Outlander Phev ilmastointi ei toimi

konzika

New Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2019
Moi
Onko kellään tietoa miten 2013 Outlander phev mallin ilmatointi toimii??
Kävin ilmastointi huollossa siis täyttö ja koe ponnistus. Alle 100 g meni joten ilmeiseti ei vuoda. kun pistää ilmastoinnin päälle kuuluu kyllä selvää kihinää että jotain tapahtuu mutta kylmää ei tule.Olisiko kompura vika? Ja mitähän mahtaa maksaa kopuran vaihto vai voisiko olla joku venttili jumi??
miten voisin todeta Kompuran toiminasta jotain? Ja onko tässä sellainen kopura kuin tavalisissa autoissa vai joku sähköinen jääkaappi malli?
 
Oisko magneetti pyörä, kato tuleeko jännitettä kompuralle, Jos tulee nii magneettikehä Jos ei nii kompura, siks toiseksee kaverin phevistä oli lauhdutin menny mut vuoroja ei näkyny, vuosi kyllä tosin, ja asx/outlander höyrystimiä vaiheltu
 
Näyttäisi vähän tämän näköiseltä se kompura, Jonkinlaista värinää tämä pitää mutta putket pysyvät lämpösinä. Tosin kun puhaltimet siinä vieressä pyörii niin diagnosi on vähän epävarma Jänniteitä en vielä ylettynyt mittaamaa yläkautta. Näyttää kalliilta?
Ac.PNG
 
eiku nii juu ku puhuttiin pehvin ilmastoinnista :0 ehkä ei kantsikkaa hirveesti itte mittailla tuossa tapauksessa :D
 
Onhan sinne varmasti laitettu oikeat aineet, HFC-134a? Pelkkiä ilmastointihuoltoja tekevillä ei välttämättä tuota ole.

Kun autolla on jo ikää, tyhjennyttäisin vanhat aineet ja täyttö varmasti oikealla.
 
Nii juu, pheviin tarttee olla okay aineet vaikka on r134a aine nii vanhat täyttölaitteet ei käy, meillekki Tampereelle vasta tuli tuo uusi phevin ilmastointi huolto laite, Jos sinne menny väärät aineet sisää nii voin sanoo et kallis lasku tulee :D
 
Joo kyllä sinne 134a on laitettu 450g ulos. Ja 75g lisätty Boshin kone oli tyyppiä en muista ja kuitissa ei mainintaa koneesta.
Ja. R.J.
marmorilta kysytty kompuran hintaa 4500€ ja siellä ei osattu sanoa missä vika tai edes mitä vian kartoitus maksaa.
Vastaus samaa luokkaa kun vein Audin Mecomen koivuhakaan lambdan vaihtoon ja päästömittaukseen. Ottivat päästöt ja sanoivat että ei labda vika vaan vika on jossain etupuskurin ja takapuskurin välissä.ottivat siitä tiedota 150€
No jonkun ajan päästä ajattelin että tilataan lambdat ja ähelsin itse paikoileen. Sen jälkeen lamdan käyrät nätisti piirtävät samaa viivaa ja päästöt täydeliset.
Harmittaa jutella niiden tiski kavereiden kanssa kun ne jotka jotain tietävät ovat siellä salinpyolella tekemässä töitä.
 
Joo kyllä sinne 134a on laitettu 450g ulos. Ja 75g lisätty Boshin kone oli tyyppiä en muista ja kuitissa ei mainintaa koneesta.
Ja. R.J.
marmorilta kysytty kompuran hintaa 4500€ ja siellä ei osattu sanoa missä vika tai edes mitä vian kartoitus maksaa.
Vastaus samaa luokkaa kun vein Audin Mecomen koivuhakaan lambdan vaihtoon ja päästömittaukseen. Ottivat päästöt ja sanoivat että ei labda vika vaan vika on jossain etupuskurin ja takapuskurin välissä.ottivat siitä tiedota 150€
No jonkun ajan päästä ajattelin että tilataan lambdat ja ähelsin itse paikoileen. Sen jälkeen lamdan käyrät nätisti piirtävät samaa viivaa ja päästöt täydeliset.
Harmittaa jutella niiden tiski kavereiden kanssa kun ne jotka jotain tietävät ovat siellä salinpyolella tekemässä töitä.
hmm, nii mut onko väärä 134a aine.. sitä ku sinne pistät nii koko järjestelmä uusiks, meil ainaki mahlen laitteet..
 
hmm, nii mut onko väärä 134a aine.. sitä ku sinne pistät nii koko järjestelmä uusiks, meil ainaki mahlen laitteet..
No vaikea sanoa mutta jos tuollaisen konee kanssa leikkii niin luulisi tietävän. Kyllä se ainakin vin numerolla jotain haki ennenkuin aloitti ja jos sinne vaan 75g meni ja eihän se toiminut enne sitä huoltoa- mutta mitä sinne on ehkä joku aikaisemmin työntänyt niin siitähän ei tietoa. En tiedä millainen diaknostiikka mitsulla on mutta länsimaisilla autoilla kyllä diagnostiikka kertoo nostaako kompura paineita ja pyöriikö se.
 
No vaikea sanoa mutta jos tuollaisen konee kanssa leikkii niin luulisi tietävän. Kyllä se ainakin vin numerolla jotain haki ennenkuin aloitti ja jos sinne vaan 75g meni ja eihän se toiminut enne sitä huoltoa- mutta mitä sinne on ehkä joku aikaisemmin työntänyt niin siitähän ei tietoa. En tiedä millainen diaknostiikka mitsulla on mutta länsimaisilla autoilla kyllä diagnostiikka kertoo nostaako kompura paineita ja pyöriikö se.
kantsii soittaa sinne ja kysyy mitä ne sinne pisti
 
Sähkö tai hybridiauton (ihan sama onko phev vai toyotan itselataava-kusetus) ilmastointihuolto on tällä hetkellä riskialtista hommaa kun valitettavasti ilmastointihuoltoja tekevät monesti sellaiset henkilöt joilla ei ole kaikkea tarvittavaa tietotaitoa. Sitten käy niin että one size fits all ja samaa öljyä ja R134a kylmäainetta työnnetään kaikkeen mihin vaan saa huoltokoneen liittimet kiinni. Näin saattaa hyvin käydä vaikka valtuutetussakin huollossa kun siellä on esim joku suviuuno puikoissa (tai muuten vaan mokaillaan)

Asiat jotka näiden sähköisten kanssa pitää huomioida on tietysti oikea kylmäaine (ihan perinteisissä polttomoottoriautoissakin on toki eri kylmäaineita) ja lisäksi vähintään yhtä tärkeää on oikea öljy ja se että väärää öljyä ei saa päästä yhtään sinne järjestelmään. Syy tähän on se että tavanomaiset öljyt ovat sähköä johtavia, eikä tarvita kuin pieni määrä niin eristysvastusmittaus ei mene läpi josta seuraa (tai ainakin pitäisi) se ettei mennä mihinkään. Suosittelisin teettämään phevin ilmastointihuollon vain paikassa jossa on sähköautoja ja hybridejä varten oma huoltokoneensa, ilmoittamaan nimenomaan että on hybridi ja säilyttämään kuitin. Saattaa nimittäin olla yli 10k€ keikka kun lähdetään korjaamaan väärällä öljyllä kontaminoitu ilmastointijärjestelmä, silloin ei paljon naurata jos se huolto on teetetty jossain bilteman pihalla ja koko firmaa ei enää ole olemassa.

ps. mua harmittaa jutella siinä tiskillä asiakkaiden kanssa jotka luulee etten ymmärrä mistään mitään, tai että se asentaja jonka asiakaspalvelutaidot ja halut on pakkasen puolella tietäisi jotain enemmän kun niin ei yleensä ole. Paska juttu jos on osunut kohdalle niitä jotka ei osaa tai viitsi, mutta kaikki ei ole sellaisia.
 
Aika jännää että tääkäkin puhutaan paljon tuosta kylmä aineesta mutta kukaan ei vielä ole pistänyt faktaa tiskiin mikä sinne on oikea öljy tai kylmäaine. puhutaan vain r134 a ja sitten tämä uudempi jota ei käsitääkseni käytetä näissä f1234yf. Jos näitä r134a kylmäaineita on monia erilaisia niin kai niissä olisi eri koodi. Ja jos öljyjä olisi erilaisi niin niistäkin puhuttaisiin ilmastoiti huoltojen yhteydessä. Ja huolto firmojen sivuilla.
 
HFC-134a, käsittääkseni samaa kuin r134a.
Kompuran öljy MA68EV, sähköä johtamaton öljy siis.

Nämä siis jos auto vanhempi kun mallivuosi 2019.
 
Eli taika sanat sähköjohtamtonta öljyä pitää käyttää ja koneessa pitää olla omat putket tälle öljylle??
 
Eli taika sanat sähköjohtamtonta öljyä pitää käyttää ja koneessa pitää olla omat putket tälle öljylle??
kuten PajeGls saoi, niin joo, r134a aine mutta vain sähköjohtamatonta, mutta esim meilläkin aluksi pistettiin tiskillä vaan työkkäriin että "ilmastointi huolto, r134a" niin ei siinä työntekijä välttämättä tiedä että siinä pitää olla vielä joku eri "variaatio" itsekkin meinasin vahingossa laittaa väärät öljyt pheviin, sitte onneks työkaveri tuli sanoo asiasta, ei oltu mitään infottu asiasta, sitten otiin asian seuraavassa palaverissa esille ja tilattiin phevin öljylle oma kone, ja jos kyseessä ei ole merkki korjaamo missä täytetty, voi hyvinkin olla että mennyt väärät öljyt sisään, joten itse menisin nyt sinne liikkeeseen ja varmistaisin mitä sinne on pistetty, saavat minun mielestäni kyllä sitten korvata kokonaan tuon ilmastointi järjestelmän sulle
 
Eipä viitsi arvata mikä on oikea aine kun ei ole täysin varmaa tietoa. Mutta tulihan nekin tuolta.

Kylmäaineita on toki muitakin, R134a menee yli 90% ja se on ollut käytössä jo 90-luvulla siksi on ongelmia sitten kun se ei olekaan oikea aine kun uunoimmat luulee se käy kaikkiin kun on niin ylivoimaisesti yleisin. Ja hfc134a on vaan eri nimi samalle asialle. Muitakin kylmäaineita on kuin R134a ja R1234yf mutta niiden osuus onkin sitten jo ihan olematon.

Öljyjen kanssa ei olekaan sitten läheskään noin yksinkertaista, useimmat perinteiset polttomoottoriautot käyttää PAG (tai PAO) öljyä, mutta niitäkin on eri viskositeetteja ja siinä kohtaa alkaakin ongelmat kun käytännössä väärän viskositeetin PAG öljyn käyttö ei yleensä riko mitään edes vuosien jälkeen. Tästä seuraa luonnollisesti se harhaluulo että kaikissa voi käyttää samaa öljyä ja sähköistettyjen kohdalla tuleekin sitten se iso ongelma. Niissä pääsääntöisesti käytetään POE öljyä, mutta kun hintalappu mahdollisten ongelmien korjaamiseen saattaa olla pahimmillaan 5 numeroinen niin on syytä aina varmistaa oikea öljy.

Phevin Ilmastointihuoltoon ei välttämättä tarvitse omaa konetta, mutta minimissään pitää olla mahdollisuus huuhdella huoltoletkut.
 
http://www.mhi.co.jp/technology/review/pdf/e512/e512044.pdf
Kuvaus järjestelmästä (englanniksi)

Ja kuten aiemminkin sanottiin että jos näitä peräkontti-lisäys hp-huoltoja joku tekee niin hyvin todennäköistä on että voi väärät setit sisään mennä. En tiedä riskeeraisinko itse näiden kompuroiden kanssa yhtään mitään..

Öljy tosiaankin on tuo sähköä johtamaton: MA68EV, kylmäaine käsittääkseni R134a (jossain maissa kai käytetään tuota R-1234yf MY2019 malleissa, mutta ei internetin mukaan euroopassa)
 

Liitetiedostot

  • 2019-07-22 09.46.34 nrf.eu 80b6d07e6d57.png
    2019-07-22 09.46.34 nrf.eu 80b6d07e6d57.png
    17 KB · Lukukerrat 214
Ja jos nyt en väärin tuota taulukkoa lukenut, niin on vissiin katsottu huollossa ei PHEV määrät
jos on pistetty 450+75g sisään (525g) kun pitäisi olla 590g+-20g (570-610g)

Toki en ota kantaa taas onko tuo taulukko oikein, koska internet ja fake news.
 
Sähkö tai hybridiauton (ihan sama onko phev vai toyotan itselataava-kusetus) ilmastointihuolto on tällä hetkellä riskialtista hommaa kun valitettavasti ilmastointihuoltoja tekevät monesti sellaiset henkilöt joilla ei ole kaikkea tarvittavaa tietotaitoa. Sitten käy niin että one size fits all ja samaa öljyä ja R134a kylmäainetta työnnetään kaikkeen mihin vaan saa huoltokoneen liittimet kiinni. Näin saattaa hyvin käydä vaikka valtuutetussakin huollossa kun siellä on esim joku suviuuno puikoissa (tai muuten vaan mokaillaan)
Eli auton ilmastoinnin huollon suhteen on parempi noudattaa vanhaa hyvää sanontaa "ei pidä mennä huoltamaan toimivaa laitetta" jos kerran tässä sarvikuonojen maassa ei voi luottaa edes valtuutettuun huoltoonkaan.

;)
 
Ei nyt ihan niinkään, ilmastointi on nimenomaan niitä joka kannattaa "korjata" ennenkuin se on rikki..

Phev ongelmat on vähän sellaisia että se kantapään kautta opettelu on alussa, riski on tottakai pienimmillään kun vie valtuutettuun, sähköautoihin keskittyneeseen huoltoon tai muuten vaan pajalle jossa ollaan asiasta tietoisia (keskimmäinen näistä saattaisi olla se paras vaihtoehto)
Riippumatta siitä miten todennäköiseksi olettaa homman ryssimisen niin se mikä ehdottomasti kannattaa tehdä on viedä johonkin missä on syystä tai toisesta rahkeet ja halu hoitaa homma kuntoon jos niin käy. Eli ei käytetä sitä teltassa tekevää, eikä epämääräisiä, viime kuussa aloittaneita tai ylipäätään mitään paikkaa jonka et usko helposti selviävän 10k€ ylimääräisestä kulusta joko omasta taskusta tai vastuuvakuutuksella.
 
Herätellääs tätä ketjua.
Mikäs on tilanne tänä päivänä ilmastointihuoltojen kanssa?
Suosituksia minne viedä pk seudulla?
 
Pk-seudusta en osaa sanoa, mutta itse hoidatin asian määräaikaishuollon yhteydessä merkkihuollossa Turun Auto-Centerissä. Hinta oli ihan kilpailukykyinen, olisko ollut 79 euroa viime elokuussa.

Huomioiden riskin siitä että joku nyrkkipaja ryssii homman, niin mieluiten teetti tuolla ja maksoi sitten vaikka kympin enemmän kuin halvimmassa vaihtoehdossa. Lisäksi tietty vaiva oli pienempi kun hoitui muun käynnin yhteydessä.
 
Ilmastointien eri kylmäaineet ja oikeat öljyt on olleet hybridivehkeissä arkipäivää jo sen verran pitkään, että oikeaoppinen huolto pitäisi onnistua missä tahansa kylmäainehuoltoja tarjoavassa huoltoliikkeessä.

Jos ei onnistu, niin kyseessä on neuvostoajalle jämähtänyt firma joiden ei tarvitsisi muissakaan asioissa koskea Ladaa kummempiin vehkeisiin...
 
Aivan, se vaan ei itseä lohduta että huomaa vasta jälkikäteen päätyneensä Lada-huoltoon ilmastointia koeponnistamaan :LOL:
 
Yhden autoliikkeen huollossa antoi ymmärtää että nykyään käytettävät öljyt olisi sähköä johtamattomia / tai muuten sähkiksiin sopivia. Vai tarkoittiko että heillä kaikki näin. Toisessa taas sanoi että phev onnistuu mutta ei ole sitä mitä Mitsu vaatisi vaan toinen öljy joka käy yhtä hyvin? Onko kyse samasta asiasta kun moottoriöljy huolto-ohjeen mukaan pitäisi olla määrätyn merkkistä eikä vaan niinkuin yleensä laitetaan tiettyä tyyppiä.
 
No millä tahansa tosissaan hommaa tekevällä korjaamolla on myös vakuutukset tyhmyyksiä varten. Korjaamon moka jos sössivät PHEVin tai EVn tietämättömyyttään tilttiin ja maksumieheksi joutuvat.

Ja eipä ilmastointiin käytännössä ole kuin kahta eri öljytyyppiä. PAG öljyt eri viskositeeteissa, joka se ns. tavallinen öljy, ja POE joka siis sähköä eristävä ja käytetään kaikissa joissa korkeajännitteinen kompressori. Öljyn valmistajalla tai merkillä ei ole mitään merkitystä...
 
Takaisin
Ylös Bottom