Outlander phev akun kunto

Paljonko ajettu? On olemassa riski siitä että merkkihuollossa saavat nostettua tuon juuri yli 70 %:n. Mutta jos on vielä kilsoja jäljellä reilusti 160 tkm:iin niin eiköhän se lopulta takuuseen menisi.
 
Paljonko ajettu? On olemassa riski siitä että merkkihuollossa saavat nostettua tuon juuri yli 70 %:n. Mutta jos on vielä kilsoja jäljellä reilusti 160 tkm:iin niin eiköhän se lopulta takuuseen menisi.
145tkm ajettu. On vaan epäselvyyttä nyt tuon akkutakuun oikeasta pituudesta...
Samalla ilmeni että autosta jäänyt kokonaan 40tkm huolto tekemättä. Liekköhän vaikuttaa takuuseen ja sitä myötä ostopäätökseen...

Sinänsä harmi kun auto muuten lähes virheetön ja aikalailla kaikilla mahdollisilla varusteilla.
 
En ole kuullut että keltään olisi akunvaihtoa evätty 8v/160 tkm kapasiteettitakuun rajoissa, jos vain kapasiteettimittaus on jäänyt alle 70 % rajan. Kaikissa merkkihuolloissa ei tunnu olevan tietoa tuosta takuun laajennuksesta joka on tapahtunut jälkikäteen. Mutta tuo tekemätön huolto voi ehkä vaikuttaa asiaan, joten vaikea sanoa mitään varmaa.
 
No tähän juuri hain varmistusta, harmittaa kun sopivaa yksilöä etsinyt pitkään ja nyt löytyi muuten helmi, mutta tuo akusto...

Noh, ulkoistin homman myyjän vastuulle ja mikäli saa mulle mustaa valkoisella, että akuston saan kuntoon työntämättä kättä omaan taskuun niin homma bueno.
 
Pystyykö siitä päättelemään mitään akun kunnosta, että minkälaista rangea tuo auto itse ehdottelee?
Mä sain tänään tuon latausaseman ja nyt ekaa kertaa ladattu täyteen.
Ilmastointi kokonaan pois päältä veikkaa rangeksi 47km, ilmastointi/lämmitys päällä arvaus on 31km.

Onko nuo sellaisia lukemia, että akusto on ihan ok?

edit: tarkoitus on hommata myös BT palikka, että saa Watchdogilla katsottua, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.
 
Riippuu tietenkin minkä ikäinen auto ja minkä kokoisella akulla mutta ihan hyviä lukujahan nuo on.
 
Itsellä MY20 ja näillä keleillä 0 astetta +/- pari astetta näyttää rangeat 27 kilsaa. En oikein tiedä onko tuo hyvä vai huono, auto kun on ollut pihassa vasta pari viikkoa.
 
Riippuu tietenkin minkä ikäinen auto ja minkä kokoisella akulla mutta ihan hyviä lukujahan nuo on.
Tuo on 10/2015 käyttöönotettu ja kilsoja on noin 98tkm. Muutaman lenkin nyt päässyt ajelemaan niin, että on pääosin sähköllä menty ja kyllä tuo akku tuntuu normaalissa nurkka-ajossa aika hyvin riittävän. Etenkin kun tajusin laittaa AC:n manuaalille, että ei kokoajan pönötä se lumihiutale siellä :D
 
Tuo että range tippuu kun AC päällä on vähän tyhmä, näillä keleillä se ei vielä edes voisi käynnistyä huurteenpoistoon, samoin kesäkeleillä range putoaa näytössä vaikka ilmastoinnin kompura ei missään vaiheessa olisi käynnissä. Sen sijaan lämmityslaite ei pudota rangea vaikka kuluttaa 2-3 kertaisesti sähköä AC verrattuna.
 
Olisko kenelläkään mitään faktaa että miten Mitsun Akkutakuu toimii, kuinka pitkä se on ja mikä on "raja" jolloin akku on liian kulunut ikäänsä nähden? Netti kun tuntuu olevan pullollaan kaikenlaisia tietoja niin eipä juuri ota selvää, jossain lukee 8v/160tkm jossain lukee 5v ja jossain mainittiin että huollot on pitänyt teettää valtuutetussa huollossa. Aion asian kyllä kysyä paikalliselta Mitsubishi-huollolta, mutta he lomailee vielä ensi viikon.
Faktaa löytyy täältä foorumilta, sekä suosittelen liittymään facebookin Outlander Phev ryhmään. Faceryhmän tiedostoista löytyy mm. kopio tuosta Mitsun 2017 tulleesta Goodwill akun kapasiteettitakuusta, joka takaa että ajoakun kapasiteetista on vähintään 70% jäljellä 8v/160tkm saakka. Koskee käytännössä kaikkia vanhempia Outlander Phevejä.
Käsittääkseni ei koske my19-> malleja, joissa "pelkkä" 5v normitakuu. Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Oma my16 kävi muutama viikko sitten pikatestissä ja vielä pitäisi muutama kk kitkuttaa ennen pidempää testiä, ettei varmasti nouse arvo yli 70%. Kuulemma aivan mukisematta mennyt alikapasiteetin akut takuuvaihtona. Saas nähdä muuttuuko tilanne jossain vaiheessa, kun näitä käytettyjä myydään nyt rekkalasteittain meilläkin ja noita akkuja pitää alkaa maahantuojan kustantamaan vastaavasti...
 
Viimeksi muokattu
Tuo on kyllä hieman outo tuo mitsun BMU miten se laskee tuota kapasiteetia noin nopeasti. Turvallisuus syistä varmastikkin, mutta varsinkin verrattuna korealaisiin plugareihin niissä saattoi olla 94% akun kunto vaikka ajettu 80tkm (puolet akulla). Voisiko olla, että hieman huonosti testattu kylmissä olosuhteissa pitemmällä aikavälillä?
 
Kaikki nuo asiat mitä näytetään käyttälle ovat ohjemoitavissa valmistajan kannalta halutuksi.
Eli voidaan tehdä ohjelmaan ominaisuus joka näyttää että akku tms asia on ok vaikka se ei olisi ok.
Kun sitten aika / km takuu on mennyt umpeen niin sitten kerrotaan "totuus" --jos halutaan.

Kuten jos kerran kirjoitin niin vain ajamalla selviää se akun kunto / range --muu on "tähtipölyä".
 
Kyllä tuo BMU mielestäni sen ihan loogisesti laskee, toinen asia on onko jänniterajat mistä kapasiteetti lasketaan liian tiukat. Akku määritellään tyhjäksi kun yksittäisen solun jännite laskee n. 3,85 v, täynnä n. 4,1 v. Akun kapasiteetin laskua on maailmalla väitetty väärin toimivaksi BMU:ksi, mutta minkä sille ohjelmisto voi jos akku hiipuu? Yeasu akkuna pitäisi olla varmaan hyvä mutta jotain mätää niissä on.
 
Juu. Jatkuvasti tulee vastaan tuo väite että akun hiipuminen olisi BMU:n "virhe". Se ei pidä paikkaansa, BMU:n hyväksymä jännitealue on tuo 3.85V - 4.1V ja tuo ei mihinkään muutu. Akku vaan hiipuu ja tyhjenee nopeammin tuohon alarajalle.

Se on sitten toinen kysymys onko nuo rajat järkevät. Aika reilu alamarginaali varsinkin. Tesla antaa käyttää 3.0 - 4.2V..
 
Akut voisi vissiin olla paremmassakin iskussa 100k ajetussa autossa, mutta ihan hyvin on sähköä riittänyt omissa ajoissa. En tiedä onko tuota Hollannissa pikalatailtu ahkerasti vai mistä moinen. Auto on otettu käyttöön 10/2015, joten ei tiedä vaikka pääsisin vielä jossain vaiheessa takuuvaihtoa yrittämään.

Screenshot_20210324-160718.jpg
 
Itse asiassa tuota ei ole latailtu juuri ollenkaan kilometreihin nähden. 4200Ah yhteensä ladattu joista 4200Ah AC/DC latausta ja DC/DC (pikalataus) ei näy olevan ollenkaan.
Omassa 06/2015 käyttöönotetussa 113tkm ajetussa vastaavat luvut 36412Ah (AC/DC) + 600Ah (DC/DC)
 
Eli tuossa on sitten akun kapasiteettiä syönyt väärinkäyttö. Katsotaan mitä tapahtuu, kun se nyt on säännöllisesti latauksessa. Jos vaikka lähtisi vielä ylöspäin prosentit. Sekin kaiketi on mahdollista?
 
Olisiko hyvä idea hankkia PHEV ja myydä pois siitä se akku / vaihtaa kuluneeseen akkuun jos siitä saa kunnolla rahaa.
Minulla ei ole latauspaikka ja ajan pitkää matkaa joten bensalla lataaminen ei ole järkevää.
Autoverot olisi pienet ja hh olisi ekoihmisten säästäväisyyden ansioista osin maksettu.
Katsastuksessahan ei kukaan mittaa / tarkista onko sitä ajettu kuten autoveron perusteissa on ajateltu.

Oikein naurattaa kun ihmiset hakeutuu asumaan paikkaan jossa on ei tarvitse omaa autoa.
He kuvittelevat että se on ekoteko / syntyy säästöä.
He pääsevät verorahojensa kautta osallistumaan "puhtaiden " autohankkijoiden välirahaan ja myös taloyhtiöiden lataustolppien maksumiehiksi.
 
Olisiko hyvä idea hankkia PHEV ja myydä pois siitä se akku / vaihtaa kuluneeseen akkuun jos siitä saa kunnolla rahaa.
Käytettyjä akkuja saa 2200-2500 hintaan, noissa on km 120-150 tkm paikkeilla. Kunnosta ei tietenkään mitään tietoa, eli vaihtotyön kun huomioi niin parempi jättää paikoilleen.
 
Alkaa omasta akun kapasiteetti tippumaan kuin lehmän häntä. Ei ole mitattu, mutta range on tippunut loppukesästä lähtien normaalia enempi. Sitä ennen oli kohtuu stabiili pari vuotta. Tänään taisi tulla pohjat. Lähtö liki täysillä akuilla, esilämmitys toki syö vähän kun laturi ei lataa ihan samaa tahtia. Mittariin tuli kauppareissulla 6 km lisää, lisäksi kaupan pihassa ehti olla lämmitys päällä 7 minuuttia. Ajoakun palkki tippui siinä jo puoleen. Pakkasta 2.
Joulun jälkeen menossa pajalle lämmitysongelmien takia, mutta lisäsin tuon ajoakun listalle. Kilometrejä vasta 70tkm
 
Alkaa omasta akun kapasiteetti tippumaan kuin lehmän häntä. Ei ole mitattu, mutta range on tippunut loppukesästä lähtien normaalia enempi. Sitä ennen oli kohtuu stabiili pari vuotta. Tänään taisi tulla pohjat. Lähtö liki täysillä akuilla, esilämmitys toki syö vähän kun laturi ei lataa ihan samaa tahtia. Mittariin tuli kauppareissulla 6 km lisää, lisäksi kaupan pihassa ehti olla lämmitys päällä 7 minuuttia. Ajoakun palkki tippui siinä jo puoleen. Pakkasta 2.
Joulun jälkeen menossa pajalle lämmitysongelmien takia, mutta lisäsin tuon ajoakun listalle. Kilometrejä vasta 70tkm
Kuten täällä jo moneen kertaan on sanottu, ei rangesta kannata päätellä yhtään mitään. Range mittari on puhdas guestimaattori, joka arvioi edellisten ajojen ja olosuhteiden mukaan jonkun hattuvakion tauluun. Ainoan oikean tiedon kapasiteetista saa vain WD:llä tai MUT:illa.

Äkkiseltään kuulostaa että ahkeralla lämmityksellä ja kauppa-ajoilla saa kyllä akkua kulutettua helposti tuonkin verran pikku pakkasella.

Eiköhän nuo huollossa sen SoHin tarkasta akusta niin saat luotettavaa dataa akun kunnosta.
 
Jep. Rangesta voi jotain päätellä, mutta ei siitä rangemittarista. Tuota akun varauksen tilaa näyttävää palkkia olen pitänyt kohtuu luotettavana. Range estimaatti taas kertoo mitä kertoo, käytännön range voi olla täysin eri. Joskus puolet estimaatista joskus 50% enempi.
Huollossa kyllä sitten mittaavat. Oma fiilis perustuu täysin käytännön rangeen edellisinä talvina/vuodenaikoina josta nyt ollaan tultu nopeasti alaspäin.
 
Jep. Rangesta voi jotain päätellä, mutta ei siitä rangemittarista. Tuota akun varauksen tilaa näyttävää palkkia olen pitänyt kohtuu luotettavana. Range estimaatti taas kertoo mitä kertoo, käytännön range voi olla täysin eri. Joskus puolet estimaatista joskus 50% enempi.
Huollossa kyllä sitten mittaavat. Oma fiilis perustuu täysin käytännön rangeen edellisinä talvina/vuodenaikoina josta nyt ollaan tultu nopeasti alaspäin.
Jep, en kyllä itse ressaisi pelkän mitatunkaan rangen osalta. Työmatkoilla menee 30min lämmityksen ja 10km ajon jälkeen keskimäärin puolet akusta talviaikaan ja uudella ajoakulla. Silti vaikka olosuhteetkin olisi täysin samat on akkupalkki jotain 30-70% välillä työpaikan pihassa, riippuen edellispäivän ajoista, kaasujalasta, latauksen ajoituksesta yms...
Ja siitä huolimatta pääsen vielä yleensä kotiin pelkällä sähköllä jos pakkasolosuhteet suotuisat. Melko suurpiirteiseksi väittäisin sitä varaustasomittariakin
 
Kannattaako näillä lähtä mittauttamaan akkua liikkeeseen? Auto on MY17 . Range näyttämät tippuneet selkeästi vuoden parin takaisesta. Auto ollut minulla 2,5 vuotta.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2022-07-07-18-42-50-16_381c45adc1def57fe47862c48998b8ff.jpg
    Screenshot_2022-07-07-18-42-50-16_381c45adc1def57fe47862c48998b8ff.jpg
    80.4 KB · Lukukerrat 449
Ilmeisesti ei kait. Kuulopuheena pitäisi olla 65% luokkaa niin sitten kaiken jumpan jälkeenkään ei nouse yli 70%. Tuolla jumpalla tarkoitan merkkarin akkutestiä+pidempää jatkotestiä/latausta.

Btw… onkos kukaan kotimaan pellepeloton vielä vaihtanut outlanderin akkua itse?
 
Minuakin kiinnostaisi akun vaihto,omalla ajettu jo yli 162 tkm ja ei mene enää takuuseen,kannattaako ostaa käytetty akkupaketti vai vaihtaa laatikon sisälle akkukennot
 
Minuakin kiinnostaisi akun vaihto,omalla ajettu jo yli 162 tkm ja ei mene enää takuuseen,kannattaako ostaa käytetty akkupaketti vai vaihtaa laatikon sisälle akkukennot
Sanoisin että jos noihin operaatioihin vertaa niin kannattavinta varmaan hukata auto ennen kuin tuollaisia tarvii miettiä. Mulla jäi ns musta Pekka käteen vajaan 300 tkm kohdalla, akku oli jo pöydällä mutta auto jäi itseltä laittamatta loppuun muusta syystä. Kiinnostus pehviin jotenkin meni kun toin model 3 pihaan. Samalla jäi kaikenmaailman lämmitys ongelmat huitsin Nevadaan.
 
Kerrotko Esal tarkemmin miten auton loppumetrit sujui käytännössä? Alkoiko range vaan tippua ja jossain kohtaa mykistyi täysin?
Mistä sait vinkkejä tuohon akunvaihtoon?
 
Olen puolitotuutena kuullut että usein menee niinkuin itselläni, yksi akkusolu tai sitä valvova elektroniikka pettää. Venäläiset tainnut laittaa nettiin kaiken Mitsubishien huoltomatskun.
 
Vaikka vähän epämiellyttävä suunta onkin niin laitatko linkkiä? Minä en meinaan onnistunut löytämään.
 

Ilmeisesti BMU resetoitu, tuskin siinä mitään "huijausohjelmaa" on mistä jutussa puhutaan.

Autoliike sitä tuskin on tehnyt, varmaan aiempi yksityinen omistaja tehnyt resetin ja työntänyt auton liikkeen riesaksi..
 
Joo aika selkeä resetti. Harmi kun ihmiset tärvelevät autojaan tahallisesti.
 
Morjesta! Eilen illalla katsoin Watchdogin kautta vähän akkujen tilannetta ja tällaisiä tuloksia tuli. Auto MY16 (ruotsista uitettu). Kannattaako lähteä viemään Deltaan testeihin? Tässä hieman huolettaa, että auton ollessa uusi, niin edellinen omistaja huoltanut auton toisessa määräaikaishuollossa 9tkm määräajan jälkeen. Voiko tästä tulla sanomista akun takuuseen liittyen vai tuijotetaanko tässä nimenomaan akusta saatavaan dataan ja sen perusteella tehdään päätös takuusta? Onko kokemuksia millainen tuo akkutakuuseen liittyvä käsittely oikein on?
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20221103-224438.png
    Screenshot_20221103-224438.png
    91.9 KB · Lukukerrat 343
Akkutakuisiin ei pitäisi vaikuttaa kuin niiden huoltojen jotka koskevat HV-puolta. Yleistakuuhan tosta on jo ummessa eli sen puolesta tolla ylityksellä ei ole väliä.
Veisin merkkiliikkeen testeihin vasta takuuajan loppu puolella. Näyttäisi siltä että voisit saada uuden akun myöhemmin mutta nyt kalibrointi saattaa nostaa jäljellä olevan kapasiteetin yli 70% ja sen myötä joudut maksamaan testin etkä saa uutta akkua.
 
Akkutakuisiin ei pitäisi vaikuttaa kuin niiden huoltojen jotka koskevat HV-puolta. Yleistakuuhan tosta on jo ummessa eli sen puolesta tolla ylityksellä ei ole väliä.
Veisin merkkiliikkeen testeihin vasta takuuajan loppu puolella. Näyttäisi siltä että voisit saada uuden akun myöhemmin mutta nyt kalibrointi saattaa nostaa jäljellä olevan kapasiteetin yli 70% ja sen myötä joudut maksamaan testin etkä saa uutta akkua.
Kiitos vastauksesta! Ehkä maltan tässä sitten odottaa tuonne takuuajan loppupuolelle. Missäs huolloissa olisi tarkoitus tuolle HV-puolelle sitten tehdä jotain? Ei oikein taitu tuo ruotsi noiden auton lappujen kanssa :D BTW osaatko sanoa hihaheittona, että mitä tuon watchdogin pitäisi näyttää, että kannattaisi sitten viedä testiin? Tiedän sitten haarukan suurinpiirtein, koska ottaa nokka kohti liikettä.;)
 
En muista nyt missä kohtaa siinä oli jotain huollettavaa mutta ainakin jäähdytysnesteet sinne vaihdetaan jossain kohtaa ellen vallan erehdy.
Toi on ihan auto ja akkukohtaista mutta siellä 65% tienoilla sanoisin hatusta heitettynä.
 
Käytin omani tuossa viime viikolla vuosihuollon yhteydessä testeissä. Phev watchdog näytti 63,9% ja taisivat saada tämän ison testin jälkeen 68,7%. Lappu jäi vielä niille takuuta varten, mutta voisin kurkkata, mitä tuo watchdog nyt sanoo.

Muistin oiken nämä lukemat. 4.8% saivat takasin.
 
Viimeksi muokattu
Heissan. Osaakos joku sanoa mitä nuo akkutesti itse tilattuna maksavat? Itsellä ollut nyt muutaman viikon käytössä my17, jolla ajettu 156500km eli akkutakuuta olisi se noin 3,5k vielä jäljellä. Hankinnan yhteydessä tehtiin testi akuille ja näytti 70.3% eli teoriassa voisi olla mahdollista saada vielä akkujen vaihtoa takuun kautta kun vähän myöhemmin käy testaamassa.

Jos akut menee takuuseen niin vaihtuuko koko akkupaketti vai vain osa moduuleista? Myyjä meinasi että yksittäisiä moduuleita vain vaihdettaisiin.
 
Jos vaihdetaan moduuleja tai yksittäisiä akkusoluja (moduulin sisältä) täytyy niiden olla kapasiteetiltaan hyvin lähellä muiden tasoa, eli käytetty tai valmiiksi "vanhan oloinen" eli ei se akkupaketin kapasiteetti siitä muuttuisi. Uusi siihen tulee.
 
Jos se menee Mitsubishin takuuseen niin koko akku vaihdetaan uuteen.
 
Kävin viiko sitten pikatestissä. Akun muiitauksen tulos oli, 27,1ah/67,75% . Ei tehdä täyttä kapasiteettimittausta, koska kapasiteetin tulos hyvä. Hinta testille 85€ ja isompi testi 300€
Auto 17 malli 135000 km .
 
Kävin viiko sitten pikatestissä. Akun muiitauksen tulos oli, 27,1ah/67,75% . Ei tehdä täyttä kapasiteettimittausta, koska kapasiteetin tulos hyvä. Hinta testille 85€ ja isompi testi 300€
Auto 17 malli 135000 km .

Onpa jännä että 67.75% on "hyvä" kun alle 70% olisi takuuvaihdon raja?

Kai sen on käytäntö osoittanut että DBCAM kuitenkin nostaa sen 5%..
 
Onpa jännä että 67.75% on "hyvä" kun alle 70% olisi takuuvaihdon raja?

Kai sen on käytäntö osoittanut että DBCAM kuitenkin nostaa sen 5%..
just niin sanoivat että, yön yli mittauksessa menee yli 70%. Testaaja oli sitä mieltä, aikaisemmat on kuulema aina menneet yli.
 
just niin sanoivat että, yön yli mittauksessa menee yli 70%. Testaaja oli sitä mieltä, aikaisemmat on kuulema aina menneet yli.
Meet uudestaan ajoissa ennen akkutakuun päättymistä, näyttäisi siltä että jää alle 70% silloin.
 
Takaisin
Ylös Bottom