Outlander PHEV 2014 puhaltaa sisään vain viileää

7805A744 tuossapa tuo osanumero
Tämä osa numero on sama myös MY2013 autolle. Soitin Deltalle sieltä varmistivat. Tilasin myös uuden sihdin (31€) samalla, jos vanhan puhdistus ei jostain syystä onnistu. Omassa MY2013 myös ongelmia lämmön kanssa ja oireet viittaisi samoihin kuin @Jukka T :n viesteissä. Jospa sihdin puhdistus/vaihto auttaisi.
 
My16, ei tuntunut viimetalvena erityisen lämpöiseltä, nyt tuntuu ettei esilänmitys riitä edes pikkupakkasella ja ajossakin kohtuu viileetä. Heitin ruuvitagin keskelle kuskin kyynärnojalle. Ulkona - 9 auton sisällä vielä vähän auringon lämpöä eli - 4,3. 25 minuutin lämmityksellä ei noussut lämpö plussan puolelle. Pitänee viedä pajalle. Semmoisen havainnon tein, että kun säätää lämmön ikkunoiden sijaan keskelle, tulee siitä kuskin oikean käden kohdalla olevasta suuttimesta huomattavan paljon lämpöisempää kuin muista. Liekö tuo by design vai kertoneeko jotain.
Kävikö tuote pajalla? Mulla saman vuosimallin peli menee ensiviikolla kyseisen ongelman takia viidennen kerran pajalle. Loppua ei tunnu näkyvän, toki kohta tulee kesä niin sitten ei lämmitystä tarvitsekaan. Viimeisin veto merkkikorjaamolta oli ottaa sihti kokonaan pois . Ei vaikutusta asiaan !
 
Kävikö tuote pajalla? Mulla saman vuosimallin peli menee ensiviikolla kyseisen ongelman takia viidennen kerran pajalle. Loppua ei tunnu näkyvän, toki kohta tulee kesä niin sitten ei lämmitystä tarvitsekaan. Viimeisin veto merkkikorjaamolta oli ottaa sihti kokonaan pois . Ei vaikutusta asiaan !
Ensiviikolle aika varattuna. Kokeilin eilen moottorin käydessä, molemmista suuttimista tuli kuumaa. Moottorin sammuttua myös molemmat yhtä lämpimiä, mutta en ajanut kuin pari kilometriä, eli saattoi olla jälkilämpöä tai sitten tuossa vaan on joku oma logiikka.
 
Tarkistin oman sihdin. Hieman mustia sotkuja mutta hyvin vähän. Coolant oli testerin mukaan hyvässä kunnossa.

IMG_20210312_185222.jpg
IMG_20210312_185315.jpg

Putsattiin vedellä ja paineilmalla. Pitäisi olla OK. Laitettiin takaisin ja ilmaruuvi auki käytettiin konetta.

Esilämmityksen aikana putket on kuumina (50-60C):
IMG_20210312_211711.jpg

Koppiin tuli parhaillaan 42C ilmaa. Mutta suurimman osan ajasta n. 33-34C mitattuna tuulilasin puhaltimista. Lähdettiin koeajolle niin alle kilometri ja auto alkoi pukkaamaan koppiin aivan kylmää ilmaa ihan sama mikä pyynti. Sama myös CHRG päällä( ICE lämmöt 89-91C). Piti laittaa lämmöt OFF muuten ois tullu vilu.

Saako sisätilalämpötila-anturialuettua ODBllä (siinä Power/Start napin alapuolella?)? Voisiko olla että jos se ilmoittaa vääriä lukemia esim 30-50C niin autohan pukkaa kylmää ilmaa tietenkin koppiin jos pyynti 21-29C.

Coolantti oli alle LOW rajan, reilu litra lisättiin ja availtiin hieman ilmaruuveja koneen käydessä

Myös lämmitys releen tarkastin sekä 7.5A lämmitys sulakkeenkin sieltä vänkärin puolen muovirasiasta.
 
Viimeksi muokattu
Tarkistin oman sihdin. Hieman mustia sotkuja mutta hyvin vähän. Coolant oli testerin mukaan hyvässä kunnossa.

Näytä liitetiedosto 22546
Näytä liitetiedosto 22547

Putsattiin vedellä ja paineilmalla. Pitäisi olla OK.

Esilämmityksen aikana putket on kuumina (50-60C):
Näytä liitetiedosto 22548

Koppiin tuli parhaillaan 42C ilmaa. Mutta suurimman osan ajasta n. 33-34C mitattuna tuulilasin puhaltimista. Lähdettiin koeajolle niin alle kilometri ja auto alkoi pukkaamaan koppiin aivan kylmää ilmaa ihan sama mikä pyynti. Sama myös CHRG päällä( ICE lämmöt 89-91C). Piti laittaa lämmöt OFF muuten ois tullu vilu.

Saako sisätilalämpötila-anturialuettua ODBllä (siinä Power/Start napin alapuolella?)? Voisiko olla että jos se ilmoittaa vääriä lukemia esim 30-50C niin autohan pukkaa kylmää ilmaa tietenkin koppiin jos pyynti 21-29C.

Coolantti oli alle LOW rajan, reilu puoli litraa lisättiin ja availtiin hieman ilmaruuveja koneen käydessä

Myös lämmitys releen vaihdoin ja tarkistin 7.5A lämmitys sulakkeenkin sieltä vänkärin puolen muovirasiasta.
Katottii tänään lisää, kaikki sulakkeet ok ja rele testattiin. Tosin enää ei tule koppiin mitenkään lämmintä ilmaa. Putket lämpenee kun sähköllä lämmittää mutta koppiin pelkkää kylmää. prkl.
 
Tai siis sehän on 2 alueinen, ei molemmat läppämoottorit voi olla viallisia vaan ongelma muualla lämmönsäädössä.
 
Missä nämä läpät sijaitsee? paluu putki oli välillä lämmin varsinkin jos käytti esilämmitystä mutta tänään oli kopissa 300km matkan aikana keskilämpö 11 astetta. Silloin kuin kylmää puskenut koppiin putki ollut myös kylmä.
 
Ok, eli kyllä se ongelma on siellä nestepuolella... Nelitieventtiili on väärässä asennossa jos koneesta ei kuuma vesi pääse sinne lämmityskennollepäin. Miksi, siinä selvitettävää?
 
Ok, eli kyllä se ongelma on siellä nestepuolella... Nelitieventtiili on väärässä asennossa jos koneesta ei kuuma vesi pääse sinne lämmityskennollepäin. Miksi, siinä selvitettävää?
Siellä nelitie venttiilin sisällähän on termostaatti mikä avaa/sulkee sitä moottorin kiertoa lämppärille niin voihan sekin olla vikaantunut, jos lämpö ei kennolle kulkeudu.
 
Siellä nelitie venttiilin sisällähän on termostaatti mikä avaa/sulkee sitä moottorin kiertoa lämppärille niin voihan sekin olla vikaantunut, jos lämpö ei kennolle kulkeudu.
Olin siinä käsityksessä että tuo on sähköisesti ohjattu mutta mekaaninen termostaattihan siellä kuvienkin mukaan on. Tuo voi jumittua ihan mihin asentoon vaan.
 
Vakuumityökalu tuohon jäähdytinnesteiden vaihtoon varmaan ainakin testaisi putkista vuodot ja että ilmaa ei ainakaan jäänyt kennoihin:
Pitää varmistaa että huoltopajalta löytyy kyseinen väline, oma auto kun lähtee diagnoosiin.
 
Käytetty pajalla. Sihti puhdas, ilmasivat systeemin. Koska auto oli jo valimiiksi lämmin en vielä tiedä vaikutuksia, mutta yksi asia kiinnitti huomion kotiin palatessa; lämmityksen ottama teho säätyi aika tiuhaan eli ohjasi melko herkästi lisää / vähemmän tehoa kun aiemmin hyvin laiskasti sääti. Odotetaan, että jäähtyy ja testataan.
 
No jaa. Vähän jäi vielä epäselväksi. Edellisestä ajosta oli tunti. Esilämmitystä 10min. Lähtölämpö kabiinissa 6 astetta. Tämän jäkeen 20min ajoa. Nostelin pyyntiä sitämukaa kun vastuksen tehoa tiputettiin. 18,5 tai 19 ehdin pyynnin nostamaan, yritin tiuhempaankin nostella, mutta polttis pärähti käyntiin ja lämpöä napsu alaspäin. Loppulämpö noin 15.
Eli tarkalleen puolituntia vastus 4kw teholla nosti lämpöjä vajaan 10 astetta.
On tää nyt parempi kuin viimeks jolloin nousu oli 4 astetta 25min ja ulkona muutama aste kylmempää.
 
Kannattaa lukea pari kommentia täältä @jack71 kommentit:

Omat kokeilut:
Ja siihen @Beavis vastaus:

Eli katsoppa jollakin lämpömittarilla tuuletu kanavasta hyttiin tuleva lämpötila esilämmityksen (Heater) aikana. Jos toimii oikein sähkölämmitys niin mittari pitäisi näyttää 60-70C kommenttien mukaan.
 
Joo tuota kanavamittausta olen miettinyt, mutta kun ei ollut mittaria, mutta löysin kuin löysinkin jostan varastosta tämmöisen mittarin jossa anturi on langan päässä. Tulokset:
Kuskin oikean käden kohdalla oleva suutin, anturi noin 10 cm sisällä, max lämpötila 25 minuutin kohdalla noin 30 astetta.
tämän jälkeen lämmitys seis pariksi minuutiksi ja anturi etuikkunan suuttimesta noin 20-30 cm kanavaan ja lämmitys heti päälle. noin 10 minuutin kohdalla lämpö 45 astetta. Tässä kohtaa siis kokonaislämmitysaika noin 35min. Eli ei tämä nyt ihan niihin lämpöihin pääse kuin pitäisi.

ja nämä mittaukset tukevat sitä kuvaa, että lämpenee kyllä, mutta ei ihan niinkuin pitäis.
 
Tämä ketju on ihan mielenkiintoista luettavaa. Jonkun verran on Pehvanlämmittimen asentaneilta tullut kysymyksiä kun auto ei olekaan lämmennyt odotetusti. Suurimmalla osalla kuitenkin toimii! Eli ihan hyvin voi ongelmapotilailla olla joku tämmöinen vika päällä. Ilman Pehvanlämmitintä ei vaan niin helposti huomaa jos polttomoottorin kanssa lämpeää kuitenkin..
 
Oma kävi huollossa, kuulemma pumppu rikki (vink vink @kimbe67 ). Oliko jollaki ylimääräinen pumppu täällä joka sopis MY2013?
Kävikö tuote merkkikorjaamolla, jossa pumpun vika todetiin? Mietin vaan kun itsellä on käynyt jo kuusi kertaa valtuutetulla Mitsubishi -merkkihuolto ja korjaamolla, ja siellä ei tunnuta vikaa vaan saada paikallistettua sitten niin millään. Viimesimpänä osana Hollanista tulossa lämmitysvastus. Neli/kolmitieventiilin tulo kesti kuukauden. Vastuspaketti varmaan tulee ennen Juhannusta !
 
Kävikö tuote merkkikorjaamolla, jossa pumpun vika todetiin? Mietin vaan kun itsellä on käynyt jo kuusi kertaa valtuutetulla Mitsubishi -merkkihuolto ja korjaamolla, ja siellä ei tunnuta vikaa vaan saada paikallistettua sitten niin millään. Viimesimpänä osana Hollanista tulossa lämmitysvastus. Neli/kolmitieventiilin tulo kesti kuukauden. Vastuspaketti varmaan tulee ennen Juhannusta !
Joo Deltalla ja merkkihuolto taitaa olla. Sihti on nyt poistettu, alkoi heti tulemaan vähän lämpöä. Näyttäisi että vesipumppu pelaa välillä ja välillä ei. Se kyllä selittäisi omat havainnot lämmityksen suhteen kun se on ollut vaihtelevaa menestystä.

Esilämmitin 30min HEATER, ajoin akun loppuun ja takaisin bensalla (liikenneympyrä rallia ja motarilla sekaisin), ruuvitagi mittas tällästä lämpöä käsijarrun kohdalta. Pyynti oli 23C ja moodi Auto (ulkolämpötila +1C):
1616599842198.png


Silloin kuin pumppu ei toimi, niin sama käppyrä 8-11 astetta (ulkona -2C).
 
No nyt alkoi tarkenemaan kabinetissa, kun saivat tämä virallisen phevanlämppärin vaihdettua ...
 

Liitetiedostot

  • WhatsApp Image 2021-03-29 at 15.49.27.jpeg
    WhatsApp Image 2021-03-29 at 15.49.27.jpeg
    214 KB · Lukukerrat 641
Viimeksi muokattu
Olen onnellinen Mitsubishi Outlander vm. 2014 omistaja. Auton lämmityslaite toimii milloin haluaa. Auot on ollut vian takia useassa huoltoliikkeessä moneen otteeseen ( Delta, Rinta-Jouppi, Ad, ym..) Lämmityslaite toimii jonkin aikaa normaalisti. Vika ilmenee esim. jos ajaa kaupungissa ja tulee niitä startstoppeja liikennevaloissa. Tai vastaavasti, jos lähtee kauppaan: lämmityslaite toimii normaalisti koko matkan kauppaan. Kun auto on seissyt kaupassa käynnin ajan ja lähtee taas liikenteeseen, niin eipä taas toimi lämmityslaite. Uskomatonta, ettei merkkihuollossakaan osata korjata vikaa. Kehotetaan vaan menemään seuraavaan huoltoliikkeeseen.
Tehdyt toimenpiteet: glykolit vaihdettu, kennosto huuhdeltu, sihti vaihdettu (2 kertaa), kuskin penkin kohdalla pohjassa olevat putket vaihdettu. softa päivitetty.
Kysymys kuuluu: Tietääkö tällä palstalla olevista joku jonkun pätevän huoltoliikkeen, joka osaisi korjata vian. Jonkun, joka osaisi löytää vian, vaikkei mitään vikakoodia löydykään. Onko joku palstan jäsenistä löytänyt sen vian, näköjään tämä on todella yleinen vika, niin luulisi että tämä yleinen vika olisi jo tiedossa. Tätä palstaa, kun lukee, huomaa, että moni muukin on yrittänyt vaikka ja mitä.
 
Olen onnellinen Mitsubishi Outlander vm. 2014 omistaja. Auton lämmityslaite toimii milloin haluaa. Auot on ollut vian takia useassa huoltoliikkeessä moneen otteeseen ( Delta, Rinta-Jouppi, Ad, ym..) Lämmityslaite toimii jonkin aikaa normaalisti. Vika ilmenee esim. jos ajaa kaupungissa ja tulee niitä startstoppeja liikennevaloissa. Tai vastaavasti, jos lähtee kauppaan: lämmityslaite toimii normaalisti koko matkan kauppaan. Kun auto on seissyt kaupassa käynnin ajan ja lähtee taas liikenteeseen, niin eipä taas toimi lämmityslaite. Uskomatonta, ettei merkkihuollossakaan osata korjata vikaa. Kehotetaan vaan menemään seuraavaan huoltoliikkeeseen.
Tehdyt toimenpiteet: glykolit vaihdettu, kennosto huuhdeltu, sihti vaihdettu (2 kertaa), kuskin penkin kohdalla pohjassa olevat putket vaihdettu. softa päivitetty.
Kysymys kuuluu: Tietääkö tällä palstalla olevista joku jonkun pätevän huoltoliikkeen, joka osaisi korjata vian. Jonkun, joka osaisi löytää vian, vaikkei mitään vikakoodia löydykään. Onko joku palstan jäsenistä löytänyt sen vian, näköjään tämä on todella yleinen vika, niin luulisi että tämä yleinen vika olisi jo tiedossa. Tätä palstaa, kun lukee, huomaa, että moni muukin on yrittänyt vaikka ja mitä.
Mulla on omassa semmoinen tilanne, että välillä tulee hyvin lämpöä ja joskus ei. Delta diagnosoi että vesipumppu rikki ja siltä se nyt alkaa vaikuttamaan, välillä se toimii, välillä ei. Ensi viikolla vaihdetaan uusi.
Tällä hetkellä ei ole sihti paikalla. Laitetaan uusi sihti paikalleen pumpun vaihdon yhteydessä.
Toinen mistä ei ole itsellä suoraa kokemusta mutta mitä täältä lukenut niin todella hyvä ilmaus tai glykoleiden vaihto vakuumipumpulla ettei jää yhtään ilmaan järjestelmään.

Jos laitat esilämmityksen 30minsaa niin lämpeneekö ne kuskin alla olevat putket? Eli toimiiko se itse sähkölämmitin.
 
En tuota esilämmitystä ole käyttänyt, enkä tiedä miten sitä käytetään. On kyllä tosi ärsyttävää, ettei merkkihuollossa osata korjata vikaa. Itse olen miettinyt sitä neli/kolmitieventtiiliä, josko siinä ois vika. Kai se pitää osa kerralla sitten vaan vaihtaa, kun moista härveliä ei kukaan osaa korjata.
 
En tuota esilämmitystä ole käyttänyt, enkä tiedä miten sitä käytetään. On kyllä tosi ärsyttävää, ettei merkkihuollossa osata korjata vikaa. Itse olen miettinyt sitä neli/kolmitieventtiiliä, josko siinä ois vika. Kai se pitää osa kerralla sitten vaan vaihtaa, kun moista härveliä ei kukaan osaa korjata.
ilman äppiä ajastaa suoraa autosta Remote Climate Control valikosta Settingsin alta:

1617542796902.png


Kannattaa asentaa tämä äppi ja toiminta on sama kuin tässä videossa (äppi ei näytä enää samalta mutta periaate sama):
 
En tuota esilämmitystä ole käyttänyt, enkä tiedä miten sitä käytetään. On kyllä tosi ärsyttävää, ettei merkkihuollossa osata korjata vikaa. Itse olen miettinyt sitä neli/kolmitieventtiiliä, josko siinä ois vika. Kai se pitää osa kerralla sitten vaan vaihtaa, kun moista härveliä ei kukaan osaa korjata.
Miten toimiiko lämppäri automaatti asennossa Ok, siis silloin kun toimii, sähkön kanssa? Siis nouseeko puhallin teho?
 
Kyllä kaikki toimii normaalisti silloin kun toimii. Ongelma on ollut, että ajoittain sitten alkaakin puhaltamaan kylmää ilmaa.
 
Kuinka tärkeä tuo jäähdytysnesteensihti on? Vein auton merkkihuoltoon ja siellä heittivät koko suodattimen menemään ja sen jälkeen rupesi tulemaan lämmintä auton sisälle. Mietityttää vain, että eikös se suodatin siellä ole kuitenkin ihan tarkoituksesta?
 
Kyllä se kannattaa siellä pitää. Parempi että se kerää ne sinne kuulumattomat partikkelit ja sitten silloin tällöin putsailla se.
 
En tuota esilämmitystä ole käyttänyt, enkä tiedä miten sitä käytetään. On kyllä tosi ärsyttävää, ettei merkkihuollossa osata korjata vikaa. Itse olen miettinyt sitä neli/kolmitieventtiiliä, josko siinä ois vika. Kai se pitää osa kerralla sitten vaan vaihtaa, kun moista härveliä ei kukaan osaa korjata.
Meitin PHEVssä oli vastaava ilmiö, n 200tkm kohdalla. Ensin lämpeni ja sitten puhalsi 5 min jälkeen pelkkää kylmää. Ei antanut vikailmoituksia. Kokemuksesta suosittelen tarkistamaan 4-tie venttiilin (se jossa on mustaa ja neonvihrää muovia liittimissä, ks kuva), koska sen vika on nopea ja helppo todeta. Osan saa irti tai vaihtaa noin vartissa ja jäähdytysnesteitä ulos valuttamatta. Puristaa 4 letkua kiinni ja avaa klemmarit (ja sen venttiiliasetelman yhden kiinnityspultin). Nelitieventtiilin 4 pulttia voi avata ja sisällä on 2 toiminen termostaatti, jossa neulaventtiiliosa toimii jonkinlaisella lämmöstä paisuvalla massalla. Kun neulaventtiilin o-rengastiivisteet alkaa ajan saatossa vuotaa ja se massa reagoi jäähdytysnesteen kanssa ja muuttuu tahmeaksi eikä enää avaa moottorin puolen kiertoa sisätilankennolle. Tarkista neulan toiminta, jos se ei toimi silloin auto lämpeää aluksi hyvin sähköisen lämmmittimen avulla, mutta kun moottorinlämmöt nousee sähkövastus hyppää pois päältä ja sisätila jäähtyy. Toimintatarkistus niin että kaffekuppiin kuumaa vettä ja termostaatti kuppiin, ja jos termostatin pääs oleva neula ei työnny ulos terhaakkaasti se on rikki. Uuden 4-tieventtiilin sai 2v sitten Deltasta, n viikon toimitusajalla, osan hinta muistaakseni hiukan alle 400e. Osanro 7805A390. Vika lienee tyypillinen koska Hollannin varastolla oli silloin satamäärin tuota venttiiliä hyllyssä.
 

Liitetiedostot

  • 4-tie venttiili.jpg
    4-tie venttiili.jpg
    258.6 KB · Lukukerrat 847
Viimeksi muokattu
kun tuo 4-tie venttiili tuntuu välillä olevan melko riesa ja uusi on kohtuu hintava, niin onko kukaan miettinyt, että jos sen korvaisikin jollain sähköisellä 4-tie venttiilillä? Kun alkuperäinenkin toimii kokonaan ilman auton älyä, niin uudenhan voisi kätevästi jollain erillisellä ohjaimella saada toimimaan ihan helpostikkin. Anturilla polttiksen lämpötilan mukaan ohjaus, niinkuin alkuperäisessä.

Kelpaiskohan esim. tämä aihioksi rakenteluun muutenkin, kuin hintansa puolesta..
 
Terve. Minulla myös 2017 phevissä lämmityslaite ongelmia. Eli nyt ei puhalla sisään lämmintä enää ollenkaan, ei edes webastolla joka on asennettu jälkikäteen. Nesteet vaihdoin ja huuhtelin järjestelmän ja lämppärin kennon. Nelitieventtiili toimii moitteettomasti. Testasin sen lämpimällä vedellä, termari aukeaa ja menee kiinni normaalisti. Vaikuttaisi veden kierto ongelmalta? Nyt huomasin mielenkiintoisen seikan.. kun ajan pikku pakkasella ja lämmönpyynti täysillä, puhaltaa kylmää, mutta moottori ei edes lähde käymään vaan sähköllä pääsee, mitä se ennen ei tehnyt näissä lämmöissä ja lämmönpyynnissä. Lämmintä ei tule vaikka laittaa chargelle ja kone käy. Eli tulee mieleen joku softavika. koska mistä se voisi tietää tuleeko lämmintä kun pyynti on täysillä. Eli voisko olla että vaikka 29 on pyynti, niin ei välity lämmityspyyntinä ollenkaan vai pitäisikö se nollakelissä lähteä kone käymään jokatapauksessa? Mystistä on jokatapuksessa. Onko jollain ollut vastaavaa tapausta?
 
Webasto antaa varmaankin jotain vikakoodeja jotka kannattaisi käydä lukemassa. Tuleeko lämmintä siis missään tilanteessa? Onko autoon tehty jotain muutoksia jonka jälkeen lämmön tulo loppui?
 
Webasto antaa varmaankin jotain vikakoodeja jotka kannattaisi käydä lukemassa. Tuleeko lämmintä siis missään tilanteessa? Onko autoon tehty jotain muutoksia jonka jälkeen lämmön tulo loppui?
Lämmintä ei tule enää missään tilanteessa. Vika alkoi niin että hetken tuli paikallaan ja ajon alussa lämmintä, mutta ei sen jälkeen. Webasto käy nyt hetken ja sammuu noin 5 min jälkeen. Tämäkin viittaisi vedenkierto-ongelmaan. Ilmaus ruuvista tulee nestettä kun webasto päällä. Koneen käydessä ei juurikaan. Webaston vikakoodeja ei ole vielä katsottu, pitää tsekata. Käyntilämmöt koneessa ok.
 
Lämmintä ei tule enää missään tilanteessa. Vika alkoi niin että hetken tuli paikallaan ja ajon alussa lämmintä, mutta ei sen jälkeen. Webasto käy nyt hetken ja sammuu noin 5 min jälkeen. Tämäkin viittaisi vedenkierto-ongelmaan. Ilmaus ruuvista tulee nestettä kun webasto päällä. Koneen käydessä ei juurikaan. Webaston vikakoodeja ei ole vielä katsottu, pitää tsekata. Käyntilämmöt koneessa ok.
Äkkiseltään kuulostaisi, että joko Mitsun tai Webaston kiertovesipumppu tiltannut ja blokkaa nestekierron. Normaalistihan nuo pumput on läpihuilaavia, mutta joskus saattaa laakeri/impelleri hajota ja tukkia koko pumpun. Mitsun pumppuvian näkee OBD:n kautta vikakoodeista, webastonkin pitäisi omalle pumpulleen osata antaa vikakoodi tai sitten tallentunut vain pelkkä ylikuumenemiskoodi.

Mihin väliin muuten asennettu tuo weba, lämmittääkö erillisventtiilillä molempia luuppeja, vai vain moottoria?
 
En tiedä mihin webasto on asennettu, asennettiin kun auton ostin. Lämmittää sisätilaa kuitenkin nopeasti, eli tuskin termarin takana. Täytyy tarkastuttaa vikakoodit ja toivoa että ongelma ennenkaikkea löytyy, ettei tarvi kaikkia osasia vaihdella ja toivoa että korjaantuis. Kiitos näistä.
 
Jos sen on asentanut "joku tavallinen" asentaja niin hyvin suurella todennäköisyydellä koko weba on asennettu sisäkierron lenkkiin eikä lämmitä moottoria ollenkaan.
Sama selittäisi miksi esim. hajonnut kiertovesipumppu halvaannuttaisi myös webaston toiminnan pelkästään sisätiloja havainnoimalla...
 
Tuolla aiemmin mainittiin, että koneen lämmöt ok. Jos auton oma kiertovesipumppu olisi rikki, niin kone ylikuumenisi varsin nopeasti.
 
Meitin PHEVssä oli vastaava ilmiö, n 200tkm kohdalla. Ensin lämpeni ja sitten puhalsi 5 min jälkeen pelkkää kylmää. Ei antanut vikailmoituksia. Kokemuksesta suosittelen tarkistamaan 4-tie venttiilin (se jossa on mustaa ja neonvihrää muovia liittimissä, ks kuva), koska sen vika on nopea ja helppo todeta. Osan saa irti tai vaihtaa noin vartissa ja jäähdytysnesteitä ulos valuttamatta. Puristaa 4 letkua kiinni ja avaa klemmarit (ja sen venttiiliasetelman yhden kiinnityspultin). Nelitieventtiilin 4 pulttia voi avata ja sisällä on 2 toiminen termostaatti, jossa neulaventtiiliosa toimii jonkinlaisella lämmöstä paisuvalla massalla. Kun neulaventtiilin o-rengastiivisteet alkaa ajan saatossa vuotaa ja se massa reagoi jäähdytysnesteen kanssa ja muuttuu tahmeaksi eikä enää avaa moottorin puolen kiertoa sisätilankennolle. Tarkista neulan toiminta, jos se ei toimi silloin auto lämpeää aluksi hyvin sähköisen lämmmittimen avulla, mutta kun moottorinlämmöt nousee sähkövastus hyppää pois päältä ja sisätila jäähtyy. Toimintatarkistus niin että kaffekuppiin kuumaa vettä ja termostaatti kuppiin, ja jos termostatin pääs oleva neula ei työnny ulos terhaakkaasti se on rikki. Uuden 4-tieventtiilin sai 2v sitten Deltasta, n viikon toimitusajalla, osan hinta muistaakseni hiukan alle 400e. Osanro 7805A390. Vika lienee tyypillinen koska Hollannin varastolla oli silloin satamäärin tuota venttiiliä hyllyssä.
Sijaitseeko tuo venttiili missäpäin suunnilleen?
 
Jos sen on asentanut "joku tavallinen" asentaja niin hyvin suurella todennäköisyydellä koko weba on asennettu sisäkierron lenkkiin eikä lämmitä moottoria ollenkaan.
Sama selittäisi miksi esim. hajonnut kiertovesipumppu halvaannuttaisi myös webaston toiminnan pelkästään sisätiloja havainnoimalla...
Xbilin joku tampereen pikkupaja sen asensi. Tosiaan paha sanoa lämmittääkö konetta ollenkaan. Tutkitutan webaston ja sähköisen kiertovesipumpun niin katsotaan jos vika niissä.
 
Jos meinaat sitä EV remoten vesipumppua niin kyllä sellaisen saa varaosana.
 
Sijaitseeko tuo venttiili missäpäin suunnilleen?
En tiedä löysitkö jo, mutta ohessa koordinatteja.
Venttiili sijaitsee moottorin takapuolella, suunnilleen moottorin ja generaattorin puolivälissä. Näkyy kyllä yläkautta, kun kiipeää kunnolla moottorin päälle makaamaan ja kurkkaa alas. On niin "syvällä" että juuri kädellä yläkautta ylettää. Neonvihreät liitinlukitukset on helppo tunnistaa.
Jos saat jossain auton sen verran ylös (tai montulle) että pääset turvallisesti auton alle, ja poistat pohjamuovin. Niin alakautta näkee myös. Alaletkut on sieltä helpommin käsilläkin.

Alla vielä avuksi linkki ohjekirjan sivuille josta näkee 4-tie venttiilin toimintaperiaatteen ja sijainnin (sivun puolivälin jälkeen Electric Heater kohdat).

 
Lämmintä ei tule enää missään tilanteessa. Vika alkoi niin että hetken tuli paikallaan ja ajon alussa lämmintä, mutta ei sen jälkeen. Webasto käy nyt hetken ja sammuu noin 5 min jälkeen. Tämäkin viittaisi vedenkierto-ongelmaan. Ilmaus ruuvista tulee nestettä kun webasto päällä. Koneen käydessä ei juurikaan. Webaston vikakoodeja ei ole vielä katsottu, pitää tsekata. Käyntilämmöt koneessa ok.
Suosittelen tarkistamaan 4-tie venttiilin. Kerroin sen tarkastutavan tässä palstalla tammikuussa. PHEV Outlanderin 4-tie venttiilejä oli Euroopan varastolla satamäärin, joten melko tyypillinen vika taitaa olla.

4-tie venttiilin vika ilmenee niin että auto lämpeää alussa vain hetken (ja vain silloin kun auto käynnistyy kylmänä), ja sitten puhaltaa sisälle vain kylmää/hyvin viileää. Jos auton moottori on hiukankin lämmin ja 4-tie venttiili on rikki, puhaltaa vain kylmää sisälle.

Jos Webasto on kytketty moottorin puolen letkuun joka vie moottorilta lämmintä nestettä sisätilaan (menopuolen letku, mihin webasto kai normaalisti aina kytketään), silloin 4-tie venttiilin vikatilassa webasto toimii kuten kuvaat. Koska sen lämpörele seuraa moottorilämpöä eikä sisätilan lämpöä ja kytkee sen pois päältä.

Rikkonainen 4-tieventtiilin termostaatti sulkee sisätilan lämpimän veden kierron moottorilta, ja jättää vain sähkölämmittimen kierron auki. Auton automatiikka on ilmeisesti tehty niin että kun moottorilämpö nousee niin sähkölämmitin putoaa automaattisesti pois päältä.

Alla linkki jossa avataan PHEV Outlanderin jäähdytys/lämmitysjärjestelmän toimintaa (GENEAL -teksti alla). Ehkä siitä on apua.

 
Tulipahan mieleen, oletteko tarkistaneet sisälämpötilan termostaatin toiminnan, jos se saa väärää tietoo niin silloinhan se ohjaa lämmöt pihalle...
 
Takaisin
Ylös Bottom