vois olla säädinkin mutta tuo jollotus...
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Meillä pimpsahti laturi 4N13 moottorista aikoinaan kilsoja tais olla päälle 200tkm. Se olikin oikeastaan ainoa vika joka ASX:ään tuli jos jumittavia takajarruja ei lasketa.
 

3xxx

New Member
Liittynyt
3 Tammikuu 2023
Millaisia kilometrimääriä Outlander 4N14 laturi kestää, oletteko joutunut vaihtamaan? Mulla kuuluu jollotus ja mielestäni se on laturi. Kylmänä lataa 14,4V mutta tippuu kohta 13,7V:iin. Ihmeellisesti moottorijarrutuksessa taas 14,4V. Vois olla säädinkin mutta tuo jollotus...
Jännitteen tuleekin muuttua käytön mukaisesti.
Se on jännitteensäätimen idea/ tehtävä.
Laturit yleensä kestäviä pelejä.
Hiilet yleensä ensin loppuu ja jos vinkuu niin hihna / laakerit.
Meisselitempulla kun kuuntelee niin ehkä selviää.
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
No tuo jännitteen muuttuminen lienee sitten ihan Mitsubishin oma juttu, lämpötilakompensointia tuossa tuskin on. Kyllä mulla muissa autoissa on voltit pysyny aina n. 14,4V. Säädin on niissäkin säätänyt tottakai kuomituksen mukaan, eli kun kytkee vaikkapa takalasin lämmittimen päälle niin voltit tippuu, mutta säädin korjaa ne hetkessä takaisin 14,4 volttiin. En ole aiemmin nähnyt että voltit on eri tasolla pitkiä aikoja. No aina sitä oppii uutta.

Edit: Lisää tutkintaa ja näyttäisi lämpötila vaikuttavan tuohon latausjännitteeseen, löysin taulukon. Esim. 20C lataus vaihtelee 13,9V - 14,9V, kylmemmässä alaraja korkeampi. Ei noissa muissa omistamissani vanhoissa romuissa ole tuollaista ollut.
 
Viimeksi muokattu

3xxx

New Member
Liittynyt
3 Tammikuu 2023
No tuo jännitteen muuttuminen lienee sitten ihan Mitsubishin oma juttu, lämpötilakompensointia tuossa tuskin on. Kyllä mulla muissa autoissa on voltit pysyny aina n. 14,4V. Säädin on niissäkin säätänyt tottakai kuomituksen mukaan, eli kun kytkee vaikkapa takalasin lämmittimen päälle niin voltit tippuu, mutta säädin korjaa ne hetkessä takaisin 14,4 volttiin. En ole aiemmin nähnyt että voltit on eri tasolla pitkiä aikoja. No aina sitä oppii uutta.

Edit: Lisää tutkintaa ja näyttäisi lämpötila vaikuttavan tuohon latausjännitteeseen, löysin taulukon. Esim. 20C lataus vaihtelee 13,9V - 14,9V, kylmemmässä alaraja korkeampi. Ei noissa muissa omistamissani vanhoissa romuissa ole tuollaista ollut.
Laturin kyky pitää voltteja yllä riippuu myös rpm. Tyhjäkäynnillä jos kulutusta on paljon voi jännite tippua alle optimiarvon ( noin 14,3 V ).
 
Ylös Bottom