Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Outlanderi

New Member
Liittynyt
21 Kesäkuu 2012
Uusi mitsukuski on tässä löytynyt itsestäni. :peukku

Tollanen Outtis 2010 instaili navi automaatti limited business tuli hommattua. Onko jotain mitä pitäis ottaa huomioon ? Ensimmäinen maasturi talossa ja pari tkm takana ja kulkee kuin juna. Pian olis edessä 60tkm huolto.

Tottunut vaan ajamaan perusfarkuilla niin olis hyvä tietää mitä kannattais seurata 8) . Eli käyttökokemuksia. Tästä koneesta ei paljon tietoa löydy eikä yleensäkään korimallista ja ominaisuuksista. Monessa artikkelissa on "automaattia ei tule, eikä ole aito neliveto". Väittäisin että tuo on suht aito neliveto, senhän saa lukkoonkin.

Mites huollot, 60tkm huollon mukaan vaihdetaan vain öljyt ja suodattimet, silti mietin ajatteliko manuaali bensaa....? Ohjekirjakin on aikalailla sekava.

Sitten vielä yksi kysymys. Oli jossain foorumilla juttua että jos "avaimen" patteri loppuu, saa auton silti käyntiin pitämällä sitä avainta jossain ? Ohjekirjassa saati kyseisessä threadissa ei kerrottu missä sitä avainta pitää pitää. Ajan paljon joten en haluaisi joutua tilanteeseen että olen hevon perseessä ilman että saan tuon käyntiin.

Keskikulutus ollut 7.1 - 7.5 maantiematkoilla (matkat 300 - 600 km eestaas), ilmeisesti aikalailla hyvä ?

Kiitos etukäteen jos joku voisi hieman selventää :).


- Outtisman.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Onhan se neliveto mutta jos vertaa Subarun vastaavaan niin eihän se niin pätevä ole. Tällä hetkellä ajelen 2.2 -09 outlanderilla (man). Talvella eron huomaa nelivetojen välillä, sillä oulander on ihan ok mutta lukittu neliveto tekee autosta kankean ja auto-asennossa on liian etuveto painoitteinen. Takapyörät ovat kyllä nopeasti mukana mutta subarussa ovat mukana koko ajan. Joka tapauksessa olen outlandriin tyytyväinen ja sen neliveto on minulle riittävän hyvä. Auto on joka tapauksessa sen verran painava ja kankee, että ei sillä mitään rallia ajeta.
Kytkimen puoleinen kampiakselin stefa meni noin 50tkm kohdalla ja joku jo täällä ehti sanomaan, että on kyseisen moottorin tyyppivika. Tiedä sitten.

60tkm huolto oli vajaa 400€, joten sisältää öljyt+suodattimet ja jotain tarkastuksia.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Outlanderi sanoi
Oli jossain foorumilla juttua että jos "avaimen" patteri loppuu, saa auton silti käyntiin pitämällä sitä avainta jossain ? Ohjekirjassa saati kyseisessä threadissa ei kerrottu missä sitä avainta pitää pitää. Ajan paljon joten en haluaisi joutua tilanteeseen että olen hevon perseessä ilman että saan tuon käyntiin.

Ainakin ASX:ssä tuo paikka löytyy hanskalokerosta.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Just käytin omani 60tkm (merkki)huollossa. Meni muistaakseni reilu 3 tuntia ja maksoi n. 340 euroa.

Keyless -avaimesta loppu kerran patteri ja piti koodata sen vuoksi uusiks, muuta vikaa ei ole ollut. 10tkm nyt olen ajellut.

Neliveto on itselleni riittävä, vaikke lukkoja tai alennusvaihteita löydykään, eihän tuo ole oikea maasturikaan mutta helpottaa etenemistä talvella kivasti ja tilaa on mukavasti takapenkilläkin.

Auton saa käyntiin ilman pattereita siten että ottaa virtalukosta muovisen "kääntimen" irti, sitten avaimettomasta avaimesta sen avainosan irti ja tunkee toisinpäin "avaimenperään" ja kääntää auton käyntiin sillä. Se pitää ehdottomasti kääntää sillä avaimenperällä käyntiin, muuten ei lähde (jos patterit on loppu).

Eikai tuossa sen kummemmin tarvitse seurata muuta kuin ettei karauta vasemman takarenkaan kohdalla olevaa muovista säiliötä kiveen jos maastossa ajaa. On kallista ja hankalahko kai löytää varaosaakin.
Ihan omituinen sijoituspaikka muutenkin tuolle laatikolle. Joku varmasti muistaa mikä virka sillä oli, olikohan jonkinsortin tehostimen öljysäiliö tjsp. Sen kun kurkkaa alle niin löytyy, semmonen kannettavan tietokoneen kokoinen musta muovinen laatikko se on.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Kiitos kommenteista ;D

Luistonesto:

Tuossa tuli taas yksi reissu tehtyä viikonloppuna ja yksi lisäkysymys tuli. Luistonestonappia kun painaa ei kojetaulussa tapahdu mitään ? Onkohan tuossa vikaa vai mistä näkee onko se päällä vai pois ? Rankkasateella tuntuu että meinasi lähteä liiraamaan su - yönä. Toki jos vettä on 30 senttiä tiellä niin liiraahaan se mikä vaan vehje :). Mutta olettaisin että joku ilmaisee onko se päällä vai pois.

Avaimesta vielä lisäkysymys:

Saako sen muovisen "käynnistimen" irti helposti jos patteri loppuu ? Etten revi rikki ?

Nyt 6000 tkm ajaneena kyllä yleisellä tasolla olen tosi tyytyväinen menopeliin. Pieni ajatusvirhe on mielestäni että kun on koukku kiinni niin alalaitaa ei saa auki, osuu koukkuun, ei saa laskettua. Toivon mukaan kukaan ei kiinteää koukkua ole laittanut :seina, itsellä onneksi irroitettava.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Outlanderi sanoi
Luistonesto:

Tuossa tuli taas yksi reissu tehtyä viikonloppuna ja yksi lisäkysymys tuli. Luistonestonappia kun painaa ei kojetaulussa tapahdu mitään ? Onkohan tuossa vikaa vai mistä näkee onko se päällä vai pois ? Rankkasateella tuntuu että meinasi lähteä liiraamaan su - yönä. Toki jos vettä on 30 senttiä tiellä niin liiraahaan se mikä vaan vehje :). Mutta olettaisin että joku ilmaisee onko se päällä vai pois.

kokeiles pitää sitä nappia pidempään pohjassa. josko sitten myös mittaristoon ilmestyisi valo.. vai sitäkö tässä nyt haetaan? muuten on varmaan jotain vikaa jossain.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Luistonestonappia pitää painaa ainakin 10 sek ennenkuin lähtee pois, mittaristoon tulee silloin varoitus.
Ainakaan minulla ei patterin tyhjeneminen vaikuttanut mitään avaimen koodaukseen.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

"Käynnistimen" yläosassa on sellainen pieni "nasta" jota painamalla käynnistin lähtee helposti irti. Tämä on selostettu manuaalissa ;)

Luistonestosta joku jo sanoikin, pitää painaa pitkään. Ei ole itselläkään puuttunut peliin vesiliirrossa mutta kyllä tuo talvella puuttuu helpostikin ja jopa kesällä jos ajaa pelkällä etuvedolla soratietä, aika herkkä on sudittamaan toi Mitsu pelkällä etuvedolla ja muutenkin ajo-ominaisuudet ovat aivan hirveät (näin takavetoon tottuneelle). Neliveto sitten määrääkin :driver

Jos sammutat auton niin luistonestohan lähtee yleensä auton merkistä riippumatta takaisin päälle.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Juu koitin tuossa äsken kun ajelin painella luistonestoa kauemmin ja toimi juuri niin että muutama sekka ja meni pois päältä ja päällä taas kun käynnistää uudelleen. Samaa mieltä tuosta etuvedosta VAG konsernin autoilla ennen aina ajelleena, mutta kaikkeenhan tottuu :). Olihan sitä joskus autoja ilman tehostintakin, munakadettia, eskorttia, silti hymy suussa (ainakin välillä) niitä ajeli paremman puutteessa.

Pitääpä tutustua tuohon nastaan ja ohjekirjaan uudemman kirjan, ettei tule sitten eteen kun tilanne päällä. Mennyt aikaa tuon multimediakässärin kanssa jo ihan liikaakin, aika hemmetin monipuolinen värkki. Ihmettelin alkuun että mitä hemmettiä kun levyt löytyy yhden soiton jälkeen autosta mutta se nauhoittaa levyt mitä kuuntelet kovolle automaattisesti.

Vielä puuttuu bt yhteys lumiaan....pitäkää peukkuja.... ;D
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Outlanderi sanoi
Juu koitin tuossa äsken kun ajelin painella luistonestoa kauemmin ja toimi juuri niin että muutama sekka ja meni pois päältä ja päällä taas kun käynnistää uudelleen. Samaa mieltä tuosta etuvedosta VAG konsernin autoilla ennen aina ajelleena, mutta kaikkeenhan tottuu :). Olihan sitä joskus autoja ilman tehostintakin, munakadettia, eskorttia, silti hymy suussa (ainakin välillä) niitä ajeli paremman puutteessa.

Pitääpä tutustua tuohon nastaan ja ohjekirjaan uudemman kirjan, ettei tule sitten eteen kun tilanne päällä. Mennyt aikaa tuon multimediakässärin kanssa jo ihan liikaakin, aika hemmetin monipuolinen värkki. Ihmettelin alkuun että mitä hemmettiä kun levyt löytyy yhden soiton jälkeen autosta mutta se nauhoittaa levyt mitä kuuntelet kovolle automaattisesti.

Vielä puuttuu bt yhteys lumiaan....pitäkää peukkuja.... ;D

Se "avaimenkäännin" sisältääkin kaksi nastaa, molempia pitää puristaa ja käännin lähtee irti.

Jos saat toimimaan Bluetoothilla musiikin toiston tohon "mankkaan" niin ilmoitteleppa keinot tännekin. Luulisi ehkä onnistuvan kun ainakin hands-free toimii moitteetta.

EDIT: Eipä muuten toimi pikaisen googletuksen tuloksena: "No. MMCS does not support the A2DP bluetooth profile.".

Ja lisää:
Mitsubishi "Fuse" system does this.

It's available on the 2010 Outlander and it seems like it should be available to future Lancer-based models (my guess is that they didn't have it ready in time to get it into 2010 Lancer/Ralliart/Evo).

If I'm not mistaken, the system also has a USB interface which will let you use an i-Pod, etc. to play directly through the audio system (with the center display or NAVI showing track info and controlling the playback).
I hope it works like it's billed!

Tosin, sinun Outlanderissa tuo ehkä pelaa?

Muutoinhan, koko tuo Rockford Fosgate -audiojärjestelmä on äänenlaadullisesti aivan kauheaa kuraa. Paranisi varmasti huomattavasti kun vaihtaisi ämyrit ja eristäisi hieman. Vähän tähän tyyliin:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=43916.0
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Pitääpäs koittaa. Tuo usb ainakin löytyy ja miksei voisi bt myös toimia. Auto on joulukuu 2010 käyttöönotettu eli valmistettu/kasattu varmaan 2010 kesä/syksyllä. Ilmoittelen kun ehdin tutustua.

Fosgate ei ole minulle mikään ongelma enää tässä iässä vaikkakin nuorempana tuli hifisteltyä autojani "jonkun" verran, eli tiedän kyllä mitä tarkoitat. Ehkä enemmän häiritsee että kun laittaa isommalle bassoa niin laseista kuuluu pientä tärinää, myöskään ei kannata pitää hirveästi kolisevaa tavaraa ovissa (sama toki autossa kuin autossa). 8)

Toki laadukkaampi elementtikin ehkä auttaisi. Silti tuo mainitsemasi eristys ja tukeminen (rekkarikilpeä myöten :)) on tärkeää hifistelyssä, sitten tulee elementtien laatu.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

hepa sanoi
Onhan se neliveto mutta jos vertaa Subarun vastaavaan niin eihän se niin pätevä ole.

Kiinnostais tietää miten toi Subarun nelikko on pätevämpi? Jos esim. Foresteria tarkoitat, niin sinäkään ei käsittääkseni ole alennusvaihteita tai tasauspyörastön lukkoa, eli eikös toi sitten ole enemmän voimansiirto/alusta asiaa jos Subarulla saa jonkun newtonin enemmän tiehen vältettyä kuin Mitsulla? ???

Netistä löytyi oheinen analyysi Outtiksen nelivedosta:
"Outlanderissa on kolme erilaista vaihtoehtoa, joista yksi toimii kuten Haldex.

"4WD Auto" asennossa se on etuvetopainotteinen. Se toimii itseasiassa niin, että kiihdyttäessä voimaa menee aina taakse, niin että kaasu pohjassa kiihdytettäessä suhde on 60-40. Mutta kiihdytyksen jälkeen, kun ajaa tasaista nopeutta, taakse menee n. 15.

LOCK asennossa se on vähän kuten normi jatkuva nelikko kuten subessa. Se ei ole oikeasti mitenkään kiinteästi lukittu vaikka nimitys siltä kuulostaakin, vaan tila on tarkoitettu talivajoon taikka jos haluaa parempaa ajettavuutta/suorituskykyä. Sitä voi käyttää siis myös kuivalla. Tämä Lock tila on itseasiassa sama kuin 4WD auto tila, sillä erotuksella, että neliveto on takavetopainotteinen. Eli maksimissaan 60% menee taakse, rauhallisesti ajaessa noin puolet. Eli edelleen automaattisesti säätyvä, mutta ajettavuuden ehdoilla.

Sitten 2WD tilassa se on rehellisesti etuvetoinen."

En tiedä miten faktaa tuo on mutta allekirjoittaisin tuon oman kokemuksen perusteella. Mun mielestä Outtiksen neliveto on ehdottomasti takavetopainotteinen, kuten ylläkin todetaan ja kaasulla pystyy jopa pikkasen kääntämään ennen kuin alkaa luistonesto topputtelemaan.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Mielestäni outlander on lähtökohtaisesti etuvetoinen (moottori poikittain), josta on rakennettu neliveto. Etuvetoisuuden huomaa satunnaisesti hiekalla, jossa auto pyöräyttää eturengasta 1/4 kierroksen, jonka jälkeen takaveto on mukana (auto-asento). Myös talvella tämän huomaa lievänä etuvetopainottaisena käyttäytymisenä. Lock asennossa auto menee kankeaksi, enkä tykkää ajaa tällä asetuksella. Subarussa voiman jako tapahtui keskitasauspyörästön kautta etu- ja takarenkaille. jolloin molemmat ovat heti mukana. Valitettavasti Subaru on vähentänyt vuosien myötä lukkojen määrää voimansiirrossa ja tämä ei ole ollut kaikkien mieleen, sillä lukkojen avulla useammalle renkaalle saadaan voimaa samanaikaisesti (nykyään asiaa ratkaistaan elektronisesti mutta mekaaninen lukko on mielestäni toimivampi). Jossain vaiheessa subaruni oli nosturilla ja kun pyöräytti käsin toista takarengasta, niin myös toinenkin takarengas pyöri ja lisäksi yksi eturengas. Itse pidin autoa aina vähintään kolmella renkaalla vetävänä ja eri imprezaan (diesel) oli yllättävän suuri kun liukkaalta lähdettiin. Subaru käyttäytyi aina samalla tavalla ja sitä oli helppo ohjata kaasun avulla. Outlanderilla ei seuraava taida onnistua: auto pysähdyksissä, ykkönen silmään ja eturenkaat linkkuun. Kaasua sopivasti eli mieluummin reilusti ja kytkin ylös reippaasti. Subaru alkoi pyörimään keskiakselinsa ympäri paikoillaan. Oli meinaan veikeää.

Tarkoitukseni ei ole haukkua outlanderin nelivetoa, koska sillä pärjää erinomaisesti. Tässä tuon esille vain kahden omistamani auton nelivetojen toteutuksesta, joka on kuitenkin vain yksi osa autoa.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

hepa sanoi
Mielestäni outlander on lähtökohtaisesti etuvetoinen (moottori poikittain), josta on rakennettu neliveto. Etuvetoisuuden huomaa satunnaisesti hiekalla, jossa auto pyöräyttää eturengasta 1/4 kierroksen, jonka jälkeen takaveto on mukana (auto-asento). Myös talvella tämän huomaa lievänä etuvetopainottaisena käyttäytymisenä. Lock asennossa auto menee kankeaksi, enkä tykkää ajaa tällä asetuksella. Subarussa voiman jako tapahtui keskitasauspyörästön kautta etu- ja takarenkaille. jolloin molemmat ovat heti mukana. Valitettavasti Subaru on vähentänyt vuosien myötä lukkojen määrää voimansiirrossa ja tämä ei ole ollut kaikkien mieleen, sillä lukkojen avulla useammalle renkaalle saadaan voimaa samanaikaisesti (nykyään asiaa ratkaistaan elektronisesti mutta mekaaninen lukko on mielestäni toimivampi). Jossain vaiheessa subaruni oli nosturilla ja kun pyöräytti käsin toista takarengasta, niin myös toinenkin takarengas pyöri ja lisäksi yksi eturengas. Itse pidin autoa aina vähintään kolmella renkaalla vetävänä ja eri imprezaan (diesel) oli yllättävän suuri kun liukkaalta lähdettiin. Subaru käyttäytyi aina samalla tavalla ja sitä oli helppo ohjata kaasun avulla. Outlanderilla ei seuraava taida onnistua: auto pysähdyksissä, ykkönen silmään ja eturenkaat linkkuun. Kaasua sopivasti eli mieluummin reilusti ja kytkin ylös reippaasti. Subaru alkoi pyörimään keskiakselinsa ympäri paikoillaan. Oli meinaan veikeää.

Tarkoitukseni ei ole haukkua outlanderin nelivetoa, koska sillä pärjää erinomaisesti. Tässä tuon esille vain kahden omistamani auton nelivetojen toteutuksesta, joka on kuitenkin vain yksi osa autoa.

Oletettavasti subarusi oli manuaalivaihteinen?

Itsellä ei vielä ole koeajoa parempaa kokemusta outlanderista.. mutta kuhan tuo ikuisuusprojekti saadaan valmiiksi, voin kommentoida subaru outbackin(automaatti) ja mitsu outlander(myös tomaatti) neliveto ominaisuuksia automaattilaatikolla... ei meinaan ole tuo subarun nelikko automaattina oikeen vakuuttanu.. käsittääkseni nelivedon toteutuksessa on eroja subarulla manuaali ja tomaattilootien välillä... kun taasen mitsulla ei pitäisi olla??
Tarkoittaako tämä sitten sitä että mitsu ei toimi kummallakaan askilla ja subaru vain manuaali askilla, niin en vielä tiedä.. ;D

-Eki
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Outback dieseliä kuten muitakaan Subarun dieseleitä ei saa ainakaan vielä automaattina. Ilmeisesti on tulossa 2013. Minulla outback oli kyllä aika sika menemään kun vaan kaasua anto riittävästi. Subarun manuaali- ja automaattiaskeissa on erilainen voimanjako keskitasaupyörästöltä eteenpäin ja myös lukoissa on eroja tietääkseni. Omaani pidin aina vähintää kolmella vetävänä. Ja uusissa ei saa kuistonestoa enään kokonaan pois, joka ei omasta mielestäni ole ollenkaan hyvä juttu.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

hepa sanoi
Outback dieseliä kuten muitakaan Subarun dieseleitä ei saa ainakaan vielä automaattina. Ilmeisesti on tulossa 2013. Minulla outback oli kyllä aika sika menemään kun vaan kaasua anto riittävästi. Subarun manuaali- ja automaattiaskeissa on erilainen voimanjako keskitasaupyörästöltä eteenpäin ja myös lukoissa on eroja tietääkseni. Omaani pidin aina vähintää kolmella vetävänä. Ja uusissa ei saa kuistonestoa enään kokonaan pois, joka ei omasta mielestäni ole ollenkaan hyvä juttu.

Jep

Oma testini tosiaan tule olemaan bensakoneisilla, subbe 2,5 aut(vanha -00) ja mitsu 2,4 aut( vähän tuoreempi -09)... mutta tuota just tarkoitin subarun kohdalla, että käsittääkseni -00 mallin man vs. aut neliveto on toteutettu erilailla ja automaatti ei vakuuta..

meneehän se tuo automaattikin kun käskee(eikä nosta kaasua ennenkuin on perillä), muttei ole kovin johdon mukainen peränsä osalta(voihan siellä olla jotain rikkikin), joten odotusarvo mitsua kohtaan on että parempaan suuntaan mentäisiin.. toivottavasti.. ;D

-Eki
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

hepa sanoi
Mielestäni outlander on lähtökohtaisesti etuvetoinen (moottori poikittain), josta on rakennettu neliveto. Etuvetoisuuden huomaa satunnaisesti hiekalla, jossa auto pyöräyttää eturengasta 1/4 kierroksen, jonka jälkeen takaveto on mukana (auto-asento). Myös talvella tämän huomaa lievänä etuvetopainottaisena käyttäytymisenä.
...
Tarkoitukseni ei ole haukkua outlanderin nelivetoa, koska sillä pärjää erinomaisesti. Tässä tuon esille vain kahden omistamani auton nelivetojen toteutuksesta, joka on kuitenkin vain yksi osa autoa.

Joo, mua vaan ihan vilpittömästi kiinnostaa tuo ero. Mitsussa harmittaa just noiden lukkojen puute. Oon edellisellä outtiksella jäänyt hankeenkin kerran Lapissa. Tosin se oli suurimmaksi osaksi kuskin vika ;D. Jotenkin tuntuu hassulta ettei noihin cittareihin lisätä edes elektronisia lukkoja, ettei nyt ihan 2 vetoiseksi tipu auto, jos tassut on eri tasoilla.

Toki outtis on lähtökohtaisesti etuvetu, eikä vertaaminen Subaruun oikein onnistukaan muuten kuin LOCK-asennossa. On totta että automaattiasennossa tuo viive takarenkaiden mukaan tulemisessa on varsinkin talvella ihan selkeä jos esim. jäältä lähtee liikkeelle. Ns. normiajossa se ehtii mukaan ihan kivasti, eikä sitä aina edes huomaa.

Mutta viimeiset 3 talvea kun on ollut kivasti lunta täällä etelässäkin, niin kyllä toi outtis menee kivasti risteysalueet kaasulla sladissa yli jos vaan haluaa, eikä sellanen etuvetoispainotteiselta onnistu(ilman kässäriä tai kunnon heittoa). Luistonestokin antaa just sopivasti narua tätä varten. Siksi musta toi "...maksimissaan 60% menee taaksi.." kuulostaa mielestäni oikealta.
 
Vs: Outtis 2010-2011 2.2 diesel autom. kaipaisin tietoa

Itsellä nelikon tarve on pääasiassa veneen kuljetus, erityisesti nosto. Ei voi kuin hämmästellä, outtis nostaa nastarenkailla jyrkältä, peilijäiseltä rampilta tonnin venepaketin, äijät ei pysyneet ko rampilla pystyssä. Lumeen olen kyllä jäänyt jäällä mahasta kiinni, mutta siihen jää helposti maasturillakin. Subaru on kyllä kans hyvä, mutta outbackia lukuunottamatta mallisto ei sytytä.
 
Takaisin
Ylös Bottom