Outlander PHEV ja perävaunun vetäminen

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Ajattelin kysäistä, kun kuulin aika erikoisen väittämän PHEV:in nelivedon käyttäytymisestä perävaunun vedon yhteydessä. Kun perävaunu on perässä, niin PHEV lähtisi liikkeelle pelkällä etuvedolla ja näin ollen polttomoottorilla suojatakseen sähkötekniikkaa. Kuulostaa aika hölmöltä toiminnalta ja toivottavasti on essonbaari juttuja. Eli tietääkö joku, että mikä on oikein tilanne tuon asian suhteen? Kyseessä siis 2014 vuosimallin PHEV, mistä oli keskustelu.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
No ainahan se lähtee pelkällä etuvedolla minusta, melko etuvetoisen oloisesti tuo käyttäytyy. Takaveto heräilee vasta jos tehoa tarvitaan enemmän, tai jos etupää sutii.

Mutta tuo on ihan höpöhöpöä että se polttomoottorilla lähtisi. Outlanderissä ei ole vaihdelaatikkoa, polttomoottori on suoravedolla. Se kytkeytyy etupyöriin vasta kun vauhtia on yli 70km/h, sitä hiljemmassa vauhdissa veto on aina sähköllä. Ei mitenkään ole mahdollista lähteä liikkeelle polttomoottorin voimin, sama kun yrittäisi normiautolla pelkällä nelosvaihteella, ilman kytkintä vaihde päällä startaten..

Aika isoja kuormia olen tuolla omalla kiskonut ihan pelkällä sähköllä, että ei ole polttomoottori hörähtänyt kertaakaan matkan aikana.
 

Arimo

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2019
Itsekkin semmoisia alkaen 1000kg kuormia kiskonu mökiltä puita hakiessa. Pihalta on melkko jyrkkä hiekka/soratien nousu ennen asfaltoidulle päätielle menoa. Yleensä menen hitaasti ryömien tuon kohdan tarkoituksella etsien tilannetta missä luistonesto ja neliveto joutuisi kunnon koetukselle. Kaasua joutuu painamaan noustessa kokoajan enemmän ja enemmän. Viimeksi kuvittelin kaasun reilun annostelun kertovan kovasta, lähes maksimaalisesta tehon tarpeesta mutta olin ilmeisen väärässä, koska bensamoottori sammutti itsensä kesken nousun sen vaikuttamatta kulkuun mitenkään. Eli siinäkin käynnissäolo liittyikin kabiinin lämmitykseen. Ja aivan varmasti veti joka renkaalla. Pelkillä eturenkailla olisi auto jäänyt siihen sutimaan. Muutenkin auton vetokyky ja nelivedon toiminta antaa hyvinkin luotettavan kuvan itsestään.
 

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Itsekkin semmoisia alkaen 1000kg kuormia kiskonu mökiltä puita hakiessa. Pihalta on melkko jyrkkä hiekka/soratien nousu ennen asfaltoidulle päätielle menoa. Yleensä menen hitaasti ryömien tuon kohdan tarkoituksella etsien tilannetta missä luistonesto ja neliveto joutuisi kunnon koetukselle. Kaasua joutuu painamaan noustessa kokoajan enemmän ja enemmän. Viimeksi kuvittelin kaasun reilun annostelun kertovan kovasta, lähes maksimaalisesta tehon tarpeesta mutta olin ilmeisen väärässä, koska bensamoottori sammutti itsensä kesken nousun sen vaikuttamatta kulkuun mitenkään. Eli siinäkin käynnissäolo liittyikin kabiinin lämmitykseen. Ja aivan varmasti veti joka renkaalla. Pelkillä eturenkailla olisi auto jäänyt siihen sutimaan. Muutenkin auton vetokyky ja nelivedon toiminta antaa hyvinkin luotettavan kuvan itsestään.
Oletko kokeillu, että jos auton pysäyttää kuorman kanssa tuohon soraiseen vastamäkeen, että miten lähtee nousemaan? Asia tuli nimittäin juttuun sen takia, että miten PHEV tulee toimeen venetrailerin vedossa märältä betonirampilta, kun vajakeilla nousu on haastavaa.
 

Arimo

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2019
Kokeilin tuota pysähtymistä siihen jyrkkään kohtaan. Nyt oli kyllä jo maa jäässä ja vähän luntakin. Kuormaa ei ollut tällä kertaa aivan niin paljoa kuin viimeksi. Noh, hyvin se siitä nousi. Ei mitään ongelmaa. Voihan se venetrailerin kiskominen olla tieten vähän eri, jos ei ole valettua luiskaa mistä vetää mutta uskon että kyllä se betoniramppia pitkin nousee aivan hyvin.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Sehän menee ihan yksinkertaisesti niin että jos mittariston power-mittari lipsahtaa yli vihreän alueen, polttomoottori käynnistyy. Pelkästään kaasujalasta kiinni. Vihreä alue loppuu 60kW tehoon, eli jos sitä enemmän tarvii niin sitten polttomoottori lähtee avuksi.

Joku minua taitavampi voisi laskea että miten jyrkkä mäki vaaditaan että 60kW ei riittäisi suurimman sallitun 1500kg vetomassan vetämiseen? Yli vai alle 45 astetta? :)
 

KeJu

New Member
Liittynyt
15 Tammikuu 2018
Noin 1300kg vene+traileri on rampilta noussut joka kerta. Joskus on pitänyt liikkellelähtöä kokeilla useampaan otteeseen, kun auto ei ole hievahtanutkaan vaikka kaasun polkee pohjaan. Kytkintä kun tuossa ei ole ja 0 kierroksilla sähkömoottorikaan ei huippuvääntöön pysty. Sutimista ei jyrkähköllä karhealla betonirampilla ei ole esiintynyt. Samoin jyrkässä ylämäessä mökkitiellä on välillä vauhti meinannut loppua kesken. Ei ole tehosta vaan väännöstä ja välityksistä kiinni. Kyllähän järeällä käsitaljallakin nosta vaikka useamman tonnin kohtisuoraan ylös..
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kyllähän nuita sähkömoottoreita saa hallittua sen verran tarkasti että tuskin saa kovin helposti sutimaankaan tuossa tilanteessa.
 
Ylös Bottom