Outlander PHEV yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.

Maksu

New Member
Liittynyt
12 Joulukuu 2019
No ku,lisävaloja asennellessa sulake rasia auki, niin varmaan jotenkin sohasin sulake rasian pinnejä. nyt jarru tehostin on poissa pelistä ja vilkun merkkiääni ei kuulu. sulakkeet tarkistanut. epäily siirtynyt noihin mustiin rele? boxheihin? En vaan löydä hyvälläkään, missä paikassa on kyseisille laitteille ohjaus. Voihan se sulake palaa,ettei se näy päälle päin,tosin harvinaista. Ei tuo pohjolan talli oikein mieltä herkistä tällä hetkellä:LOL:
 

PeteV

Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
Tietoa löytyykö/missä sijaitsee vuosimalleille 2016->2019 etu & takapään tunkkauspisteet lattiatunkille jotta saisi pään kerralla ilmaan ja auto pukeille jos tarve (+ renkaiden vaihdossa selviäis vähemmällä tunkkaamisella)?
vm2014 näkyy joku kuva netistä löytyvän...
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
No ku,lisävaloja asennellessa sulake rasia auki, niin varmaan jotenkin sohasin sulake rasian pinnejä. nyt jarru tehostin on poissa pelistä ja vilkun merkkiääni ei kuulu. sulakkeet tarkistanut. epäily siirtynyt noihin mustiin rele? boxheihin? En vaan löydä hyvälläkään, missä paikassa on kyseisille laitteille ohjaus. Voihan se sulake palaa,ettei se näy päälle päin,tosin harvinaista. Ei tuo pohjolan talli oikein mieltä herkistä tällä hetkellä:LOL:
Mikäs tilanne tän kans?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Minulta kyseltiin YV:llä syytä kun näyttöjen valaistus himmenee ja kirkastuu itsekseen. Soittimesta voi valita päivä-, yö-, ja auto moden joka säätää mittarivalaistusta sen mukaan miten valoisaa ulkona on. Mittarivalaistuksen voimakkuuttahan voi sitten säätää mittariston vieressä olevasta napista.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Omassa mittarivalo kirkastuu ja himmenee sen mukaa onko ajovalot vai päivävalot. Tuon kosketusnäytön valaistus menee samoin jos auto Mode päällä, mutta tällä yö päivä auto mode asetuksella ei ole mittariston valaisuun vaikutusta. Onko näissä sitten eroja malleissa en tiedä.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Osanumeroa tai linkkiä xenon ballasteihin? Luulin että oli poltin menny, mutta onkin pimeänä ballasti..

Edit: tais löytyä 8301C463

Edit: ei ollu ballasti vaan joku bitti poikittain. Vikakoodien poiston jälkeen lähti toimimaan.
 
Viimeksi muokattu

Jalluco

New Member
Liittynyt
16 Tammikuu 2019
Liityin juuri pörssisähköön ja sitäkautta lataus tulisi edullisimmaksi juuri öisin, löytyykö ohjetta miten mitsun oma ajastettu lataus laitetaan päälle alkamaan klo 1 yöllä? Yritin ajastaa mutta lataus alkoi heti, ja mikä on vaihtoehto full charge on/off?
 

Jalluco

New Member
Liittynyt
16 Tammikuu 2019
Ruksin kaikki päivät ja nyt toimii niinkuin pitää. Videosta katsomalla selvisi että full charge on -valinnalla lataus ei lopu vaikka ajastus loppuisikin kesken ennen täyttymistä, mikäli oikein ymmärsin. Ohjekirjastahan ei paljon apua irtoa.
 

zsami

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2018
Ohjelmoitko lataus ajastusta kännykällä mitsu sovelluksella vai auton omasta näytöstä? jos ohjelmoit omasta näytöstä niin koita vielä kännykkä sovelluksella. Meinaan vaan kun ohjelmoin lämmityksen omasta näytöstä niin ei toiminut vaikka kaikki oli ok. Kännykkäsovelluksella laitoin samat ja lähti heti pelittämään. Tosin ei toiminut sovellus oneplus 6t, vaan joutusin ottamaan vanhan sony z3 puhelimen käyttöön, koska en saanut sovellusta toimimaan tuon oneplussan kanssa.
 

PeteV

Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
Onkos joku pessyt/huuhdellut PHEVin moottoritilaa vedellä, vaikkapa puutarhaletku + pesupää -kombolla?
Ja jos on niin jotain arkoja paikkoja mitä olisi hyvä suojata?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Onkos joku pessyt/huuhdellut PHEVin moottoritilaa vedellä, vaikkapa puutarhaletku + pesupää -kombolla?
Ja jos on niin jotain arkoja paikkoja mitä olisi hyvä suojata?

En ole pessyt, mutta pitäisi pestä kun kerkeisi. Voin kertoa kommentit sitten.

Olen Bemarin dieseleitä viimeksi pessyt aika huolettomasti, ainoa mitä olen huolehtinut on että kone on kunnolla lämmin. Noissakin on tuota elektroniikkaa aikalailla ollut ja painepesurilla vettä niin paljon kun tulee.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Varovasti puutarhaletkun paineella olen pessyt, biologisista pesuainetta. Sulakekotelon laitoin muovipussiin sisälle. Itse tein niin, että polttomoottori täysin kylmä, kuumaa alumiinilohkoa ei parane kylmällä vedellä huljutella.
 

Mckd

New Member
Liittynyt
29 Toukokuu 2020
Onko tämän PHEV:in ostossa mitään järkeä jos lataus ei onnistu kotioloissa?

Talvisin (marras-maaliskuu) ajoa hyvin vähän, joskus silloin tällöin kauppareissua ym . nurkkapyöritystä, usein on viikkoja jolloin en autoa edes käytä...
Huhti-syyskuu välillä ajan viikonloppuisin mökille ja takaisin, noin 300 km per viikonloppu. Tämä pääosin matkaa, reilu 100km per siivu ja kauppareissu jne päälle.

Eli pääosin polttomoottorin voimin ajellaan. Dieseliä ei oikein saa kannattavaksi näillä kilometreillä ja hybridi kiinnostaisi lähinnä valtiovallan mahdollisten käyttövoima ym verotemppuilujen vuoksi. Budjetti noin 25k€, neliveto, automaatti ja adaptiivinen vakkari sekä jarruttomalle kärrylle riitttävä vetopaino vaatimuslistalla, perus farkkua korkeampi maavara myös plussana tässä.

Toinen vaihtoehto outback, mutta 2.5 vaparibensa tuntuu muinaisjäänteeltä..

edit: Tavaraakin täytyisi saada mahtumaan, eli pikkuinen hatchbacki tai vastaava ei käy
 
Viimeksi muokattu

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Onko tämän PHEV:in ostossa mitään järkeä jos lataus ei onnistu kotioloissa?
Kyllä samalla rahalla saat enemmän jossain muussa mallissa jos tuota sähköpuolta ei voi hyödyntää. Jos näistä vero tai muotiviherryksestä johtuen hybridi täytyisi saada niin ehkä joku ei ladattava.
Osta vaikka kaasuauto tai laita etanolipäivitys.
 

Mckd

New Member
Liittynyt
29 Toukokuu 2020
Kyllä samalla rahalla saat enemmän jossain muussa mallissa jos tuota sähköpuolta ei voi hyödyntää. Jos näistä vero tai muotiviherryksestä johtuen hybridi täytyisi saada niin ehkä joku ei ladattava.
Osta vaikka kaasuauto tai laita etanolipäivitys.

Nykyisten verolinjausten kanssa ei ole huolta, lähinnä miten ne elävät vuosien saatossa. Ideologiastakaan ei ole kysymys. Olen autoillut dieselillä käytännössä täyspäiväisesti, sähköpeleissä kiinnostaa lähinnä (ala)vääntö ja muut dieselin ”ominaisuudet”
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Joo, sähköauton vääntö on varmaan hieno, mutta näistä hybrideistä ei pienen akun takia sitä saa ulos. Täytys olla täyssähkö.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Älä osta ladattavaa jos et voi ladata. Ei tee hyvää akulle ajella tyhjänä.
 

jussi666

PHEV -16
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
OT mielenkiinnosta mikä estää kotioloissa latailun? Parkkipaikassa ei edes lämmitystolppaa / pistoketta / taloyhtiö ei suostu tolpan päivitykseen tms?
Tähän liittyen meikäläiselle tuli sama probleema kun muutettiin okt:sta taloyhtiöön mutta ratkaisin latauspulman niin, että ajan auton oman oven eteen ja sähköt varaston seinästä ja siitä sitten akku täynnä katokseen kuten muillakin. Enpä asiasta keneltäkään mitään kysellyt eikä hirveästi tunnu tällainen menettely kiinnostavankaan? Nyt kun menin tämä kirjoittamaan niin aivan varmasti joku tulee naapurista valittamaan :LOL:
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Jos auto on piuhan päässä niin lataako se silloin kokoajan 12V akkua myös. Eli lähinnä jos auto on esim. mökillä pihan poppikoneena niin loppuuko virta vai ei (virta pitää varmaan olla vähintään oranssilla?)
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Loppuu.

Akku ladataan kerran vuorokaudessa, yleensä kai klo 14 tienoilla
 

sako

Outlander 2.0
Liittynyt
1 Syyskuu 2004
Olen lukenut PHEV keskusteluja tältä foorumilta.
Nyt on hieman epäselvyyttä PHEV polttomoottorin funtiosta.
Onko polttomoottori vain latausta varten ?
Kun jossain keskustelussa kirjoitettiin jos vetää isoa kärriä, niin voi joutua tienposkeen lataamaan ajoakkua.
Eikö polttomoottori olekkaan yhdistetty voimansiirtoon ?
Eli jos ajoakku olisi tyhjä niin ajaisi polttomoottorilla.

Niin ja muutenkin pitääkö kuljettajan huolehtia ajoakun latauksesta (charge kytkimellä) ajon aikana, eikö auto osaa itse huolehtia ajoakun riittävästä varaustasosta ?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Raskaampaa kärryä vedettäessä tarvitaan myös akkuun suurempi varaus. Itselläni ei ole tullut sellaista loputonta ylämäkeä vastaan joka olisi tuottanut ongelmia 1500kg vetomassan kanssa mutta pitkä ylämäki ja paljon painoa voi käydä niin että sähkön kulutus ylittää moottorin tuoton.
Raskaan kärryn kanssa kannattaa siis varmuuden vuoksi käyttää CHARGEa.
Autoa voi ajaa suoraan polttomoottorilla kun vauhtia on yli 65km/h. Silloinkin sähkömoottorit avustavat tarvittaessa polttista. Ajo on siis aina moottorien yhteispeliä.
Olen ajellut taas noin viikon kärryä vetäen vaihtelevilla kuormilla ja auton automatiikka on hoitanut kaiken oikein hienosti. Uskoisin että näihin tilanteisiin jossa varaus hupenee nopeammin kuin moottori kykenee lataamaan voi joutua vain jossain vuoristossa tai jos ylittää tuon suurimman sallitun vetomassan pidemmällä reissulla.
 

sako

Outlander 2.0
Liittynyt
1 Syyskuu 2004
Eli onko se niin että kun ajaa yli 65km/h polttomoottori on kytköksissä voimansiirtoon ja ajoakun varaustila on yli jonkun tason (50%-> ??), niin
auton logikka ei lataa akkua ? Ennenkuin Charge napin käskystä ?
Onko polttomoottoreissa lohkolämmitintä ja onko sille oma pistoke vai meneekö syöttö latauspistokkeen kautta ?
Onko kaikki PHEV mallit ketju koneella ?
Paljonko ajoakun lataus tyhjästä täyteen n.5h ottaa kilowattia sähköä verkosta ?
Mites se latauskaapeli onko ne oletuksena 10A ?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
En osaa sanoa tarkkaan miten auto toimii missäkin tilanteessa. Vaihteoehtoja on paljon ja automatiikka hoitaa homman 99% ajasta siten ettei kuljettajan tarvitse miettiä.
Ei ole lohkolämmitintä.
On ketjulla 4B11 ja 4B12.
Eli onko se niin että kun ajaa yli 65km/h polttomoottori on kytköksissä voimansiirtoon ja ajoakun
Paljonko ajoakun lataus tyhjästä täyteen n.5h ottaa kilowattia sähköä verkosta ?
Tämähän riippuu myös lataustehosta mutta karkeasti esim. pienempiakkuisella
12kWh*0,7=8,4kWh
Jos autoa ladataan täydellä 1x16A teholla 8,4kWh/3,6kW=2,33h. Osa energiasta muuttuu kuitenkin lämmöksi ja auton lataus voi kestää hieman pidempään. Käytännössä käytetyn auton ajoakun laskenut kapasiteetti lyhentää latausaikaa. Mittasin kerran paljonko oma hyvässä kunnossa oleva akkuni ottaa seinästä ja 10,7kWh oli tulos oli että 2,3kWh muuttui lämmöksi. Auto voi kuitenkin päästää ajoakun varaustilan tilapäisesti hieman alle tuon 30% joten on hankala sanoa paljonko akkuun meni tarkalleen.
Itse käytän ChargeAmpsin säädettävää 6-16A latauskaapelia.
 

sako

Outlander 2.0
Liittynyt
1 Syyskuu 2004
Kiitoksia tiedoista. Vaihto kuume nousee... :)
Vielä kyselen takakontin mittoja jos joku kehtaa mittailla:
Leveys lokarien väli, syvyys takapenkin selkänojasta takakontin luukun "alakynnys" sisäreunaan ja korkeus verhoon
 

sako

Outlander 2.0
Liittynyt
1 Syyskuu 2004
Kiitoksia tiedoista. Vaihto kuume nousee... :)
Vielä kyselen takakontin mittoja jos joku kehtaa mittailla:
Leveys lokarien väli, syvyys takapenkin selkänojasta takakontin luukun "alakynnys" sisäreunaan ja korkeus verhoon
No tuli haettua TM lehti jossa oli hybridien vertailua testi ja siinä oli takakontin mitat.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Eli onko se niin että kun ajaa yli 65km/h polttomoottori on kytköksissä voimansiirtoon ja ajoakun varaustila on yli jonkun tason (50%-> ??), niin
auton logikka ei lataa akkua ? Ennenkuin Charge napin käskystä ?

Tuo akun varauksen aleneminen isolla kuormalla johtuu tuosta voimalinjan toteutuksesta, polttomoottori on 89kw tehoinen, mutta se generaattori vaan 70 kw. Jos ajetaan yli 65kmh ja mekaaninen voimansiirto on etupyöriin ja moottorin kierrosluku on nopeudesta riippuvainen eli aika alhainen ja kun moottorin teho on kuitenkin kierroslukualueen yläpäässä ei siitä riitä sähköä välttämättä lataukseen ja varaus hupenee pikkuhiljaa. Charge-tilassa tuota mekaanista voimansiirtoa ei kytketä ja moottori voi “huutaa“ vapaasti, mutta silloinkaan ei moottorista saada kuin 70kw ulos.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Mäkinen maasto ja painavaa kärryä vetäen voi halvaannuttaa niin, että tarvitsee latailla chargella tienposkessa. Samoin tällaisia on raportoitu Saksassa ilman kärryäkin, kun on pitkään painettu 170 km/h huippunopeutta. Harvinaista, mutta voi kyllä toteutua Suomessakin raskaan kärryn ja pitkiä mäkiä omaavassa maastossa (esim. Keski-Suomi). Chargea tulee pidettyä päällä kärryä vedettäessä ja silti välillä hieman kylmää kun akku ei näytä yhtään mitään sinistä ja moottori huutaa kuin hyeena nousuissa. Kertaakaan en ole joutunut tienposkeen latailemaan, ehkä sitten pitkä lasku + charge pitkän nousun jälkeen on sen verran auttanut.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Charge-tilassa tuota mekaanista voimansiirtoa ei kytketä ja moottori voi “huutaa“ vapaasti, mutta silloinkaan ei moottorista saada kuin 70kw ulos.
Kyllä charge-tilassa mekaaninen yhteys voi olla kytkettynä. Auto vain käyttää mekaanisen yhteyden rinnalla generaattoria aina kun on koneella ylimääräistä voimakapasiteettia latailla sillä akkua. Sekä charge- että normaalitilassa siis mekaaninen yhteys voi olla kytkettynä yli 65 km/h nopeuksilla, mutta se ei välttämättä ole kytkettynä vaikka vauhti olisikin yli 65 km/h. Esimerkiksi tilanteessa, jossa voimaa tarvitaan enemmän kuin mitä polttomoottori + takamoottori sähköllä voi antaa, voi mekaaninen yhteys katketa, jolloin polttomoottorin korkeampi kierrosluku mahdollistaa suuremman voimantuoton, mutta se voima menee siis sähköksi sähkömoottoreille.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Joo, olen usein ajellut juuri vähän tuon 65kmh rajan jolloin chargea laittanut ja silloin tietysti kierrokset olis niin alhaiset että lataus ei kovin kummosella teholla voisi toteutua.
 

RikTen

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2020
Vantaalla Kamux:lla myynnissä musta 2015 Hollannin tuonti PHEV, jossa ei (epävarman) myyjän mukaan olisi kysymääni remote heatingiä lainkaan. Onko siis tällaisia Euroopassa? Olin jo tosissani ostamassa tuota autoa, vaikka kuvien perusteella sisätilat ei aivan ruusuiset olekaan.
 

Heffu

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
Vantaalla Kamux:lla myynnissä musta 2015 Hollannin tuonti PHEV, jossa ei (epävarman) myyjän mukaan olisi kysymääni remote heatingiä lainkaan. Onko siis tällaisia Euroopassa? Olin jo tosissani ostamassa tuota autoa, vaikka kuvien perusteella sisätilat ei aivan ruusuiset olekaan.
Kyllä näitä Euroopasta löytyy.
Jos vaan myyjä on palveluhenkinen, niin pyydä ottamaan kuva auton pohjasta kuskin penkin alta + toinen vaihtoehto kuvailla tuosta navista Remote climate -valikko.
Mikäli oikeaa autoa katsoin, niin myöskään penkinlämmittimiä tuossa ei ollut.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Sen verran pienet hintaerot taitavat nykyään olla Hollannin yms. tuonteihin, että itse katsoisin vain Suomessa ensiomistajuuden kokeneita autoja.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Kyllä näitä Euroopasta löytyy.
Jos vaan myyjä on palveluhenkinen, niin pyydä ottamaan kuva auton pohjasta kuskin penkin alta + toinen vaihtoehto kuvailla tuosta navista Remote climate -valikko.
Mikäli oikeaa autoa katsoin, niin myöskään penkinlämmittimiä tuossa ei ollut.

Justiinhan oli tuossa toisessa ketjussa tästä vääntöä:
Putket löytyy vaikka remote uupuu eli lämmitin pitäisi autossa siis olla.
Näytä liitetiedosto 21749

Eli noita putkia ihan turha kuvailla.
 

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
Hmm... Vanha 2011 mallin Outtis alkaa olla vaihdon kynnyksellä vaikka toimiikin vielä moitteettomasti (300t ajettu). Phevi hieman kiinnostaisi mutta jotenkin foorumia luettaessa on alkanut mietityttää. Jos kärryä vetäessä hyytyy välillä, bensamoottori huutaa kiihdytettäessä, käyttö vaatii sähköinsinöörin tai vähintäänkin nettinörtin taitoja, Outlandereiden tuonti loppuu kohta jne jne niin ottaisiko tuon vaan harmikseen? Ja vaihdokkeja näkyy olevan liikkeissä pilvin pimein niin eihän siitä pääse koskaan eroonkaan... Onko näin että parempi sittenkin hankkia vanha tuttu dieseli? Ajoja tulee reilut 30t/vuosi - työmatkoille ja lähikaupunkeihin olisi kyllä sopivat etäisyydet akun riittävyyden suhteen.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Sen verran pienet hintaerot taitavat nykyään olla Hollannin yms. tuonteihin, että itse katsoisin vain Suomessa ensiomistajuuden kokeneita autoja.

Noita on vain aika pieni murto-osa tarjonnasta. Viime vuonna Suomeen tuotiin käytettynä luokkaa 2000 Outlander PHEViä, mahdettiinko uusia myydä montaakaan sataa? Varsinkin jos katsoo jotain 2014-2015 -mallisia, niin käytettynä tuotujen ja uutena Suomessa myytyjen välinen suhde on aika komea.

Hmm... Vanha 2011 mallin Outtis alkaa olla vaihdon kynnyksellä vaikka toimiikin vielä moitteettomasti (300t ajettu). Phevi hieman kiinnostaisi mutta jotenkin foorumia luettaessa on alkanut mietityttää. Jos kärryä vetäessä hyytyy välillä, bensamoottori huutaa kiihdytettäessä, käyttö vaatii sähköinsinöörin tai vähintäänkin nettinörtin taitoja, Outlandereiden tuonti loppuu kohta jne jne niin ottaisiko tuon vaan harmikseen? Ja vaihdokkeja näkyy olevan liikkeissä pilvin pimein niin eihän siitä pääse koskaan eroonkaan... Onko näin että parempi sittenkin hankkia vanha tuttu dieseli? Ajoja tulee reilut 30t/vuosi - työmatkoille ja lähikaupunkeihin olisi kyllä sopivat etäisyydet akun riittävyyden suhteen.

Se kärry peräss hyytyminen on melko teoreettista Suomen olosuhteissa. Pitkät mäet vuoristoissa ja Saksan moottoritiet sitten erikseen. Bensakone kyllä usein kiihdytyksissä huutaa, jos haluaa kaiken voiman ulos mitä tarjolla on, mutta siihen tottuu. En usko että käyttö vaatii insinöörin koulutusta, mutta en osaa varmaksi sanoa, koska olen insinööri :D

Uskon että Suomen markkinoiden ainoalle järkevänhintaiselle vetokykyiselle nelivetolataushybridille löytyy kysyntää jatkossakin käytettynä. Siksihän niitä niin pilvin pimein on nytkin tuotu, että kysyntä on kovaa ja kaikki mitä tuodaan menee kaupaksi melkein saman tein. Tämän koin ihan itse viime syksynä näitä katsellessa ja koeajaessa; ei sopinut jäädä harkitsemaan ostoa useaksi päiväksi, kun koeajettu auto oli jo myyty.

Jos ajoa tulee 30 tkm vuodessa ja suurin osa on Mitsun rangelle sopivaa, niin siinä voi dieselissä ja veroissa säästää jo sievoisesti.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Hmm... Vanha 2011 mallin Outtis alkaa olla vaihdon kynnyksellä vaikka toimiikin vielä moitteettomasti (300t ajettu). Phevi hieman kiinnostaisi mutta jotenkin foorumia luettaessa on alkanut mietityttää. Jos kärryä vetäessä hyytyy välillä, bensamoottori huutaa kiihdytettäessä, käyttö vaatii sähköinsinöörin tai vähintäänkin nettinörtin taitoja, Outlandereiden tuonti loppuu kohta jne jne niin ottaisiko tuon vaan harmikseen? Ja vaihdokkeja näkyy olevan liikkeissä pilvin pimein niin eihän siitä pääse koskaan eroonkaan... Onko näin että parempi sittenkin hankkia vanha tuttu dieseli? Ajoja tulee reilut 30t/vuosi - työmatkoille ja lähikaupunkeihin olisi kyllä sopivat etäisyydet akun riittävyyden suhteen.
Kannattaa lukea keskustelut uudelleen. Toistan jo sanottua mutta kärryn kanssa saat ongelmia käytännössä vain rankan ylikuorman kanssa. Jos tykkäät vetää 2t kuormia perässä niin kannattaa pysytellä dieseleissä mutta jos tuo 1500kg riittää niin PHEV on erittäin varteenotettava vaihtoehto.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Toki maantieajossa massan lisäksi ilmanvastus vaikuttaa paljon. Joku kuutionmuotoinen Soliferi perässä ja lisukkeena auton katolla muutama fillari, niin energiantarve maantiellä eri luokkaa kuin vastaavanpainoinen virtaviivainen vene trailerilla perässä ja fillarit takaluukussa.

Mutta kiinnistaisi tietää kuinka monella on auto oikeasti hyytynyt vetohommissa ja mitkä oli tällöin speksit? Itse olen vetänyt noin tonnin painoista korkealla kuomulla olevaa kärryä noin 50 km kohtalaisen mäkistä maantietä 70-80 km/h, eikä ongelmia akun varaustason pysymisessä. Liikkeelle lähtiessä varausta ehkä 50 % ja reilun 10 km jälkeen mentiin hybridimoodilla.
 
Ylös Bottom